supah Postad 11 December , 2005 Rapport Postad 11 December , 2005 ame # 187268102 - Omaha High Pot Limit EUR 0,25/0,50 - Table "Debrecen" Game ended 2005-12-11 02:38:52 GMT+01:00 Players: Razz81 (EUR 13,18 in seat 1) mariahTown (EUR 41,45 in seat 2) BigFimp* (EUR 49,56 in seat 4) Froken_CI (EUR 67,40 in seat 5) Dealer: Razz81 Small Blind: mariahTown (0,25) Big Blind: BigFimp* (0,50) mariahTown was dealt: Kd - 6h - Ts - Ks Froken_CI Call (0,50) Razz81 Call (0,50) mariahTown Raise (1,80) BigFimp* Fold Froken_CI Call (1,55) Razz81 Call (1,55) Flop 9s - 7h - 8s mariahTown Bet (3,50) Froken_CI Call (3,50) Razz81 All-In (11,13) mariahTown Call (7,63) Froken_CI Raise (47,67) mariahTown ???? Är ny på omaha och undrar hur ni hade gjort här ? Lite tankar och sånt. * Lite RP - QoS * Citera
black_math Postad 11 December , 2005 Rapport Postad 11 December , 2005 Skulle börja med att bara limpa med den starthanden. Höga par är nästan alltid spelbara med tanke på goda implicita odds men sexan i din hand (danglern) gör att handen förlorar mkt av sitt värde. Sen handlar Omaha om att dra till händer, sällan nötterna på floppen visar sig vara vinnande handen. Din hand på floppen innehåller en stege och ett färgdrag - ingen av dom är nötterna däremot. Nu när potten drar iväg i storlek är det väl bara att dega in men i vissa fall (eller mot vissa spelare) kan man nog tom försvara check-fold på floppen. Tänk på: - Dra "alltid" till nötterna. - Tvåpar och triss kallas kåkdrag. Mer och bättre läsning av Ola på Poker Magazine.se Citera
lethe Postad 11 December , 2005 Rapport Postad 11 December , 2005 black_math talar väl om hur man bör göra om det är tio pers till bordet. Nu var det fyra. Mitt bästa råd till OP är nog att undvika korthänt omaha tills du är varm i kläderna med att spela det fullhänt. Det är ett mycket lurigt spel korthänt, där reads och spelarinsikt spelar enorm roll för ditt spel. Citera
jezaja Postad 11 December , 2005 Rapport Postad 11 December , 2005 Du har ju väldigt väldigt sällan bäst hand där, pottoddsen är (€68 i potten, €28 för o syna) 2.40:1 och du drar till nästnöten. Hade du dragit till nötfärgen så hade synen varit helt korrekt då du vinner den ~35% av gångerna men nu blir den helt plötsligt väldigt marginell. Känns inte så troligt att Froken_CI sitter på spader när hon bara synar din första höjning o sen reraisar. Han bör sitta med nötstegen, kanske ett set för han inte tror att du har något annat än färgdrag med överpar så han skapar sidopotten där för att du ska få betala dyrt. Vore ju den optimala handen o vara uppe emot. Shortstacken kan sitta med allt från set, suckerstege, nötstege, nötfärgdrag och tvåpar så hans distribution är lite trixig men oftast pushar inte lågstacks i omaha utan o ha något som dom tycker ser bra ut. Jag hade nog till slut synat om jag hade fått tänka en stund men den är på gränsen, beror ju också hur dom spelat innan. Vore roligt o se vilka händer de till slut satt på. Det fina med denna handen är ju att bara drar riktigt dött mot någon med nötstege o A-höga färgdraget. Ändrar mig hela tiden så helt lätt är den inte alltså. Shorthanded omaha är rysligt roligt, många och kniviga beslut och mkt känsla för hur motståndarna spelar. Riktigt nyttigt o träna på men säger nog som lethe att du ska lira fullring tills du får känsla för vad de andra kan sitta på o så. Citera
supah Postad 11 December , 2005 Författare Rapport Postad 11 December , 2005 sätte första som gick all in på set och bigstacken satte jag faktiskt på överstege, men körde på min färg då det var 3st med. Så här slutade det iallafall. Flop 9s - 7h - 8s mariahTown Bet (3,50) Froken_CI Call (3,50) Razz81 All-In (11,13) mariahTown Call (7,63) Froken_CI Raise (47,67) mariahTown All-In (28,27) Froken_CI Payback (11,77) Turn 9s - 7h - 8s - 2c River 9s - 7h - 8s - 2c - Ah mariahTown shows: Kd - 6h - Ts - Ks (a straight, ten high) Froken_CI shows: Jc - 2d - Tc - 9c (a straight, jack high) Froken_CI wins: EUR 56,54 side pot (with a straight, jack high) Razz81 shows: Js - Jh - 7c - 8d (two pairs, eights and sevens) Froken_CI wins: EUR 38,04 main pot (with a straight, jack high) Rake: EUR 2,00 Citera
Recommended Posts