bossbaver Postad 4 September , 2007 Rapport Share Postad 4 September , 2007 Har ställt frågan till några i the well, och fortsätter här som en egen bossbaver/of topic tråd... Två olika scenarion med samma frågeställning: Hur många kan du tänka dig att döda, för att själv slippa bli dödad? (ingen fängelsepåföljd) Vart går gränsen för dig??? Scenario 1: Hela jordens befolkning står i ett jättejättejättejättejättejättejätte jättelångt led förutom Du som står med en pistol med jättejättejättejättejättejättejätte jättestort magasin (7miljarder kulor) - Hur många tycker du det är värt att döda för att slippa bli dödad? Scenario 2: Du har en lönnmördare som utför de eventuella morden åt dig, hur många mord beställer du? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bluwajt Postad 4 September , 2007 Rapport Share Postad 4 September , 2007 0 på båda. Kul att leva med det resten av livet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jojje2k Postad 4 September , 2007 Rapport Share Postad 4 September , 2007 1. Alla på jorden förutom 30 stycken eller nåt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ost Postad 4 September , 2007 Rapport Share Postad 4 September , 2007 Svårt att veta exakt hur man skulle fungera. Kanske skulle man hamna i ett chocktillstånd om det var allvar, och då kan ju vad som helst hända. När jag sitter här, däremot, så ser jag inte att min vilja att leva överskuggar mina skuldkänslor. Jag skulle själv ta kulan, eftersom jag nog skulle paja ihop mentalt om jag medvetet tog så mycket som en enda oskyldig människas liv för att rädda mitt eget. Och skulle jag paja ihop mentalt skulle jag väl troligtvis ta livet av mig förr eller senare ändå... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Supertequila Postad 4 September , 2007 Rapport Share Postad 4 September , 2007 Alla förutom de närmaste dödar jag. Gäller det mig eller en anhörig så finns det inget val egentligen. Anhörig överlever. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tottyville Postad 4 September , 2007 Rapport Share Postad 4 September , 2007 Om man nu har bestämt sig för att börja döda folk i en rad för att själv slippa bli dödad, varför då sluta när man börjat med ett par stycken? Vad fyller det för funktion? Du e ju potcomittad liksom. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 4 September , 2007 Rapport Share Postad 4 September , 2007 Får man rada upp kön som man vill? Nej men ett fåtal skulle jag väl kanske klara av. Vet inte. Känns omöjligt att spekulera i, eller näst intill. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Kape Postad 4 September , 2007 Rapport Share Postad 4 September , 2007 Frågan är hur många man måste döda för att överleva anser jag. Om det räcker så dödar jag väl en person i båda alternativen men om det krävs att jag står och massakerar folk i två dygn så är det nog bättre att svälja en kula själv. Om det inte är random oskyldiga så skulle jag nog kunna rada upp 70-80 personer som vi alla skulle må bättre av att vara utan på denna jord. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jennez Postad 4 September , 2007 Rapport Share Postad 4 September , 2007 1. Om befolkningen på jorden som star uppradad är sammansatt likadant som den är nu så skulle jag nog kunna döda en hel del. Tänk alla mördare (ok, man blir ju själv en), pedofiler och alla andra man hatar av en eller annan anledning; diktatorer och deras hantlangare osv osv. Bara alla man hatade i skolan skulle ju bli minst 10 pers liksom. 2. Skulle nog valt alla utom någon miljon människor kanske. Om jag måste alltså. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
becknish Postad 4 September , 2007 Rapport Share Postad 4 September , 2007 1. en, men inget barn, gravid kvinna, utvecklingsstörd, nära släkting eller nära vän 2. samma Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Shahin86 Postad 4 September , 2007 Rapport Share Postad 4 September , 2007 Får man rada upp kön som man vill?Nej men ett fåtal skulle jag väl kanske klara av. Vet inte. Känns omöjligt att spekulera i, eller näst intill. Ett fåtal? 8st? Om du redan dödat 8... hur ska 9 va så farligt? Omdu nu dödat 9, hur ska 10 va hela världen? Sen när du är på 10... ofta den elfte spelar roll? Då kan man lika gärna döda tolvan... Sen kan man hålla på så ett tag (= Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
davelin Postad 4 September , 2007 Rapport Share Postad 4 September , 2007 1. beror ju som sagts på hur kön är uppradad, man skulle ju kunna panga lite elakt folk bara för att bli av med dom, men skulle aldrig skjuta nån random stolle, skulle däremot kunna göra det om det var lite tävling i det, meningslöst att bara skjuta nån för att döda honom utan nån som helst risk. 2. tråkig maktsituation, men man skulle väl skicka ut honom på några sköna uppdrag iaf Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
