Gå till innehåll

Strategi för Sit and Go turneringar?


laban333

Recommended Posts

Tja. Undrar vad ni alla har för strategier i sit n go´s? Jag brukar spela på lägre nivåer (5-10 euros buy in) med 10 spelare. Någon som har vinnande strategi som de vill dela med sig? Jag brukar spela tight till en början för att sedan spela lösare och aggressivare då nivåerna går upp. I början gick det bra men den senaste tiden känns det som jag hamnar utanför topp 3 alltför ofta. Jag kanske omedvetet spelar annorlunda än förr. Heads up-borden vinner jag 8/10 men 10 personsturneringarna går sämre o sämre....några bra strategiförslag?

 

* Mini RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett råd är: Tålamod, i början av sog kommer några av lycksökarna att trycka all in med olika händer, för att dubbla eller dra. Ju längre turneringen pågår kommer "galningarna" att sansa sig och de tighta att öppna sitt spel.

Vänta in bra händer, skaffa dig bra koll på dina motståndare, sen kan du börja spela ut dem med kort, bluffar semibluffar. Det gäller i NL att veta när man har kort som är värda att gå all-in med eller för att calla ner en galning som mer än gärna trycker all-in med vaffansomhelstkort.

Din taktik med att spela tight i början brukar jag använda med, ibland kommer man inte ITM men ofta och i långa loppet plussar du med ett sådant spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våga limpa in med bra händer i början, men gå i princip aldrig allin om du verkligen inte sitter på en potentiell guldgruva, det är ofta jag foldar JJ/QQ och t.o.m AA då fler än 1-2 har gått allin, speciellt om det är nära ITM. Är du bra kommer du endå kunna vinna med en lite mindre stack, och chansen för att någon ska dra ut dig är tämligen stor.

 

Spela bara bra händer i början(Mycket för att låta andra bygga upp en image gällande dig.) och dra inga chansingar före det är 4-5 kvar. Börja spela mer spekulativa händer och höj ofta(lite på känn beroende på vad man har. 3A med en flop på 348 tåls att höjjas iaf en bet, ofta lägger sig spelade(då dom antar att du fortfarande är tight) och försök att banka in i huvudet att det inte lönar sig att jaga färgen, du har inte råd att förlora 2-3 färgdrag i en Sit 'n Go då det bettas ganska friskt både PF och på turn. Mitt tips är att spela höga par hårt, och draws mycket försiktigare.

 

Det är ungefär så jag spelar iaf, tight-selective aggresive i början för att sedan öppna upp mot ett mer aggresivare spel i slutet, och det funkar ofta. Undvik onödiga coinflips och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våga limpa in med bra händer i början, men gå i princip aldrig allin om du verkligen inte sitter på en potentiell guldgruva, det är ofta jag foldar JJ/QQ och t.o.m AA då fler än 1-2 har gått allin, speciellt om det är nära ITM. Är du bra kommer du endå kunna vinna med en lite mindre stack, och chansen för att någon ska dra ut dig är tämligen stor.

 

Slanger man "nuts" sa ar man nog inte tillrakligt bra for att vinna med en mindre stack... fattar inte hur man mellan jorden och manen kan slanga pocketass preflop?!?!?! slanger du alltid bast hand och spelar bara drag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Karlfeldt, inte värt att gå med på AA KK eller QQtidigt i en sit & go.

 

Särskilt inte om 2 st redan är med eller om man tror att någon mer kommer gå med.

 

Bättre att avvakta och se dom åka ut istället.

 

Även om en fisk dubblar upp brukar dom ändå inte överleva till ITM.

 

/

 

Ha Ha

 

Ni är bra pokerspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att folda AA pre känns lite halvdumt faktiskt...

Menar vad ska dom ha som gör att de ligger före dig i coinflippen ?

Nee får du nöten så ställ !

 

För strategi i 10seats så är det som de flesta redan sagt... Håll dig tight i första taget vänta ut lite, sen när du märker att folk börjar hålla igen med sina raises så e det bara o köra på !

