Gå till innehåll

Ett smart sätt att vinna pengar på sportsbetting


Recommended Posts

Tänkte presentera lite ideer om hur man kan vinna på sportsbetting utan att kunna ett smack om sport eller värdera en matchs utgång på ett bättre sätt än marknaden.

 

Det man bör ha tillgång till är olika former av oddsjämförelse sidor, som betbrain, tip-ex eller betradar eller någon annan sida med snabba oddsrörelser.

 

Vi kommer säkert diskutera surebets senare, det är när ngn bookmakers har t.ex 2.10 på spelare A o en annan bookmaker har 2.10 på spelare B, om vi satsar 100kr på båda spelarna vinner vi 10kr oavsett utfall. Arbitrage spelarna är en stor del av dagens sportbettingmarknad. Men det är inte arbitrage (surebets) jag skall diskutera utan en mkt smartare strategi. I fallet ovan är det givet att ngn bookmaker har spekulerat fel, så det gäller o lista ut vilken bookmaker som har rätt här o sen spela på den andra. Med denna metoden slipper man göra grovjobb o analys jobbet själv, man låter välbetalda bookies göra jobbet istället.

 

En av sveriges mest framgångsrika spelare har sysslat med denna metoden mkt framgångsrikt, skippar surebets o går på den ena sidan.

 

Men hur skall vi veta vem som har rätt?

 

När det kommer till fotboll finns det 2 stora riktmärken BETFAIR o ASIA.

 

Alla odds hos ngn bookmakers som ligger ovanför Betfair är värda att spela i de stora ligorna, nästan ingen bookie startar över Betfair men det kan hända att de ligger kvar när det är moves på gång. T.ex BF startar 2.00 på Aston Villa, efter ngn dag sjunker den till 1.87 Bookmaker A som starta 1.95 på dem byter inte odds, då är det läge att slå till, nästan alltid värde att spela Aston villa till 1.95 i detta fallet. Om det är ett större move på Betfair beror det nästan alltid på att sannolikheterna har förändrats. Det man skall göra då är att spela så mkt man kan till 1.95 även om det blir ett större bet än vad bankrullen tillåter, för sen "hedgar" man av risken på Betfair så man får en normal betsize. Om våran normala betsize är 1000sek men vi får spela 5000sek på bookmaker A så spelar vi 5000sek, sen säljer vi Villa till 1.87 på Betfair så vi bara får 1000sek i risk. På så sätt ökar vi vår egen avkastning på spelet utan att riskera mera.

 

Nästan först med all info om t.ex skador är de i Asien, att ha t.ex en Asiatisk Bookmaker som referense är guld som t.ex SBOBET, när det sker moves där är det bara att köpa fort som satan på bookisar här, för marknaden kommer att röra på sig europa med.

 

Om vi riktar in oss på min egen specialitet USSports så är ALLTID Pinnaclesports referensbookien, de styr marknaden totalt, movsen kommer där först. Här finns mkt guld att hämta i t.ex Basket o Baseboll där sannolikheterna förändras mkt.

 

Om vi t.ex har en del europa bookies som t.ex Scandicbookmakers, Unibet, Nordicbet, Betsafe ja vilka som helst egentligen så kan vi göra mkt pengar.

 

Ta t.ex Utah som skall spela mot LaLakers de står i 1.6 på hemmaseger, sen kommer de fram att Kobe Bryant är sjuk eller skadad, oddset kommer då flytta sig till kanske 1.20 på Utah. Det är en enorm skillnad, istället för att lägga ett surebet väljer vi att bara spela på den bookmakern (de europeiska) som inte hunnit ändra sitt odds, Scandic kanske ligger kvar på 1.5-1.60 vilket är ett kanonodds eftersom det korrekta oddset med den nya infon är 1.20

 

 

En liten kort lista över referens bookies

 

Fotboll: Betfair - Asian(SBOBET)

US Sports (NBA,NFL,MLB): Pinnaclesports

Tennis: Expekt

Volleyboll: Expekt

Rysk Sport (rysk hockey fotboll etc..): Fonbet

Svensk Fotboll: Unibet

Vintersport: Nordicbet, Betsafe

Speedway: Unibet

Bandy: Unibet

 

Detta är i alla fall den bedömnig jag gjort, alla kanske inte håller med men jag o många med mig anväder sig av denna listan.

 

Hoppas nu att mitt inlägg inte blev för rörigt o ni förstår vad jag menar, om det är ngt ni undrar över är det bara att hojta till.

 

Detta är ju tidskrävande, för man måste hänga med på alla marknadsrörelser o hinna slå till innan alla bookmakers hinner justera sina odds för att anpassa sig till marknaden. Så det bästa kan vara att man är en liten grupp som hjälps åt med att dela konton t.ex, för ju mer tid man kan täcka desto mer moves o värdespel kan man finna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lysande artikel.

