Gå till innehåll

ARTIKEL: Skattesmäll hotar pokermiljonärer


Cyntax

Recommended Posts

Skattesmäll hotar pokermiljonärer

Pokerstjärnan Martin de Knijff drabbas av en skatteskuld på 10 miljoner kronor.

Nu riskerar även andra svenska proffs att åka på dyra smällar.

- Vi har insett att det är värt att granska pokerspelarna, säger skatteverkets utredare Dag Hardyson.

Martin de Knijff är en av Sveriges mest kända pokerspelare.

Förra året tjänade han drygt 23,2 miljoner kronor - varav 22,6 miljoner på pokervinster.

Under en enda USA-turnering vann han 21 miljoner.

Ingen deklaration

 

Cyntax kommenterar: Hade "Knifven" lämnat in sin deklaration hade skatten varit 6,96 miljoner istället för 10. De extra dryga 3 miljonerna är straffskatt för att han struntat (?) i att lämna in deklarationen. Innan Skatteverket beslutar om skönstaxering skickar man flera påminnelser om att det är dags att deklarera. Varför skickade han ingen deklaration?

 

- Vi har inte fått in någon deklaration alls från Martin de Knijff. Men genom att samla in uppgifter från bland annat internet har vi kommit fram till vad han tjänat, säger skatteverkets utredare Dag Hardyson.

Sammanlagt måste pokerstjärnan nu betala över 10 miljoner kronor till svenska staten - skulder från förra året och från 2003. De Knijffs skatteskuld är resultatet av en så kallad pilotutredning som skatteverket gjort under 2005.

 

Skatteskulden finns kvar

- Vi ville ta reda på om det är värt att lägga mer resurser på att granska pokerspelare. Och det har vi insett att det är, säger Dag Hardyson.

Det kan bli fler skattesmällar för svenska proffs framöver.

Deras skatteskulder ligger kvar - oavsett om de granskas nu eller i framtiden.

 

Cyntax kommenterar: Japp, ni som syns i media/internet/tv se till att ta smällen nu! Tänker ni försörja er som pokerproffs kan det vara värt att flytta utomlands. Här finns flera fallgropar, se upp! Martin blev alltså granskad för 2003/2004, nu får man verkligen hoppas att han "flyttat" va? Var bor du Martin? Någon som kan ringa Skatteverkets Folkbokföring och kolla?

 

- Det här är ingenting som försvinner för oss, säger Hardyson.

Förutom de Knijff har ytterligare nio pokerspelare specialgranskats under 2005. Bara två visade sig ha deklarerat korrekt.

----

Fler som är skakis nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att Martin bor I Las Vegas, kan iofs ha fel. Men det spelar ingen roll eftersom skatteverket anser att du ska skatta i sverige så länge du är svensk medborgare om inte undantag finns, dubbelbeskattningen inom EU/EES t.ex.
Nej så är det väl inte?! Om han officiellt flyttat till USA och verkligen bor där större delen av året så skall hans inkomster beskattas där.

Gissningsvis blev inte flytten klar förrän någon gång 2004 (om det skedde alltså).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyfan tycker det är så otroligt fel det här med att skatta på pokervinster. (Spelvinster överhuvudtaget) Pokervinster kommer från pengar som redan har skattats genom arbete och dom gångerna man vinner tillbaka sina pengar ska man skatta ännu en gång. Sunt förnuft säger mig att inte ens om man skulle få göra avdrag för förluster så skulle det funka. Det funkar ju inte riktigt som aktievinster direkt.

 

Ola tar ut 500 kronor i månaden till poker, han torskar dom varje månad 2 år i rad, efter 2 år vinner Ola 10 000 kronor på en liveturnering och han blir tvungen att skatta 3000 kronor på en vinst som inte ens räknas till plussidan eftersom han fortfarande ligger minus allt som allt.

 

Staten ska låta folket sköta spel med sina pengar på egen hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokervinster kommer från pengar som redan har skattats genom arbete

 

Det gäller ju alla inkomster, så argumentet håller knappast.

