Gå till innehåll

ARTIKEL: Pokervåg kan hota friden


Cyntax

Recommended Posts

Pokervåg kan hota friden

Karin Thunberg skriver en kolumn i Svenska Dagbladet:

"Länge trodde jag att det var ett skämt, detta att en massa människor sitter hemma framför sina datorer och spelar poker hela dagarna. Som heltidsjobb. Eller kanske heldygnsjobb."

Ja, man slutar aldrig att förvånas, va?!

 

"Härom lördagen hade Sveriges Television en hel temakväll om pokerspel och jag orkade titta fram tills någon sa att alltihop beror på vädret. Att det är vårt trista väder som gör att svenskarna av tradition blivit ett spelgalet släkte. Förklaringen verkar inte särskilt trovärdig. Visst minns även jag regniga sommarlov när vi spelade bluffstopp tills vi lärt oss ljuga som härdade återfallsförbrytare – men vi borde lika gärna ha kunnat läsa Bibeln. Eller släktforskat oss ner till senare delen av 1700-talet."

Skulle vädret vara en förklaring? Nej, det tror hon inte på. Men har Karin någon bättre förklaring då?

 

"Nej, kortspel handlar om något annat. Om chansningen, de svindlande sekunderna när man inser att man har segern i sin hand. Vänder lyckan med sista kortet kan man omedelbart hoppas på bättre tur nästa gång. Eller åtminstone nästnästa."

Speldjävulen! Men varför skulle svenskarna vara mer spelberoende än någon annan? Är det genetiskt? Socialt arv? Är det spelmonopolets fel?

 

"Nu läser jag att årets julklapp, åtminstone enligt HUI, Handels utredningsinstitut, är ett pokerset. Kära nån så trist, om det skulle visa sig vara sant."

Alla kan inte ha samma hobby. Vissa samlar på frimärken, andra målar tavlor eller sjunger i kör... och vi andra spelar poker. En kvarts miljon svenskar kan inte alla ha fel?

 

"Värst är inte risken att folk ska spela skjortan av varandra innan året är slut. Eller att farmödrar ska börja fuska. Nej, det jag tänker på är bråken. Varje kortlek borde vara försedd med varningstriangel och upplysningen om att vissa, många, människor inte kan förlora ens i svälta räv utan att bli rasande. På några minuter kan den fredliga samvaron i soffhörnan accelerera till världskrig, innan ens knektarna har kommit på bordet."

Ja jisses alltså! Vi måste genast förbjuda pokerspel i hemmen, konfiskera och bränna alla Monopolspel & "Försvunna diamanten" och Schackbräden och golfklubbor skall brytas i tusen bitar. Ja Usch! Här sitter jag vid samma pokerbord som Parre, Jaroiten, ScatCat och Morberg. Tänk om vi skulle bli värsta fiender och slå ihjäl varandra sen?! hugha!

 

"Ändå måste vi skilja mellan sällskapsspel och professionellt pokerspel. Det är möjligt att jag bara är avundsjuk på alla som lyckas håva in miljoner. Men det känns som en livsfarlig utveckling, bortanför alla vanliga regler om hur tillvaron fungerar."

Så här har det varit i alla tider. När en yngre generation har sin fluga skall "de äldre" alltid komma med sina långa seniga fingrar och stoppa dem. Elvis ansågs på sin tid vara livsfarlig för ungdomen, samma med Beatles, på 70-talet tog hårdrocken fart och på 80-talet var det Kiss, Ac/Dc, Mötley Crue och Ironmaiden som förstörde ungdomen (djävulens påfund). På 90-talet ville (med Margareta Person i spetsen) man förbjuda alla typer av dataspel och nu är det alltså pokerns tur att bli svartmålad av några klimakteriekärringar som släpat in djävulen i våra datorer...

 

"Ensam vid en dator är till och med pokerfejset överspelat."

Amen!

---

Edit: Oj, jag glömde skriva "Artikel" i ämnesraden...

 

* Ingen fara, jag RPar :) - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha. Ja vad ska man säga. Börjar bli så trött på allt snack om poker, både att poker höjs upp till skyarna och ibland till avgrundens helvete.

