Gå till innehåll

PF.nu har för hårda regler?


Doc

Recommended Posts

(Jag får antagligen denna tråd låst som de flesta (alla?) andra jag startat, men jag försöker igen)

 

Vad tycker ni andra, är inte moderatorerna för hårda här? Trådar låses för att ämnet diskuterats tidigare och man kan hitta fragment att frågeställningen genom att söka och läsa 3-4 långa trådar fulla med annat skräp.

Jag har aldrig varit med om ett så hårt reglerat forum och känner bara att det är negativt med den hårda styrningen. Allvarligt missbruk och OT skall givetvis bort, men att man förnyar vissa ständigt återkommande frågor tycker jag är helt OK.

 

Vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 83
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Får ursäkta gdaily dryghet, han under allt för lång tid jobbat inom försvarsindustrin och saknar totalt förmåga till mänsklig empati och ödmjukhet. :)

 

Doc, tar lite från det PM jag även svarat till dig på. :)

 

Det är ett kontinuerligt arbete att hela tiden förbättre strukturen på forumet, men med den snabba ökningen av antal medlemmar och postningar så vi valt att hålla en relativt strikt linje för att hålla viss struktur i kaoset.

 

Tanken är naturligtvis inte att det ska avskräcka folk från att posta utan att minska risken för att strukturen vi jobbat så hårt med ska bli förstörd.

 

När det gäller nya trådar så har vet vi av erfarenhet att vissa typer av frågor är extremt ofta förekommande och postas som nya trådar väldigt ofta, det är dessa som vi låser och hänvisar.

 

Vi är också mer generösa under "Om Poker"-grupperna då vi vill uppmuntra diskussioner om just pokerstategier och liknande.

 

Enjoy! :)

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr får era hårda regler, åtminstone för mig och antagligen för många många andra, konsekvensen att vi slutar posta eller åtminstone skapa nya trådar. Jag tror inte jag orkar försöka igen i allafall. Jag fortsätter antagligen läsa tills jag hittar något bättre, men då det gäller att få råd och svar på egna frågor är det inte mycket värt med den hårda policy ni har.

 

Jag är en van forumanvändare och deltager mycket aktivt i ett tiotal forum och har aldrig tidigare stött på ett så hårt modererat forum. Oftast nöjer man sig med påpekanden om att man skall söka innan man frågar men man låser inte tråden då det alltid finns vissa som vill svara på den mer specifika frågan än att skräpa ner gamla trådar som bara tangerar vid frågeställningen.

 

Som sagt, ni får ha vilka regler ni vill men min åsikt är att det är till mer skada än nytta.

 

Edit: stavfel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Doc, jättetråkigt att du känner så! :(

 

Hoppas verkligen att du kommer ändra dig när du kommit in i POKERFORUM.nu-rytmen och får lite förståelse för varför vi har en så hård policy, och på sikt kanske du tom. uppskattar den. :D

 

Tanken är som sagt inte för att avskräcka, utan för att försöka hålla någon typ av ordning på det hela, det är som sagt inte alltid enkelt att få till det så att alla är helt nöjda men över lag så känns det som att vi har hittat en relativt bra balans på det hela.

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är ju ganska enkelt att inse att fördelarna med ett hårt skött forum vida överstiger nackdelarna. njut istället av denna underbara avkrok i cybervärlden!

Jag håller med om modereringen gällde att sålla bort allt trams och OT i befintliga trådar men där råder istället fullkoligt slapphänthet. Att däremot låsa trådar i tid och otid kväver sakta forumet IMHO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Doc: "Fragment" av din frågeställning kan hittas här:

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=8006

 

Folk är i allmänhet för dåliga på att använda sökfunktionen.

Tack, den tråden visar tydligt på just det jag vill ha sagt.

Hade jag då nöjt mig med att söka upp den tråden och posta ett litet svar hade jag fått mycket mindre uppmärksamhet och svar än vad jag nu fick i denna ännu olåsta tråd.

I ett moget forum har allt redan diskuterats och inga nya trådar behöver därför skapas?

 

Varför är ni förresten inte konsekventa och låser även denna tråd :)

(Väntar med spänning på om detta blir det sista inlägget i denna tråd :D )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att ha ett forum med 10k+ användare med lös moderering. Har själv sett forum som förfallit genom förjande förfarande:

 

En person postar en tråd om en sak som redan är väl behandlad.

10 andra idiotförklarar den första och säger åt honom att söka. 10 Andra säger åt de 10 första att sluta vara så dryga och istället hjälpa till istället för att skriva en massa meningslösa inlägg. Ett par personer känner sympati och svarar ytligt på tråden innan den hinner falla ner till sida2 eftersom en massa andra personer också skapar en massa nya trådar.

