Gå till innehåll

Diskussion som utgår från filmen Terrorister


skywalker

Recommended Posts

Denna tråd kommer från tråden http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=3434&postdays=0&postorder=asc&start=30 och är en fortsättning på en diskussion där om filmen Terrorister.

 

Bra, då är vi överens om det.

Media gjorde flera repotage, röda svt hade ju ett flertal interjuver med polis och åklagare. Aschberg kopian J. Josefsson gjorde någon snyft dokumentär om att filmerna var editerade för att ge en bättre bild av polisen mm. Så det var fyfy på polisen och att det var synd om ungdomarna.

 

Vadå, är det inte ganska allvarligt om polisen modifierar bevismaterial? Det är ju ändå de som ska representera lag och ordning. Om de nu bryter mot de lagar som de själva finns till för att upprätthålla tycker i alla fall jag att det är ganska illa.

 

 

Vilket fall så störde jag mig på en hel del saker i filmen. Folks dumma åsikter, planekonomi och stalintänkande, vilket aldrig fungerat och kommer aldrig att fungera. Räcker det inte med dom miljontals offer för att förstå? Dom som hävdar att detta inte är riktigt kommunism osv är lika blåsta som dom ny-nazisterna som hävdar samma sak om nazismen.

 

Om jag ska kunna kommentera så får du var lite mer tydlig. Jag minns inte att någon ens nämnde planekonomi eller Stalin. Vadå miljoner offer? Menar du att alla som har åsikter som du råkar kategorisera som "vänster" ska stå till svars för alla människor som dött i länder som styrts av "kommunist-diktatorer"? Då borde ju enligt samma logik alla som säger sig vara liberaler ta på sig alla mord Pinochet var ansvarig för i Chile. Jag tror i och för sig inte jag hörde någon tala om kommunism i filmen, ett för övrigt väldigt utnött ord som inte längre har någon betydelse då alla har olika tolkningar av det. Annars håller jag med om att extrem-högern och extrem-vänstern har mycket gemensamt. Om det var det du menade.

 

Men jag väntar skarpt på nästa film från moody då han ska interjuva nazister och höra deras åsikt. :lol:

 

Verkar intressant. Var har du hört det? När beräknas den komma?

 

 

För övrigt är det sjukt att bara 60 års fängelse har delats ut till bråkmakarna i gbg. Fattar inte att man kan lägga ner tid och pengar på att interjuva någon efterbliven idiot som innan gbgdemon åkt fast för misshandel, våld mot tjänsteman och samtidigt tycka synd om honom och försöka få omvärlden att förstå hans agerande.

 

Menar du att någon som åkt dit för misshandel och våld mot tjänsteman inte ska ha en rättvis rättegång om han/hon misstänks för ytterliggare brott? Jag tycker till skillnad mot dig att det är sjukt att så mycket som 60 år (om det stämmer, det var du som sa det) delats ut för brott som i liknade fall inte gett ens i närheten av de påföljder som delats ut här. Då jämför jag med liknande brott i samband med till exempel en fotbollsmatch. Dessutom är bevisningen bristfällig i många fall. Men naturligtvis tillräcklig i många av fallen.

 

Övrigt om polisen: Dom som hatar polisen är såna som bryter mot lagar och regler, därför gillar polisen inte dem. En Polis har rätt att vid en tvångsåtgärd använda det medel han tycker är lämpligt som våld. Vilket är helt rätt. Vill man inte få problem, stanna hemma.

 

Det vad det dummaste jag hört. Om man valt att inte stanna hemma ska man alltså inte klaga om man råkar i trubbel med polisen? Sen anser jag nog att polisen har att större ansvar än gemene man. De ska stå för lag och ordning och föregå med gott exempel. Det är skillnad om en polis kastar gatsten, det är helt oförlåtligt och leder bara till att fler kastar sten tillbaka. Därmed inte sagt att det är rätt att en demonstrant gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför härjar särskrivande idioter på det här fina forumet och blandar ihop folks politiska åsikter med medias skildrande av deras vålds- (och ickevålds-) -handlingar, samt motsvarande handlingar som personerna utsatts för?

Hör inte det hemma på nåt mindre oseriöst forum, typ flashback?