 

och dom gångerna man vinner tillbaka sina pengar ska man skatta ännu en gång. Sunt förnuft säger mig att inte ens om man skulle få göra avdrag för förluster så skulle det funka. Det funkar ju inte riktigt som aktievinster direkt.

 

Nej, snarare som inkomst från tjänst (vilket ju också är vad det ska beskattas som). Skulle man tex kunna kvitta förluster mot vinster över loppet av ett kalenderår så ser jag egentligen inte varför det inte skulle funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att Martin bor I Las Vegas, kan iofs ha fel. Men det spelar ingen roll eftersom skatteverket anser att du ska skatta i sverige så länge du är svensk medborgare om inte undantag finns, dubbelbeskattningen inom EU/EES t.ex.
Nej så är det väl inte?! Om han officiellt flyttat till USA och verkligen bor där större delen av året så skall hans inkomster beskattas där.

Gissningsvis blev inte flytten klar förrän någon gång 2004 (om det skedde alltså).

 

Ja, men då får han visa upp att han skattat i USA. Är inte insatt alls i dessa lagar men har läst om folk som har stora skatteskulder i sverige trots att de flyttat till USA och tjänat sina pengar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man flyttat utomlands innebär inte att man blir befriad från skatteskyldighet i Sverige. Det krävs att man i princip klippt alla band till Sverige för att man inte skall anses skatteskyldighet här. Jäkligt svårt att komma undan den vägen.

 

Svårt är det väl inte, men som sagt så måste man klippa banden till Sverige, sälja bostad etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och frågan är väl ochså om han bodde i USA året han vann "the big one".

Om jag tjänar 20 miljoner 2004 och flyttar sedan utomlands 2005 så är jag ju fortfarande skattepliktig för pengarna jag tjänade 2004, eller hur? ;)

Yes, och det är också så (ett exempel bara) att om du (eller Martin för den delen!) vinner "the big one" i september 2004 och flyttar utomlands redan i juli 2004 så måste du skatta för det i Sverige. Knepigt läge, men så är det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att Martin bor I Las Vegas, kan iofs ha fel. Men det spelar ingen roll eftersom skatteverket anser att du ska skatta i sverige så länge du är svensk medborgare om inte undantag finns, dubbelbeskattningen inom EU/EES t.ex.

 

Det beror på om han har tillräcklig anknytning till Sverige för att anses vara obegränsat skattskyldig. Krävs en del för att han skall anses avflyttad helt. Bevisbördan för att inte längre har någon anknytning till sverige ligger på honom de första 5 åren han bor i Usa. Ses han som avflyttad är han bara begränsat skattskyldig i Sverige och kommer därmed bara beskattas i Sverige i enlighet med Källstatsprincipen. Vilket innebär att han bara kommer skatta för i Sverige för de inkomster som förvärvats här.

 

Att han fortsatt skulle vara Svensk medborgare har i Praxis tillmäts mindre betydelse i bedömingen huruvida han e begränsat eller obegränsat skattskyldig i SVerige. Saker som tillmäts större betydelse är om han har kvar exempelvis sin familj här och då framför allt minderåriga barn, boende för året runt bruk, delägare i ett bolag som bedriver sin verksamhet i Sverige och då helst med bestämmande rätt såsom styrelse uppdrag eller dylikt.

 

MVH // tenta i skatterätt om 2 dagar...;)

 

Ps. tur att man läser hela tråden innan man svarar.... snarlika svar fanns ju redan....;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt detta är mycket märkligt. Skatteverket har ju tidigare erkänt att reglerna är oklara och att de skulle se över dem.

 

NU plötsligt får de för sig saker och ting och skriver upp hans skatteskuld på 3 miljoner.

 

Man förväntas alltså veta i förväg vad som gäller innan skattemyndigheterna själva vet det???

