Gå till innehåll

Månadspara - fördelar?


heltok

Recommended Posts

Många säger ju att månadssparande innebär lägre risk. Är detta enbart för att man i snitt har inne mindre pengar eller får man lägre varians i förhållande till väntevärdet?

 

Exempel. Jag har 120kkr jag vill köpa fonder för. Om jag köper fonder för 10kkr varje månad i ett år får jag lägre risk jämfört med om jag köper fonder för 120kkr direkt. Är detta enbart för att man har mindre summa inne i snitt eller finns det något värde i att gå in på olika tider och på så vis inte riskera timea upswings och downswings lika mkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

min magkänsla verkade stämma. månadsparande är bara ett fult trick av bankerna att lura folk med bristande statistikkunskaper.

 

Dollar cost averaging has been widely criticized by economists and academic finance researchers as more of an marketing gimmick than a sound investment strategy (a way to gradually ease worried investors into a market, investing more over time than they might otherwise be willing to do all at once). Numerous studies of real market performance, models, and theoretical analysis of the strategy have shown that in addition to having the admitted lower overall returns, DCA does not even meaningfully reduce risk when compared to other strategies, even including a completely random investment strategy.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...