 

Och frånsett afa, när var sist den här personen hörde folk långt ute på vänsterkanten blanda ihop våld med politik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå, är det inte ganska allvarligt om polisen modifierar bevismaterial? Det är ju ändå de som ska representera lag och ordning. Om de nu bryter mot de lagar som de själva finns till för att upprätthålla tycker i alla fall jag att det är ganska illa.

 

Jag vill bara visa att det var ett jävla snack om gbgdemon i pressen som ville sälja historier. Bevismatrial som modifieras är inte bra, dock tvekar jag lite på saningshalten i påståendet.

 

Om jag ska kunna kommentera så får du var lite mer tydlig. Jag minns inte att någon ens nämnde planekonomi eller Stalin. Vadå miljoner offer? Menar du att alla som har åsikter som du råkar kategorisera som "vänster" ska stå till svars för alla människor som dött i länder som styrts av "kommunist-diktatorer"? Då borde ju enligt samma logik alla som säger sig vara liberaler ta på sig alla mord Pinochet var ansvarig för i Chile. Jag tror i och för sig inte jag hörde någon tala om kommunism i filmen, ett för övrigt väldigt utnött ord som inte längre har någon betydelse då alla har olika tolkningar av det. Annars håller jag med om att extrem-högern och extrem-vänstern har mycket gemensamt. Om det var det du menade.

 

Dom nämnde liknande/lika åsikter som dessa tokar byggde stöd för.

Nej, dom ska inte stå till svars, men de idioter som tror att planekonomi etc fungerar borde se till historien. Hur positiv är den? Det fungerar inte mao.

 

Verkar intressant. Var har du hört det? När beräknas den komma?

 

Ironi...

 

Menar du att någon som åkt dit för misshandel och våld mot tjänsteman inte ska ha en rättvis rättegång om han/hon misstänks för ytterliggare brott? Jag tycker till skillnad mot dig att det är sjukt att så mycket som 60 år (om det stämmer, det var du som sa det) delats ut för brott som i liknade fall inte gett ens i närheten av de påföljder som delats ut här. Då jämför jag med liknande brott i samband med till exempel en fotbollsmatch. Dessutom är bevisningen bristfällig i många fall. Men naturligtvis tillräcklig i många av fallen.

 

Nej, men jag menar att det är ett jävla daltande med dessa idioter.

Något har dom ju gjort för att dom sitter inne. Våld mot tjänsteman ger 4 år, 60/4= 15, 15 personer har blivit dömda om man ser att alla blivit dömda för våld mot tjänsteman. Som om det var 15 personer som bröt mot lagen i gbg? Som om det var 15 pers som kastade en sten mot polisen? Och då har jag inte nämt brott som skadegörelse, grov skadegörelse etc.

 

Så 60 år är mycket ? Knappast. Om bevisningen är bristfällig så ska man inte bli dömnd, allt annat är självklart fel.

 

Visst, våra tingsrätter kanske dömer olika hårt, men enligt svea rikes lag.

 

Det vad det dummaste jag hört. Om man valt att inte stanna hemma ska man alltså inte klaga om man råkar i trubbel med polisen? Sen anser jag nog att polisen har att större ansvar än gemene man. De ska stå för lag och ordning och föregå med gott exempel. Det är skillnad om en polis kastar gatsten, det är helt oförlåtligt och leder bara till att fler kastar sten tillbaka. Därmed inte sagt att det är rätt att en demonstrant gör det.

 

Jag menar inte så. Men OM man t.ex. kastar en sten mot en polis eller vad man nu gör så får man kanske räkna med en påföljd och en batong i huvudet. Detta har dom laga befogenhet till att göra. Om detta är fel, så ligger felet i lagboken - inte hos polisen, då dom har detta privilege.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara visa att det var ett jävla snack om gbgdemon i pressen som ville sälja historier. Bevismatrial som modifieras är inte bra, dock tvekar jag lite på saningshalten i påståendet.

 

Jag vill påstå att de flesta "historier" som stod i pressen var mot demonstranterna och på polisens sida. Att polisen modifierat filmer och bland annat lagt till röster som skriker "ein, zwei, drei, nazi-Polizei" trodde jag har ett oemotsagt faktum.

