Gå till innehåll

FLT - KQo blir TP på dragvänlig bräda


crillux

Recommended Posts

Här är en hand som jag lurat en del på. Borde jag ha spelat på något annat sätt?

 

Party Poker 0.50/1 Hold'em (8 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: Hero is MP1 with K:club:, Q:heart:.

UTG calls, 1 fold, Hero raises, MP2 calls, 4 folds, UTG calls.

 

Känns som en solklar höjning, trots tidig position. Eller?

 

Flop: (7.50 SB) 4:spade:, Q:diamond:, 8:spade: (3 players)

UTG checks, Hero bets, MP2 calls, UTG calls.

Toppar med bra kicker, frågan är hur farligt draget är. Kan jag göra något annat än att betta ut?

 

Turn: (5.25 BB) 3:diamond: (3 players)

UTG checks, Hero bets, MP2 calls, UTG calls.

 

Check från UTG igen, och jag tror jag leder här. Ska jag välja att checka, eller är min bet här riktig?

 

River: (8.25 BB) 2:diamond: (3 players)

UTG checks, Hero bets, MP2 calls, UTG raises, Hero calls, MP2 folds.

 

Final Pot: 13.25 BB

 

Och så springer jag in i en checkhöjning. Antar att han satt färgen, men anser att jag ändå "måste" syna ner eftersom potten är så pass stor. Kommentarer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folden kan mycket väl gå att hitta på slutet. Visst, du får jättemycket mot 1 i odds. Men den förste spelaren säger att han kan slå en bluff och kommer knappast lägga bättre än TPGK på returen och spelaren som höjer bluffar antagligen väldigt sällan samtidigt som hans värdebet allra oftast är bättre än din hand.

 

Säg att sannolikheten att du slår synaren är 90% och att du slår höjaren är 10%. Då är du nere på 9% vinstchans och jag skulle snarare tro att du är på bortåt 5%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folden kan mycket väl gå att hitta på slutet. Visst, du får jättemycket mot 1 i odds. Men den förste spelaren säger att han kan slå en bluff och kommer knappast lägga bättre än TPGK på returen och spelaren som höjer bluffar antagligen väldigt sällan samtidigt som hans värdebet allra oftast är bättre än din hand.

 

Säg att sannolikheten att du slår synaren är 90% och att du slår höjaren är 10%. Då är du nere på 9% vinstchans och jag skulle snarare tro att du är på bortåt 5%.

 

Det låter vettigt. Men om jag förstått dig rätt så hade synen varit mer eller mindre självklar om MP2 lagt sig redan mot min bet, eftersom jag då i så fall borde haft mina 10% vinstchans med endast höjaren och jag själv kvar i potten? Eller har jag fattat helt fel? Kan ju vara bra att veta inför framtiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter vettigt. Men om jag förstått dig rätt så hade synen varit mer eller mindre självklar om MP2 lagt sig redan mot min bet, eftersom jag då i så fall borde haft mina 10% vinstchans med endast höjaren och jag själv kvar i potten? Eller har jag fattat helt fel? Kan ju vara bra att veta inför framtiden...

Japp, att någon synat emellan ställer till det rejält. Dels för att sannolikheten för raisebluff sjunker från "obefintlig" till "riktigt jäkla obefintlig" och dels för att han kan stjäla en del av gångerna du faktiskt vinner mot höjaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, att någon synat emellan ställer till det rejält. Dels för att sannolikheten för raisebluff sjunker från "obefintlig" till "riktigt jäkla obefintlig" och dels för att han kan stjäla en del av gångerna du faktiskt vinner mot höjaren.

 

Tackar, det ska jag lägga på minnet inför framtiden.

 

Och så här gick det (givetvis!):

UTG has Jd 4d (flush, queen high).

Hero has Kc Qh (one pair, queens).

Outcome: UTG wins 13.25 BB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flop: (7.50 SB) 4:spade:, Q:diamond:, 8:spade: (3 players)

UTG checks, Hero bets, MP2 calls, UTG calls.

Toppar med bra kicker, frågan är hur farligt draget är. Kan jag göra något annat än att betta ut?

Utan read skulle jag gjort precis som du. Om jag däremot tror att MP2 med 50%+ sannolikhet bettar om jag checkar så skulle jag gå för en check-raise här.

 

Turn: (5.25 BB) 3:diamond: (3 players)

UTG checks, Hero bets, MP2 calls, UTG calls.

 

Check från UTG igen, och jag tror jag leder här. Ska jag välja att checka, eller är min bet här riktig?

Rätt spelat, tror jag. Nu finns det ursprungliga färgdraget och två nya backdoor-drag: Färg och stege. Dumt att ge gratiskort här.

 

På river har du 12,25 mot 1 och måste således vinna 7,5% av gångerna. Tror den chansen är rätt ok, syn.

 

EDIT: Ok, stegdraget var rätt långsökt, när jag tänker efter..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, att någon synat emellan ställer till det rejält. Dels för att sannolikheten för raisebluff sjunker från "obefintlig" till "riktigt jäkla obefintlig" och dels för att han kan stjäla en del av gångerna du faktiskt vinner mot höjaren.

Hmm kluriga grejer, men egentligen ganska enkelt. Vi har alla lärt oss något här.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...