RayIV Postad 20 December , 2005 Rapport Postad 20 December , 2005 Är totalt oduglig när det gäller såna här nätverkssaker så till problemet: 1. Jag har en hemdator i lägenheten. 2. Varje månad betalar jag 315 spänn till BBB, vilket rimligen innebär att jag har en internetuppkoppling. 3. P.g.a. några mindre LAN med kompisar är min dator kopplad till internetuttaget genom en switch med en herrans massa portar (typ... 8?). 4. Jag har en laptop i lägenheten. 5. Jag vill framförallt få igång internet på laptopen men det vore även trevligt att kunna föra filer mellan datorerna. Jag provade helt enkelt att koppla in laptopen i en av de lediga portarna men det verkar inte fungera. Antar från tidigare erfarenheter att man måste mecka lite med nätverksinställningar och sånt. 6. Här kommer ni kunniga människor in i bilden och eventuellt kanskehjälper mig. Hoppas ni förstår problemet! Citera
lazerharp Postad 20 December , 2005 Rapport Postad 20 December , 2005 Om switchen är kopplad direkt till Bredbandsbolagets router så bör du få ip genom DHCP från dem om du inte har fast ip. Med andra ord gå in på nätverksinställningarna och kryssa in DHCP. Citera
RayIV Postad 20 December , 2005 Författare Rapport Postad 20 December , 2005 Hm... nätverksinställningar... DHCP... Citera
frejac Postad 20 December , 2005 Rapport Postad 20 December , 2005 Vi skulle nog behöva en bättre beskrivning. " P.g.a. några mindre LAN med kompisar är min dator kopplad till internetuttaget genom en switch med en herrans massa portar (typ... 8?). " Ok, du har en switch...och till den har du kopplat "internetuttaget". Vad är "internetuttaget" för något? Kan du se några beteckningar eller annat på det? Citera
bzkt Postad 20 December , 2005 Rapport Postad 20 December , 2005 En switch klarar inte av att dela upp din internetanslutning till två datorer. En switch skickar bara vidare trafik i ditt nätverk, det du behöver är en router. Citera
frejac Postad 20 December , 2005 Rapport Postad 20 December , 2005 precis. och det var det jag misstänkte "internetuttaget" för att vara. så vi skulle ju behöva veta det Citera
magik77 Postad 20 December , 2005 Rapport Postad 20 December , 2005 BBB delar väl ut 5st ipnummer om jag inte minns fel och då räcker det med att ha en switch. Citera
RayIV Postad 20 December , 2005 Författare Rapport Postad 20 December , 2005 Internetuttaget ser väl typ ut som ett vanligt vägguttag nästan.. bara det att det är ingång för en nätverkskabel istället för en vanlig kontakt. Det ska fungera i alla fall, tidigare har vi bara kopplat in nya datorer till switchen via nätverkskabel och sen meckat lite med några inställningar och så har det funkat okej sen. Tyvärr har mina polare skött allt och de är såna där som aldrig någonsin svarar i telefon när man behöver dem. Citera
RayIV Postad 20 December , 2005 Författare Rapport Postad 20 December , 2005 Ledtråd: Internet har aldrig varit i kontakt med laptopen sedans senaste formateringen. Drivruitner? Vart/hur isf? Citera
Recommended Posts