 

Dom nämnde liknande/lika åsikter som dessa tokar byggde stöd för. Nej, dom ska inte stå till svars, men de idioter som tror att planekonomi etc fungerar borde se till historien. Hur positiv är den? Det fungerar inte mao.

 

Tror inte någon förespråkar den planekonomin som testats i diverse diktaturer. Bara för att man kritiserar kapitalismen så betyder väl inte det att man förespråkar en ren planekonomi? De vill ju bara synliggöra att kapitalismen som den ser ut på många ställen i världen idag är ohållbar, och där håller jag med.

 

Nej, men jag menar att det är ett jävla daltande med dessa idioter.

Något har dom ju gjort för att dom sitter inne. Våld mot tjänsteman ger 4 år, 60/4= 15, 15 personer har blivit dömda om man ser att alla blivit dömda för våld mot tjänsteman. Som om det var 15 personer som bröt mot lagen i gbg? Som om det var 15 pers som kastade en sten mot polisen? Och då har jag inte nämt brott som skadegörelse, grov skadegörelse etc.

 

Så 60 år är mycket ? Knappast. Om bevisningen är bristfällig så ska man inte bli dömnd, allt annat är självklart fel.

 

Visst, våra tingsrätter kanske dömer olika hårt, men enligt svea rikes lag.

 

Jo, men de flesta som kastade sten var ju maskerade och gick inte att identifiera. Alla utom en av de dömda är dömda för annat än det som hände på Avenyn. De allra flesta var omaskerade och tidigare ostraffade. De har fått straff som i genomsnitt är 12 gånger högre än det genomsnittliga straffet för våldsamt upplopp. Visst, vissa kanske är förtjänta av detta straff men långt ifrån alla. De flesta och värsta rötäggen går fria. Ska man straffa de som man fått fast för sånt som andra gjorde? Då faller ju hela rättssamhället.

 

Jag menar inte så. Men OM man t.ex. kastar en sten mot en polis eller vad man nu gör så får man kanske räkna med en påföljd och en batong i huvudet. Detta har dom laga befogenhet till att göra. Om detta är fel, så ligger felet i lagboken - inte hos polisen, då dom har detta privilege.

 

Vad är tillräckligt provocerande för att förklara ett motangrepp? För att legitimera det då? Nödvärn används ju ofta som ursäkt av polisen, denna lag gäller även vanliga civila. Finns massor som vittnat om provokativt polisbeteende. Om ingen av de dömda har det kunnat bevisas att de verkligen skadade en polis. Finns dock massor av bevismaterial där poliser oprovocerat skadar civilister, men inte en enda polis har blivit dömd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar inte så. Men OM man t.ex. kastar en sten mot en polis eller vad man nu gör så får man kanske räkna med en påföljd och en batong i huvudet. Detta har dom laga befogenhet till att göra. Om detta är fel, så ligger felet i lagboken - inte hos polisen, då dom har detta privilege.

 

Får jag gissa att du inte läst polislagen sådär jättenoga?

 

EDIT: Här är den med kommentarer också.

 

Gör det. Återkom sen.

 

Dock tycker jag att polislagen är lite klent utformad och håller med dig i det mesta andra du säger här.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar inte så. Men OM man t.ex. kastar en sten mot en polis eller vad man nu gör så får man kanske räkna med en påföljd och en batong i huvudet. Detta har dom laga befogenhet till att göra. Om detta är fel, så ligger felet i lagboken - inte hos polisen, då dom har detta privilege.

 

Får jag gissa att du inte läst polislagen sådär jättenoga?

 

EDIT: Här är den med kommentarer också.

 

Gör det. Återkom sen.

 

Dock tycker jag att polislagen är lite klent utformad och håller med dig i det mesta andra du säger här.

 

//Hickmott

 

Jag pratar inte om nöd, dvs den rätten vi alla har att försvara oss NÄR vi blir angripna.

 

Utan "Vissa befogenheter för polisman".

PL 10 § st 1, Han möts med våld eller hot om våld.

 

Visst, i tilläget står det ..."då andra medel är otillräckliga och med hänsyn till omständigheterna". Detta är en tolkningsfråga. Var omständigheterna klara under gbgdemon?

