Gå till innehåll

NLT - SnG, PartyPoker level 3, testar ny taktik

Recommended Posts

Postad

Hejsan pojkar och flickor.

Har under den senaste tiden spelat mestadels SnG 10+1 på PartyPoker och det går väl sådär. Har tyckt mig märka att jag ofta är lite väl shortstack inför level 4, det har ofta blivit att man ligger runt 4-6xBB vilket blir lite väl klurigt då det blir svårt att stjäla blinds med en så liten stack. Har därför försökt hitta lägen då jag kan stjäla potter på lvl 3 så jag kan bygga upp stacken lite.

Denna HH är ett sådant läge jag försöker utnyttja. Vill gärna ha kommentarer på om detta är ett bra spel i längden och om man ska trycka från knapp eller mörkarna när det varit 1-2 limpare.

Lite kommentarer i HH finns också.

***** Hand History for Game 3161909475 *****

NL Texas Hold'em $10 Buy-in + $1 Entry Fee Trny:18078762 Level:3 Blinds(25/50)

Seat 9 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: in_sane ( $730 )

Seat 2: casaneva ( $995 )

Seat 3: casherj1 ( $440 )

Seat 4: PPQ_DSTYLE ( $845 )

Seat 5: iceweasel31 ( $545 )

Seat 6: oldnighthawk ( $830 )

Seat 7: PIAO_noSleep ( $1245 )

Seat 8: MadeMan31 ( $765 )

Seat 9: goingbroke4u ( $650 )

Seat 10: csrdiane ( $955 )

Trny:18078762 Level:3

Blinds(25/50)

** Dealing down cards **

Dealt to in_sane [ 7d 6c ]

casaneva calls [50].

casherj1 folds.

PPQ_DSTYLE folds.

iceweasel31 folds.

oldnighthawk folds.

PIAO_noSleep folds.

MadeMan31 folds.

goingbroke4u folds.

csrdiane calls [25].

in_sane is all-In [680]

Jahapp, en har limpat från utg och SB har följt med för att se en billig flop. Honom är jag inte rädd för, problemet är limparen i utg, det brukar betyda en hyfsad hand iaf. Men, om han inte raisar utg så borde han inte kunna syna en all in heller. Jag ställer därför in. Jag kan vinna 100 och jag har 730 i stacken. Jag bygger alltså upp stacken med 1/7, eller ca 14% om jag inte får någon syn. Vad tycker folket, är spelet bu eller bä?

* RP och flytt till HA - QoS *

Postad

Ja det är mycket möjligt. Var klart orolig över spelaren i utg där. Men ofta gör jag en liknande "move" på knappen eller i SB då en från MP limpat tex, så att det är UTG i detta fall är kanske inte så noga. Vill gärna ha en synpunkt på hur spelet är generellt sett, oavsett vartifrån en spelare limpat in ifrån.

Postad
Känns inte som ett speciellt smart move imo..

Motivera gärna. Är det spelaren i utg som är problemet, eller är det hela "taktiken" att försöka hitta lägen att stjäla potter som du inte gillar? Försöker bli bättre, så alla synpunkter är välkomna.

Postad

Motivera gärna. Är det spelaren i utg som är problemet, eller är det hela "taktiken" att försöka hitta lägen att stjäla potter som du inte gillar? Försöker bli bättre, så alla synpunkter är välkomna.

Jo, känns som att limpen UTG luktar stark hand, och dessutom kommer ju FI förr eller senare inse att du alltid trycker in så här för att plocka upp stålarna och därav limpa sina stora händer..
Postad

Jo, känns som att limpen UTG luktar stark hand, och dessutom kommer ju FI förr eller senare inse att du alltid trycker in så här för att plocka upp stålarna och därav limpa sina stora händer..

Ja fast det är ju inte så att jag sitter och gör så här varje varv. Blir 1-2ggr per turnering. Spelade jag en högre nivå där det var en massa regulars man spelade emot skulle det nog kunna vara så som du säger, men på 10+1 är det sådant flöde av spelare att jag aldrig sett samma spelare mer än en gång.

Postad

Ja fast det är ju inte så att jag sitter och gör så här varje varv. Blir 1-2ggr per turnering. Spelade jag en högre nivå där det var en massa regulars man spelade emot skulle det nog kunna vara så som du säger, men på 10+1 är det sådant flöde av spelare att jag aldrig sett samma spelare mer än en gång.

Nu är jag kanske lite av en feg spelare när det gäller den hår typen av moves, men om jag har en read på UTG spelare som en limpare med tendens att lägga sig mot omslag så visst, då kan man trycka. Som alltid när det gäller den här typen av action är readen på Fi viktigare än korten. Som jag förstår det är din uppfattnig om UTG killen lite vag vilket gör movet en aning riskfyllt IMO.

