Gå till innehåll

Är det poker- eller speltalang?


Bware

Recommended Posts

Som gammal Starcraft spelare slår det mig hur många av de som tillhörde eliten inom detta spel nu tillhör eliten i poker.

 

Dared och Starglenn är två medans ett tiotal lirar på 10 / 20 till 20 / 40 nivå. Rör det säg om Spel talang .. såsom data bräd kort spels talang.. är en bra poker spelare bra på monopol ? ..

 

Min tråd blir alltså Är det Poker eller Spel Talang?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Antagligen så handlar det om att dessa personer har en tävlingsinstinkt och är beredda att lägga ner mycket tid för att bli riktigt bra på någonting.

 

Ingen föds som proffs på vare sig Starcraft eller poker, det är de som lägger ner mest tid och har högst ambitioner som till slut blir bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen föds som proffs på vare sig Starcraft eller poker, det är de som lägger ner mest tid och har högst ambitioner som till slut blir bäst.

Saker som kognitiva förmågor (IQ, mm), uthållighet och liknande spelar också rätt stor roll. En typisk svenne kommer aldrig bli lika bra som Dared även om han spelar lika mycket mot samma motståndare. På samma sätt som att vem som helst inte kan bli tungviktsboxare bara de vill tillräckligt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är själv gammal starcraftare och har facinerats av detta fenomen.

 

gamla skillgamers förstår väl mer vad det innebär att lära sig ett spel och bli bra på det. Även om en vanlig svenne vill vinna har han inte samma förståelse om hur man verkligen tränar ett spel och veta varför man förlorar/vad man ska göra åt det.

 

Bara grejen att gamers kan se på poker som ett spel som alla andra de spelat medans någon utan spelbakgrund ser på det som ett nöje och sätt att kanske tjäna lite pengar gör ju de sistnämda till dömda förlorare.

 

Och om en som haft en passion för och spelat spel sen de var unga, och en person utan spelbakgrund blir tilldelade ett helt nytt spel att spela skulle den erfarne lära sig det på nolltid och vinna nästan varje gång. Poker inget undantag. Erfarenhet och förmågor alltså, inövade som medfödda.

 

My 5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det handlar om att ha en förmåga att verkligen snöa in sig på någonting man tycker är kul. Menar inte att skryta, men när har själv blivit bland de bästa i allt jag hållt på med när det gäller spel (tibia, q3ra3..), och samma sak nu när i princip hela min umgängeskrets (10+ grabbar) började med poker samtidigt har jag blivit överlägset bäst/mest vinnande spelare av oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är förvånsvärt hur många Quakare, Starcraftare, Magic The Gathare, Broodwarare, Scenare, Kortspelkungarna på skolrasten o andra nördar som nu tjänar enormt med pengar på pokern...

 

Själv tillhör jag Magic, Kortspelskungarna och Scenarna kategorin.

 

Jag skulle tippa på att den gemensamma nämnaren är att det är insnöade nissar som sitter inne och spelar vad de nu spelar dygnet runt och slopar allt vad socialt liv är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är förvånsvärt hur många Quakare, Starcraftare, Magic The Gathare, Broodwarare, Scenare, Kortspelkungarna på skolrasten o andra nördar som nu tjänar enormt med pengar på pokern...

 

Själv tillhör jag Magic, Kortspelskungarna och Scenarna kategorin.

 

jag gillar dina böjningar på orden ;).

 

Det handlar nog som sagt om att de har en viss rutin och disciplin. Att de vet hur man gör och har viljan att komma dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tippa på att den gemensamma nämnaren är att det är insnöade nissar som sitter inne och spelar vad de nu spelar dygnet runt och slopar allt vad socialt liv är.

Behöver man ju inte göra, är ju bara att skippa slöande framför tv:n och sånt så får man en massa extra timmar. Pluggar man dessutom så finns det ju väldigt mycket fritid att hämta om man är lite tidseffektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tippa på att den gemensamma nämnaren är att det är insnöade nissar som sitter inne och spelar vad de nu spelar dygnet runt och slopar allt vad socialt liv är.

Behöver man ju inte göra, är ju bara att skippa slöande framför tv:n och sånt så får man en massa extra timmar. Pluggar man dessutom så finns det ju väldigt mycket fritid att hämta om man är lite tidseffektiv.

 

Jo, jag har märkt det då jag själv pluggar. Men jag trodde att skippandet av slöandet framför tv var tabu. Hur ska man annars hålla sig uppdaterad vad gäller BB, Robinson, Farmen och Club Goa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har märkt det då jag själv pluggar. Men jag trodde att skippandet av slöandet framför tv var tabu. Hur ska man annars hålla sig uppdaterad vad gäller BB, Robinson, Farmen och Club Goa?

 

Har du inte ett TV-kort till burken? Fungerar väldigt fint att ha ett fönster med någon TV-kanal uppe samtidigt som man spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gamla skillgamers förstår väl mer vad det innebär att lära sig ett spel och bli bra på det. Även om en vanlig svenne vill vinna har han inte samma förståelse om hur man verkligen tränar ett spel och veta varför man förlorar/vad man ska göra åt det.

 

Däri tror jag det finns mycket sanning att hämta. Just att skillgamers har ett intränat beteende att analysera och förbättra sitt spel, och även modifiera sig själv beroende på vilket motstånd man möter. Även vara uppmärksam på vad fiende gör och anpassa sig. Spelade själv massa Warcraft 3 :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som lirat quake, q3, starcraft o wc3.. vad nickade ni?

 

Själv har jag varit mest aktiv inom quake3-ra3, numera inaktiv medlem i 3vil 3lks, 33-buji är jag. Brorsan är Gote från soTa inom sc/bw, och senare nerlagda infensus inom wc3.

Det är nu du ska trycka på den lilla knappen märkt PM ;) Inte till mig dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...