vilo Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 Jag spelar på ganska låg nivå, 0.25-0.50 euro NL... Har funderat lite på AA och KK de senaste dagarna eftersom jag förlorat 4-5ggr i rad med dem..(vilket tyder på att jag inte kan spela den särskilt bra). Dessa gånger har jag höjt preflop kanske 5-6ggr bb och bettat potbet på flopp. Jag har antingen blivit re-raisad på floppen eller synad och raisad på turn och liknande och tvingats folda eller förlora mot ett set, tvåpar, stege m.m.. Då började jag fundera på hur ofta man vinner en showdown med dessa händer. INTE särskilt ofta. Kommer inte ihåg senast jag vann en showdown med AA (förutom vid allin preflop). Faktum är att man ju extremt sällan ens kommer till showdown med AA eller KK. Antingen vinner du småpengar efter bet pre-flop eller på floppen eller så blir du tvungen att släppa essen mot en höjning (eller så blir du kär i essen och förlorar hela stacken). Min poäng är, att man skulle lika gärna kunna sitta på rena skitkort och betta som att man har AA, eftersom en sån hand nästan aldrig kommer till showdown ändå. Och skulle den göra det, så förlorar du med största sannolikhet. Det spelar ingen roll om man har löven eller inte. Nån som förstår mina tankegångar eller tycker ni jag verkar helt vrickad..? Därför har jag kommit fram till följande: det finns två sätt för mej att spela dessa händer, antingen allin preflop eller limpa och försöka träffa set. Många tycker att en oprovocerad allin preflop är tomtespel men man får ju faktiskt syn kanske 1 gång av 4 (på min nivå iaf) och brukar tjäna lika mycket på det - om inte mer - jämfört med att höja preflop och ro hem potten på floppen 4 ggr. Citera
FraZin Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 Inse att man inte ofta vinner en showdown med ett par. Det är ett lätt sätt att inse att höga pockets inte är nå vidare. Citera
Hjort Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 Beror ju på hur man spelar i övrigt. Jag brukar hacka rätt mycket på potterna så antingen får jag bra betalt med AA/KK eller så lägger sig folk alldeles, alldeles för mycket mot mig. Citera
Baloos Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 AA är definitivt inte som vilka två kort som helst. Det är sant att du ofta är dog när pengarna åker in på floppen men skillnaden med AA jämfört med 46o är att du inte drar dött och ofta är du bara en liten hund(mot kombodrag t ex). Så lite förenklat, om du plockar potten osedd 2/3 gng med både AA och 46o så är skillnaden med AA att de gånger du inte plockar potten så har du en hyffsad chans ändå. Ofta är det den här typen av marginaler man har att röra sig med i texas. Annars kan du såklart bättra på dina chanser att vinna vid showdown också. Degen behöver inte åka in fortast möjligast bara för att du sitter med AA/KK. Testa att spela lite lugnt ibland, typ beta på floppen, checka/syna turn och gör ett mindre bet på river. Citera
vilo Postad 9 December , 2005 Författare Rapport Postad 9 December , 2005 Om man verkligen visar med sina bet att man har AA så borde ju motståndaren folda om han har sämre, eller syna/höja om han har bättre, eller bluffa/semibluffa. Det är sant som du säger att med AA drar man inte dött. 1 gång av 8 träffar du set.. men ponera att du kommer till showdown en gång av 5 på dessa händer i sin tur. Det blir alltså en gång på 40 händer där du har AA som du får fläka upp ditt set vid en showdown…och det är inte ens säkert att du vinner! Den här uträkningen är väl inte helt hundra precis men den visar lite hur jag tänker i alla fall...min poäng är att man (jag) i princip aldrig vinner en showdown om man tydligt visar att man har raketerna (bortsett från allin preflop) genom att betta hårt preflop, potbet på flop osv… Citera
psykologen Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 Du måste ha en konstig definition på ofta. Jag vinner ofta med AA och KK även när det blir showdown. Tyvärr får man inte händerna allt för ofta. Citera
Baloos Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 Nej okej, glöm vad jag skrev. Om fi alltid kan sätta dig på AA, du höjer aldrig mer än 4bb preflop och du alltid är beredd att betala av honom varje gång han raisar dig AI på floppen så är det möjligt att driva AA till knapp förlust förutsatt att både du och fi har minst 50bb vardera i stacken. Detta såklart under förutsättning att fi aldrig bluffar, aldrig jagar drag och alltid blir tildelad låga pp före floppen. Om du spelar under sådana förhållanden är det nödvändigt för dig att gå AI preflopp. Alternativt spelar du AA på ett sådant vis att du maskerar handen. Detta kan åstakommas genom att spela fler händer på ett likartat vis som AA. I realiteten är fi knappast så smart eller du så dum. Min erfarenhet är att på låglimit betalar folk av tillräckligt ofta med sämre händer hur uppenbart du än spelar för att AA inte ska kunna bli -EV. Jag gissar att du bara fått en släng av oturssleven. Citera
