Gå till innehåll

Johan85

Members
  • Innehåll Antal

    25
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

10 Good

Om Johan85

  • Placering
    Member
  1. suitedaces bra poäng, men jag syftade väl på att dessa sajter iaf opererar legalt och att det inte är några svarta pengar eller annat fuffens. Ingen annan, inklusive mig själv tidigare eller nu på andra banker, verkar ju ha några problem med att sätta in vinster från pokersajter till sitt svenska bankkonto heller så.
  2. Hej, här kommer en liten uppdatering trots allt. I slutet av förra året fick jag även ett besked om att mina konton hos Nordea kommer att avslutas. Jag hade någon månad p mig att tömma/flytta mina innehav och kontobehållning eller anmäla vart jag ville ha det flyttat till. Jag hade ju redan gjort detta så jag lät dem bara göra det utan att engagera mig mer. Till min stora förvåning dök det för två månader sedan nu upp ett brev där det stod att från och med I Juli kommer jag inte vara förmånaskund längre, på grund av förändringar i mina affärer hos banken. (För att avslöja vad jag sedan fick veta så var det helt enkelt att jag hade för lite lån och sparande hos dem nu, jag har ju NOLL och). Det var undertecknat samma "personliga bankman" som tidigare och jag såg ingen mening med att försöka kontakta henne även om det var märkligt om nu mina konton avslutades som de givit besked om. Förra veckan fick jag sedan det sjukaste brevet av alla, kanske. Nu har de börjat ta betalt för min internettjänst och (mitt gamla) bank-kort igen, varpå jag fick ett inbetalningskrav på 100kr för att mitt konto blivit övertrasserat efter avgiften dragits från mitt tomma konto! Jag ringer upp och förklarar allt. Personen behöver flera gånger gå iväg och höra sig för, och det tar mellan 3 till 20 minuter innan hon återkommer ibland. Till slut säger hon att mitt konto iaf inte är avslutat och enda anledningen till att jag inte kommer vara förmånskund längre är att man måste ha minst 300 000 i banken. Hon säger sedan att om jag inte har någon inkomst så kan vi inte diskutera att flytta tillbaka mitt bolån hursomhels dock.... Jag säger att jag tycker det är orättvist då jag ju blev utkastad ut banken utan förklaring. Hon tänker efter och svarar att det är en unik situation ja, och att hon ska be någon att återkomma med hur man kan lösa det. Jag menar at jag iaf borde få en rimlig förklaring annars på allt detta. Hon håller med.
  3. Jag har varit en exemplarisk kund i alla år och har haft väldigt god kontakt med min personliga bankman som nu är pensionerad. Sedan 2011 har jag ett bolån som jag skött till punkt och pricka. Jag har även ett avsevärt fondsparande och en stor värdeökning i min lägenhet i centrala Göteborg, som stod som säkerhet för bolånet. Sedan inträffar följande: Vid årsskiftet ringer jag upp mitt kontor för att jag vill boka ett möte. Jag får prata med Malin Taws som är kontorschef på Avenyn. Vi pratar lite om mina tillgångar och när jag nämner att jag även har lite fler vinster på världens största svensklicensierade pokersajter jag skulle kunna realisera till mitt personkonto säger Malin taws att man inte kan sätta in pengar från en pokersajt på sitt nordea-konto. Jag blir förvånad och förklarar att jag ju gjort detta i tio år, senast förra veckan, utan problem, och att tusentals svenskar spelar på dessa sidor dagligen. Hon hävdar bestämt att man inte kan göra så iaf. Efteråt ber jag att få kontrollera det här med hennes chef, som då är Malin Kaiser, vice regionschef. Malin Kaiser bekräftar att vad Malin Taws sagt stämmer. Trots att jag senare skriver att jag just begärt en ny insättning från en pokersajt till mitt Nordeakonto och att det som vanligt inte var några problem så skriver Malin att den typen av insättningar ska avisas. Hon skriver även att banken kan besluta att starta en ”utredning” om man gör den typen av insättningar. Jag ber om ett besked på om de ska starta en utredning på mig då eller inte, för jag har inget att dölja och vill bara komma vidare i diskussionerna. Detta verkar onekligen tramsigt. Malin Kaiser svarar inte på det mejlet. Ett par veckor senare skickar jag ett kort mejl och ber henne bekräfta att hon mottagit mitt förra mejl, och bifogar även en kopia på det förra mejlet som referens. Hon svarar inte heller på det här mejlet. Notera att jag använt ”svara på mejl”-funktionen i epost-programmet båda gångerna, det finns alltså ingen chans att mejlen inte nått henne. Jag ger upp för