Gå till innehåll

NL - Hur spelar ni höga pockets på microlimit?

Recommended Posts

Postad

Hej

Jag är grön som tusan på cashgames vilket gör att jag naturligt håller mig i de lägre, "Kalle Anka"-regionerna (NL20, 7-10 spelare).

En sak som jag har märkt jag har problem med är att spela klädda par på rätt sätt. Låt mig förklara närmare.

Tidigare har jag när jag fått AA, KK, QQ är att höja 5 BB från alla positioner i ohöjda potter. Problemet jag har då är att det väldigt sällan är någon som går med, följtakligen får jag antingen mörkarna eller mothugg preflopp och då åker all kosing in. Det är väl egentligen tid jag vill på denna nivån, all-in situationer med dessa par, men de händer kanske bara 1-2 gånger av 10 att någon hugger emot.

Där har jag på senare tid valt att gå ut lite mjukare, 3-4 BB i ohöjda potter, vilket resulterar i att jag får med mig 1-2 spelare. Här kommer andra problemet, hur bör jag agera om brädan visar ett överkort? Jag tycker att på denna nivån går i snudd alla med på Ax oavsett vilket. Säg att jag sitter på KK eller QQ och brädan visar ett A, jag brukar lägga en bet på kring pot för att känna efter och blir jag höjd inser jag mig slagen och lägger mig, rätt eller fel?

1. är jag för passiv i de fall brädan visar överkort mot mitt pp?

2. bör jag ändå elda på mer preflopp även om det innebär att mina pp bara resulterar i mörkarna 8-9 ggr av 10?

3. bör jag rent av limpa in med dessa ibland och hoppas på låg bräda?

Kort och gott handlar det väl egentligen om hur höga pp skall spelas på låga nivåer.

JJ-22 spelar jag på samma sätt oavsett, försöker limpa och träffa set annars kasta. Är jag för passiv med de högre, säg JJ-99, på denna nivå?

//Martin

Postad

Hej, jag vet inte hur du spelar eller så men jag hade en tight/aggro stil på micro. Såhär brukade jag spela mina stora händer.

Höj lika mycket som med andra händer, runt pott preflopp(eller lite över), 4bb i ohöjd pott brukar vara bra.

Reraisa oftast med AA-TT, AKo, AKs. (mer sällan med AQ, 99)

Gå AI före floppen med AA, KK och ibland QQ, JJ, AKs när det känns rätt.

Beta i princip alltid ut på floppen efter re-raise och ofta om du blivit synad på din första raise preflopp. Var beredd att släppa om du har för många med dig till floppen och/eller du får syn/omslag. Med överkort släppte jag extremt sällan(AA-JJ) om det låg drag och jag var HU.

Du får känna dig fram och jag lovar självklart inget men jag tror nog att du kan våga lite mer med JJ-TT. Tycker du verkar spela AA, KK, QQ bra.

Postad

Hej, jag vet inte hur du spelar eller så men jag hade en tight/aggro stil på micro. Såhär brukade jag spela mina stora händer.

[...]

Beta i princip alltid ut på floppen efter re-raise och ofta om du blivit synad på din första raise preflopp. Var beredd att släppa om du har för många med dig till floppen och/eller du får syn/omslag. Med överkort släppte jag extremt sällan(AA-JJ) om det låg drag och jag var HU.

Hej, jag brukar inte heller släppa AA mot överkort på floppen ;)

Postad

Allin alla dagar med QQ+. AKs känns lite jobbig och AKo ännu jobbigare. Brukar oftast inte ställa in med AKs men ibland känns motståndaren rätt om han gått allin tidigare med 88 eller varför inte Q5o. AKo kan du ju raisa med och syna hans raise om han raisar och den är ju absolut skönast att spela i sen pos. Var inte rädd att gå allin om du tror att du leder och var inte rädd att betta potten även om den är stor. Känn efter på bordet, är det alltid nån som raisar och foldar alla om du raisar tidigt och kraftigt med en stor hand kanske du ska limpa in och reraisa kraftigt eller allin. Är du i sen pos med många limpers och kanske nån miniraise (rätt vanligt på micro :P) reraisa mkt kraftigt/allin. Om det är ett löst bord är det ju bara att spela sina kort starkt och våga betta även om ett överkort kommer och du har ett högt par. Får du ett väldigt omslag kan du ta en funderare och slänga om du bara har ett par.

Postad

Jag satte mig nyss och kolla igenom mina händer i pokertracker och jag hade ett par höga pp händer där och alla har jag vunnit utan att gå till SD. Det rör sig om en tio stycken så det är väl inte så hemskt många. Jag brukar inte ta för vana att slöspela höga pp. Vad jag har vunnit på med dom händerna är att jag höjer 5xbb(lite till ibland om det är många limpare) och får en till tre syn och kör ut dom på floppen. Någon hand hade jag slöat på en flopp som kom 2 5 9 rainbow men varit tvungen att betta på turn för att ett färgdrag har kommit upp. Jag brukar försöka spela dom händerna som om jag skulle haft två överkort och spela överkort som höga pp. Än så länge har det inte lyckats så bra men det kommer väl.

Vad jag inte tycker om är att limpa frånt UTG och hela bordet synar. Det är dömt att kosta mycket. Man blir faktiskt lite mer kär i AA än man tror.

Postad

Du ska vara beredd på att slänga AA KK om du får många limpers och en farlig bräda. Grejen är ju att du vill att nån ska höja så du kan trycka till riktigt mkt preflop. Jag höjer alltid 4-5x BB och när jag kollar på resultatet så är det inte många som gått vidare till SD utan man vinner en minipott. Bättre att försöka få in så mkt deg som möjligt preflop

Postad

Ok, jag tror jag fortsätter som vanligt med de höga. ungf 4 BB pre och hoppas på att någon slår om. Den fungerar ju helt klart bättre på lösa bord. Kanske är det bara inbillning men jag tycker nog att det var lösare de två första veckorna efter löning än de senaste 10 dagarna.

Jag märkte dock att igår fick jag betydligt bättre utdelning med lite aggresivare spel på dessa pp på två bord som hade större delen jänkare som spelare. Jag trodde mest det var snack men svenskar verkar verkligen vara antingen bättre eller bara tightare än andra nationaliteter.

Nåväl, jag fortsätter spela AA, KK, QQ med 4-5 BB höjningar och så skall jag bli lite aggresivare med JJ och kanske TT. Jag följer upp med lite HH när jag väl går in i väggen med dessa "lägre" höga pp.

Tack för bra feedback.