Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Men är det omöjligt att spela poker inom nån slags firmaverksamhet? Så att man kan hålla pengarna inom firman tills man tar ut dom i lön?

Ja, det går tyvärr inte. Skatteverket och bolagsverket säger att det inte går att ha ett företag som har spel som affärsidé. De anser att du vunnit pengen som privatperson.

Annars är firmaidén bra, då skulle man kunna dra av för kostnader. Tyvärr så skulle man ju beskattas dubbelt (först arbetsgivaravgifter + skatt alternativt bolagsskatt + skatt på aktieutdelningen) så då hamnar man runt 50% skatt på resultatet - det vet i 17 vilket som är bäst då.

Postad
MVH // tenta i skatterätt om 2 dagar...;)
Lycka till, det fixar du! Jag gjorde den för 2-3 år sedan.
Men är det omöjligt att spela poker inom nån slags firmaverksamhet? Så att man kan hålla pengarna inom firman tills man tar ut dom i lön?

Ja, det går tyvärr inte. Skatteverket och bolagsverket säger att det inte går att ha ett företag som har spel som affärsidé. De anser att du vunnit pengen som privatperson.

Annars är firmaidén bra, då skulle man kunna dra av för kostnader. Tyvärr så skulle man ju beskattas dubbelt (först arbetsgivaravgifter + skatt alternativt bolagsskatt + skatt på aktieutdelningen) så då hamnar man runt 50% skatt på resultatet - det vet i 17 vilket som är bäst då.

Den skattelagstiftning vi har idag som berör poker är den bästa tänkbara för oss som är bosatt i Sverige/EU och som lirar poker i EU/internet och vinner (den är dålig för de som förlorar och de som vinner utanför EU och är folkbokförda här ännu). Här finns inte mycket att klaga på. Problemen börjar (vilket snille jag är!) när du vinner deg utanför EU (och det är det som är trådens röda tråd).

Martin har förmodligen upptäckt för sent att han skulle tjäna en massa pengar utanför EU + att eftersom han blev känd i media/pokerkretsar så fick Sk®atteverket nys om hans enorma pokervinster.

illi undrar om det är möjligt att bedriva pokerspel i någon slags företagsverksamhet? Well, den svenska firmarätten i kombination med skatterätten förbjuder detta. Men hur skulle det vara om t.ex. Jag skulle starta ett pokerbolag i ett skatteparadis UTANFÖR Eu (t.ex. Bahamas) och anställde t.ex. Martin att spela poker för mig? Alla vinster går till bolaget, bolaget gör avdrag för kostnader/förluster, de vinster Martin drar in kan sen fördelas över en längre tidsperiod för att minska marginalskatteeffekterna. Jag tror detta är möjligt, låt mig ta en funderare över hjulen...(vad tror du Jimpman?)

Postad

Skatteverket kommer aldrig gå med på att Martins vinster är vunna av ett bolag...

...däremot kan bolaget säkert dra av för rena kostnader kring spelet, dvs om Martin (fiktivt namn) konsultar med lite företagspoker och kliknande och drar in vita pengar i bolaget, så kan dessa nog användas för att betala flyg och hotell osv kring spelandet, då martin måste visa upp sig på tävlingarna. Detta fungerar nog även i ett svenskat AB. Men själva spelvinsten kommer Martin vara tvungen att skatta för privat.

Enklaste är att flytta till Cypern om man skall spela mycket poker (pokertävlingar)i USA som Skatteverket får reda på resultatlistor för..

Postad

I konsekvensens namn borde de oxå få dra va för omkostnader då oxå, t.ex, buy-ins i turneringar, resor etc etc, annars tycker jag det blir orättvist om de ska skatt för alla+ men inte får dra av för alla-.

Det är just det som är den STORA skillnaden. Svenska skattesystemet är helt orimligt på den punkten. Är du turneringsproffs som spelar med 100% ROI* och har backare på halva inköpet så får du betala 120% av dina inkomster i skatt.

T.ex du spelar turneringar för 2M, varav backarna betalar 1M.

Du vinner 4M, varav 2 varav 2M går till backarna.

Du har tjänat 1M men får betala 1,2M i skatt.

*100% ROI = I långa loppet vinner du dubbla inköpet till turneringen.