 

Detta förfarande ger upphov till att ämnet diskuteras mindre djupt. Det gör också att de som faktiskt använder sökfunktionen bara hittar en massa skräptrådar vilket gör att de också måste skapa en egen tråd.

 

Jag tycker, hellre lite för hårt än lite för löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att ha ett forum med 10k+ användare med lös moderering. Har själv sett forum som förfallit genom förjande förfarande:

 

En person postar en tråd om en sak som redan är väl behandlad.

10 andra idiotförklarar den första och säger åt honom att söka. 10 Andra säger åt de 10 första att sluta vara så dryga och istället hjälpa till istället för att skriva en massa meningslösa inlägg. Ett par personer känner sympati och svarar ytligt på tråden innan den hinner falla ner till sida2 eftersom en massa andra personer också skapar en massa nya trådar.

 

Detta förfarande ger upphov till att ämnet diskuteras mindre djupt. Det gör också att de som faktiskt använder sökfunktionen bara hittar en massa skräptrådar vilket gör att de också måste skapa en egen tråd.

 

Jag tycker, hellre lite för hårt än lite för löst.

Jag deltar i andra forum med många tiotusentals deltagare som är hårt modererade men, enligt min åsikt, på rätt sätt. Dvs man låser inte trådar och tillåter gamla ämnen i nya trådar, men man stävjar OT, trams och personangrepp. Dessa svar klipps snabbt bort och trådarna hålls aktuella och med ny och modern information utan att drunkna i flera år gamla inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Jag får antagligen denna tråd låst som de flesta (alla?) andra jag startat, men jag försöker igen)

 

Vad tycker ni andra, är inte moderatorerna för hårda här? Trådar låses för att ämnet diskuterats tidigare och man kan hitta fragment att frågeställningen genom att söka och läsa 3-4 långa trådar fulla med annat skräp.

Jag har aldrig varit med om ett så hårt reglerat forum och känner bara att det är negativt med den hårda styrningen. Allvarligt missbruk och OT skall givetvis bort, men att man förnyar vissa ständigt återkommande frågor tycker jag är helt OK.

 

Vad tycker ni?

 

Jag håller helt med, det startas flera intressanta trådar som man vill läsa vidare/se svar på men dom låses och hänvisas till någon annan tråd. Jag har några gånger försökt leta i dessa andra trådar men dom har redan någon annan inriktning och man får ej svar på ursprungsfrågan(det kanske står någonstans om man läser igenom 40-50sidor :( )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kyldyl beskriver ett fenomen som tyvärr är alldeles för vanligt på internet... Doc, du måste komma till insikt om att PF.nu är ett state of mind, ett koncept, en vrå i cyberrymden där du erbjuds en warm and fuzzy feeling!

 

För folk som är ovana vid pf's postningsregler kan säkert forumet te sig lite väl hårt modererat men jag är övertygad om att flertalet av di äldre användarna uppskattar modereringen. Kontentan blir trots allt att vi får, överlag, vettiga diskussioner och väldigt lite av det som kyldyl formulerade ovan... [lisma] Med det inte sagt att QoS & Co är omöjliga... Se bara på hur trevligt de löste trådarna om bonussnack... [/lisma]

 

/TF - mina 2 cent

 

*edit* stavfel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom känns modereringen väldigt godtycklig. En snabb titt under tex Texas Hold'em forumet ser man nya trådar angående

Starthänder,

Definition av nötterna

Hur mycket man skall vinna i BB/timme

et, etc,

ämnen som garanterat diskuterats många gånger förr och trots det inte låses.

 

Varför är det så godtyckligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är ni förresten inte konsekventa och låser även denna tråd :)

Du ser, du är redan inne på POKERFORUM.nu rytmen! ;)

 

Vi är på inget sätt helt perfekta i vårt agerande, men vi försöker vara hyfsat konsekventa i modereringen och i denna grupp så är det väldigt hög tolerans just för att man inte ska känna att det är jobbigt att säga till om något är mindre bra. :)

 

elvis77, tanken är att dom riktigt stora trådarna (vissa SAJT och t ex Neteller) ska delas med jämna mellanrum och sammanfattas, tyvärr så har det kommit lite efter nu under sommaren med det fina väderet. :)

 

Det finns en föreslagen ToDo-lista för tråd röjning, anmäl er gärna! :D

 

- QoS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Doc, som jag skrev tidigare så försöker vi vara lite mer generösa i vissa grupper, och just under kategorin "Om Poker" är det lite högre tolerans just för att vi vill stimulera diskussionerna i dessa grupper, i t ex Poker OT och "Spela Poker" grupperna är det lite hårdare moderering.

 

Vi kallar det "High End Differential Moderering" HEDM [tm], ett koncept som är framtaget av vitamin institutet i Schweiz. :mrgreen:

 

- QoS

 

* edit - spellcheck :) *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...