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Karlfeldt, inte värt att gå med på AA KK eller QQtidigt i en sit & go.

 

Särskilt inte om 2 st redan är med eller om man tror att någon mer kommer gå med.

 

Bättre att avvakta och se dom åka ut istället.

 

/

Dedär kan jag säga att jag aldrig följt. Vill man vinna eller komma ITM? Spelar man en SnG så går man väl för vinst, eller? Vill man vinna så kan man knapt folda dessa händer, framför allt inte pre-flop.

 

Måste ju säga att chansen att dubbla eller trippla Med AA,KK är ganska stor i en SnG.

 

Måste ha en jäkla koll på motståndarna eller riktigt dålig flop, turn, river för att folda dessa. Allra helst på lägre nivåer då folk är all-in med allt från låga pp till A,Xs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våga limpa in med bra händer i början, men gå i princip aldrig allin om du verkligen inte sitter på en potentiell guldgruva, det är ofta jag foldar JJ/QQ och t.o.m AA då fler än 1-2 har gått allin, speciellt om det är nära ITM. Är du bra kommer du endå kunna vinna med en lite mindre stack, och chansen för att någon ska dra ut dig är tämligen stor.

 

Slanger man "nuts" sa ar man nog inte tillrakligt bra for att vinna med en mindre stack... fattar inte hur man mellan jorden och manen kan slanga pocketass preflop?!?!?! slanger du alltid bast hand och spelar bara drag?

 

AA är verkligen ett extremfall att folda men sitter jag med 800 i marker(låtsäga) och 3-4+ stycken går allin före mig och alla / de flesta täcker mig i marker, så har det faktiskt hänt att jag foldar AA, jag är mer brydd om att komma ITM och sedan spela mycket mer aggresivt än att gå med i en hand där folk kan sitta på(låt säga dessa händer, liknande har inträffat för mig) KK,1010, färgdrag och stegdrag. Jag kan inte den exakta matten på det hela, men jag VET att jag inte inte är en så stor fördel längre. Jag är nog tillräckligt bra då jag vinner/hamnar ITM ofta när jag spelar SnG.

 

Ett ännu värre fall är om jag har 1010-KK och någon går allin(med speciellt fler än 2 som callar) då är det ofta som jag lägger mig, och oftast har jag gjort rätt i det(visst, någon gång har jag floppat set och kunnat dra hem en stor pot, men det väger inte upp för antalet gånger jag skulle ha förlorat med den handen.)

 

Kalla mig en idiot, men det funkar för mig och jag går då plus på det spelet. Detta mest eftersom att om jag fortfarande har(låt säga 1200 kvar) och jag ser 2-3 som går allin preflop som täcker mig så kommer jag åka ut på det fler gånger än vinna med 1010-KK(detta är då min teori) så jag försöker undvika sånna situationer innan jag är säker på att jag är garanterad att dubbla up. Det spelar ju egentligen ingen roll om jag har 2000 medans två andra har 4000 var, jag kan endå vinna när jag väl är ITM.

 

Är jag fortfarande en idiot / dålig pokerspelare / spelar dåligt för att jag gör såhär? Det tycker jag inte, men det är väll upp till dig/er.

 

För mig handlar SnG om överlevnad, jag bygger hellre på stabilt än att måsta ta massa chanser som kan kasta ut mig ur turneringen eller trippla up mig i början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våga limpa in med bra händer i början, men gå i princip aldrig allin om du verkligen inte sitter på en potentiell guldgruva, det är ofta jag foldar JJ/QQ och t.o.m AA då fler än 1-2 har gått allin, speciellt om det är nära ITM. Är du bra kommer du endå kunna vinna med en lite mindre stack, och chansen för att någon ska dra ut dig är tämligen stor.

 

Slanger man "nuts" sa ar man nog inte tillrakligt bra for att vinna med en mindre stack... fattar inte hur man mellan jorden och manen kan slanga pocketass preflop?!?!?! slanger du alltid bast hand och spelar bara drag?

