Skanke Postad 6 December , 2005 Rapport Postad 6 December , 2005 Jag lägger in hande här, då jag är kass på handanalysbiten Nästan första handen på 5-10FL på Prima överhuvudettaget så jag har noll read..... Hur tycker ni jag spelade handen, vad skulle jag gjort annurlunda... Normal Table Fixed Limit 5.00/10.00 Rake: 1.00 Seat: 3 Lancy Seat: 5 reuven413 (Dealer) Seat: 6 Skanke KK ------------------ OpeningBetRound ------------------ Skanke : Posts small blind 2.50 Lancy : Posts big blind 5.00 reuven413 : Folds Skanke : Raises for 7.50 Lancy : Raises for 10.00 Skanke : Raises for 10.00 Lancy : Calls for 5.00 ------------------ Flop Jh 8d Qc ------------------ Skanke : Bets 5.00 Lancy : Raises for 10.00 Skanke : Raises for 10.00 Lancy : Raises for 10.00 Skanke : Calls for 5.00 ------------------ Turn Ts ------------------ Skanke : Checks Lancy : Bets 10.00 Skanke : Calls for 10.00 ------------------ River 6d ------------------ Skanke : Checks Lancy : Bets 10.00 Skanke : Calls for 10.00 Citera
bzkt Postad 6 December , 2005 Rapport Postad 6 December , 2005 Tycker du spelar den bra, men jag antar att du är slagen av AA, QQ eller JJ. Citera
Skanke Postad 7 December , 2005 Författare Rapport Postad 7 December , 2005 Tackar, några andra synpungter? Citera
Hjort Postad 7 December , 2005 Rapport Postad 7 December , 2005 Tackar, några andra synpungter? Cappen preflopp är väldigt långt ifrån obligatorisk eftersom den lätt kan få motståndaren att sakta ned rejält med en sämre hand. Jämför exempelvis scenariot där motståndaren har JJ och floppen kommer 8-hög. Om du då har cappat preflopp ur position kan motståndaren lätt hamna i nedsyningsläge om han tror att det är en indikation på väldigt stor styrka från dig (vilket det oftast är från en någorlunda sane spelare), om du synar trebeten pre och checkraisar är floppcappen nästan garanterad och det finns även bättre möjligheter till checkraise på turn. Tekniskt sett så är pre-cappen HU ur position väldigt knepig eftersom det oftast leder till att man får en väldigt smal HD som är lättspelad för motståndaren. Dessutom så fyller den mycket mindre funktion än tre- eller fyrbetar när potten inte ännu blivit HU eftersom det då finns värde att hämta från pantade syner från andra håll och även ökar sannolikheten att få in döda pengar i potten. Citera
Skanke Postad 7 December , 2005 Författare Rapport Postad 7 December , 2005 Tanken slog mig att cappen pre var lite onödig, på samma sätt som att trebetta från BB mot en motståndare.... Nersyningen är den ok,eller ska man trycka in något mer bett på turn??? Citera
Hjort Postad 7 December , 2005 Rapport Postad 7 December , 2005 Lite fortsättning: När du nu väl spelat på det sättet så är väl floppbet standardspelet, även om betbotar är så pass vanliga att en checkraise kan vara vettig. Är dock lite tveksam till det. Tredje floppbeten är ju då mot en okänd motståndare som vet att du cappat ur position preflopp på en flopp som är ful av höga kort. Vi kan ta ett exempel på hur en sådan spelare kan se på situationen. Förutsatt varje spelare bara höjer om deras hand har mer än 50% visningsequity mot den andre killens HD eller om frikort är ett någorlunda vettigt alternativ. Hypotetiska HD:ar *Preflopp* Du 2-betar pre: 44+,A6s+,KTs+,QTs+,JTs,A6o+,KJo+ Han trebetar då med: 88+,ATs+,AJo+ Du fyrbetar med: JJ+,AKs,AKo Han synar med: 88+,ATs+,AJo+ *Flop* Du betar med: JJ+,AKs,AKo Han höjer med: TT+,88,AKs,AKo Nu har KK 41% visningsequity, 52% om man räknar med att han också höjer med alla TPTK (vilket han inte riktigt borde göra eftersom de har runt 30% visningsequity mot din HD). Förutsatt att HD:arna är konstanta vid tre och fyrbet så har KK 15% eller 38% i visningsequity på turn beroende på om TPTK ingår i hans HD eller inte. Om du däremot alltid bara synar i din situationen preflopp så hade era respektive HD:ar på floppen sett ut så här innan betandet. Du: 