Gå till innehåll

subliminal

Members
  • Innehåll Antal

    40
  • Gick med

  • Besökte senast

subliminal's Achievements

Advanced Member

Advanced Member (3/3)

0

Anseende bland gemenskapen

  1. Arghh, jag kan inte hålla mig. Måste fortsätta OffT lite till (det var Hjort som började ). Det är just detta som var underförstått i mitt förra inlägg. Den svenska industrin behöver SVENSKA ingenjörer och naturvetare för att överleva. Ingen annan kommer att investera här annars och skapa nya jobb (eller behålla de gamla jobben). Flyttas alla ingenjörsjobb ut så flyttar produktionen ut med dem. Om en hel utvecklingsavdelning flyttas ut så kommer så småningom produktionen att flytta ut efter. Det finns ingen som helst anledning till att ha produktion i Sverige om FOU flyttas ut (förutom skog och gruvindustri). Kvar i Sverige blir eventuellt vissa ledningsfunktioner om företaget är svenskt. Dessa kan man dock inte driva ett helt land på. Vi kan glömma Sverige som ett land med relativt högt välstånd om detta sker. Goodbye massiv offentlig sektor. Ok lite OnT, jag har också läst matte C.
  2. Faktum är ju att det är precis det Sverige gör. I alla fall välståndet i landet. Sverige har en alldeles för liten del av andra näringar som skulle kunna stödja det relativa välstånd vi har. Industrin är livsviktig för Sverige och dess ingenjörer och naturvetare är livsviktiga för industrin. Sverige ligger i periferin i Europa, har en alldeles för liten egen marknad och här talas ett litet udda språk. Arbetarna vill dessutom också ha väldigt mycket betalt jämfört med många andra länder. Kontentan blir att ingen utifrån vill göra större investeringar i Sverige, dvs ingen utifrån skapar jobben åt oss. För att finansiera den ENORMA offentliga sektor som Sverige har och som anställer alla de yrkeskategorier du nämnde, så krävs närvaro av en stor industri som skapar sysselsättning. Industrin i sin tur klarar sig inte utan ingenjörer och naturvetare.
  3. Jo, detta är ett problem. Jag vet inte hur man ska lösa det. Större skolor med fler uppdelningar efter kapacitet i olika ämnen kanske? Och utforma undervisningen i de olika grupperna efter elevernas olika förmånga. Något måste måste i alla fall göras och att förbättra dagens system borde ju i alla fall inte vara omöjligt. Fast jag tycker att alldeles för många kommer ut med bristfälliga kunskaper i bl a matematik och svenska. Många klarar ju knappt att av välja det mobiltelefonabonnemang som passar deras behov bäst (även om de flesta inte skulle erkänna det). Vad som är än värre är att skrämmande många inte vet hur en eventuell räntehöjning (när det gäller bostadslån) skulle påverka deras privatekonomi. Och nu snackar vi ju inte om speciellt avancerad matte. Utan även dessa grundläggande kunskaper saknas hos många. Heh, nu kommer jag med en annan åsikt igen. Jag tycker tvärtom att klassrumstiden inte bör kortas ned. Att undervisningen kunde bedrivas på ett bra mycket bättre sätt råder ingen tvekan om, men jag tror inte att eleverna är mogna nog att lära sig allt på egen hand. Det var väl ett av målen med den nya gymnasiereformen, att eleverna skulle ta eget ansvar och och jobba självständingt. Det har väl vad jag förstått misslyckats totalt. Dagens gymnasieungdomar kommer ut med sämre kunskaper än på mycket länge. Undantaget är väl engelska. Jag tycker att det visar på att ungdomarna tenderar att lära sig de saker som intresserar dem ändå, medan om de får möjlighet så skiter de i de saker som är tråkiga. Jag tror att programmering kan vara ett bra komplement, för samtidigt som en del tycker att det är roligare så finns det många som faktiskt tycker att det är tråkigare än ren matte. Jag vet många tjejer som bl a annat har tyckt att programmering är skittråkigt medan de tyckt att matte har varit ganska kul.
  4. Jag tror också att vi antagligen är överens om mycket men detta är något jag skulle vilja se lite annorlunda: Jag ser gärna att alla har en acceptabel lägstanivå när det gäller många saker (idrott är inte en sådan, även om det ur folkhälsosynpunkt kan debatteras vidare). Idag tycker jag att alldeles för många faller under den nivån. Hur man sedan ska göra för att få folk över den nivån kan ju diskuteras ytterligare. Vare sig det är piska eller morot så måste något göras, jag är faktiskt lite orolig över förfallet i skolan. I en allt mer konkurrensutsatt värld så tror jag att bred allsidig kunskap är mycket viktigt. Sedan får folk får gärna glänsa inom de områden de är intresserade av eller bra på. Faktiskt tycker jag att det ska uppmuntras mycket mer än vad som görs idag.