att jag inte orkar eller vet vad jag ska göra. Under våren ringer jag flera gånger in till telefonbanken för att fråga om detta. Ingen förstår vad som är fel och de har inga konkreta uppgifter alls. De är alla tillmötesgående och förklarar att det absolut ska gå att göra insättningar från Pokersajter till sitt Nordeakonto. Jag skriver även ett mejl till kontorschefen på Östra hamngatan, Martin Bergkvist, där jag frågar varför Malin och Malin säger som de gör samt ber att få boka ett möte så vi kan reda ut det här. Martin svarar aldrig på det här mejlet. Senare kommer han säga att han ”måste ha missat det”. Det går ytterligare någon månad då jag ringer telefonbanken ytterligare gånger. Jag ber om att få byta personlig bankman då den jag är tillskriven är helt anonym för mig och endast hänvisade till att ”det som Malin Kaiser har sagt gäller, har du några frågor och funderingar får du kontakta henne”. De har inte tillåtelse att byta personlig bankman från telefonbanken säger de varje gång och jag kan heller inte få några kontaktuppgifter direkt till något kontor. Efter många samtal lyckas jag övertala en hjälpsam tjej att be Martin Bergkvist ringa upp mig. Han ringer aldrig. Ett par dagar senare får jag dock det här brevet på posten, som han själv har undertecknat. Utan att överhuvudtaget ha försökt kontakta mig, och utan att något alls (som det står i brevet) ska ha krävt att jag inkommer med några uppgifter, avslutar han min internetbank och mitt VISA-kort utan vidare! Jag mejlar utan vidare 24 månaders komplett kontohistorik från de pokersajter jag gjort uttag från. Jag bifogar även bevis på att det pokerkontot tillhör mig. Notera att det här är världens största spelsidor, som är under granskning under både lotteriinspektionen och finansinspektionen och har licens för eu och den svenska marknaden specifikt. Martin Bergkvist svarar att jag ”bara” bevisat att pengarna kommit till mitt personkonto från de här spelsajterna, men att jag måste bevisa vart pengarna kommit från innan de kom till mitt ”konto hos spelbolaget”. Jag förklarar att jag vunnit pengarna där och att jag inte kan redogöra för hur de finansierar sin verksamhet då det inte är några publika uppgifter. Han svarar inte på detta mejl. Jag skriver även och ber att få boka ett möte tillsammans med en advokat så att vi kan reda ut detta. Återigen inget svar. Efter det ringer jag upprepade gånger till telefonbanken de kommande veckorna och försöker få byta till mitt lokala kontor (jag har nämligen även flyttat under den här perioden). Min förhoppning är att om jag bara får boka ett möte med en ny kontakt inom banken så skulle den här personen förstå och hjälpa mig. Upprepade gånger får jag bara höra att de endast kan lägga ett meddelande till kontoret om att de ska byta kontor för mig, men att det ej går att göra via telefonbanken. Efter att flera gånger ha förklarat hela den vid det här laget ganska vidriga situationen är det en dag en tjej på telefonbanken som tar det ett steg längre. Hon sätter mig efter lite samtalande fram och tillbaka i kontakt med en annan kontorschef i Göteborgsområdet som vill hjälpa mig då detta verkar helt fel i hennes ögon också. Dock slutar detta med att jag får ett mejl av den här tjejen på telefonbanken där hon skriver att hon verkligen försökte men att Malin Kaiser, regionschefen, gått in och sagt att ingen annan får hantera det här ärendet än Martin Bergkvist. Jag fortsätter ringa telefonbanken de kommande dagarna och mejlar även kontorschefen på mitt lokala kontor som jag efter mycket om och men lyckats få en mejladress till. Han svarar att han inte kan hjälpa mig utan att jag får vända mig till Martin Bergkvist ”som är insatt i ärendet”. Jag får då även plötsligt ett mejl från Martin Bergkvist. Han ignorerar alla mina kontaktförsök och skriver kort ”Du kommer inte kunna byta kontor Johan, men du är välkommen att höra av dig till mig även i fortsättningen”. Jag skriver tillbaka (återigen genom att använda svara-funktionen i epost-programmet) att ”jag ju har flyttat och att jag måste kunna sköta min räntebetalningar och annat från mitt lokala kontor eftersom han ju sagt upp min internetbank!” Han svarar inte på detta heller. Jag ringer sedan upprepade gånger till Nordeas egen kundombudsman, som måste vara den mest oprofessionella och egendomliga människan jag någon behövt kontakta. Jag får bokstavligen höra att jag är dum som ens ringer till henne och frågar vad det är för uppgifter de