 

Vet flera fall då ungdomar som åkt trimmad moped kört ifrån polisen och sedan fått en teleskopbatong på sig efter kurvan eller blivit prejad av vägen. Allt enligt 5 stycket. Förjävligt men sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet flera fall då ungdomar som åkt trimmad moped kört ifrån polisen och sedan fått en teleskopbatong på sig efter kurvan eller blivit prejad av vägen. Allt enligt 5 stycket. Förjävligt men sant.

 

Fast det är ju förstås inte tillåtet enligt polislagen.

 

//Hickmott

 

Läs PL §10 st 5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag gjort. Där står:

 

10 § En polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt, använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd, om

 

5. polismannen med laga stöd skall stoppa ett fordon eller annat transportmedel eller skall kontrollera ett fordon eller ett fordons last,

 

Jag kan garantera att "ungdomar som åkt trimmad moped [och] kört ifrån polisen" inte med hänsyn till omständigheterna är försvarligt att preja dem eller slå dem med en teleskopbatong.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag gjort. Där står:

 

10 § En polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt, använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd, om

 

5. polismannen med laga stöd skall stoppa ett fordon eller annat transportmedel eller skall kontrollera ett fordon eller ett fordons last,

 

Jag kan garantera att "ungdomar som åkt trimmad moped [och] kört ifrån polisen" inte med hänsyn till omständigheterna är försvarligt att preja dem eller slå dem med en teleskopbatong.

 

//Hickmott

 

Vilket fall så polisanmäldes poliserna i fråga, men blev friade enligt 5 stycket. Så din garanti tog slut just här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda felet med göteborgskravallerna var att inte fler politiker fick stryk. Hade det nått EU-toppmötet så hade jag banne mig också sprungit dit med en gatsten. 8-)

 

Vad menar du med politiker? Riktiga politiker eller "demonstranter" a.k.a. bråkstakar?

 

//Hickmott

 

Riktiga politiker. Demonstranterna fick ju sina straff iallafall, det borde vara dags att politikerna får det också.

 

Vidare förstår jag de allra flesta som hyser agg mot poliser och andra maktmissbrukare som står i tjänst åt "rättssamhället".

Men det kan vi ta i en annan tråd någon gång..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här är bra också:

 

"I sin tjänsteutövning skall en polisman uppträda på ett

sätt som inger förtroende och aktning. Han skall

uppträda hövligt hänsynsfullt och med fasthet samt

iaktta självbehärskning och undvika vad som kan

uppfattas som utslag av ovänlighet eller småaktighet."

 

Polisförordning (1984:730) 5 kap § 1

 

Med tanke på att tonårstjejer bland annat blev kallade "kommunistfittor" och mörkhyande för "bananätare" av polisen. Och kommentarer som "Igår hade ni ert roliga, nu är det vår tur" under insatsen mot Schillerska gymnasiet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket fall så polisanmäldes poliserna i fråga, men blev friade enligt 5 stycket. Så din garanti tog slut just här.

 

Det var som fan. Har du en länk, ett målnummer eller ett NJA-nummer som stödjer detta eller är det bara hörsägen?

Har du rätt så är inte jag den som är envis, men mer bevis än att du säger det vill jag nog ha.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket fall så polisanmäldes poliserna i fråga, men blev friade enligt 5 stycket. Så din garanti tog slut just här.

 

Det var som fan. Har du en länk, ett målnummer eller ett NJA-nummer som stödjer detta eller är det bara hörsägen?

Har du rätt så är inte jag den som är envis, men mer bevis än att du säger det vill jag nog ha.

 

//Hickmott

 

Det var med på Rapport för några månader sedan, resten har poliser berättat för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var med på Rapport för några månader sedan, resten har poliser berättat för mig.

 

Källkritik?

 

Nu finns tre alternativ:

 

1. Du har återberättat storyn fel.

 

2. Dina kompisar i polisen ljuger.

 

3. (Mest sannolik) storyn är tillspetsad.

