Gå till innehåll

Hur många dödar du för att slippa bli dödad?


bossbaver

Recommended Posts

Har ställt frågan till några i the well, och fortsätter här som en egen bossbaver/of topic tråd...

 

Två olika scenarion med samma frågeställning: Hur många kan du tänka dig att döda, för att själv slippa bli dödad? (ingen fängelsepåföljd)

 

Vart går gränsen för dig??? ;)

 

Scenario 1: Hela jordens befolkning står i ett jättejättejättejättejättejättejätte jättelångt led förutom Du som står med en pistol med jättejättejättejättejättejättejätte jättestort magasin (7miljarder kulor)

- Hur många tycker du det är värt att döda för att slippa bli dödad?

 

Scenario 2: Du har en lönnmördare som utför de eventuella morden åt dig, hur många mord beställer du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att veta exakt hur man skulle fungera. Kanske skulle man hamna i ett chocktillstånd om det var allvar, och då kan ju vad som helst hända.

 

När jag sitter här, däremot, så ser jag inte att min vilja att leva överskuggar mina skuldkänslor. Jag skulle själv ta kulan, eftersom jag nog skulle paja ihop mentalt om jag medvetet tog så mycket som en enda oskyldig människas liv för att rädda mitt eget. Och skulle jag paja ihop mentalt skulle jag väl troligtvis ta livet av mig förr eller senare ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur många man måste döda för att överleva anser jag.

 

Om det räcker så dödar jag väl en person i båda alternativen men om det krävs att jag står och massakerar folk i två dygn så är det nog bättre att svälja en kula själv.

 

Om det inte är random oskyldiga så skulle jag nog kunna rada upp 70-80 personer som vi alla skulle må bättre av att vara utan på denna jord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Om befolkningen på jorden som star uppradad är sammansatt likadant som den är nu så skulle jag nog kunna döda en hel del. Tänk alla mördare (ok, man blir ju själv en), pedofiler och alla andra man hatar av en eller annan anledning; diktatorer och deras hantlangare osv osv.

Bara alla man hatade i skolan skulle ju bli minst 10 pers liksom.

 

2. Skulle nog valt alla utom någon miljon människor kanske. Om jag måste alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man rada upp kön som man vill?

Nej men ett fåtal skulle jag väl kanske klara av. Vet inte.

Känns omöjligt att spekulera i, eller näst intill.

 

 

Ett fåtal? 8st? Om du redan dödat 8... hur ska 9 va så farligt?

 

Omdu nu dödat 9, hur ska 10 va hela världen?

 

Sen när du är på 10... ofta den elfte spelar roll?

 

Då kan man lika gärna döda tolvan... Sen kan man hålla på så ett tag (=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. beror ju som sagts på hur kön är uppradad, man skulle ju kunna panga lite elakt folk bara för att bli av med dom,

men skulle aldrig skjuta nån random stolle, skulle däremot kunna göra det om det var lite tävling i det, meningslöst att bara skjuta nån för att döda honom utan nån som helst risk.

 

2. tråkig maktsituation, men man skulle väl skicka ut honom på några sköna uppdrag iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. en, men inget barn, gravid kvinna, utvecklingsstörd, nära släkting eller nära vän

 

2. samma

 

Varför ingen utvecklingsstörd?

 

Lindrigt utvecklingstörda har samma livstid som oss andra men grövre utvecklingstörda lever ofta kortare pga störningar i centrala nervsystemet, syn/hörsel motoriska störningar osv.

Undrar hur du tänker när du värderar deras liv högre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är en sjukt konstigt frågeställning för, om man skulle säga jag kan döda 100pers. o då säger han som har pistolen mot ditt huvud, dödar du 105 st får du leva. skulle man inte ta dom sista 5 då?

 

om någon säger typ, döda 1miljon så får du leva.. så är det ju o andra sidan ganska lätt att säga nej från början.

 

känns som man snarare vill ha ett senario typ "skulle du döda 100st för att få leva?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ingen utvecklingsstörd?

 

Lindrigt utvecklingstörda har samma livstid som oss andra men grövre utvecklingstörda lever ofta kortare pga störningar i centrala nervsystemet, syn/hörsel motoriska störningar osv.

Undrar hur du tänker när du värderar deras liv högre.

 

det måste vara den där nedrans förmågan att kunna känna empati jag dras med. jag tänker nog mest på att det skulle vara svårt att döda en försvarslös människa, men det e ju alla andra också iofs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...