begärt av mig . Hon säger det måste finnas någon form av kedja bakom insättningarna. Jag säger att det inte gör det och frågar varför både handelsbanken, SEB och deras egen telefonbank förströr precis vad jag säger och de bevis jag lämnat bör vara fullt tillräckliga. Hon säger att om det inte finns någon längre kedja än så, så är det MITT problem, men om SEB nu tycker annorlunda så kan jag ju gå dit, ”du måste inte vara kund hos Nordea”. Sedan slänger hon på luren och svarar inte när jag försöker ringa upp, signalerna går dock fram. Efter detta gav jag upp. Jag fick sälja av samtliga fondinnehav med förlust, och jag fick flytta mitt bolån till handelsbanken. Jag hade nämligen ingen möjlighet att resa till kontoret på Östra hamngatan framöver, vilket jag förklarat för dem, och jag vill inte hamna i betalningsproblem för att de gör det omöjligt för mig att betala mina räntor. Efter att ha öppnat kontot på SEB, Handelsbanken och Ica-banken och fördelat ut mitt kapital över dessa har jag inga praktiska problem längre. Kvar är dock såren från den här upplevelsen och jag söker någon form upprättelse. Det har kostat mig en otrolig massa energi och huvudvärk, sömnlösa nätter och allmänt nersatt hälsa under lång tid då detta pågick. Nu har datumet passerats för när min internettjänst och mitt VISA-kort skulle ha stängs av enligt uppsägelsebrevet, men inget har hänt. Jag har inte heller blivit kontaktat vare sig i detta ärende eller vid utlösningen av mitt bolån eller tömningen av mina innehav och konton. Det hela var ett spel för att kasta ut mig ur banken på det mest vidriga sätt man kan tänka sig. I mina ögon för att jag ifrågasatta Malin kaiser och satt det verkar som att hon är inkompetent för det hon säger stämmer inte alls, mina uttag har aldrig avvisats och inga av mina vänners heller.
  4. Hej, jag har inga praktiska bekymmer längre då jag numera är lycklig kund på både SEB, Handelsbanken och Ica banken. Det finns ingenstans att vända sig med detta, trots att jag gärna skulle få upprättelse. Det är ren diskriminering, men jag har provat allt! Det går inte att göra något juridiskt då de alltid kan hänvisa till att de "misstänker pengatvätt", vilket de inte ens får informera mig om. Man kan inte gå till media eftersom folk tror att det handlar om någon for mav skattefusk, eller bara antar att Nordea vet vad dom gör! Jag skrev ihop en liten summering i natt då jag blev så irriterad att jag inte kunde sova när jag kom att tänka på det igen. Är det någon som har några tips på journalister, jurister eller andra som kan hjälpa mig strukturera upp det snyggt och göra något med det är det mycket välkommet!
  5. Idag har jag talat med telefonbanken två gånger. Jag har försökt byta Nordea-kontor för att få en ny kontakt att lösa detta med. Det borde gå på fem minuter precis som på SEB. Alltså att jag bara ger dem transaktionshistorik från ett antal månader/år tillbaka och skriver under ett papper på att jag garanterar att pengarna kommer därifrån. Jag har även flyttat nyligen och bad därför att få byta till kontoret på min nuvarande ort. Efter långa samtal med väldigt förstående och på alla sätt ytterst hjälpsamma och engagerade personer på telefonbanken slutar det dock igen med att jag bara får ettt nyt mejl av Mar-x: Hej Johan Alla kontor I Nordea har samma regler att följa. Du kommer inte att kunna byta kontor i Nordea men du är välkommen att höra av dig till mig även fortsättningsvis. Jag har även skrivit ytterligare mejl till honom innan detta, där jag förklarat hur enkelt andra löst detta, samt påmint om att han inte svarat mig angående spelhistoriken. Jag har även återigen påpekat att han och KO frågat om helt olika saker och bett dem specificera vilka uttag de vill att jag redogör för, eller iaf för vilken tidsperiod. Allt detta ignorerar han och skickar endast det där mejlet! Tjejerna på kundservice låter nästan förtvivlade själva men jag får alltså inte byta kontor och ingen annan har rätt att hjälpa mig då ärendet "ligger på Mar-x". Det är extra olägligt då de ju har sagt upp min internetbank och menar att jag måste komma in fysiskt för att uträtta alla typer av bankärenden i fortsättningen. (Jag har nu andra banker så det blir inte ett problem, men det är ju en annan femma). Jag får alltså inte gå till kontoret på orten där jag är folkbokförd.
  6. Kan någon snälla ge mig en kontaktuppgift till någon människa inom Nordea som kan förstå det här? Det vore skönt att få det överstökat.
