Gå till innehåll

Lucid dreams


Klyka

Recommended Posts

I Hjorts Well-tråd frågades det om lucid dreams, och mitt intresse vaknade till liv. Jag läste på lite i ämnet och bestämde mig för att prova.

 

Innan vi kommer till historien om mitt första försök att inducera en lucid dream, så tar vi några snabba frågor:

 

:club: Har någon av er haft lucid dreams?

:club: Nån som har lärt sig att framkalla lucid dreams, och har relativt lätt att lyckas? Isf, hur går du till väga?

:club: Finns det några negativa sidoeffekter?

:club: Hur stark är själva upplevelsen? Upplever man drömmen lika starkt som om det vore verklighet, och minns man det tydligt i efterhand?

 

Nåja, över till mitt försök:

 

Jag gick och la mig vid 4-tiden, ordentligt trött. Inte de bästa förutsättningarna, vad jag förstått. Men jag ville ändå göra ett försök. Jag koncentrerade mig först på att hålla en bild för mitt inre, men den blev snabbt suddig och jag tappade fokus. Istället började jag räkna mina andetag, och jag lyckades hålla mitt medvetande igång relativt länge. Hur som haver, plötsligt vaknar jag fem timmar senare av att mobilen ringer. Uppenbarligen har jag misslyckats och fallit i normal sömn.

 

Det är flickvännen som ringer och ber mig att föra över lite pengar. Jag går upp, gör överföringen och går därefter och lägger mig igen. Drar mig till minnes att jag läst att 5 h sömn följt av 15 min vakenhet och därefter insomnande igen ska vara en bra förutsättning för att inducera en lucid dream. Så jag gör ett nytt försök.

 

Denna gång koncentrerar jag mig redan från början på att räkna andetag. Jag ligger på rygg med armarna utefter sidan och försöker slappna av så mkt som möjligt. Efter ungefär 100 andetag så börjar det hända grejer:

 

Först svartnar det för ögonen på ett annorlunda sätt. Det känns som jag sugs in i ett mörker, eller kanske snarare att mörkret sugs in i mig. Det sista återstående ljuset sugs in från kanterna och in i mina ögon, och jag känner hur jag dras djupare in i ett mellanstadium mellan vakenhet och sömn.

 

Samtidigt kommer ett tryck över bröstet. Det känns som den typ av tryck som framkallas vid ångest, fast det är inte obehagligt. Trycket sprider sig nedåt magen och ut i armarna, sedan benen och huvudet. Skillnaden mot ett vanligt ångesttryck (förutom att det inte är obehagligt) är att det känns som ett rent fysiskt tryck - de delar av min kropp som utsätts för trycket känns 2-3 gånger tyngre än vanligt. När hela jag är under tryck ligger jag fastnaglad mot madrassen och kan knappt röra mig.

 

Tyvärr så ville jag prova om jag öht kunde röra på mig, vilket jag kunde med viss ansträngning. Men vid minsta rörelse så minskade trycket och jag vaknade upp. Jag försökte ta mig tillbaks, vilket funkade hyffsat, men så fort jag svalde (vilket också var svårt) och rättade till en arm en smula så vaknade jag upp ur mitt tillstånd.

 

Jag kom aldrig längre än så, men det var intressant att jag redan vid mitt första försök lyckades framkalla ett tillstånd och en känsla som stämmer väldigt väl överens med vad jag läst. Själva drömstadiet nådde jag dock aldrig.

 

En annan sak som är väldigt intressant är att detta är väldigt likt vad jag hört från vänner som experimenterat med droger, men detta framkallade jag helt utan hjälp av droger - bara tankens kraft.

 

Inser förståss att detta låter väldigt flummigt, men det var en skön känsla, och jag hoppas kunna komma längre nästa gång.

 

Är det nån som känner igen sig i det tillstånd som jag försöker beskriva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, som sagt, inget hash. Observera också att jag inte tror på några övernaturliga grejer. Men känslan jag upplevde var på riktigt. Tror helt enkelt att det handlar om att man är vid medvetande när kroppen övergår i viloläge och man är under influens av alla de naturliga substanser som kroppen pumpar ut för att trigga sömnen. Men det där har säkert vetenskapsmännen redan funderat på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt fenomen låter som sömnparalys.

 

Det viktigaste för att lära sig inducera klardrömmar är att alltid komma ihåg sina drömmar. Det gör man med träning, träning och åter träning.

 

Ett sätt kan sen vara att göra "reality checks" även till vardags, för att få in rutinen att göra dem i drömmar också. Det kan vara att kolla på digitalklockor (i drömmar visar de ofta knas), läsa texter och se om de är ok osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställde frågan till Hjort, var rätt insnöad på det innan men sen dog det ut typ. Det du beskriver är ju ett sätt att "framkalla" drömmen. Annars kan man lära sig att känna igen drömmar när man sover. Det du beskriver med fysiskt tryck har jag upplevt för inte så länge sen. Det var inte exakt samma sak men det gick till såhär. Jag hade haft en lucid dröm och halvvaknat från den (ett av de största problemen är att hålla sig kvar i drömmen) och ville tillbaks, alltså försökte jag något liknande du gjorde och för mig så svartnade det och det kändes som om jag föll eller gjorde en volt, som i en bergochdalbana där huvudet ändrar riktning väldigt snabbt. Tyckte det var lite märkligt men efter det var jag inne i samma dröm igen, dock lite suddigare och sämre.