 

AA är verkligen ett extremfall att folda men sitter jag med 800 i marker(låtsäga) och 3-4+ stycken går allin före mig och alla / de flesta Ptäcker mig i marker, så har det faktiskt hänt att jag foldar AA

 

Du skrev i ditt första inlägg att om det var 1-2 som ställer in så har jag foldat AA.

Nu skriver du 3-4+, en jävla skillnad...

Tycker inte du är en idiot som foldar AA om 3-4+ har ställt in före dig.

 

Peace :heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våga limpa in med bra händer i början, men gå i princip aldrig allin om du verkligen inte sitter på en potentiell guldgruva, det är ofta jag foldar JJ/QQ och t.o.m AA då fler än 1-2 har gått allin, speciellt om det är nära ITM. Är du bra kommer du endå kunna vinna med en lite mindre stack, och chansen för att någon ska dra ut dig är tämligen stor.

 

Slanger man "nuts" sa ar man nog inte tillrakligt bra for att vinna med en mindre stack... fattar inte hur man mellan jorden och manen kan slanga pocketass preflop?!?!?! slanger du alltid bast hand och spelar bara drag?

 

AA är verkligen ett extremfall att folda men sitter jag med 800 i marker(låtsäga) och 3-4+ stycken går allin före mig och alla / de flesta Ptäcker mig i marker, så har det faktiskt hänt att jag foldar AA

 

Du skrev i ditt första inlägg att om det var 1-2 som ställer in så har jag foldat AA.

Nu skriver du 3-4+, en jävla skillnad...

Tycker inte du är en idiot som foldar AA om 3-4+ har ställt in före dig.

 

Peace :heart:

 

Jo, skulle ha försökt förklara mer att AA är ett extremfall, medans framförallt 99-QQ absolut inte är ett extremfall, utan något som det hänt att jag foldat ofta. Sry for the missunderstanding :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår av diskussionen är att vi talar om sng med någon sorts "kalle anka struktur". Om det är så att det är mycket all-ins, varför ska man då folda en BRA hand för att sedan själv kunna gå all-in med en SÄMRE hand och förmodligen ändå få syn. Sng handlar väl liksom all poker om att ta de bästa besluten och inte om "överlevnad"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår av diskussionen är att vi talar om sng med någon sorts "kalle anka struktur". Om det är så att det är mycket all-ins, varför ska man då folda en BRA hand för att sedan själv kunna gå all-in med en SÄMRE hand och förmodligen ändå få syn. Sng handlar väl liksom all poker om att ta de bästa besluten och inte om "överlevnad"?

 

Vars har någon nämt att man ska folda BRA händer och gå allin med Dåliga? Jag lyckas inte hitta det.

 

imo så går väll att ta de bästa besluten och överlevnad hand-i-hand(även om bästa beslutet är en tolkningsfråga.).

 

Jag tycker det är onödigt att riskera ITM för att dubbla upp(gällande preflop Allin situationer), förutsatt att det kanske är t.ex. 60%(vet inget riktigt exempel på vilka kort det här skulle kunna gälla.) att du vinner(Kan väll tolkas som "bästa beslutet" att endå calla här?). Det kommer ge dig dubbelt så många marker i 6 turneringar men slå dig ur 4. Från egen erfarenhet så är inte skillnaden på 1000 marker och 2000(ett exempel) så överdrivet avgörande för hur du kommer placeras i slutändan(pratar om i början av en turnering nu), och inte värt att slås ut i 4 av 6 matcher med, du kommer och få se mer händer och spelare kommer att öppna upp sig mer och mer under slutet av turneringen.

 

Tycker även det är synd hur vissa orkar med att klaga på hur jag tänker men inte komma med några direkta motargument. Mitt spel är lååångt ifrån perfekt, så alla tips uppskattas. Jag säger inte att någon annan har fel eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att position är viktigt i SnG, har du bettat pre och har pos på fi som checkar på floppen så gör ett pot bet så plockar du för det mesta hem potten.

