Gå till innehåll

The final battle - PS3 vs. Xbox360


FreePlopp

Vilken konsol är nöten?  

110 medlemmar har röstat

  1. 1. Vilken konsol är nöten?

    • Playstation 3
      39
    • Nintendo Wii
      19
    • Xbox360
      46
    • Annan
      6


Recommended Posts

(Jag hoppas att det inte finns en liknande tråd någonstans, för då ber jag om ursäkt.)

 

Då jag tog tag i mitt liv igen och även kom åt lite pengar, (på ett ärligt sätt), så har jag nu skaffat mig en annan hobby. (Vi kan låtsas det i alla fall.)

 

Anyhow...

 

Då jag har införskaffat mig en Philips 40" LCD-TV och en Gamingstol ( https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321118 ), så är det nu även dags att köpa en spelkonsol som ska hålla i några år. Just nu har jag en PS2a som inte längre håller måttet. Känns även lite roligare med en nyare och mer "fräsch" upplaga av exempelvis Playstation-genren.

Jag står dock i valet och kvalet...

 

Nintendo Wii är jag inte så jättesugen på då jag aldrig har gillat konsolen Nintendo speciellt mycket. Playstation 3 är dock ett mer möjligt val då jag alltid har gillat Sonys kvalitétsprylar. Nu har jag dock fastnat för Xbox360 som även kommer komma ut med ett par spännande titlar så som Halo 3, Assassins Creed, Call of Duty 4: Modern Warfare, Team Fortress 2 m.m. Nu kommer väl antagligen de flesta titlar som jag nämnde nu, även att lanseras till PS3, men på något sätt så känns det som att Sony kommer satsa på att fortsätta sina uppföljare några år till, t.ex. Need for Speed-serien.

 

Det är därför jag nu ber er att komma med så mycket plus/minus-punkter som möjligt. Vilket är mest prisvärt? Vilken konsol kommer med mest spännande speltitlar? XboxLive vs. ?

 

God kväll, randoms!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 93
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Är allt annat än en expert, men gällande titlar kan jag starkt rekommendera FIFA08 :)

 

Är man några stycken på samma nivå är det suveränt kul att samlas för att nörda ner sig i stora turneringar.

 

Har bara spelat det på XBOX360 än själv, men antar att det är typ samma på PS3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, 360 låter förjävligt mycket. Fördelar med xbox är att man kan flasha det och då kostar inte spelen mer än 50 kr.

 

Jag funderar på att köpa ett PS3 om ett par veckor när jag är i USA, för att kunna streama film från datorn och testa blur-ray. Sedan är PS3 nästan som en dator då man kan installera linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har både en Wii och en 360 gillar dom båda två men skulle också vilja ha en ps3. Roligare att spela på Wiiet med tjejen då det är lite mer annorlunda spel där. Medan de riktiga mastodontspelen kommer på både ps3 och xbox 360. Dock i höst så kommer ju Mass Effect till 360 vilket jag anser vara ett måsteköp det och Assassins Creed är nog de två spelen jag ser fram emot mest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Xbox 360

Är denna prisvärd? http://www.webhallen.com/prod.php?id=78945

Hur länge räcker 20GB hårddisk till Xbox360?

 

2. Playstation 3

Hittade denna: http://www.webhallen.com/prod.php?id=80650

(Gillar Webhallen.com starkt.)

Är PS3-spelen lite dyrare än Xbox-spelen? Eller är det bara jag som fått det om bakfoten.

 

Då jag är en PC-nötare så är detta en ren djungel just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är PS3-spelen lite dyrare än Xbox-spelen? Eller är det bara jag som fått det om bakfoten.

 

Är väl ungefär samma. Dessutom bör man importera om det gäller fullprisspel (går på 699:- i sverige, ~500:- om man importerar) och då är alla ps3-spel garanterat reg-fria.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

360 -

äckligt dyr online funktion

allt kostar på live

högljudd

_SÖNDER_

hdmi HÖGT PRIS

korrupt företag som står bakom den

 

Den sista raden tycker jag är sötast.

 

Angående 360 vs PS3 så skulle jag nog välja en 360 som har mer spel nu och kanske komplettera med en PS3 när de blir lite billigare och får fler spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS3's spelutbud för tillfället är näst intill obefintligt, så jag skulle nog satsa på en 360.

 

* Onlinestödet på 360 är underbart och fungerar jättebra. Att spela Halo3 är verkligen skitkul.

 

* 360's handkontroll är den bästa jag satt labbarna på.

 

- Den enda nackdelen jag kan se med 360 är att den låter lite väl mycket.

 

Någon skrev att onlinetjänsten är svindyr, vilket jag inte tycker stämmer. Cirkus 400-500 kronor / år är väl ingen jättedeal? Att content kostar att ladda ner oftast är heller ingen överraskning, utan precis samma på alla platformarnas system. (Om du är VIP på Webhallen kan du köpa 12 månaders Live Guld för 349kr)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra grej med ps3 är att du kan importera spel från utlandet. Köpte bl a madden 08 från videogamesplus.ca 1 månad innnan det kom ut i Sverige och det funkar utmärkt. Leveransen tog fem arbetsdagar och jag betalade ca 150kr mindre än vad spelet kostar i Sverige (frakt inkl).