 

Att försöka som du och jag gjorde att gå in i drömmen från vaket tillstånd är antagligen ett lättare sätt att få lucida drömmar men det kan få lite otrevliga biverkningar av vad jag har förstått.

 

När jag har lucida drömmar är dom väldigt starka och det är alltid väldigt trevliga upplevelser, kommer ihåg dom väldigt tydligt och de brukar lämna en känsla av typ saknad.

 

Ett sätt (som jag inte prövat) att stanna kvar i drömmen när man märker att man håller på att vakna är att snurra i drömmen, då koncentrerar sig tydligen hjärnan mer på känslan av att snurra än känslan av sängen, täcket osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under gymnasiet exprimenterade jag och en del polare med detta. Jag minns att vi använde någon form av ljudprogram som vi kopplade till hörlurar som skulle öka chansen att hamna i detta stadie. Jag har dock ingen aning om det verkligen fungerade eller om det var placebo.

 

Jag minns inte namnet på programmet men googla lite på "lucid dreams" +"sound software", orkar nämligen inte själv göra det då jag inte har något intresse i det längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har inte detta redan diskuteras på pf? eller var det bara en deja vu jag fick :P. vems dagbok var det? djens?

 

jag har haft lucida drömmar, både innan jag visste vad det var och efter. när jag var yngre brukade jag powernappa på mage med armen under mig så när armen somnade så vaknade jag. så då kom man alltid ihåg drömmarna och eftersom man somnade om igen direkt så blev det lättare att vara medveten under drömmarna. kul sätt att experimentera med drömmar.

 

finns en tråd på manligt-forumet som beskriver bra hur man drömmer lucid dreams. följ den. det du gjorde påminner inte om något jag har läst alls.

 

följde den guiden och skrev ner drömmar etc. lyckades drömma lucid på första försöket(brukar bli så första gången efter man läst om lucida drömmar). kom väl så långt att jag kunde tvinga in personer(mobiltelefon är bra att ha)/saker i drömmarna och styra vad de gjorde och kunde förflytta mig själv också. bra tillfälle att utforska sin sexualitet :mrgreen:

 

men flyga som stålmannen klarade jag aldrig. kanske skulle ge det ett nytt försök. verkar ballt.

 

nu är jag oftast så trött att jag bara däckar när jag ska sova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lucid dreams, eller klara drömmar som man säger på svenska, är något som jag fann ganska intressant för kanske fem år sedan. Kom in på fenomenet via en morbror som är väääääldigt intresserad av det. Jag läste bl a Lucid Dreaming: The power of being aware and awake in your dreams av Stephen LaBerge, som jag kan rekommendera. Och hörde morbrors många utläggningar då.

 

Jag har sovit med speciella glasögon som registrerar ögonrörelserna och sätter igång en tvåstegsraket när lämplig REM-sömn infinner sig. Först ett blinkande sken som ska ge information i drömmen om att man drömmer (man tänker på denna signal innan man somnar) och några minuter senare ett vanligt alarm så att man vaknar och kommer ihåg drömmen.

 

Det hela är ganska kul, men det funkade bara lite sisådär för mig. De gånger jag kom på att jag drömde var det bara ett fåtal gånger som jag faktiskt lyckades gå in och påverka handlingen. Men dom gångerna var ju å andra sidan väldigt roliga. Bäst tyckte jag om att flyga omkring och göra lite volter och andra häftiga moves i luften. En stor frihetskänsla. En gång när jag var ute och flög kom jag dock på den genialiska idén att åka lite högre upp för att slutligen kontrollera om gud finns. Jag satte iväg rakt uppåt och spänningen steg i takt med höjden. Men när himlen började mörkna omkring mig hade jag blivit så rädd att jag vaknade förskräckt med bultande hjärta.

 

För mig avtog intresset för klara drömmar ganska snabbt efter en tid. Jag tror trots allt att drömmar är något som ofta får stor plats i livet hos människor som inte har så mycket för sig under vaken tid. Mitt intresse för drömmar och försök med klara drömmar har alltid infallit under sommarlovet eller semestern. Sedan finns det också en alternativkostnad i form av tid och kraft när man ska koncentrera sig före insomnande, få sin sömn störd, anteckna vad man drömt så fort man vaknar (annars glömmer man många detaljer) och under nästkommande dag fundera på det man drömde och tänka på den stundande nattens äventyr.

 

Men klara drömmer är ändå så kul att jag verkligen ryckte till när jag läste Klykas berättelse och ganska kvickt tog mig tid att skriva detta. Dream on!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt att du inte lyckats flyga heltok, det brukar vara det första man gör när man inser att man drömmar, för övrigt nästan det bästa med lucida drömmar.

