Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hur ska egentligen JJ spelas under de tidiga nivåerna i en fullbords SnG? Det uppstod en diskussion i tråden om Fischmans SnG-strategi och jag tänkte att vi kunde fortsätta diskutera detta här istället.

Jag och några till hävdar i ovanstående tråd att det bästa är att limpa med JJ under de tidiga nivåerna, även om man är först in. En del andra menar att detta är ett fiskspel och att JJ ska höjas. Vad anser ni?

Postad

Att limpa JJ i sen pos på tidiga nivåer i en SnG är fiskspel. Höj och CB:a floppen om den inte är allt för tokig. På de tidiga nivåerna kan man spela något som liknar "riktig" poker, så varför sitta och vänta på att blindarna ska gå upp?

Visst vill vi bevara stack, men mindre svängningar är inga större problem.

Postad

ah jag vet inte.. det beror mycket på vilken nivå jag spelar.. på stars höjer jag $6-27 tex, och limpar på högre nivåer (utg dvs). I mp eller lp höjer jag alltid. När det finns så otroligt mycket dåliga spelare runt bordet tycker iaf jag man måste ta vara på värdet som finns i en hand som JJ. Man får ju fan betalt av allt möjligt, har också märkt att man tar hem potten väldigt ofta bara med cb oavsett hur floppen ser ut, eftersom folk synar bakom med precis vilken skit som helst.

AK spelar jag också mycket aggressivare på lägre nivåer, om man nu ska jämställa AK och JJ på nåt sätt..

• 3 weeks later...
Postad
Shit, du måste vara livrädd för att spela poker? Fattar inte hur du kan hitta folden för en openraise i nästan något läge i en SnG.

Jag medger att jag är feg men känner mig lite osäker på post-flopp spel med marginella händer

Men....

Fördelar med att kasta JJ mot en höjning (vi pratar om låga nivåer 1-3)

#1: Du är oftast i under läge med JJ när någon höjer så tidigt - som bäst kanske 50/50

#2: Du spelar tight och får mer respekt för dina stölder när blindsen ökat

Så vad jag menar är att varför "gambla" tidigt i turneringen och inte kunnna utnyttja din "edge" fullt ut mot de sämre spelarna

Postad
Jag medger att jag är feg men känner mig lite osäker på post-flopp spel med marginella händer

Men....

Fördelar med att kasta JJ mot en höjning (vi pratar om låga nivåer 1-3)

#1: Du är oftast i under läge med JJ när någon höjer så tidigt - som bäst kanske 50/50

#2: Du spelar tight och får mer respekt för dina stölder när blindsen ökat

Så vad jag menar är att varför "gambla" tidigt i turneringen och inte kunnna utnyttja din "edge" fullt ut mot de sämre spelarna

Vare sig du väljer att vike JJ eller inte kommerr du i princip ha samma image, så #2 köper jag inte. Visst kan du i början av turneringen, när blindsen är låga i förhållande till stackarna, ligga under en tight spelares HD som höjer i tidig possition(eller, ja, du gör det, annars är han inte tight! =P). Men å andra sidan så bör du ha ganska stora implicita odds om du träffar set. Är du kort kan det vara läge att gambla. Är han kort så är han nog ganska lös och du bör isolera. Mao, jag köper inte heller #1.

dafgaards förslag på hur man bör spela JJ först in tycker jag är vettigt.