 

Sen är ps3 i princip ljudlöst och alla spel som du nämnde kommer ju komma till ps3 också. Assassins creed blir nog riktigt bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xbox 360

+ Billigare

+ Fler spel i dagsläget

+ Snyggare spel (samma spel brukar vara lite snyggare på 360 jämfört med PS3)

+ Bättre utvecklat/mer avancerat onlinestöd

+ Lätt att flasha själv

+ Halo3

 

- Högljudd

- Spela online kostar $$$

 

 

PS3

+ Snyggare

+ Tystgående

+ BluRay

+ Större hårddisk

+ Final Fantasy XIII (+ några andra exklusiva titlar)

 

- Dyr!

- Finns än så länge inga exklusiva spel till PS3 som kan sälja konsoller

- Färre spel

 

 

I dagsläget skulle jag säga att Xbox 360 är ett bättre köp med tanke på priset och det faktum att PS3an än så länge inte har några exklusiva "måste ha"-titlar. De flesta spel släpps till både konsollerna och då gör det ingen större skillnad vilken plattform man spelar de på. När PS3an kommer ner i pris och den får lite fler och bättre spel kanske den kan vara värd att kolla på men som det är nu tycker jag 360n är ett bättre köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag "måste" också köpa en konsol snart. Ungarna har satt hård press på mig ett tag nu och själv lutar jag mot Xbox360.

 

Det finns dock en stor anledning till att jag ännu inte köpt skiten och det är ljudnivån! Är det ingen som håller koll på om det kommer att göras något åt ljudet från Xbox? ALLA som jag varit i kontakt med har det som i stort sett enda nackdel och för mig är det en stor nackdel. Jag trodde i min enfald först att det där är något de överdriver, nej det var det inte. Nåväl, MS fixar väl det när produkten funnits ett tag, nej det verkar de inte göra.

 

Är det verkligen så att Xbox360 för alltid ska låta mer än min golvfläkt som jag tvningas stänga av när jag ser på film så är det ju tveksamt om det går att motivera ett köp.

 

Kanske ska man slå till med en PS3 i alla fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som låter så högt (flygplansljudet) på 360:n är DVD-spelaren. Av någon anledning har Microsoft valt att DVD:n ska köras i full hastighet när spel spelas. Då roterar den i 12x-16x. Alla som har en DVD till sin dator vet att den också kan låta väldigt högt när den går för fullt. Grejen är att det inte finns någon anledning att köra DVD:n i 12x hastighet. Det skulle gå lika bra i 1x eller 2x.

 

På vissa Xbox som har en DVD-läsare gjorda av Samsung kan man (om man väljer att flasha om den för att spela "backup" spel) välja att flasha den i "quite/slow" mode. Då körs den just i 1x eller 2x och alla spel funkar lika bra för det. Då låter inte Xboxen mer när man spelar spel än när man spelar upp en DVD-film dvs den är väldigt tyst. Det enda problemet är att man måste hitta en Xbox med en Samsung läsare samt att man måste flasha om den eller be någon göra det åt en. Många nyare Xbox har dock inte Samsung läsare utan läsare från Benq eller Hitachi. Benq läsaren ska vara lite tystare i default läge jämfört med vad Samsung och Hitachi modellerna är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar! :-)

 

Nu har jag lite mer kött på benen. Problemet är att "Fixar-Conny" endast har en uppsättning av PS3or för tillfället. Får väl vänta en stund till på Xbox-leveransen...

 

En annan fråga; Vad är det för skillnad på Xbox360 Premium, Elite bla bla?

 

En till fråga; Som van PC-nötare så kan man väl köpa till mus/tangentbord till Xbox och lira spelen med dessa, eller?

 

Ska sitta och dräggla lite över HALO-serien nu. Har t.o.m. en tattoo med "Halo". Jag lovar att lägga upp bild någon gång ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch, det är meningsfullt. En väldigt stor del av den tatuerade befolkningen under 30 tycks använda det engelska (lol, amerikanska?) ordet "tattoo" (ofta felstavat, dock) istället för det svenska "tatuering", till synes utan anledning.

Jag hoppas bara en dag förstå varför just det ordet och inget annat (som jag kan komma på).

 

Kanske har HataB2B ett svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en enhet blir inte bättre än dess spel, mao satsa på xbox 360! ps3:an har idag inga spel värda att enbart köpa den för. lite positivt är att den har blue ray men ska du alltjämt spela på enheten är 360 bättre!

att enbart hata microsoft för att de är störst känns inte så givande men önskar man det så go crazy...

 

kör med moddad xbox 360 sen en tid och det är verkligen nöten! ps3:a blir aktuellt först de kommer med någon speltitel värd att titta närmare på typ metal gear, gran turismo som kommer först nästa år... mao vänta så sjunker den även i pris

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...