PeO Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 Tycker inte man skall ha någon standardraise med AA/KK preflop. Höj så mycket att du får spela handen HU. På de låga nivåerna brukar 10xBB+ inte vara någon ovanlig höjning, speciellt på 10-manna bord. Citera
Pellepotatis Postad 10 December , 2005 Rapport Postad 10 December , 2005 Det viktigaste när man spelar AA och KK efter floppen är att se hur många som är med och ser floppen, är det 3-4 eller fler är det och du inte har floppat en triss är det troligt att någon har eller kommer få en bättre hand är ett par. Så möter du dåett kraftigt motstånd så måste du vara beredd på att lägga ner dina ess eller kungar. Ett par är bara ett par även om det är i kungar eller ess och kan därför inte motstå speciellt mycket acction på floppen. Jag brukar försöka få in så mycket pengar som möjligt innan floppen med ess och kungar och om många (3 eller fler) personer synar brukar jag höja c:a 80% av potten och om folk lägger sig är det ok (för potter brukar vara ganska stor ändå) men om några synar/höjer så är det inte så troligt att ens par kommer att vinna, och därför bör man vara mycket försiktig och ganska ofta ge upp försöket att vinna potten. Ditt mål är inte att komma till en showdown, utan att vinna potten då du har bäst hand, eller att förlora så lite som möjligt om du inte har det. För om du möter 3-4 motståndare så kommer du bara att kunna visa bäst hand runt hälften av gångerna, och mycket färre gånger utan att din hand förbättras. Har du en eller två motståndare har du en mycket större chans att komma till en showdown och vinna med ditt par. Så att få 1-2 motståndare är det bästa, och om du får fler så, kanske inte ge upp direkt men, spela försiktigt. Därför ska du försöka höja innan floppen så att 1-2 personer synar. Altså inte all-in preflop, och inte syn för att få en triss, kanske 10BB fungerar, testa dig fram lite. Hade samma problem med dem innan, men har lyckats vända dem till vinnande händer. Som Doyle Brunson säger: med AA/KK vinner man antingen en liten pott eller förlorar en stor pott. Och förövrigt kan du spela dem helt riktigt och förlora 4-5 gånger på rad med dem. Citera
jonklar Postad 11 December , 2005 Rapport Postad 11 December , 2005 Håller med ovan på allt. Spelar likadant själv. Jag raisar dock inte 10bb, eftersom jag då måste raisa 10bb med alla andra händer för att fi inte ska se när jag har AA/KK/QQ/JJ. AQ UTG vill man ju inte gärna raisa 10bb, om det inte är absolut nödvändigt för att bara få med 1-2 på floppen. Att limpa med AA/KK/QQ/JJ vid passiva bord är värdelöst! Jag spelar på ganska låg nivå, 0.25-0.50 euro NL... Har funderat lite på AA och KK de senaste dagarna eftersom jag förlorat 4-5ggr i rad med dem..(vilket tyder på att jag inte kan spela den särskilt bra). Du spelar dem kanske inte fel utan du kanske bara haft otur! Jag har själv haft perioder då jag förlorat 6ggr på raken med AA. Chansen för detta är inte stor men den finns självklart. Det finns folk som tar hem Badbeatjackpott, en kompis till mig gjorde det och van 7000 euro. Johnny chan vann elva coinflips på raken när han vann wsop, alla sa efteråt att han spelat brilljant. Men var det tur eller skicklighet? Citera
riosatiy Postad 11 December , 2005 Rapport Postad 11 December , 2005 Det jag tror väldigt många gör med AA och KK är att dem spelar dem just som AA och KK ... Dvs höjer och återhöjer en jävla massor innan flop och uberaggressiva på flop.. Jag försöker spela KK och AA precis som AK eller AQ och vilket top pair som helst och det har fungerat bra för mig. Citera
Pellepotatis Postad 11 December , 2005 Rapport Postad 11 December , 2005 Håller med ovan på allt. Spelar likadant själv. Jag raisar dock inte 10bb, eftersom jag då måste raisa 10bb med alla andra händer för att fi inte ska se när jag har AA/KK/QQ/JJ. AQ UTG vill man ju inte gärna raisa 10bb, om det inte är absolut nödvändigt för att bara få med 1-2 på floppen. Tänkte främst 10bb om det är limpers innan, med förövrigt om folk synar 4-5bb från en person utg med vadsom, så tittar de nog inte efter beting-mönster Det jag tror väldigt många gör med AA och KK är att dem spelar dem just som AA och KK ... Dvs höjer och återhöjer en jävla massor innan flop och uberaggressiva på flop.. Jag försöker spela KK och AA precis som AK eller AQ och vilket top pair som helst och det har fungerat bra för mig. Ett överpar har (nästan) samma värde som top-pair top-kicker (om det inte är typ 8-hög flop), de behöver mycket skydd, därför ska man betta dem aggresivt. Citera
Recommended Posts