  7. Jag har ju skickat dem 24 månaders historik. Jag skrev till dem båda nu och förklarade för övertydlighetens skull att jag bara gjort den insättning och att de pengarna kom från att jag jobbade ett år efter studenten. Jag erbjöd ett tio år gammalt lönebesked om det var detta de efterfrågade. Det är det naturligtvis inte men det är ju det kundombudsmannen säger iaf! Mx kräver ju i praktiken att jag ska redovisa för vart Pokerstars kassa kommer ifrån. Jag bad honom nu bekräfta att han förstod detta, och att det verkligen var det han krävde. Jag har även erbjudit mig att komma in med en advokat och representant från SEB eller Ålandsbanken som kan berätta hur de gör. Gärna för hela gruppen: Mar-x, Mal-x, Mal-x och Cx.
  8. För att förtydliga: De ignorerar mina ständiga erbjudanden om spelhistorik/handhistorik. Säger att de vill ha skärmdumpar. Sedan säger de att de måste se HUR insättningarna till mitt pokerkonto gått till. De tror alltså att någon kan gå och göra insättningar till mitt pokerkonto som jag sedan tar ut till Nordea. Kundombudsmannen förväxlar detta och tror att JAG gör insättningar till mitt eget pokerkonto. Och att det är detta banken kräver underlag för. Hon är totalt lost.
  9. Jag skrev just tillbaka till den personen på kundombudsmannen med. Ja hon uttrycker ju det som att det är insättnigarna till sajterna de vill ha underlag för. Det är ju hennes synnerliga inkompetens. Jag gjorde en instättning på 10 dollar för några år sedan, sedan dess har jag aldrig satt in pengar. Naturligtvis undrar de över uttagen TILL nordea, inte över insättningarna till pokersajterna (vilka jag inte har några). Då hade de ju undrat vart de pengarna om från när jag satte in dem till Nordea (de kommer ju från mitt Nordea konto om jag sätter in dem till pokersajt). Jag frågar om och om igen om de vill att jag skickar in alla spelhistorik eller om de begär att jag ska redogöra för bolagens egen finansiering. Jag förklarade även att bolagen är tvingade att förhindra chipdumpning. Inte för att han vet vad chipdumpning är troligen, men jag beskrev att det var det enda sättet att "föra över" pengar till mig på Bwin. DOCK är det ju så att om en spelare medvetet skapar förluster för sig själv i syfte att skapa vinster för en annan spelare så kommer ju pokersajten enligt deras licens att straffa den soft-playande spelaren. Men som sagt, de vet inte vad de pratar om. Den tisigare responsen jag fick gällande handhistorik och nu från Mx var ju att de bara vill ha "några skärmdumpar". Jag skickade in två års transaktionshistorik från varje sajt och tog även skärmdumpar på kontoinformationen, men det var som ni löser ovan inte det han ville ha!!!
  10. Vem som helst kan ju inte sätta in pengar på mitt Bwin-konto. De har ju inte ens player-transfer. Men allmänt är det väl så att vi inte har ett bankkonto på Pokersajterna. Vi har ju bara ett löfte om att vi har rätt att ta ut ett belopp som baserar p våra spelresultat de uppmätt i sina spel? Därför undrar jag vad de begär nu egentligen, eller om de förstår det själva. Bwin gör ju ett "återköp" till mig när jag begär en utbetalning. De pengarna kommer ju från företagets kassa i praktiken (även om det finns regler om att de ska separera våra saldon). Nordea begär ju i praktiken att jag ska redogöra för hur Bwin finansierar sin verksamhet. Vart deras pengar kommer ifrån när de gör ett "återköp" till mig. Va?