44+,A6s+,KTs+,QTs+,JTs,A6o+,KJo+ Han: 88+,ATs+,AJo+ Visningsequityn är alltså 35% till dig och 65% till honom vilket är en nästan automatisk check-bet-situation. Hans 1-bet: 88+,ATs+,AJo+ Ditt 2-bet: JJ+,88,AQs,KQs,QTs+,AQo,KQo Hans 3-bet: Rätt tight och inte särskilt relevant. Det här är inte en särskilt realistisk modell. Poängen är inte att modellera faktiskt spel exakt utan istället att visa principen på hur snabbt HD:n blir väldigt smal om man fyrbetar ur position preflopp. I den här modellen så kan man sätta dig på 34 kombinationer och tre distinkta handtyper (set, överpar, överkortshålpipa) när det höjts fem gånger totalt vid capp preflopp. När du istället alltid bara synar trebetet preflopp så kan du ha 12 kombinationer överpar, 9 setkombinationer, 2 tvåparskombinationer, 27 TP-kombinationer. Du har alltså fått in lika många bet i potten i båda fallen, men i andra falet så har du 47% fler renda kortkombinationer och fyra kategori handtyper istället för tre. Och om du får omslag i fall två så kan motståndaren inte göra det med lika många händer som i fall 1 eftersom han riskerar cap. Om vi använder en modell med lite kreativare postfloppspel så blir det ännu värre att sitta med en väldigt tight HD preflopp. Citera
Hjort Postad 7 December , 2005 Rapport Postad 7 December , 2005 Tanken slog mig att cappen pre var lite onödig, på samma sätt som att trebetta från BB mot en motståndare.... Tror att effekten med trebet ur position från BB blir mindre eftersom man börjar med mycket större HD och trebetet inte begränsar ens HD lika mycket då. Jag menar inte riktigt att man aldrig ska cappa ur position preflopp mot en moståndare, men man ska definitivt ha en stark anledning att göra det. Nersyningen är den ok,eller ska man trycka in något mer bett på turn??? Eftersom du inte känner till motståndaren så är det minst farliga alternativet att anta att han är någorlunda vettig och då har han dels just klonkat några drag, fyllt något tvåpar, redan haft en bättre hand eller än KK eller sitter som allra sämst på typ AJ. Så jag tycker nedsyningen är ok. Jag lägger in hande här, då jag är kass på handanalysbiten Ser utmärkt ut. Citera
Skanke Postad 7 December , 2005 Författare Rapport Postad 7 December , 2005 Han satt med AQ, och mina kungar klarade sig.... Citera
Bjorn_ Postad 8 December , 2005 Rapport Postad 8 December , 2005 Har ju varit inne på dessa tankar en hel del tidigare och ju mer jag tänker på det destå mer övertygad blir jag om att det ofta är bättre att limpa när man får öppna från lilla mörken än att höja. En vettig fi kommer helt enkelt inte låta en stjäla speciellt ofta om man inte själv har en allt för snäv handdistribution och då faller det viktigaste argumentet för att alltid öppna med en höjning. Tycker också det verkar som att i många händer läcker man minst info på det sättet. Hade t.ex. hjälten i denna hand limp-reraisat så blir den handdistributionen inte alls lika smal som när man höjer och cappar. Givet hur handen startade tycker jag dock att du spelar helt rätt. (Vilket jag för övrigt tycker fi gör också.) /Bjorn Citera
Hjort Postad 8 December , 2005 Rapport Postad 8 December , 2005 Oj, pucko som man är så hade jag helt missat att det var mörk mot mörk. Med följden att jag drastiskt övervärderade samtligas handstyrka. Klart du ska beta ut på turn också, eller checkraisa. Anticap-argumentet är fortfarande relevant, men mycket svagare. Citera
Skanke Postad 9 December , 2005 Författare Rapport Postad 9 December , 2005 Oj, pucko som man är så hade jag helt missat att det var mörk mot mörk. Med följden att jag drastiskt övervärderade samtligas handstyrka. Klart du ska beta ut på turn också, eller checkraisa. Anticap-argumentet är fortfarande relevant, men mycket svagare. Kanon, jag har en tendens att bli lite passive påp turn och river. Checkraise på turn och nersyn vid trebett får det bli nästa gång..... Citera
Recommended Posts