Gå till innehåll

ARTIKEL: Ken värvas till SS


TotalFarsa

Recommended Posts

Eh? Vad är det i SS verksamhet som vill förbjuda vad alla tycker är så roligt? SS och lotteriinspektionen är inte samma sak.

 

3. Skattemyndigheten
Det heter Skatteverket.

 

Fan alltså, glömmer hela tiden att dom ändrat! Jag är väl helt enkelt för gammal för att lära mig nya saker... :oops::oops:

 

Sen borde någon skriva ihop en liten FAQ för alla som inte vet riktigt vad de olika organisationerna är för några.

 

SS = Spelbolag och inte en myndighet. Kan alltså inte påverka svenska pokerspelare direkt. De kan bara erbjuda en tjänst till svenska befolkningen, som man kan välja att använda sig av eller gå till en konkurrent. Oavsett vad SS har för åsikter, så är det faktiskt bara åsikter från ett spelbolag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 79
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

SVEPOF utreder och kollar upp hur man skall ta ställning i frågan och detta beror helt på vad som är bäst för spelarna! Det finns för och nackdelar med legalisering precis som det finns för och nackdelar med tingens ordning i dagsläget.

Vi är ju helt överens!

Enda skillnaden är att jag påpekar att det finns två klasser av spelare som har motstridiga för- och nackdelar.

 

Precis! Och just av den anledningen har SVEPOF ännu inte tagit ställning i frågan och just av den anledningen är det helt uppåt väggarna att du med ditt så pedagogiska schema försökte visa att SVEPOF var för en legalisering med den dolda agendan att Ken skulle få göra avdrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis! Och just av den anledningen har SVEPOF ännu inte tagit ställning i frågan och just av den anledningen är det helt uppåt väggarna att du med ditt så pedagogiska schema försökte visa att SVEPOF var för en legalisering med den dolda agendan att Ken skulle få göra avdrag.

Dåså! Gör om SVEPOF till Svenska Amatörpokerspelar förbundet ( SVEAPOF ) och uteslut Ken och de andra professionella och låt dem bilda Svenska Proffspokerspelar förbundet. ( SVEPPOF )

 

SVEPPOF kan ju sedan ansluta sig till LO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar bara kommentera förbundet på förbundets egen lina, men jag gör ett undantag denna gång.

Kens uppdrag hos SS är självklart en het potais mediamässigt, men vi behöver ju inte skena iväg hur långt som helst för det.

Fakta är att vi i förbundet inte haft en aning om Kens planer såklart.

Fakta är att Ken informerat mig i frågan i samband med att det blev offentligt.

Jag har själv svårt att se en bättre talesman för pokern och dess framtid, och att låta Ken röra om i den statliga grytan kan bli ganska positivt för oss alla som gillar poker. Jag tror inte han blir en trångsynt sosse för att han får några sköna konsultcheckar av SS.

SS bli en tung, stark aktör, till en början i Sverige, men man behöver väl inte var professor för att räkna ut att dom kommer säkert dra vidare över landsgränserna på sikt, i någon form. SS kommer tillföra massor av nya pokerspelare, via sina 700.000 kunder, har någon räknat på alla fiskar som kommer dyka upp???

Jag, och övriga i styrelsen kommer se till att förbundet inte sitter i knät på SS, det kan jag garantera.

Vi har nästa styrelsemöte i slutet av januari, så ni som har konkreta förslag vi ska ta upp på det mötet, posta dom på vårt forum, eller till mig.

Lycka till med spelandet, och god jul på er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis! Och just av den anledningen har SVEPOF ännu inte tagit ställning i frågan och just av den anledningen är det helt uppåt väggarna att du med ditt så pedagogiska schema försökte visa att SVEPOF var för en legalisering med den dolda agendan att Ken skulle få göra avdrag.

 

Jag tycker att det är konstigt att folk inte förstår att SVEPOF:s planer enbart gynnar de riktigt stora proffsen. Vanliga smålirare som vinner litegrand på poker kommer att förlora på att pokern blir legaliserad.

 

P.S. Ken hör hemma i soptunnan. Jag kommer aldrig att ta honom seriöst någon mer gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jante" är en omskrivning av "danmark" eller "danskarna" och jag förstår inte vad det har med det här att göra.

 

Jante är INTE en omskrivning av "danmark" eller "danskarna" utan det var vad Aksel Sandemose kalla orten Nyköping.

 

Men jag antar att du inte är Sandemoseläsare

 

Alla Sandemoseläsare vet att det började i det danska Nykøbing på Mors som han hatade och kallade för Jante.

 

Du kan ju läsa mer här eller använda google innan du påstår något som du inte är riktigt säker på :D

 

 

OT:

Ett mer besserwissrigt och kultursnobbigt inlägg får man leta efter..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jante" är en omskrivning av "danmark" eller "danskarna" och jag förstår inte vad det har med det här att göra.

 

Jante är INTE en omskrivning av "danmark" eller "danskarna" utan det var vad Aksel Sandemose kalla orten Nyköping.

 

Men jag antar att du inte är Sandemoseläsare

 

Alla Sandemoseläsare vet att det började i det danska Nykøbing på Mors som han hatade och kallade för Jante.

 

Du kan ju läsa mer här eller använda google innan du påstår något som du inte är riktigt säker på :D

 

 

OT:

Ett mer besserwissrigt och kultursnobbigt inlägg får man leta efter..

 

Det var avsiktligt pga jag störde mig på AKQJTh och hans ton i hans inlägg. Men någon kultursnobb är jag inte, utan jag använde bara google :D Kan ju säga att något skrivet av Sande lär aldrig hamna i min bokhylla. Men anser du att läsande av Fantasy är att vara kultursnobb så är jag skylldig.

 

Sen kanske du missa min :D i slutet av mitt första inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen borde någon skriva ihop en liten FAQ för alla som inte vet riktigt vad de olika organisationerna är för några.

Vad håller dig tillbaka? Sätt igång och skriv då viktigpetter! ;)

SS = Spelbolag och inte en myndighet. Kan alltså inte påverka svenska pokerspelare direkt. De kan bara erbjuda en tjänst till svenska befolkningen, som man kan välja att använda sig av eller gå till en konkurrent. Oavsett vad SS har för åsikter, så är det faktiskt bara åsikter från ett spelbolag

Du har kanske missat att SS gör som de vill i stort sett? Efter att ha fått avslag för nätpoker från LI så gick de trumpet direkt på regeringen (den där förbannade Ringormen) och fick ja. Du har kanske också missat att de vill framställa samtliga andra aktörer på marknaden som skurkar med reklamkampanjer som totalt övertrampar gränsen för förtal. Det har aldrig slagit dig att SS och regeringen kliar varandras ryggar ganska hårt? Jag tror nog att de flesta vet att SS "bara" är ett företag. Det är Radiotjänst i Kiruna också men när de ville ha en lagändring för att folk hade hittat ett kryphål så fick de det direkt.

 

Det är en viss skillnad på företag och statliga monopolföretag som mer eller mindre kan få lagar ändrade på egen begäran (syftar på Radiotjänst, 4 §). Med tanke på det täta samarbetet mellan SS och svenska staten och det otroligt snabba gehör de får så fort de vill ha något så skulle jag nog inte säga att SS "bara" är ett företag.

 

För övrigt ser jag fram emot SS pokersatsning på grund av att det säkert för med sig fördelar och ökar fisktillströmingen. Men ett grisigt "företag" är det. Och Kärrbrink är ju helt sinnes...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis! Och just av den anledningen har SVEPOF ännu inte tagit ställning i frågan och just av den anledningen är det helt uppåt väggarna att du med ditt så pedagogiska schema försökte visa att SVEPOF var för en legalisering med den dolda agendan att Ken skulle få göra avdrag.

 

Jag tycker att det är konstigt att folk inte förstår att SVEPOF:s planer enbart gynnar de riktigt stora proffsen. Vanliga smålirare som vinner litegrand på poker kommer att förlora på att pokern blir legaliserad.

 

P.S. Ken hör hemma i soptunnan. Jag kommer aldrig att ta honom seriöst någon mer gång.

 

Håller helt med TANDEMCYKELN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har kanske missat att SS gör som de vill i stort sett? Efter att ha fått avslag för nätpoker från LI så gick de trumpet direkt på regeringen (den där förbannade Ringormen) och fick ja. Du har kanske också missat att de vill framställa samtliga andra aktörer på marknaden som skurkar med reklamkampanjer som totalt övertrampar gränsen för förtal. Det har aldrig slagit dig att SS och regeringen kliar varandras ryggar ganska hårt? Jag tror nog att de flesta vet att SS "bara" är ett företag. Det är Radiotjänst i Kiruna också men när de ville ha en lagändring för att folk hade hittat ett kryphål så fick de det direkt.

 

Det är en viss skillnad på företag och statliga monopolföretag som mer eller mindre kan få lagar ändrade på egen begäran (syftar på Radiotjänst, 4 §). Med tanke på det täta samarbetet mellan SS och svenska staten och det otroligt snabba gehör de får så fort de vill ha något så skulle jag nog inte säga att SS "bara" är ett företag.

 

För övrigt ser jag fram emot SS pokersatsning på grund av att det säkert för med sig fördelar och ökar fisktillströmingen. Men ett grisigt "företag" är det. Och Kärrbrink är ju helt sinnes...

 

Håller med dig om att SS har en stark ställning som aktör pga en hyffsat inflytelserik ägare ;) Å andra sidan är det fortfarande ett spelbolag och inte en myndighet, men visst försöker SS smutskasta sina konkurrenter så gott det kan. Det är väl ändå rätt väntat, alla organisationer arbetar utifrån ett egenintresse. Sen är det inte riktigt så att de statliga bolagen bara kan slå regeringen en pling och få som de vill, lite mer komplicerade är procedurerna nog ändå...men du har en poäng trots allt.

 

Själv välkomnar jag SS av samma anledningar som du, men med tillägget att övriga online-aktörer inom en nära framtid kommer få komma in på marknaden. Det finns andra trådar om den här diskussionen, men i kort kan man säga att EG-domstolen aldrig kommer godkänna att svenska staten nekar andra aktörer tillträde till den svenska marknaden nu när SS fått godkänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir helt perfekt när SS kommer in på pokermarknaden.

 

Se till att promota pokern nu Ken så vi får in en massa fisk :D

 

Tänker tillbaka till Unibets intåg i B2B med glad min. En repris hos SS blir mumma ;)

 

Hoppas bara inte klienten kommer suga, tänk om den skulle påminna om nuvarande Expekt? Man kan få kallsvettningar för mindre!

 

 

Det verkar finnas en gnagande oro hos många att SVEPOF egenhändigt kommer att driva genom en lagändring som gör att pokervinster blir beskattade. Nu är så inte fallet, men även om det VORE så, finns ingen anledning att oroas. Pokervinster kommer INTE inom en överskådlig framtid att beskattas, för det kan aldrig praktiskt genomföras.

 

Angående frågan om lagändring så att pokern ses som ett skicklighetsspel, så finns det många tungt vägande skäl till att det aldrig kommer hända. Staten hade förmodligen mer än gärna beskattat pokervinster, men det är inte praktiskt genomförbart.

 

Det hela faller på att Skatteverket aldrig kommer lyckas kontrollera att uppgifterna i deklarationen stämmer. För att ett sådant system ska fungera, måste Skatteverket kunna kräva uppgifter från utländska spelbolag om de svenska spelarnas konton, något som de helst inte gör (för de förlorar då spelare som slutar) och dessutom är det svårt för Skatteverket att hålla reda på alla bolag som dyker upp hela tiden.

 

Om man kan konstatera att systemet inte kommer vara heltäckande, uppstår genast oändligt stora möjligheter till fusk. Tänk bara följande scenario: Du har konton hos 4 olika bolag. När året är slut har du gått plus hos 2 av klienterna, medan du backat hos de andra 2. När du deklarerar så tar du helt enkelt bara upp dina 2 förlustkonton och vips, så har du fått en reduktion på din skatt. Det här scenariot kan t.o.m finansutskottet eller en som aldrig spelat poker kunna lista ut och staten kommer aldrig någonsin införa ett sådant skattesystem med så många luckor. Det finns många andra skäl till att det inte är intressant för staten att beskatta pokervinster, men det kan vi ta i en annan tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blev det som några trodde....

pokermagzine.se:

 

Poker Magazine byter chefredaktör

Från och med nummer 2, 2006 kommer Ken Lennaárd ej längre att vara chefredaktör för Poker Magazine. Den nya chefredaktören kommer att presenteras på hemsidan under januari 2006.

 

 

Krister Bengtsson,

Ansvarig utgivare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis! Och just av den anledningen har SVEPOF ännu inte tagit ställning i frågan och just av den anledningen är det helt uppåt väggarna att du med ditt så pedagogiska schema försökte visa att SVEPOF var för en legalisering med den dolda agendan att Ken skulle få göra avdrag.

 

Jag tycker att det är konstigt att folk inte förstår att SVEPOF:s planer enbart gynnar de riktigt stora proffsen. Vanliga smålirare som vinner litegrand på poker kommer att förlora på att pokern blir legaliserad.

