devalanteriel Postad 29 Mars , 2004 Rapport Postad 29 Mars , 2004 Sökö är ett ganska tråkigt spel imho. Alldeles för okomplicerat. (då menar jag de matematiska aspekterna) 7cs eller Omaha, båda allra helst med split, föreslår jag. Citera
Nusseman Postad 29 Mars , 2004 Rapport Postad 29 Mars , 2004 Sökö är ett ganska tråkigt spel imho. Alldeles för okomplicerat. (då menar jag de matematiska aspekterna) Det där får du gärna fördjupa lite... 7cs eller Omaha, båda allra helst med split, föreslår jag. Omaha/8 är ju mitt all-time favvospel så det är givetvis ett bra alternativ i mina ögon. Citera
devalanteriel Postad 29 Mars , 2004 Författare Rapport Postad 29 Mars , 2004 Sökö är ett ganska tråkigt spel imho. Alldeles för okomplicerat. (då menar jag de matematiska aspekterna) Det där får du gärna fördjupa lite... Visst, no probs. Alla har ett gömt kort istf två som blir tre, och det är bara fem kort totalt för varje person till skillnad från sju. Alltså mycket mindre att räkna och hålla ordning på. Citera
Nusseman Postad 29 Mars , 2004 Rapport Postad 29 Mars , 2004 Jo att det är färre exponerade kort att räkna på är jag med på, men att sökö skulle vara okomplicerat? Knappast... Dessutom tillkommer ju hela 4-kortsstege och 4-kortsfärg biten som inte finns i 7CS, vilket ytterligare krånglar till det. EDIT: fast den här diskussionen kanske ska tas i en annan forumdel. Citera
devalanteriel Postad 29 Mars , 2004 Författare Rapport Postad 29 Mars , 2004 Jag skrev inte att det är okomplicerat, jag skrev att det är för okomplicerat - jämfört med t.ex. storebror 7cs( /8 ) då. Och jag tror att diskussionen kan stå kvar här eftersom den är slut nu och vi är överens. Citera
Nusseman Postad 29 Mars , 2004 Rapport Postad 29 Mars , 2004 Jag skrev inte att det är okomplicerat, jag skrev att det är för okomplicerat - jämfört med t.ex. storebror 7cs( /8 ) då. Och jag tror att diskussionen kan stå kvar här eftersom den är slut nu och vi är överens. Vi är inte överens. Jag tycker Sökö är mer komplicerat och svårare än 7cs, eftersom: 1. Du har mindre information i form av exponerade kort i sökö 2. Det är färre bettingrundor att samla information på 3. Det är mycket svårare att veta vilken typ av hand motståndaren har tidigt i handen, speciellt om det är hi/lo split. Citera
devalanteriel Postad 29 Mars , 2004 Författare Rapport Postad 29 Mars , 2004 Vi är inte överens. Jag är iaf. Jag tycker Sökö är mer komplicerat och svårare än 7cs, eftersom: 1. Du har mindre information i form av exponerade kort i sökö 2. Det är färre bettingrundor att samla information på 3. Det är mycket svårare att veta vilken typ av hand motståndaren har tidigt i handen, speciellt om det är hi/lo split. 1. Njae. Jag vet inte hur du räknar, men det finns nästan lika många exponerade kort i sökö som i 7cs. I 7cs är det två exponerade kort mer, eftersom du själv har tre gömda kort som du ser och inte ett. 2. Ja, en bettingrunda mindre. 3. Hi/Lo split i sökö har de inte på 24h, så det räknade jag bort automatiskt. Och spelar du med folk som inte kan spelet - vilka jag tror är minst 90% av det här forumets medlemmar (inget ont om dem (eller mig, jag suger också , men man föds inte expert) - så kan du inte bedöma de flestas händer ändå eftersom någon kan få för sig att [ J:spade 7:club: ] är spelbart på samma sätt som [ ( 3:spade: 9:heart: ) 3:diamond ] efter att en tvåa har bettat och ett ess höjt i 7cs/8. Jag hade delat den här tråden vid det här laget, men jag kan inte, så det överlåter jag åt QoS så kan vi diskutera vidare. 8) Citera
Hjort Postad 29 Mars , 2004 Rapport Postad 29 Mars , 2004 Jo att det är färre exponerade kort att räkna på är jag med på, men att sökö skulle vara okomplicerat? Knappast... Dessutom tillkommer ju hela 4-kortsstege och 4-kortsfärg biten som inte finns i 7CS, vilket ytterligare krånglar till det. EDIT: fast den här diskussionen kanske ska tas i en annan forumdel. Oftast så är det väl knappast de regeltekniska aspekterna som gör en pokerform komplicerad eller ej, det är ju motståndarna som gör beslut svåra eller enkla. Citera
Nusseman Postad 29 Mars , 2004 Rapport Postad 29 Mars , 2004 Oftast så är det väl knappast de regeltekniska aspekterna som gör en pokerform komplicerad eller ej, det är ju motståndarna som gör beslut svåra eller enkla. Självklart, men förutsatt att motståndarna är likvärdiga är det endast genom regelskillnader man kan skilja spelens komplexitet åt. Eller? Citera
Nusseman Postad 29 Mars , 2004 Rapport Postad 29 Mars , 2004 1. Njae. Jag vet inte hur du räknar, men det finns nästan lika många exponerade kort i sökö som i 7cs. I 7cs är det två exponerade kort mer, eftersom du själv har tre gömda kort som du ser och inte ett. 2. Ja, en bettingrunda mindre. 3. Hi/Lo split i sökö har de inte på 24h, så det räknade jag bort automatiskt. Och spelar du med folk som inte kan spelet - vilka jag tror är minst 90% av det här forumets medlemmar (inget ont om dem (eller mig, jag suger också , men man föds inte expert) - så kan du inte bedöma de flestas händer ändå eftersom någon kan få för sig att [ J:spade 7:club: ] är spelbart på samma sätt som [ ( 3:spade: 9:heart: ) 3:diamond ] efter att en tvåa har bettat och ett ess höjt i 7cs/8. Ok så du håller med mig på punkt 1 och 2 och på punkt 3 tycker du det är ungefär lika mellan Sökö och 7cs. Släng in eventuellt strul med 4kortsstege och färg i mixen så verkar det nästan som om du håller med om att Sökö är mer komplicerat Citera
Hjort Postad 1 April , 2004 Rapport Postad 1 April , 2004 Oftast så är det väl knappast de regeltekniska aspekterna som gör en pokerform komplicerad eller ej, det är ju motståndarna som gör beslut svåra eller enkla. Självklart, men förutsatt att motståndarna är likvärdiga är det endast genom regelskillnader man kan skilja spelens komplexitet åt. Eller? Jag misstänker att regelskillnaderna är ganska triviala jämfört med motståndarskillnaderna. Bara ett sånt spel som sten-sax-påse kan bli _väldigt_ komplext om båda försöker vinna (vill man få oavgjort är det trivialt). Jag skulle alltså hävda att det med likvärdiga motståndare (gentemot en själv och varandra) är näst intill _exakt_ lika komplicerat. Dock kommer ju den där biten med likvärdiga motståndare ändå aldrig att gälla från session till session, så det är ju inte en särskilt relevant jämförelse. Själva grunden för pokers komplexitet är ju att man har strukturerat bettande och måste minst matcha motståndarnas bet. Allt annat är mest "bells and whistles". Citera
Recommended Posts