 

Om du har pos på fi och han minibetter, låt säga 80 i en pott på 320, syna med vad du än har, för det mesta så minibettar han på turn eller checkar, då höjer/bettar du ordentligt, du kommer bli förvånad hur ofta dom lägger sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har pos på fi och han minibetter, låt säga 80 i en pott på 320, syna med vad du än har, för det mesta så minibettar han på turn eller checkar, då höjer/bettar du ordentligt, du kommer bli förvånad hur ofta dom lägger sig.

 

Problemet är att man ofta får läga ner ca 1/3 av sin stack för att göra så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har pos på fi och han minibetter, låt säga 80 i en pott på 320, syna med vad du än har, för det mesta så minibettar han på turn eller checkar, då höjer/bettar du ordentligt, du kommer bli förvånad hur ofta dom lägger sig.

 

Problemet är att man ofta får läga ner ca 1/3 av sin stack för att göra så.

 

Jo självklart kostar det ju en del att göra detta spel men jag har märkt att det funkar så bra på dom låga nivåerna så man vinner enorm mycket på det i längden, låt säga att du får 3 sånna här "lägen" på en sng då är jag mycket säker på att du går vinnande ur den här situationen 2/3. Sedan känns resonemanget att "du måste lägga så mycket av din stack vågar du?" rätt vekt ska man vinna i en sng måste man vara aggresiv och kunna plocka några potter oxå och inte bara vänta på grymma kort, med bra träffar.

 

Men sedan har du rätt man måste vara lite försiktig och veta vad man håller på med, men för mig funkar denna taktik ypperlig.

 

En länk som kan passa dig angående spel i SnGs är följande:

länk till 2+2

 

* LP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den stora frågan är: när har ni människor tänkt att dubbla upp? Hoppas ni på att träffa ett set i en multiway-limp-pot? sanningen är ju att får ni QQ till AA så är det ens bästa chans att dubbla upp du får på hela spelet. Alternativet är ju att bli shortstack och börja gå all-in med Ax med 4-5 spelare kvar. Speciellt på den lägre nivån som ni diskuterar är det så pass stor chans att man har den dominerande handen att det måste va sjukligt spelteoretiskt fel att lägga en KK mot 2 all-ins.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den stora frågan är: när har ni människor tänkt att dubbla upp? Hoppas ni på att träffa ett set i en multiway-limp-pot? sanningen är ju att får ni QQ till AA så är det ens bästa chans att dubbla upp du får på hela spelet. Alternativet är ju att bli shortstack och börja gå all-in med Ax med 4-5 spelare kvar. Speciellt på den lägre nivån som ni diskuterar är det så pass stor chans att man har den dominerande handen att det måste va sjukligt spelteoretiskt fel att lägga en KK mot 2 all-ins.

 

Det verkar ganska vanligt att flera nämner det där med vikten av att överleva i turneringar och SnGs på bekostnad av att de lägger ett monster. Jag vet inte vad de jobbar på. Troligtvis på att skaffa sig en bra ItM procent som de sedan kan skryta om här när de har 35 % tredjeplatser. Eller så har de läst det i någon bok som Dan Glimne skrev på femtiotalet?

 

JJ kan man lägga men man skall ta sig en stor funderare om man skall lägga QQ. AA och KK lägger man aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte du är en idiot som foldar AA om 3-4+ har ställt in före dig.

 

Kanske inte idiot, men en person som har väldigt felaktiga idéer om hur man ska spela poker.

 

Vid de EXTREMT SÄLLSYNTA tillfällen det är korrekt att folda AA innan floppen handlar det ALLTID om att man är en turneringssituation där man har mycket att vinna i prispengar på att överleva ett tag till och förhållandevis lite att vinna på att dubbla upp. Att folda AA TIDIGT i en turnering är bland de absolut sämsta beslut som överhuvudtaget är möjliga att fatta vid ett pokerbord, frånsett att folda nötterna på rivern och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägga AA för att 3-4 har gått allin innan dig, hoppas du inte menar allvar ? Galenskap! Visst, chansen att du tar potten minskar med antalet fiender, men om du 3-4dubblar stacken har du ju ett enormt chiplead och färre motspelare kvar på bordet.