Sen har du rätt i ditt sista uttalande, spelarflödet är enormt på dessa nivåer (5,5-22 kanske 33) så den momentana readen är viktigare här än alla nots och dylikt man skulle haft på spelarna på högre nivåer.

Frågan är ju nu, limpade han med essen? :)

Postad

Jag vet inte hur ofta ni andra lirar $11 SnG på party, men en limp UTG från en kille med den stacken betyder INTE automatiskt att han har en stark hand. Tror att han i majoriteten av fallen har skräp eller lågt par eller liknande och endast i undantagsfall sitter på stål.

Jag tycker att ditt move är bra, särskilt mot de två spelarna som är inblandade i handen eftersom båda har lagom stora stackar men samtidigt i princip riskerar hela turneringen med en syn. Om lillstacken med 440 limpat istället hade jag inte alls gillat det lika mycket. Jag själv skulle behöva lära mig att göra lite fler såna här steals, får prova :)

76o är en rätt fin hand att skjuta med dessutom då du förhoppningsvis har två levande kort om någon synar med höga kort eller liknande.

Postad

Nu är jag kanske lite av en feg spelare när det gäller den hår typen av moves, men om jag har en read på UTG spelare som en limpare med tendens att lägga sig mot omslag så visst, då kan man trycka. Som alltid när det gäller den här typen av action är readen på Fi viktigare än korten. Som jag förstår det är din uppfattnig om UTG killen lite vag vilket gör movet en aning riskfyllt IMO.

Sen har du rätt i ditt sista uttalande, spelarflödet är enormt på dessa nivåer (5,5-22 kanske 33) så den momentana readen är viktigare här än alla nots och dylikt man skulle haft på spelarna på högre nivåer.

Frågan är ju nu, limpade han med essen? :)

Problemet för mig är att jag spelar upp till 4st SnG samtidigt, så kan vara lite klurigt att ha reads på folk. Får nog leta lite bättre situationer att ställa in vid. Typ 1-2 limpare från MP istället. UTG känns, som de flesta påpekat, lite riskfyllt, och det visste jag när jag gjorde denna move också.

I just detta fall synade UTG ner med AQo och jag drog ut han genom en fin klonk på rivern.

Postad
Jag vet inte hur ofta ni andra lirar $11 SnG på party, men en limp UTG från en kille med den stacken betyder INTE automatiskt att han har en stark hand. Tror att han i majoriteten av fallen har skräp eller lågt par eller liknande och endast i undantagsfall sitter på stål.

Jag tycker att ditt move är bra, särskilt mot de två spelarna som är inblandade i handen eftersom båda har lagom stora stackar men samtidigt i princip riskerar hela turneringen med en syn. Om lillstacken med 440 limpat istället hade jag inte alls gillat det lika mycket. Jag själv skulle behöva lära mig att göra lite fler såna här steals, får prova :)

76o är en rätt fin hand att skjuta med dessutom då du förhoppningsvis har två levande kort om någon synar med höga kort eller liknande.

Nää det limpas ju med det mesta, och det är ju mer troligt att han limpat med "skit" än stål. Sen är ju 76o hyfsad. Mot två överkort som typ Ak, Aq, är jag ju "bara" 60/40 underdog. Skulle vara intressant att göra nå matematisk beräkning på detta och se hur ofta Fi måste folda för att det ska vara lönsamt.

Postad

Är det inte att överskatta de som spelar 10$ SNG en smula att genast anta stora PP bara för att de limpar UTG?

Postad

Är det inte att överskatta de som spelar 10$ SNG en smula att genast anta stora PP bara för att de limpar UTG?

Deffinitivt. En limp UTG på 11 nivån kan innebära allt från AA-22, AKs-AJo och nästan alla SC (för att nån nämnt för dem nångång att SC är bra... eller nåt) Men fakutm är att även Axs och händer som KJo och QTo limpas såhär. Änn en gång, readen är viktig hät.

Bra poäng av insane också, du hjar antagligen en 60-40 situaton om du blir synad och värre odds än så har man ju sett gå vinnande ur.

Postad

Deffinitivt. En limp UTG på 11 nivån kan innebära allt från AA-22, AKs-AJo och nästan alla SC (för att nån nämnt för dem nångång att SC är bra... eller nåt) Men fakutm är att även Axs och händer som KJo och QTo limpas såhär. Änn en gång, readen är viktig hät.

Bra poäng av insane också, du hjar antagligen en 60-40 situaton om du blir synad och värre odds än så har man ju sett gå vinnande ur.

Nja, jag skulle nog snarare tro att man snittar 25/75 dom gångerna man får syn. Fast det förutsätter iförsig att motståndaren slänger händer som KQ och annat men det är ju därför man ställer..

