Gå till innehåll

Hur ska man skriva en korrekt rubrik?


Recommended Posts

Meningen med tråden är inte att vara uppkäftig för att de flesta trådan tillförs signaturen RP - xxx, mera för att underlätta för er moderatorer så ni slipper pilla med våra rubriker.

 

Finns det några generella tips från moderatorernas sida hur man ska skriva rubriker för att de ska bli "godkända"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått det hela rätt är korrekt rubriksättning det enda du absolut inte behöver tänka på för den verkar fixa sig själv på 2 röda. Det man skall lägga tid på är att förstå den kryptiska sökfunktionen så man kan kolla så ingen tråd som behandlar samma ämne finns innan. Då blir det brysk tillsägning, omedelbar låsning, bortagning och en döskalle i kanten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningarna till att det pillas i rubrikerna är nog många.

 

1. Det ska vara lätt att hitta en tråd som behandlar ett speciellt ämne när man till exempel använder sök-funktionen.

 

2. Är rubriken tydlig är det lättare att ignorera tråden om man inte känner sig intresserad.

 

3. Vill man ha ett snabbt svar på en fråga ska man skriva en vettig rubrik så att medlemmarna fattar vad det handlar om.

 

4. QoS har tvångstankar och vill vara inblandad i allt och alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det ska vara lätt att hitta en tråd som behandlar ett speciellt ämne när man till exempel använder sök-funktionen.

 

Detta argumentet hade ju hållt om det hade gått att söka på endast rubrik. Man kan ju bara söka på rubrik+innehåll eller endast innehåll. Lite bakvänt enligt min åsikt.

 

Sedan hade det varit bra om sökfunktionen varit mer specifik. Tidigare idag letade jag genom skattetråden på 37 sidor efter Isle of Man och insåg att det var enklare att använda sökfunktionen... Men allt sökfunktionen sade mig var att Isle of Man står med någonstans i den 37 sidor långa skattetråden... vilket jag redan visste... :roll:

 

Ok lite OT...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så svårt egentligen, korta och förklarande rubriker är bra! :)

 

Dålig är t ex "Mellanpar", bättre är t ex "NL - Hur spela mellanpar UTG?"

 

Dålig är t ex "Ska jag syna", bättre är t ex "NLT - Trn, KK i BB, raise preflopp, ska jag syna?"

 

För HA är det lite speciellt då, notationen är tänkt som "SPEL - UNDERKAT, KORT_RUBRIK_MED_LITEN_BEGYNNELSEBOKSTAV", t ex

* "NL - SH, hur spela mellanpar UTG?" (för THe-gruppen) eller

* "NLT - SnG, hur spela mellanpar UTG?" (fö HA-gruppen)

 

Så enkelt är det! :D

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meningen med tråden är inte att vara uppkäftig för att de flesta trådan tillförs signaturen RP - xxx, mera för att underlätta för er moderatorer så ni slipper pilla med våra rubriker.

Det uppskattas verkligen, QoS är den ende som verkligen tycker om att rubrikpilla.

 

Finns det några generella tips från moderatorernas sida hur man ska skriva rubriker för att de ska bli "godkända"?

Skriv vilket spel det handlar om (allt under solen är inte NLT) och bestäm ett någorlunda specifikt ämne. Ju specifikare ju bättre, och ju generellare ju sämre. Generellt alltså. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...