Gå till innehåll

Vissa dagar funkar ingenting och andra det mesta

Recommended Posts

Postad

Har funderat på varför det är så. Att vissa dagar stämmer nästan allt, spelet flyter på och man kanske placerar sig ITM 5-6 ggr i rad på SnG (eftersom jag mest spelar det blir det dit mina referenser går). Vinner 4 bord i rad osv. Andra dagar är det precis åt andra hållet, du springer in i händer du knappt visste fanns och åker på de mest sanslösa utdragningarna. Vissa dagar vinner du 5 ggr i rad med AA, andra torskar 5 ggr i rad. Vissa dagar sätter du färgen du knappt tänkte på och andra dagar missar du fyrfärgs- eller fyrstegsdraget för 92:a gången irad.

Kan förstå att humöret man är på får en att spela något annorlunda men så mycket tycker jag inte att det skiljer. Jag gnetar på för 10$ på SnG och ofta tänker jag inte allt för mycket på vad jag gör, går rätt mycket på rutin då jag grindat på här ett bra tag och det ger fina pengar men förmodligen är lite för lite av en gambler för att gå upp nivåer utan hellre har min stadiga inkomst på runt 5-10k i månaden. Visst blir man upprörd ibalnd och det kan väl påverka en något men jag vill ändå tro att jag spelar på ungefär liknande sett oavsett hur det gått innan. Ofta kanske man kollar en film eller så samtidigt och som sagt knappt tänker på vad man gör men ändå dessa enorma skillnader. Ena dagen 300$ plus, andra dagen 100$ back med samma spel.

Visst kan man väl ha en bra och dålig dag som inom allt annat men ska det skilja så här mycket, spelar ändå väldigt många händer om dan när jag lirar så slumpen borde vara ganska låg.

Nån som har en förklaring till vad detta beror på?

Postad
Visst kan man väl ha en bra och dålig dag som inom allt annat men ska det skilja så här mycket, spelar ändå väldigt många händer om dan när jag lirar så slumpen borde vara ganska låg.

Ja det ska skilja sig så där mycket. Du kommer alltid se mönster i slumpserier och försöka hitta mönster och förklaringar, det är så din hjärna fungerar. Och slumpen sträcker sig mycket långt, längre än en människas livstid.

Och alla har olika bra eller dåliga dagar, en ganska vanlig siffra för en bra, vinnande fixlimitspelare kanske är 70% av sessionerna som ger plus. Det låter som en väldigt bra siffra för en SnG spelare också.

Postad

Tack för svaret Johan, du har ofta vettiga sådana. Har inte riktigt tänkt på slumpen som en livslång serie förut och även längre även om man kanske inte påverkas så mycket av det före och efter jordelivet. Man påverkas väl iof före det vi kallar liv i allra högsta grad av slumpen annars hade man ju inte suttit här och funderat på hur den påverkar våra pokerresultat....hmmm

Bra där, nu ska jag tänka om lite och hoppas gå plus 70% av mina sessioner (har ingen direkt koll på om jag gör det nu men jag borde åtminstone vara i trakterna och förmodligen snäppet över).

Du skriver förresten att du är FL-spelare och det har jag väl listat ut av alla inlägg man läst tidigare men jag undrar hur du resonerar när du spelar nästan enbart FL som jag försår det, åtminstione överlägset mest. Jag som sitter och spelar SnG kan nästan inte förstå varför man vill spela nåt annat, men det är väl så, man blir insnöad. I början spelade jag NL eftersom jag inte hittat till fliken tournaments på expekt som numer heter Sit & Go.

Anledningen till att jag spelar SnG är allafall att det är ett fast belopp som du väljer innan som du kan bli av med. Du förlorar aldrig mycket åt gången men kan samtidigt vinna rätt fina pengar, ~5:1 på pengarna om du tar hem turneringen. Det tycker jag ger en rum att spela precis det spel du önskar, sitter du på NL kan jag ibland bli alldeles för feg och ibland alldeles för ovarsam med pengarna. Varvar detta med endel MTT för att nån gång ibland trycka dit en storvinst...

Postad
Har inte riktigt tänkt på slumpen som en livslång serie förut och även längre även om man kanske inte påverkas så mycket av det före och efter jordelivet. Man påverkas väl iof före det vi kallar liv i allra högsta grad av slumpen annars hade man ju inte suttit här och funderat på hur den påverkar våra pokerresultat....hmmm

Kolla in den här artikeln av Brian Alspach på samma tema. Brian är en matteprofessor som funderat en hel del på poker och sannolikheter.

Finns många bra artiklar på sidan under "Poker Digest" och "Poker Computations. Det mesta är ganska tungrott, men ta och läs en om dagen eller så (borde jag också göra :)).

//Hickmott

Postad
thats poker...

Det viktiga är att du ska gå upp i limits om du förlorar pengar så du snabbt kan vinna tillbaka...

Det viktiga är att INTE gå upp i nivå för att försöka vinna tillbaka pengar så snabbt som möjligt.

Postad
Du skriver förresten att du är FL-spelare och det har jag väl listat ut av alla inlägg man läst tidigare

Nej, jag är inte fixlimitspelare. Fram till för inte så länge sedan spelade jag nästan exklusivt no-limit och pot-limit. Nu försöker jag lära mig att spela fixlimt väl så därför blir det rätt mycket sånt nu.

Jag som sitter och spelar SnG kan nästan inte förstå varför man vill spela nåt annat, men det är väl så, man blir insnöad. I början spelade jag NL eftersom jag inte hittat till fliken tournaments på expekt som numer heter Sit & Go.

Jag spelade en del SnG i början, men jag tycker helt enkelt inte att de är så grymt lönsamma om man inte kör på rätt stora inköp. Plus att jag ruttnade lite på dem efter att ha kommit fyra eller femma sex gånger i rad och inte vunnit en förstaplats på ungefär 20 turneringar. Det kanske blir att jag spelar sånt mycket igen dock.