Postad

Nja, jag skulle nog snarare tro att man snittar 25/75 dom gångerna man får syn. Fast det förutsätter iförsig att motståndaren slänger händer som KQ och annat men det är ju därför man ställer..

25/75 tror jag är toklågt. Synar någon ner med överkort är man ca 37-39/63-61% underdog. 76o mot "any two" är 42/58% underdog. Men visst, är Fi selektiv med sina händer och i de flesta fal synar med överpar så är man ju torsk, och det är kanske det du menar, att detta drar ner det till 25% underdog, eller ?

Postad

AK mot 76 - 61,5 / 38,5

AKs mot 76 - 64,1 / 35,9

TT mot 76 - 82,8 / 17,2

44 mot 76 - 51,9 / 48,1

Rätt bra odds, får du syn får du helt enklet hoppas på att han har två överkort eller ett lågt PP, har han ett högre par är du rätt stekt.

stats från Gam Poker Analyzer

Postad

25/75 tror jag är toklågt. Synar någon ner med överkort är man ca 37-39/63-61% underdog. 76o mot "any two" är 42/58% underdog. Men visst, är Fi selektiv med sina händer och i de flesta fal synar med överpar så är man ju torsk, och det är kanske det du menar, att detta drar ner det till 25% underdog, eller ?

Tänkte väl nåt i stil med AA-TT + AK-AQs.

Postad

Det är casaneva ni diskuterar? Vad han limpar in med?

Jag kollade upp alla i Pokerprophecy med följande resultat:

in_sane ----- Win %: 47,72% Games played: 132 Wins: 63 Losses: 69

goingbroke4u -Win %: 41,93% Games played: 124 Wins: 52 Losses: 72

oldnighthawk- Win %: 35,81% Games played: 1153 Wins: 413 Losses: 740

PIAO_noSleep- Win %: 35,76% Games played: 137 Wins: 49 Losses: 88

casaneva ---- Win %: 35,76% Games played: 151 Wins: 54 Losses: 97

iceweasel31 - Win %: 31,72% Games played: 353 Wins: 112 Losses: 241

MadeMan31 --- Win %: 29,78% Games played: 47 Wins: 14 Losses: 33

csrdiane ---- Win %: 29,51% Games played: 166 Wins: 49 Losses: 117

casherj1 ---- Win %: 28,25% Games played: 715 Wins: 202 Losses: 513

PPQ_DSTYLE -- Win %: 25,00% Games played: 4 Wins: 1 Losses: 3

Våran Hjälte är förmodligen den bästa vid bordet. Jag skulle också se upp med oldnighthawk som verkar spela många SnG's och goingbroke4u är förmodligen bra också med 41,93% ITM.

Tillbaka till casaneva: 151 spel loggade och 35,76% ITM klassas han som Avarage. Troligen ska han ha mycket bra AA-JJ/AKs/o om han ska syna en all in. Jag tippar på att han inte har det och foldade, han satt med JTs eller lågt pp 66-22.

Men varför i hela fridens riskera hela stacken med så lite i potten och med 9 motståndare med dom skitkorten? In_Sane spelar helt fel!

Jag gissar på följande resultat:

1'a oldnighthawk

2'a PIAO_noSleep

3'a goingbroke4u

Hur gick det?

Postad

Vet inte om jag sätter så stor tilltro till Pokerprophecy, enligt den ska jag ju vara bra, och det kan vi ju alla se att jag inte är, haha...Nä men allvarligt, anledningen till mitt spel står ju i inledningsinlägget, vet inte om jag kan motivera spelet på något annat sätt. Tror chansen att jag blir synad är minimal och att jag i längden kommer tjäna på att bygga ut stacken lite genom detta sätt. Fast, jag kan ju ha fel, har dock inte sett något bra argument för att inte göra denna move, förutom att det är en kille i utg jag försöker få bort.

Hur det gick? Kommer faktiskt inte ihåg, mycket möjligt att jag vann eftersom jag hade en bra kväll. Handen i fråga tror jag att jag beskrev i ett tidigare inlägg, men om inte så synade han ner med AQo å jag drog in en stege på rivern. Bordet tilltade till som fan och en kille synade ner min all in på flop (hade AA eller KK tror jag) med Q hög..Tiltfaktorn på bordet när man blir nersynad och klonkar går inte att förbise, heh..

Postad
Men varför i hela fridens riskera hela stacken med så lite i potten och med 9 motståndare med dom skitkorten? In_Sane spelar helt fel!

Så lite i potten? Om detta move lyckas och de två andra foldar, vilket jag tror är mycket troligt i det här fallet så kan vår hjälte på ett relativt riskfritt sätt öka sin stack med 22%. Ett utmärkt resultat om du frågar mig.