Gå till innehåll

Poker och universitetsstudier = ett olyckligt äktenskap?

zam67

Recommended Posts

Hej på er!

Jag startar naturligtvis inte upp denna dagbok helt utan anledning. I själva verket existerar det ett flertal anledningar till detta initiativ:

- Jag hoppade lite smått på ett projekt i en annan dagbok här på forumet. Utmaningen handlar om att på känt "Jesus Ferguson-manér" bygga upp en rulle från scratch till $20000. Då det känns lite som att skriva på väggen i någon annans vardagsrum väljer jag att redovisa min färd mot framgång här istället, vilket möjligtvis kan underlätta hanteringen av expertråd och dyl.

Mer om detta projekt kommer i nästa inlägg.

- Utöver ovan nämnda projekt lirar jag i huvudsak SnG på SvS med en för dagen tämligen blygsam rulle. Jag har börjat om på ny kula där efter att en stor del av den tidigare rullen används till diverse sommaraktiviteter med familjen. Inköpet är för det mesta 50, men nivån skall förhoppningsvis kunna höjas inom kort. Med skriveriet i denna dagbok hoppas jag kunna stabilisera mitt spel, då jag tror att det här är ett bra sätt att kunna gå tillbaka och analysera mitt spel samt få en del bra råd och tips.

- Jag bedriver högskolestudier på HiG (högskolan i Gävle) och har 1 år kvar till examen på ett 5-årigt lärarprogram. När jag blir... eh, större, skall jag bli gymnasielärare i historia och svenska och i höst kommer jag att skriva mitt examensarbete i didaktik på c-nivå. Samtidigt m å s t e jag snart komma till avslut med min magisteruppsats i historia som jag skriver vid Uppsala universitet.

Det jag försöker säga är följande: O m (vilket kommer att inträffa ofta) det dyker upp en massa inlägg från mig under dagtid, låt säga mellan 09.00-15.30, är jag ytterst tacksam om ni vänligt men bestämt ber mig flytta arslet till den stol där mina studier skall bedrivas samt stänga ner alla klienter. På detta sätt hoppas jag kunna jobba undan så pass mycket på dagtid att kvällarna kan ägnas åt att grinda.

- En annan anledning till att jag startar upp denna dagbok är (och detta är noga genomtänkt) att när jag skriver mina inlägg så låter det som att jag skriver på mina uppsatser. Min bättre hälft är väl medveten om hur ett tangentbord låter under ett pokerparti, jag lovar! Och medan jag skriver inlägg här har jag naturligtvis några bord igång ;-)

Det finns säkert ytterligare anledning till att skriva här också, inte minst den sociala biten är viktig då jag vet hur många trevliga vänner jag kommer att få här inne.

Annars då?

Jo tack, bra! Men det var inte riktigt det jag menade. Tänkte bara köra en väldigt kort presentation så att ni vet vem ni har att göra med.

40 bast med en härlig och (för det mesta) förstående fru. 3 barn enligt följande:

- 16-årig dotter vars främsta intressen är killar, msn, iPod och tuggummituggande (helt normal med andra ord)

- 4-årig son som babblar oavbrutet från arla morgonstund till 1 timme efter att bolibompa är slut - mestadels om Spiderman.

- 2.5-årig son som är i värsta, och då menar jag den a l l r a värsta trotsåldern. Gillar också Spiderman även om han inte riktigt förstått skillnaden mellan Spiderman och Superman ännu.

That´s it for now folks!

Tvivlar på att jag orkar skriva mer ikväll så det blir mer om poker och mindre om privatlivet i morgon. Jag vann dock en 50 kronors SnG medan jag författade detta :-D

Peace out!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klistrar in några tidigare poster angående "Jesus-projektet" så att ni slipper ligga sömnlösa och fundera på vad det handlar om:

--------------

"Jag började [...] från scratch på CDPoker igår och hamnade itm i Pfs frirulle. En 37:e plats av drygt 400 startande inbringade $5 vilket får anses vara en god grund att starta från. Ikväll har jag grindat cashgame 0.02/0.04 vilket har skickat upp rullen till $13.08 i skrivande stund.