 

Förfan poker är bara ett roligt spel som vissa kan ta till sig bättre än andra och tjäna pengar på och visst vissa blir spelberoende men det är en väldigt liten del, dom flesta kan sätta stopp när dom förlorat några tusen kronor. Jag tycker alla bör förminska pokern till det det är, ett roligt spel men där det dock krävs lite skicklighet för att vinna i långa loppet. Allting förstoras upp så jävla mycket hela tiden. Är man pokermiljonär betraktas man som något särskilt, jag hatar jantelagen, men nej man är inte något supermänniska om man i rådande pokersituatioen har lyckats blivit miljonär.

 

 

Just nu verkar det som att poker är en del av universum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att du verkar dra lite väl stora växlar på en ganska rimlig kolumn.

 

Det enda jag egentligen ogillar med den (förutom det yrvakna "länge trodde jag detta var ett skämt") är att hon avslutar med nåt svammel om "livsfarlig utveckling" utan att motivera varför det skulle vara livsfarligt, förutom att det är "bortanför alla vanliga regler om hur tillvaron fungerar".

 

Hon hade ju annars kunnat skriva om problemet (ur ett samhälleligt perspektiv) att allt fler begåvade ungdomar spelar poker istället för att ägna sig åt samhällsnyttiga yrken, om hon vill kritisera pokervågen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att jag har lite svårt att förstå syftet med artikeln, fick bara en allmän känsla av att hon tycker kortspel och poker är osunt. Var syftet bara att berätta att kortlekar kan skapa bråk och att det dessutom inte är bra att folk sitter framför datorn och lirar poker som jobb?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vart upprörd över hennes artikel och har nu skickat ett mail till henne...

 

Som pokerspelare känner man sig ju som allmänhetens nagel i ögat av denna artikel.

 

Om nått ska märkas med varningstext är det Karin Thunberg

 

Varför? Jag fattar att du inte direkt håller med henne, men vad är det som är så upprörande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh! kom igen nu.

 

När man erkänner det för sig själv så ÄR pokerspelare världens avskum (citerar en välkänd forumprofil ;) )

 

* Många pokerspelare blir associala av att sitta framför datorn,

* Många prioriterar pokern framför vännerna,

* Många får dålig hälsa av att röra sig för lite,

* Många mår dåligt över sitt spelande,

* Många tänker alldeles för mycket på poker, även när de inte spelar.

* Många spenderar för mycket tid på exempelvis pokerforum.nu! etc. :D

 

och JA, jag känner igen mig i en del av punkterna... tänk om man lagt ner all tid man spelat eller läst om poker på exempelvis att lära sig nya språk, spela intrument etc... ;)

 

Jag må kanske sticka ut hakan på fel forum, men jag tycker att hon har rätt i artikeln. :D

 

Pokern är överhypad just nu och det kommer bli ÄNNU mer när Svenska spel kommer in på pokermarknaden. Pokerhypen kommer lägga sig inom en snar framtid, precis som alla andra flugor. Dock tror jag att pokern är här för att stanna, men all den medieexponering den får nu med alla TV-program etc kommer att ha försvunnit ur rutan inom de 2-3 år till jag tror hypen kommer vara.

 

//Matteprof

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länge trodde jag att det var ett skämt, detta att en massa människor sitter hemma framför sina datorer och spelar poker hela dagarna. Som heltidsjobb. Eller kanske heldygnsjobb.

 

Nej, kortspel handlar om något annat. Om chansningen, de svindlande sekunderna när man inser att man har segern i sin hand.

 

Nu läser jag att årets julklapp, åtminstone enligt HUI, Handels utredningsinstitut, är ett pokerset. Kära nån så trist, om det skulle visa sig vara sant.

 

Varje kortlek borde vara försedd med varningstriangel och upplysningen om att vissa, många, människor inte kan förlora ens i svälta räv utan att bli rasande.

 

Men det känns som en livsfarlig utveckling, bortanför alla vanliga regler om hur tillvaron fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför insiterar folk på att bry sig om vad den troligen mest okunniga, oinsatta gruppen* i samhället tycker om någonting?

 

Det är en artikel med så lite innehåll och så dåligt skriven att jag hade pryglat en sjundeklassare för att ha lämnat in den om jag vore lärare. Orka bry sig.

 

Just nu verkar det som att poker är en del av universum.

Heh.