 

Detta påminner om tvisten mellan Pernilla Wiberg och svenska skatteverket, där hon blev upptaxerad på mer än vad hon ägde!

 

Detta tror jag bara kommer att medföra att proffspelare efter proffspelare kommer att tacka för sig och dra ut från det här landet.

 

Snart kommer vi väl få en situation där pokerproffs blir bosatta i Monaco med idrottsstjärnor som grannar.

 

Det är inte utan att jag tänker på talesättet: "Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det lika löjligt när du får din sjukvård efter en bilolycka, och när dina barn får sin skolgång gratis? ;)

 

Eller att man får vänta i ungefär 1 1/2 år för att få kolla upp en axel, tycker vi förtjänar lite bättre sjukvård faktiskt, med tanke på att vi ändå har typ världens högsta skattesats ;)

 

Näe, så fort ens företag börjar rulla på så måste man nog fly Sverige, är för dyrt att driva företag i Sverige, trist men sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det lika löjligt när du får din sjukvård efter en bilolycka, och när dina barn får sin skolgång gratis? ;)

 

Eller att man får vänta i ungefär 1 1/2 år för att få kolla upp en axel, tycker vi förtjänar lite bättre sjukvård faktiskt, med tanke på att vi ändå har typ världens högsta skattesats ;)

 

Näe, så fort ens företag börjar rulla på så måste man nog fly Sverige, är för dyrt att driva företag i Sverige, trist men sant.

 

Vad är det för jämförelse med att vänta med en axel?

Skulle man vara skattebefriad bara för att man inte har deklarerat sin inkomst och det har gått 1½ år?

 

OM han nu tänkte att det är skattefritt så skulle han ju givetvis ha visat varifrån pengarna kom i sin deklaration, annars kan ju misstänka svartjobb, att han sålt sin bostad, pysslat med aktieklipp eller whatever för att dra in sina pengar. Eller att han rånade en bank? Självklart måste man ju visa varifrån pengarna kommer, även om det är skattefritt. ;)

 

Jag vet, jag driver företag i sverige. (smygreklam kolla in http://www.uppsalabildteknik.com :D ). Jag hoppas att de sänker skatterna men helt skattefritt eller toklåg skatt hoppas jag det aldrig blir. Jag VILL ha en trygghet i att vi får så mycket "gratis" för våra skattepengar, nu slösas iofs alldeles för mycket av alla politiker och de kör ner så mycket det går i sina egna fickor men jag föredrar nog ändå det system vi har jämfört med länder där folk inte har något alls om de föds i fel familj, varken utbildning, sjukvård osv.

 

Men nu har vi drivit ganska offtopic, ska vi vrida tråden på rätt köl igen? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ingen expert i frågan men är inte det konstiga att Poker i allmänhet betraktas som lotteri lagmässigt, och att lotterivinster typ triss är skattefria. Att rikisarna i pokervärlden får betala lite skatt på sina feta inkomster låter ju inte speciellt dåligt tycker jag. Men hänger det bara på att vinsten görs i USA eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ingen expert i frågan men är inte det konstiga att Poker i allmänhet betraktas som lotteri lagmässigt, och att lotterivinster typ triss är skattefria. Att rikisarna i pokervärlden får betala lite skatt på sina feta inkomster låter ju inte speciellt dåligt tycker jag. Men hänger det bara på att vinsten görs i USA eller?

 

Lotterivinster inom EU är skattefri för oss men lotterivinster utan för EU är inte skattefria.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt att man skattar för sina inkomster, själv är jag proffs på det jag gör(golf), betalar skatt, ett pokerproffs gör det den är bra på, spela kort o ha flyt o sånt, så det är klart de ska skatta för sina vinster.

 

I konsekvensens namn borde de oxå få dra va för omkostnader då oxå, t.ex, buy-ins i turneringar, resor etc etc, annars tycker jag det blir orättvist om de ska skatt för alla+ men inte får dra av för alla-.

 

 

B2b is my territory

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...