Lirar i vanliga fall mestadels SnGs på SvS, men tänkte ha CD-prylen som ett litet sidoprojekt [...]"

--------------

"Jag har för ovanlighetens skull tillbringat kvällen tillsammans med min bättre hälft, så mitt resultat är oförändrat sedan mitt senaste inlägg.

Inser dock att hon kommer att få ta ett större ansvar för att värma upp soffan i fortsättningen om jag ska hålla jämna steg med Jesus.

By the way är jag nog ganska nöjd om jag lyckas förvandla rullen från $0 till $20000 inom loppet av 2 årtionden."

--------------

"Vad det hela handlar om är dock den svåra konsten money management. [...]

Ferguson: For me, this experiment isn't about the money. It's about showing how, with proper bankroll management, you can start from nothing and move up to the point where you're playing in some pretty big games. I know it's possible because I did it once before, turning $1 into $20,000.

To ensure that I keep my bankroll intact, I've adopted some key rules:

- I'll never buy into a cash game or a Sit & Go with more than 5 percent of my total bankroll (there is an exception for the lowest limits: I'm allowed to buy into any game with a buy-in of $2.50 or less).

- I won't buy into a multi-table tournament for more than 2 percent of my total bankroll and I'm allowed to buy into any multi-table tournament that costs $1.

- If at any time during a No-Limit or Pot-Limit cash-game session the money on the table represents more than 10 percent of my total bankroll, I must leave the game when the blinds reach me.

Ikväll blir det fortsatt grinding på 0.02/0.04 för min del. Återkommer med rapport."

--------------

Citat:

Ursprungligen postat av Menghini

Killar...läs Soderkrippas db här på PF så får ni lite extra motivation. Han gjorde en enorm prestation där han gick från dessa gratis sng's till 100-200 dollars sng's på ett halvår.....det är grejer det

"Tack för det tipset Menghini. Har plöjt några sidor av den och det är helt klart inspirerande. Spelar själv mestadels SnGs på SvS och har lyckats bygga upp en rulle modell mindre där. Spelar f.n. med 50:- som inköp men har kört fast lite på slutet. Antar att detta helt enkelt beror på bristande tålamod, då detta är A & O vid SnG-grinding på den nivån. Ska skärpa till mig vad gäller detta och Soderkrippas välsignade ord kanska kan ge den spark i arslet i rätt riktning som jag så väl behöver.

Har ännu inte bestämt hur jag ska gå till väga med "Ferguson-rullen" på CDPoker. Ser mig själv som i första hand SnG-spelare och mina försök till cash-game har inte varit direkt lukrativa till dags dato. Ska dock hålla mig till det sistnämnda ett tag så här i början för att så småningom, eventuellt, gå över till SnG."

--------------

"Tonights session #1:

Fullt inköp på ett 0.02/0.04 bord på CDPoker=$5

30 minuter senare ut på $12.50

Lite jobbigt med konverteringen av valuta på den här siten. Min rulle uppgår iaf f.n. till €15.88 vilket (om Forex har räknat rätt) innebär jag har $21.09.

More to come."

--------------

Jag vill dock poängtera att denna dagbok inte enbart handlar om detta projekt. Om jag gular denna rulle (som påbörjades i söndags), then so be it. Då går SnG-racet vidare med än högre intensitet i stället :-)

Peace out!

Länk till kommentar

Om någon vet hur man kopierar HH från CDPoker och får in det i dagboken på ett snyggt sätt är jag tacksam för hjälp.

Har testat att kopiera direkt från chatten med negativt resultat och handhistoriksidan är enligt vad jag kan förstå inte heller kopieringsbar. Men antagligen beror mina misslyckade försök på akut sömnbrist i kombination med en halv flaska vin.