 

* Tidningskrönikörer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en kolumn är det ju skribentens åsikter och syn på saker och ting som presenteras utan krav på någon som helst motivering till det ena eller andra påståendet. Alltså anser jag att damen får tycka vad hon vill och tro vad hon vill, jag orkar inte upplysa henne om hur livet ser ut här bakom helvetesportarna.

 

Hade det däremot varit en artikel hon hade skrivit så hade jag kanske bemödat mig med att slänga iväg ett förstrött gnäll-mail innehållande diverse poker-klyschor.

 

God Jul Karin!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att någon med så mycket medial makt har inverkan på folk åsikter

Ja, det var det jag kommenterade. Är bara uppgiven över att människor i allmänhet inte har vett att vara lite mer elitistiska.

 

och skadar därmed pengaflödet i pokern. Kanske därför?

Mycket tvivelaktigt påstående i sig och även om hon har något inflytande över det så kommer ju knappast gnällbrev påverka henne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför insiterar folk på att bry sig om vad den troligen mest okunniga, oinsatta gruppen* i samhället tycker om någonting?

 

För att någon med så mycket medial makt har inverkan på folks åsikter och skadar därmed pengaflödet i pokern. Kanske därför?

 

De som är insatta i/nyfikna på/intresserade av poker lär inte bry sig så mycket om vad andra (läs: Karin) säger. De som tar till sig av sånt här är troligen jeppar/jeppor som sitter o nickar "ja, så sant, så sant, där slog hon hufvudet på spiken" när de läser det, alltså var de redan negativ inställda och lär inte ha slussat in några pengar i pokern i första hand ändå.

 

För övrigt överskattar du medias makt, vilken medievetare är rättså överens om är mindre än vad man först antog.

 

Jag tror ärligt talat inte att Karins artikel... ursäkta, kolumn, gör varken till eller från när det gäller pengaflödet i pokern.

 

 

Välj valfri diss här. Känns som de flesta passade rätt väl in på hur jag kände när jag läste möget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som är insatta i/nyfikna på/intresserade av poker lär inte bry sig så mycket om vad andra (läs: Karin) säger. De som tar till sig av sånt här är troligen jeppar/jeppor som sitter o nickar "ja, så sant, så sant, där slog hon hufvudet på spiken" när de läser det, alltså var de redan negativ inställda och lär inte ha slussat in några pengar i pokern i första hand ändå.

 

Alla jeppar/jeppor... och jag:D men jag kanske är ensam här på forumet ;)

 

Om vi tar ett exempel. Ta din egen pappa (inte riktat till dig Myssion) som exemplet. Han tycker det är kul att se poker på tv. Han tycker det är kul att spela när du spelar med din väska/dina marker när du hälsar på etc.

 

Vill du att han ska börja grinda poker och tänka på poker lika mycket som du själv gör.?

 

Tycker du inte det så drar i allafall jag slutsatsen att du tänker för mycket på poker själv. Har man den inblicken tycker i alla fall jag att man kan se de poänger Karin försöker framföra i sin ledare.

 

Som sagt, Karin har ett annat förhållningssätt till pokern än vad vi som spelar har. Man måste kunna se helheten ur båda synvinklar. Vi som spelar vill givetvis ha in mer dead money in till borden men de som inte spelar och inte har för avsikt att börja tycker givetvis att folk kan använda pengarna till annat än att spela poker för dem.

 

Jag har i allafall förståelse för det synsättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Försvunna diamanten"

 

Åh vad jag minns det spelet, men det finns väl inte att få tag på fortfarande. Där har vi ett spel som är farligt för samhället... (exploatera det svarta fattiga afrika, lär dig skinna dina vänner etc)

 

I övrigt håller jag med Matteprofs beskrivning om hur pokerspelare är

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att ta en person som skriver följande på allvar.

 

Härom lördagen hade Sveriges Television en hel temakväll om pokerspel och jag orkade titta fram tills någon sa att alltihop beror på vädret. Att det är vårt trista väder som gör att svenskarna av tradition blivit ett spelgalet släkte. Förklaringen verkar inte särskilt trovärdig.

 

 

TURN ON THAT SARCASM DETECTOR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att detta bara är början. När Riksdagsvalet 2006 närmar sig så kommer det att dyka upp politiker med "geniala åsikter" om Svenska Spels Pokersajt (den hinner vara igång några månader också) och försöka plocka poäng, både för och mot den... *mmmums*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...