manshora Postad 4 September , 2007 Rapport Share Postad 4 September , 2007 överlevnadsinstinkten är stark... man vill ju gärna tro att man skulle offra sitt liv om det betydde att andra fick leva men, när allt kommer till kritan vet man inte vad som händer känns det som. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tiggr Postad 4 September , 2007 Rapport Share Postad 4 September , 2007 1. en, men inget barn, gravid kvinna, utvecklingsstörd, nära släkting eller nära vän 2. samma Varför ingen utvecklingsstörd? Lindrigt utvecklingstörda har samma livstid som oss andra men grövre utvecklingstörda lever ofta kortare pga störningar i centrala nervsystemet, syn/hörsel motoriska störningar osv. Undrar hur du tänker när du värderar deras liv högre. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bossbaver Postad 4 September , 2007 Författare Rapport Share Postad 4 September , 2007 1. Alla på jorden förutom 30 stycken eller nåt. 2. ca två st. tycker du inte det verkar lättare att låta nån annan mörda åt dig, eller är själva dödandet i sig lite av en thrill? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 4 September , 2007 Rapport Share Postad 4 September , 2007 Ett fåtal? 8st? Om du redan dödat 8... hur ska 9 va så farligt? Omdu nu dödat 9, hur ska 10 va hela världen? Sen när du är på 10... ofta den elfte spelar roll? Då kan man lika gärna döda tolvan... Sen kan man hålla på så ett tag (= Jo, jag tror det spelar roll. Nån gång. Vet inte när. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jojje2k Postad 4 September , 2007 Rapport Share Postad 4 September , 2007 tycker du inte det verkar lättare att låta nån annan mörda åt dig, eller är själva dödandet i sig lite av en thrill? Läste fel på andra frågan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
manshora Postad 4 September , 2007 Rapport Share Postad 4 September , 2007 är en sjukt konstigt frågeställning för, om man skulle säga jag kan döda 100pers. o då säger han som har pistolen mot ditt huvud, dödar du 105 st får du leva. skulle man inte ta dom sista 5 då? om någon säger typ, döda 1miljon så får du leva.. så är det ju o andra sidan ganska lätt att säga nej från början. känns som man snarare vill ha ett senario typ "skulle du döda 100st för att få leva?" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bossbaver Postad 4 September , 2007 Författare Rapport Share Postad 4 September , 2007 känns som man snarare vill ha ett senario typ "skulle du döda 100st för att få leva?" Är inte det exakt samma sak som: Hur många dödar du för att själv slippa bli dödad? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Steppwolf Postad 4 September , 2007 Rapport Share Postad 4 September , 2007 Orkar man inte med att knäppa hela jordens befolkning så är det bästa att skjuta sig själv direkt. Allt annat är ju waste. Så noll. Däremot hur många jag skulle bögat, det blir svårt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
KimHartman Postad 4 September , 2007 Rapport Share Postad 4 September , 2007 Även om man hinner döda 1 person per sekund, hinner man inte döda jordens befolkning under en livstid. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
becknish Postad 4 September , 2007 Rapport Share Postad 4 September , 2007 Varför ingen utvecklingsstörd? Lindrigt utvecklingstörda har samma livstid som oss andra men grövre utvecklingstörda lever ofta kortare pga störningar i centrala nervsystemet, syn/hörsel motoriska störningar osv. Undrar hur du tänker när du värderar deras liv högre. det måste vara den där nedrans förmågan att kunna känna empati jag dras med. jag tänker nog mest på att det skulle vara svårt att döda en försvarslös människa, men det e ju alla andra också iofs. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
KimHartman Postad 4 September , 2007 Rapport Share Postad 4 September , 2007 Däremot hur många jag skulle bögat, det blir svårt. Klassiskt dilemma. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
slowboy Postad 4 September , 2007 Rapport Share Postad 4 September , 2007 Jag vet inte med er, men jag hade nog hellre utplånat större delen av världen hellre än bli dödad, och ja lönnmördaren kan få hålla på ett tag han med.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
becknish Postad 4 September , 2007 Rapport Share Postad 4 September , 2007 Är inte det exakt samma sak som: Hur många dödar du för att själv slippa bli dödad? jag uppfattade det som att man skulle veta innan hur många det skulle bli, men rätta mig om jag har fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts