Gå till innehåll

NL - Hur spelar ni Ax suited?


jowe

Recommended Posts

Har lite problem med hur jag skall spela Ax suited.

Jag brukar limpa denna hand oavsett position och dra mig ur om jag inte får träff på flushdrag eller hyggligt tvåpar. Skall jag hellre raisa denna hand, och isåfall från vilka positioner? Hur gör ni med denna hand?

 

Jag spelar på NL 50 oftast SH.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också den kan va lite lurig. Brukar raise den om jag e först in i hygglig position. Limpar om det är billigt. Chansen att träffa flush är så liten att det inte känns lönt att lägga för mycket pengar, och mot en höjning är esset ofta ett problem kort eftersom risken finns att någon har högre kicker.

 

Men som sagt, skulle nog behöva lite tips på detta själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror mycket på bordet.

 

Om bordet är passivt preflop limpar jag från tidig position och får oftast kika på floppen. Först in i sen position höjer jag.

 

Om bordet är weak-tight, höjer jag först in i alla positioner, och höjer pott eller limpar (typ 50/50) i sen position om någon/några limpat.

 

Om bordet är aggressivt, foldar jag i tidig position, höjer först in i sen position (CO och knappen), och limpar (oftast, ibland höjer jag pott) om någon synat innan.

 

Samma sak gäller väl ungefär för suited connectors. Detta gäller SH.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Limpade den från alla positioner förut men nu limpar jag bara från CO och knappen (givetvis från SB också) om man har 1-2 limpare framför sig, annars blir det fold. Tycker det funkar ganska bra på denna nivå och har gröna siffror på nästan alla Axs.

 

Edit: först in från co och knappen blir det raise ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under A9 åker in i skräphögen i tidig pos. Sen mellanposition och sen position höjer jag för att få knackat fram till mig så jag med lite medvind kan få se turn gratis om floppen gav ett färgdrag.

Jag är ganska grön inom pokern, så skriv gärna fler taktiker som ni använder er av med kort som dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag limpar faktiskt på alla Ax-suited i hopp om att få en färg eller ett trevligt färgdrag. Kan även gå med på en liten höjning. Kalla mig fisk, men det är fan värt det i längden, om man träffar färgen. :P Dock kan det bli jobbigt om du har ett fint färgdrag och tycker att det känns jobbigt att släppa den när det börjar vankas lite dollars i potten. ;) Hehe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Sluta stirra er blint på att den är suited, den ger det bara 2% större vinstchans!

 

Fold sådana händer ur dålig position eller alternativt höj med de ur bra position. Tänk också på om bordet är tight eller löst...

 

Det känns lite grann som att säga: "Spela J7o hellre än 67s, eftersom den har större vinstchans."

Den ökade vinstchansen är för mig i grund och botten helt irrelevant.

 

Jämför istället hur mycket du tjänar på Axs/Kxs jämfört med Axo/Kxo. Färgdragen är jäkligt värdefulla och utgör en stor del av de stora potter jag plockar hem. Sen är jag en liten sucker för draghänder och tycker de är ruggans roliga och värdefulla att spela ;)

 

Ha det gott! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...