 

Jag har talat med några juridiskt kunniga bekanta. Enligt dem så är det ytterst otroligt att det skulle vara tillåtet att preja omkull en fortkörande mopedist om det är det enda han gjort. Utsätter han andra människor för allvarlig fara är det en annan femma. Enligt samma bekanta så kan det aldrig vara tillåtet att sopa till honom med en batong endast p.g.a. fortkörning.

Allt handlar om proportionalitetsprincipen. Alltså: våldet skall stå i proportion till vad som uppnås. Att gripa en kille som kör en trimmad moppe står inte i proportion till att potentiellt riskera hans liv.

 

Sammanfattningsvis: Kan du inte hänvisa till något annat än hörsägen och det något diffusa "med på rapport" så tror jag dig inte.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var med på Rapport för några månader sedan, resten har poliser berättat för mig.

 

Källkritik?

 

Nu finns tre alternativ:

 

1. Du har återberättat storyn fel.

 

2. Dina kompisar i polisen ljuger.

 

3. (Mest sannolik) storyn är tillspetsad.

 

Jag har talat med några juridiskt kunniga bekanta. Enligt dem så är det ytterst otroligt att det skulle vara tillåtet att preja omkull en fortkörande mopedist om det är det enda han gjort. Utsätter han andra människor för allvarlig fara är det en annan femma. Enligt samma bekanta så kan det aldrig vara tillåtet att sopa till honom med en batong endast p.g.a. fortkörning.

Allt handlar om proportionalitetsprincipen. Alltså: våldet skall stå i proportion till vad som uppnås. Att gripa en kille som kör en trimmad moppe står inte i proportion till att potentiellt riskera hans liv.

 

Sammanfattningsvis: Kan du inte hänvisa till något annat än hörsägen och det något diffusa "med på rapport" så tror jag dig inte.

 

//Hickmott

 

Ja, en polisbil får preja en mopedist. Det finns det rättsfall på (tingsrätten eller hovrätten).

 

Maila jarnet60@hotmail.com, han är MC-Polis i Stockholm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maila jarnet60@hotmail.com, han är MC-Polis i Stockholm.

 

Skulle säga att bevisbördan ligger på dig, eftersom det var du som kom med påståendet från början. Dessutom känns det inte bekvämt att sitta och maila en polis som jag inte ens känner för att fråga om rättsfall :)

 

Notera att jag inte försöker hetsa eller vara otrevlig, jag är bara intresserad.

 

Maila gärna honom och be att få målnummer till de rättsfall han talar om och meddela mig det/de numret/numren. Jag är genuint intresserad och tar på mig att fixa den/de domen/domarna och referera den/dem här.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maila jarnet60@hotmail.com, han är MC-Polis i Stockholm.

 

Skulle säga att bevisbördan ligger på dig, eftersom det var du som kom med påståendet från början. Dessutom känns det inte bekvämt att sitta och maila en polis som jag inte ens känner för att fråga om rättsfall :)

 

Notera att jag inte försöker hetsa eller vara otrevlig, jag är bara intresserad.

 

Maila gärna honom och be att få målnummer till de rättsfall han talar om och meddela mig det/de numret/numren. Jag är genuint intresserad och tar på mig att fixa den/de domen/domarna och referera den/dem här.

 

//Hickmott

 

Visst, du kanske tycker bevisbördan ligger på mig, men jag orkar inte bry mig så mycket att jag måste fixa fram bevis etc. Då jag inte har tid och lust att försöka övertyga någon.

 

Men om du tvekar på det jag säger så får du gärna kontakta polisen. Det är lugnt att maila honon, ett av hans intressen är att svara på frågor i diverse publikationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att poliser trakasserar knattningar kommer väl inte som en nyhet för någon, men slå med batongen är vanligare bland deras steroidpumpade kamrater väktarna.

 

 

Om ngn får tag i det målet så posta det här, vore kul att läsa. Skulle inte förvåna mig en sekund om det var sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men slå med batongen är vanligare bland deras steroidpumpade kamrater väktarna.

 

Är det ordningsvakter du kanske syftar på?

Jag tror inte att varken väktare, ordningsvakter eller polis är speciellt våldsamma av sig eller gillar att slå folk.

Men det klart - det finns idioter i alla led och tyvärr är det nollorna som syns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...