 

Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva säga detta: SVEPOF är INTE i dagsläget och har aldrig varit för en "legalisering". Ursäkta om jag nu låter otrevlig men vad i den meningen är det du inte förstår?

 

Man kan kritisera SVEPOF hur mycket som helst och debatt är bra men det måste ju vara en saklig debatt för bövelen. Folk drar förhastade slutsatser hela tiden och jag förstår inte var alla dessa påhittade fakta kommer ifrån. SVEPOF vill gynna både proffs och amatörer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom drar ju igång i mars, varför skulle dom då inte kunna ha SM nästa höst.....

 

Preliminära release-datum ska man ta med en nypa salt. Windows Vista skulle ju lanserats för ett tag sen...

 

Upphandlingen sker förmodligen mer än några veckor före SM och man vill förmodligen se att klienten fungerat stabilt ett längre tag innan man blir betrodd att kunna organisera SM. Hade du t.ex velat att Expekt skulle hålla i SM om det skulle gå av stapeln nästa vecka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem bryr sig om Svepof? De är en icke-faktor i Sverige oavsett hur mycket de låtsas om motsatsen.

 

Det är en självklarhet att SS inte kommer låta Ken verka för en uppluckring av spelmonopolet. Men när man vill tjäna pengar är det nog inga problem att lyssna på his masters voice.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sätter en STOR slant på att SS blir dom som anordnar SM i nätpoker nästa år.

 

Någon som sätter emot ????????

 

Med tanke på att SS inte ens har en klient ännu, utan en sådan måste byggas från grunden...så är jag nog beredd att sätta emot en större summa. Vad ger du för odds?

 

ss kommer väl använda en redan gjort klient av boss?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Svenska Spel bestämmer sig för att de vill arrangera SM i nätpoker kommer dom nog att göra det. Vem ska stoppa dom? Bara för att någon utnämnt sig själv till den som sanktionerar tävlingar behöver det inte betyda att övriga aktörer bryr sig ett skvatt.

Är en osanktionerad tävling mindre värd?

 

Pokerförbundet kan möjligen ha styrkan att kunna kontrollera live-event i Sverige eftersom många av dom som är engagerade i Svepof är samma människor som arrangerar pokerturneringar. Lojalitet av egenintresse, typ.

Men online är det en annan sak. Och kanske ska det vara så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är med stigande förvåning man följer debatten i ämnet.Anmärkningsvärt när balanserade skribenter som t.ex Gdaily inbillar sig att Staten via SS kan komma att ändra sin långsiktiga agenda vad gäller spelmonopolet utifrån påtryckningar från ett spelarkollektiv.

Om och när monopolet faller står skrivet i stjärnorna.

Att staten/SS kommer att försvara monopolet med ALLA till buds stående medel är däremot hugget i sten!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är med stigande förvåning man följer debatten i ämnet.Anmärkningsvärt när balanserade skribenter som t.ex Gdaily inbillar sig att Staten via SS kan komma att ändra sin långsiktiga agenda vad gäller spelmonopolet utifrån påtryckningar från ett spelarkollektiv.

Om och när monopolet faller står skrivet i stjärnorna.

Att staten/SS kommer att försvara monopolet med ALLA till buds stående medel är däremot hugget i sten!!

 

Vad har spelmonopolet med det här att göra? Det som diskuterats är legalisering av poker, två helt olika saker. Spelmonopolet på online-spel KOMMER att ryka, så fort något av spelbolagen öppnar en pokerklient i Sverige. Det finns nog andra trådar som tar upp den här frågan, men kontentan är helt enkelt att EG-domstolen inte godkänner att svenska staten stänger ute andra aktörer bara för att de själva vill ha intäkterna. I och med att man gav tillstånd till SS att bedriva nätpoker, så började man slå in en av spikarna i kistan så att säga. Som jurist och hyffsat erfaren med EG-rätten, så har jag en stark föraning om hur det hela kommer utveckla sig.

 

Diskussionen som förts här har gällt legalisering och beskattning av poker, som inte kommer påverkas av att monopolet eventuellt ryker. Ett tips är att söka i gamla trådar innan ni påstår er veta vad SS och staten tänker och vad detta kommer få för konsekvenser...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt,min kära HYFSAT erfarna EG-rättsjurist!

Ämnet är väl fortfarande SS´s draft av Mr Poker.

SS får iom detta tillgång till sveriges största pokerpersonlighet,till detta är dom att gratulera!

Ken å sin sida får säkert bra betalt och den som inbillar sig att han för ett ögonblick bryr sig om svenska pokerspelare är bara att beklaga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...