Postad
illi undrar om det är möjligt att bedriva pokerspel i någon slags företagsverksamhet? Well, den svenska firmarätten i kombination med skatterätten förbjuder detta. Men hur skulle det vara om t.ex. Jag skulle starta ett pokerbolag i ett skatteparadis UTANFÖR Eu (t.ex. Bahamas) och anställde t.ex. Martin att spela poker för mig? Alla vinster går till bolaget, bolaget gör avdrag för kostnader/förluster, de vinster Martin drar in kan sen fördelas över en längre tidsperiod för att minska marginalskatteeffekterna. Jag tror detta är möjligt, låt mig ta en funderare över hjulen...(vad tror du Jimpman?)

Hmmm, undra VEM man registrerar sig som när man reggar sig till en större pokerturnering?

Reggar man sig som tex "Martin el Knife" så går ju vinsten enligt papprena till en viss "Martin el Knife". Att man sedan ska bevisa att man EGENTLIGEN var där som en anställd i företaget "Monaco Pokerstable" och att man ska betala hela sin vinst dit eftersom det egentligen var de som vann... "jag var ju bara den som registrerade mig som spelare men nu när jag vann så går all vinst till min arbetsgivare, jag får bara €200 i lön..." tror jag inte håller.

Om det däremot var "Monaco Pokerstable" som var den registrerade spelaren/företaget som tog åt sig uppgiften att fördela chips under X antal pokerhänder så är det en annan sak. Men jag undrar vad de som arrangerar turneringar säger om det?

Man måste väl regga sig under sitt namn och spela "som en egen person"? Annars vore det lite lustigt om 3 st "Monaco Pokerstable" är kvar i finalen när det är 4 spelare kvar... collusion, anyone? ;)

EDIT: Om det nu är genomförbart med "Monaco Pokerstable" så ser jag framför mig hur ett företag köper upp 50% av biljetterna till en stor turnering, ger bra möjligheter att vinna om de som sitter vid borden samarbetar sedan... Ett antal bord kanske rentav består av 10 anställda, som alla går all-in och en tar hem en stooor pott och blir chip leader... Tills han kommer till nästa bord, oops alla anställda här med, tror vi bygger på stacken... ;):shock:

Postad
:shock:
Jo jag förstår vad du menar (jag funderade på samma sak när jag skrev posten), men jag tror inte det är några problem. Öppna kort med myndigheter tror jag i detta fallet är bra. Avtalsrättsliga principer i kombination med associationsrättsliga är lösningen.
  • 3 months later...
Postad

Annan tråd om samma sak i princip.

Men så idag läste jag följande artikel: "Omdömeslöst, Kärrbrink"

Det jag ville tillägga var det han skriver i slutet: "Slutligen till er som undrar hur det går med min eventuella skatteskuld. En fullständing deklaration är inlämnad och ligger hos skatteverket. Självfallet skall jag betala skatt på min stora vinst. Frågan som skall redas ut är hur mycket. Jag yrkar att betala för de pengar som kommit mig tillgodo och inte för övriga investerare. Detta kan bli en långdragen process som vi ämnar att ta till högsta instans. "

Ah just det. Det som dom bråkar om är s.k. "stakeing" som tydligen är populärt: Exempel 1 och Exempel 2.

I min fina lärobok i Skatterätt finns en massa exempel på varför förfarandet är regelvidrigt i skatterätten.

Bl.a. finns ett exempel om en person som tog betalt för framträdanden (tror det var någon präst som höll föredrag) och skänkte allt oavkortat till välgörande ändamål. Prästen skulle ändå inkomstbeskatta arvodet.

(Det finns flera rättsfall också.)

Jag har faktiskt varnat för "stakeing" och vad-det-nu-heter-då-man-byter-andelar-med-varandra i en eller flera andra trådar. Ponera att du byter andelar med amerikaner, säg att 50% av dig själv äger andra och du 50% av dem.

Du vinner $1.000.000 - 30% skatt i inkomstslaget kapital = 700.000 kvar. De du bytt andelar med vinner $0... Du ska ändå ge dem $500.000, kvar av miljonen blir $200.000. - inte så kul va?

Mitt tips är att Martin torskar i RR också, men jag hejjar på honom iaf. av princip - Vem tusan gillar Skatteverket? 8-)