 

Kikade en del på SBOBET och såg där flera matcher där Unibet hade bättre odds. Är de då värda att spela på hos Uni eller blir de först det när jag fått pejl på 'movesen'?

 

Jag slängde iväg några bets på chans iaf :)

Är jag en åsna så är jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om vi tar exemplet ovan låt oss säga för enkelhetens skull att vår flatbet är 1000sek.

 

Vi får sen spela Villa till 1.95 på en bookmaker, deras maxinsats är 5000sek. Vi tar hela bunten, men det är 6ggr så stort bet som våran rulle tillåter,det vi gör då är att vi lägger av 5000sek på Betfair. Låt oss säga att deras effektiva odds (med komissionen avdragen, de har 5% på vinsten, 2ggr blir 1.95 osv.) är 1.87.

 

Vi "bokar" då Villa till 1.87 som är lägre än det vi spela till. Vi riskerar 4000 till 1.87 vilket ger oss ungefär 4600 in.

 

För att göra en sammanfattning:

 

Om vi bara spelar 1000sek till 1.95 får vi 950:- i vinst om vi vinner o -1000sek om vi förlorar.

 

Om vi köper hela summan o sen tradar av risken, sker följande

 

På bookmakern om Villa vinner: 5000 x 0,95 =+4750:-

Med trading vi tar emot 4000 på Villa till 1.87, så vi måste betala ut 4000 x 0.87 = 3480, så vi vinner 4750 hos bookmakers o förlorar 3480 hos Betfair =1270:- en ökning på vinsten med 320sek:-

 

Om villa förlorar, förlorar vi 5000 hos bookmakern men får 4000 in på Betfair.

 

Så kan vi öka vårt eget EV, att trada för marginaler är mkt viktigt i sportsbetting om man vill bli en framgångsrik tradare..

 

Hoppas det förklarar saken.

 

 

Ang hur lång bookisar ligger efter beror helt på inom vilka sporter det är, fotboll måste man vara riktigt snabb med, US Sports kan det ta längre tid för.

 

Ju mindre bookmakern är desto längre tid brukar det ta för dem, med undantag för de engelska bolagen som inte har ngn form av riskmanagement på nätterna. Oftast på nätterna eller sena kvällar man kan göra de bästa kapen.

 

Ladbrokes en av världens största bookmakers, går under namnet "vaktmästarn" på svenska spelforum. Anledningen till detta var att det kom fram kanoninfo en sen kväll på ngn svensk sport på ett svenskt forum ifrån en riktigt duktig punter, alla gick in dundra sönder det oddset men Ladsbrokes som inte har ngn riskvakt justera inte sina odds, men efter ngr timmar efter ivrigt dunkande ifrån svenska punters till deras maxlimit försvann oddset. Alla svenska spelare på forumet var övertygade om att det var vaktmästaren som drog i sladden:mrgreen:

 

Mitt bästa kap för året var Boston Celtic som NBA mästare till 95ggr hos Betshop, Boston var sämst förra året men gjorde 2 supernyförvärv, amerikanska bookies sänkte oddsen enormt mkt ned till 8ggr. Jag tog 100£(maxinsats) hos Betshop till 95ggr som inte han justera sina odds. Just nu leder Boston NBA efter halva säsongen.

 

En annan sak jag vill kommentera

 

Pey skrev:

"Kikade en del på SBOBET och såg där flera matcher där Unibet hade bättre odds. Är de då värda att spela på hos Uni eller blir de först det när jag fått pejl på 'movesen'?"

 

Precis, SBOBET är ju inte direkt facit, jag kan inte lova att man kommer o vinna bara man följer dem. Men testa er fram skriv ned moves, oddskillnader i olika ligor osv på papper o följ upp o är det sedan ngt mönster som framstår, eller där marknaden kommer sjunka osv för att sen våga investera men riktiga pengar. Var alltid försiktiga till att börja med, mitt inlägg mer ett sätt att få folk härinne att hitta en alternativ väg att vinna pengar på.

 

Jag är inte främst fotbollspunter, min specialitet är amerikansk sport. Om man slavisk spelar odds som ligger över Pinnaclesports hos andra bookies kan jag nästan garantera att man går plus i längden (gillar inte ordet garanti o spel i samma mening dock). Vill man vara på den säkra sidan kan man spela t.ex Handicap spel eller Över/under spel där differensen är mer än 2p. Om Pinnacle har -4.5 o du får -2.5 på ett lag är det bara o spela osv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en fråga eller två, bara strunta i att svara om du inte har lust eller ork :P

 

1. Finns det program som hjälper en hålla koll på movements och liknande. Försökte googla men hittade inget gratis, men känner att det borde finnas.

 

2. Kan du rekommendera ngt program som hjälper en hålla koll på sin egen statistik på ett smidigt vis? Där man tex fyller i alla bets man gör eller ngt. Går ju givetvis att göra på papper eller i excel eller så men tycker det är mysigare sitta och pilla med sånt där :P

 

Tack igen,

Pey

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...