  5. Jag vet inte när du var i ett klassrum senast, men det är verkligen inte vad som sker där. Skolundervisning handlar mycket mer om att sitta av tid på ett väldigt onaturligt och frustrerande sätt och i bästa fall intar man passivt lite information från läraren. Jag skrev aldrig att jag ansåg att dagens skolsystem var perfekt. Jag skulle kunna hålla på hur länge som helst om bristerna i det och vad jag tycker borde göras. Det har formodligen urholkats ännu mer sedan jag läste men då fanns det i alla fall lärare i vissa ämnen som såg till att man var tvungen att anstränga sig för att uppnå ett visst resultat. Läxor helt enkelt. Sitta hemma och själv försöka lösa de olika uppgifter man hade fått. I arbetslivet väljer man inte heller själv de problem man ställs inför. Jag håller inte riktigt med om detta. Vad som helst annat stimulerar inte motsvarande sak i hjärnan om man nu ska återknyta till detta. Vissa människor har svårt för vissa saker. De kommer inte bli bättre på att hantera detta genom att få göra något annat. Däremot skulle upplägget på undervisningen behöva ändras så att det blir intressantare.
  6. Är det ingen som har funderat på den indirekta nyttan av olika saker man gör i skolan? Jag har inga referenser att slänga fram men det är så att hjärnan utvecklas när den får arbeta. Vare sig det gäller matematik, språk eller andra saker så utvecklas hjärnan när man aktivt tvingas slita med olika typer av problem. Bara för att man inte har en direkt nytta av att kunna derivera så innebär det inte att de kopplingar i hjärnan som stimulerades under inlärningen inte kan användas i annat syfte. Jag tror därför att det är mycket viktigt att skolan är mångsidig, men också att den inte är för slapp. Många saker kan eleverna lära sig på egen hand, andra är så tråkiga att de inte kommer göra det själva utan måste tvingas på ett eller annat sätt. Angående matematik och samhällsvetare så skulle jag gärna vilja se att dessa får lära sig mer statistik och sannolikhet. Nu var det länge sedan jag gick gymnasiet och har glömt vilka mattekurser som innehöll vad men jag tror att många skulle ha nytta av att kunna detta. Det programmet är ju studieförberedande och i många fall kommer studenterna att råka ut för statistika data senare i arbetlivet. Många av dessa kommer också att dra fel slutsatser av den datan pga av att statistik inte alltid är så simpelt som det verkar. Det räcker att titta runt på forumet och se hur mycket snack om rigg, osannolika bad beats mm det finns för att inse hur många det är som inte ens har koll på det elementära när det gäller statistik och sannolikhet. Och detta gäller ändå pokerspelare, folk som faktiskt borde ha fattat nyttan av det hela.
  7. Haha, detta kan bli riktigt skoj om det görs på rätt sätt.
  8. En grupp Okej okej, en grupp. Jag har ingen jättekoll på forumterminologi, tyckte det lät bra med underkategori. Jag hoppas att alla förstår vad jag menar. QoS får väl rubrikpilla om han känner sig missnöjd med rubrikvalet.
  9. Nej, en hel underkategori. Som t ex "Online Poker" och "Ekonomi och Juridik". Där skulle en olika trådar för respektive bonusar kunna husera i stället för att samsas i de veckovisa trådarna. Tråden du länkar till skulle också passa där.
  10. Vet inte om det här har varit uppe förut, men jag tycker att det hade varit smidigt om PF.nu hade en egen underkategori för bonusar. Så som det är hos exempelvis 2+2 och BW. Som det är nu så blir de veckovisa bonustrådarna väldigt långa. Samtidigt har många bonusar längre löptid vilket gör att samma frågor dyker upp gång på gång, då folk inte orka läsa igenom 40 sidor för att hitta svar på sina frågor. Och sökfunktionen vet vi ju hur den är.. En annan fördel är att det ger en bättre överblick av bonusdiskussionerna och man slipper läsa om de bonusar man inte är intresserad av. Vad sägs? Enklare, snyggare och bättre?
  11. Visst går det att bränna mer än 50 miljoner på ett hus. Hon kan åka över till London och köpa det här: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,461460,00.html Sedan är de pengarna slut.
  12. Har du kollat hur mycket som finns kvar på kortet? Det kan du göra på Netellers hemsida. Logga in, välj fliken "ACCOUNT". På höger sida under "Account Info" finns "Get Debit Balance". Vore som sagt konstigt om pengarna bara försvann.
  13. Jag hade också bara tio dagar på mig. Vet inte varför en del fick längre tid.
  14. Lite OffT, men Dagens Industri är inte mycket bättre: De stora spelsajterna med partypoker.com och pokerstars.com i spetsen är på plats och håller stora coctailparties för spelare och gäster. Partypoker.com har ett trumfkort i att de två senaste årens världsmästare har kvalat in till tävlingen på deras sajt.
×
×
  • Skapa nytt...