  11. Och nu detta från Mx igen: "Det vi vill se är redovisning som styrker var pengarna kommer ifrån så att vi kan styrka att dom inte kommer från illegal verksamhet, inte att du gjort överföringar. Att pengarna kommer från Bwin styrker inte att det är pokervinster det visar bara att du gjort överföringar från Bwin. Det kan vara vem som helst som satt in pengarna där. Vi vill se hur pengarna kommit in på Bwin/winamax kontot. "
  12. Sedan inkom det här från kundombudsmannen: "Hej, vi har fått information att du har kontakt med Mx på ditt kontoret i ditt ärende. Det underlag som vi efterfrågar är varifrån kommer dina insättningar ifrån vid dina insättningar på ditt pokerkonto. Med vänlig hälsning Nordea Bank AB (publ) Cx Avd Kundombudsmannen"
  13. Lite uppdateringar från Nordea: Jag bad en vän som är advokat ringa deras kundombudsman igen och kräva ett svar. Ett par timmar senare dök detta upp: " Hej Johan, Ber om ursäkt att det drar ut på tiden men jag har mycket på mitt bord just nu. Man kan sätta in pengar från pokersajter och även från utlandet dock har vi ibland rätt att stoppa pengarna för att ta reda på vad betalningen avser samt pengarnas ursprung eftersom vi är ansvariga för alla pengar som passerar våra system. När det gäller dina inbetalningar så tror jag inte att vi kommer att stoppa dom men eftersom vi är skyldiga att utreda vart dom kommer ifrån kommer vi säkert fortsätta fråga. Vi har vid ett flertal tillfällen bett dig redovisa pengarnas ursprung men det är kanske inte så lätt att veta vad det betyder. Jag tänker att om du kan skicka mig några skärmdumpar på det du skulle kunna redovisa (vinster) så kan jag säga vad vi, i detta fall, menar med ”skriftlig redovisning”. Ingenting kommer att hända med dina konton och med dina lån i samband med detta brev. Om vi spärrar något 31:e juni så är det internetbanken och Visakortet, konton, lån och fonder finns kvar som vanligt. Skillnaden blir att du behöver komma till ett kontor för att uträtta ärenden." Vad syftet är med att tvinga mig gå in till kontoret för att uträtta bankärenden förstår jag inte!? Men de verkar ju iaf insett att de inte kan säga upp mina konton, samt att pokerinsättningar faktiskt är tillåtna i banken!
  14. Det är synd Valterego, för det är just dessa individer man bör varna andra pokerspelare för, av allt att döma.. Fortfarande inga svar från något håll inom Nordea, men nu har jag ett konto även på Ica-banken. Ja Nordea behöver kanske riskminimera bäst de kan efter alla sina skandaler. Så akta så ni inte trampar på samma mina som jag.. de verkar blanda och ge! Jag har anmält ärendet till FI men de behöver fler liknande fall för att det ska leda till några påföljder för Nordea enligt deras uppdragsbeskrivning. Enstaka fall kan ARN utreda, dock verkar det som detta rör sig om för små belopp. FI gav mig ett stycke och en kontaktperson att referera till Nordeas kundombudsman då FI "förväntar sig" att de ska svara. I praktiken händer det inte något om inte fler fall uppdagas dock. Hör därför gärna av er till kontorschefen på Avenyn och nämn att ni ibland sätter in pengar från Pokersajter till Nordea! Tillsammans kan vi bli starka. Johan
  15. Med "alla personnamn" menar du alltså namnet på de tre cheferna på Nordea som meddelat mig att man inte får göra uttag från Pokerstars till Nordea. Brevet var det jag fick hemskickat undertecknat en av dessa chefer. Synd, de är ju officiella representanter och de enda som påstår att det här ska vara något fel. Så fel att de avslutat mina konton för att jag insisterat på att de är helt enligt regelboken och erbjudit alla möjliga dokument. Jag hoppas iaf det går bra att jag förklarar att det är kontorschefen för aveny-kontoret, och hennes chef (vice regionschefen) som påstått detta, och att brevet kom från kontorschefen på östra hamngatan/nordstaden-kontoret. Mattepoof- jag har nu öppnat konton på SEB, Handelsbanken och har fått grönt av Ålandsbanken och Ica banken också. Till samtliga ahr jag skicakt in kontohistorik från Nordea samt ett par transaktionskvitton från Pokersajterna. Det var inga bekymmer någonstans. Nordea har väl fortfarande ingen som helst anledning att stänga mina konton. De har bara sagt att pokersajter --> Nordea inte ska vara möjligt eller tillåtet. Vilket knappast stämmer som andra bekräftat här. Mitt problem är väl i praktiken löst och jag sover gott igen, men jag kommer ändå följa upp detta. Jag vill veta varför det hände och hur det är möjligt. Har du någon teori Mattepoof så är den välkommen. Jag har kanske missat något. Dock är jag inte på några varningslistor. Allt jag gjort är att föra över pengar från Pokersajter till Nordea, precis som alla andra Nordea-kunder här om jag får gissa. Ingen annan har samma besvär, ingen på Nordea verkar förstå vad som hänt i mitt fall heller, och inga andra banker har problem med mina instättningar. Man har ju enligt lag rätt att ha ett bank-konto i Sverige som svensk, så det är möjligt att de kommer med en riktigt strålande förklaring. Så länge de totalignorerar mig och inte ens svarar på vad det innebär.. för mina fonder, bolån och kontosaldo etc.. måste jag dock hålla mig fortsatt skeptisk!
×
×
  • Skapa nytt...