 

Detta gäller SnG, i en stor turnering om mycket pengar kanske, men då spelar folk i regel inte så fiskigt att halva bordet går allin preflop.

 

Skulle det skita sig är det bara att starta en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är konstigt att folk ska gå så långt som att kalla mig idiot(?) och lägga div. spydiga kommentarer bara därför att jag inte har majoritetens syn på SnG. Jag har redan sagt att jag inte är bra i poker, så ge mig istället feedback istället för spott, trodde inte att pokercommunityn var såhär, men motbevisad blev jag.

 

Sen, det där med att "när ska du dubbla upp?" så finns det ju förutom dom här monsterhänderna där flera stycken är allin preflop och liknande också 99,9% normala händer(inga extremfalls situationer.), eller är det ofta ni sitter på 1010 - KK med 3-4 som är allin före er? Det finns faktiskt normala händer som man kan ta hem på high pair, two pairs och liknande också, man behöver ju nödvändigtvis inte gå allin pf för att dubbla upp utan faktiskt kan spela handen(det är här jag försöker dubbla upp oftast, och sen så snor jag också väldigt mycket blinds i rätt position senare i spelet. Dom där extremfallen var väll onödiga men dom vissa också lite av hur jag försöker resonera, ta det med en nypa salt.). För mig handlar SnG om överlevnad utan att ta överdrivet stora risker(Detta kan vara påtok för tight Pre-Flop på nivåerna jag spelar.) men det har funkat för mig hittils, så jag kan inte klaga.

 

Sen om det är spelteoretiskt fel eller inte vet jag inte(förmodligen fel :P), så det är mycket möjligt att bara för att jag undviker extrem situationerna så förlorar jag oerhört mycket på det, vad vet jag.

 

Mitt spel bygger på:

-Spela hårt när du har något, inget slowplay om du inte känner att du har motspelaren slagen ordentligt.

-Limpa in mycket i dom första rundorna(när flera är med) men spela tight efter flop.

-Undvik extremsituationer med flera allins även om du % har en fördel.

-Ta dig till ITM för att sedan öppna upp spelet mycket mer och satsa på att försöka bli chipleader direkt, sno mörkar ofta.

 

Tror det bryter ner mitt spel ganska bra, jag ändrar väldigt ofta växel under en turnering i form av aggresivitet, så jag tror det är svårt för spelare att veta exakt vars dom har mig.

 

Kommentera gärna och fäll synpunkter, men om du ska göra det så behöver det inte vara någon "lololol vilken tomten" "loool han har läst typ en pokerbok från typ 50 år sedan, fniss!" eller liknande, det tillför som inget.

 

Edit: Har märkt att det kanske inte är årets smartaste att folda AA med 2-3 allin efter lite siffror, speciellt på dom låga nivåerna. Ska försöka läsa på mycket mer om SnG och förbättra mitt spel. Tack till dom som påpekat det hela med lite konstruktiv kritik, värdelöst av dom som bara spottar ur sig spydigheter. Lägger förövrigt ner det här forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger förövrigt ner det här forumet.
Det var ju synd, eftersom det då inte är någon mening att vi skriver något svar till ditt ganska genontänkta svar. Ett tips är att inte ta åt sig allt för mycket av den typ av kritik som är osaklig...

 

-Undvik extremsituationer med flera allins även om du % har en fördel.
Tror du tänker rätt, men att exemplet med AA blev lite fel. Om du menar marginella händer som KQs, AT, 66 osv (med liknande situation, där du har x antar spelare commited), men där du kan fantisera dig till att vara evensteven med potoddsen (eller i samma ballpark) kanske det kan borga för läggning, beroende på situationen...

 

Limpa in mycket i dom första
Kom in med en raise och ta initativet istället, att limpa har ingen bättre effekt mot kompetent motstånd som snabbt borde se ett mönster och kontrahöja bort dig pot efter pot, sätt lite press på dina motståndare genom en raise...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...