 

Lucida drömmar ska även vara bra för att "bota" mardrömmar, funkar ganska bra för mig. Har relativt ofta otrevliga drömmar om ormar och ibland blir det så överdrivet att jag fattar att detta måste vara en dröm, det är fortfarande lite läskigt men då brukar jag göra nåt oväntat som att hoppa genom en vägg eller nåt sånt. Skulle varit bekvämt om jag kom på att jag drömde inatt så jag skulle sluppit den intima situationen med Titus Pullo från Rome...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[klipp]

:club: Har någon av er haft lucid dreams?

[klipp]

Samtidigt kommer ett tryck över bröstet. Det känns som den typ av tryck som framkallas vid ångest, fast det är inte obehagligt. Trycket sprider sig nedåt magen och ut i armarna, sedan benen och huvudet. Skillnaden mot ett vanligt ångesttryck (förutom att det inte är obehagligt) är att det känns som ett rent fysiskt tryck - de delar av min kropp som utsätts för trycket känns 2-3 gånger tyngre än vanligt. När hela jag är under tryck ligger jag fastnaglad mot madrassen och kan knappt röra mig.

 

Tyvärr så ville jag prova om jag öht kunde röra på mig, vilket jag kunde med viss ansträngning. Men vid minsta rörelse så minskade trycket och jag vaknade upp.

 

Ja, jag har haft lucid dreams spontant några gånger. Men det du beskriver sedan är som andra påpekat sömnparalys. Det har jag haft tre gånger vad jag kan minnas. Lustigt att du tyckte det inte var obehagligt. Jag tyckte det var hemskt att inte kunna röra sig. Jag hade också känslan av närvaro av något elakt väsen, en 'mara' - en gång tyckte jag att det var en hund som hade gripit fast mig om nacken. Första gången lyckades jag röra mig men lossnade ur min kropp liksom och flög upp i taket och tittade ned på mig själv. Det var ju ganska skoj.

 

En intressant sak som jag lyckades med några gånger under lucid dreams är att kolla hur realistiska drömmar är. Jag undersökte designen på dörrar, detaljer på bilar och hus, och - naturligtvis - var dom alltid perfekta. Det har fått mig att undra över jag inte kan rita eller måla sådana saker, om min hjärna kan framställa dom. Mycket frustrerande.

 

Det vore intressant att drömma om poker och se om 'det undermedvetna' har några bra tips. Jag drömde om galna fransmän som gjorde suck out efter suck out hos Everest Poker, men det var tyvärr precis som i verkligheten :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore intressant att drömma om poker och se om 'det undermedvetna' har några bra tips. Jag drömde om galna fransmän som gjorde suck out efter suck out hos Everest Poker, men det var tyvärr precis som i verkligheten :mrgreen:

 

Det där har jag också funderat på - kanske man kan begagna sig av sina friare tankebanor för att få ett nytt grepp kring poker. har dock ingen aning, då jag inte vet hur klart man kan tänka i en lucid dream (har ju ännu inte kommit så långt). Nån annan som provat att drömma om poker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en del såna här drömmar när jag var mindre, ofta precis innan jag vaknade på morgonen. Kommer ihåg hur jag gjorde vissa saker som jag aldrig skulle göra irl, handlade oftast om våld, sex och liknande :)

 

Kommer också ihåg suget efter att komma in i drömmen efter att man vaknat, minns att jag lyckades nån gång, dock inte alltför ofta.

 

Numera kommer jag väldigt sällan ihåg vad jag drömt och det var riktigt längesen jag hade nån sån här typ av dröm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där har jag också funderat på - kanske man kan begagna sig av sina friare tankebanor för att få ett nytt grepp kring poker. har dock ingen aning, då jag inte vet hur klart man kan tänka i en lucid dream (har ju ännu inte kommit så långt). Nån annan som provat att drömma om poker?

 

 

Ja men. Ta en paus från pokern. En sak är att drömma om poker. En annan är att vilja drömma om poker. Hade en period när jag löste flergradiga differentialekvationer i sömnen. Det var ingen höjdare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har relativt ofta otrevliga drömmar om ormar och ibland blir det så överdrivet att jag fattar att detta måste vara en dröm, det är fortfarande lite läskigt men då brukar jag göra nåt oväntat som att hoppa genom en vägg eller nåt sånt. Skulle varit bekvämt om jag kom på att jag drömde inatt så jag skulle sluppit den intima situationen med Titus Pullo från Rome...

 

Det var mao inte så överdrivet läskgt att du ville vakna? :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För några år sen var jag besatt av lucid drömmar, fick det nästan varje natt. Det går att träna upp, testa att sova 5-6h, vara vaken 1h o sen gå o lägga sig igen, funkar nästan alltid. Man bör också skriva ner det man drömt och lära sig komma ihåg så mkt som möjligt av drömmarna.

 

Någon som också har erfarneheter av ut-ur-kroppen-upplevelser/astralprojektion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...