Nu borde jag i och för sig ägna mer tankeversamhet åt det faktum att mina barn kommer att vakna om sisådär 4 timmar :shock:

Länk till kommentar

En riktigt jävla pissig session avslutade den här natten. Köpte in för €5 på ett 0.02/0.04 bord på CDPoker och gick ur med €3.62 1.5 timmar senare. Snacka om att kasta bort tiden!

7 3off, 9 3off, 10 4off, 7 3off igen, 8 4s (wow). Så där såg det ut h e l a tiden. :-(

Ingen katastrof för projektrullen dock. Har ändå gått från €0 till ca €16 på ett par dagar vilket jag får vara nöjd med som den cg-fisk jag är :-)

Peace out & go´natt

Länk till kommentar

Ty, ty, ty allihopa.

hnat: Hur mycket är du god för? Jag hör av mig till dig när jag har gulat. Bilder+msn mot en saftig rulle... ;-)

Appel = My personal Jesus

Terminen närmar sig med stormsteg. Hade räknat med ytterligare en månad bestående av paraplydrinkar på regniga stränder och sena pokernätter när det dyker upp ett brev från högskolan. Kurserna drar igång den 6:e!!!

Kul...

Som om detta inte vore nog så inleds terminen, innan den ens har startat, med att jag hamnar i ett moment 22. Följande gäller: Jag ska logga in på en sida som lite fyndigt kallas Blackboard för att bli registrerad på kursen. När jag har gjort det så kan CSN, detta viktiga organ, gå in och kolla att jag ska plugga i höst varpå studiemedlet betalas ut 5-6 dagar senare. Problemet är bara att mitt användarkonto på högskolan äe inaktivt p.g.a. att jag hade studieuppehåll förra året då jag pluggade på ett annat universitet och IT-enheten vägrar att aktivera mitt konto så länge jag inte är reggad på kursen...

Eh, kul system. :twisted:

Till råga på allt så är alla ansvariga på institutionen fortfarande på semester.

Detta förbannade Internet borde enbart få användas för pokerspel!!!

And that´s exactly what I will do now ;-)

Länk till kommentar

Jahaja. Nu sitter jag här i valet & kvalet angående fortsättningen av "Jesus-rullen" på CDP. Värmde upp med en shorthanded 50-kronors SnG på SvS och kom 2:a. Med ett aningen förhöjt självförtroende loggade jag in på CDP för att ta upp min cg-karriär bara för att en timme senare ha backat ett par €. Småpengar, självklart! Men inte när rullen ligger på ca €15 och ska upp i $20000 :lol:

Tömd på hybris testade jag ett $1 SnG-bord på CDP, och har man sett på fan; Jag plockade tomtarna från Frankrike och Lettland och skickade upp rullen till €17.57. :-)

SnG is the name of the game from now on.

Kommer att fortsätta på beginner-nivå ett tag innan det är dags att växla tempo på allvar.

/z

Länk till kommentar

AHA!! Du är fångad!! Klockan är "endast" 14. Vad gör du här istället för att sitta och studera? :)

GG med 15 - goin for 20.000

Bra att du är vaken Appel :lol: På grund av det moment 22 som jag beskrev tidigare har jag inte haft tillgång till mina kurser, men i skrivande stund har allt löst sig tack vare en mycket vänlig sekreterar-dam på min institution.

Jaja, säger den vakne läsaren. Men har du inte en magisteruppsats att skriva på också?

:oops: Mjooo... Men va fan. Terminen börjar inte förrän på måndag.

Så fram till dess:

Game on :-)

/z

Länk till kommentar

Härligt med en "Gamling" till :-)!

Själv är jag oxå lite till åren med fru, barn och hela kitet. Har jobbat sen jag var 18 men nu vill min syrra (som är 36 och har mer eller mindre studerat sedan hon var 5år)ha med mej till högskolan 2008.

Hur funkar det att kombinera studier/poker/familjeliv? Har du några bar tips och råd?

Länk till kommentar

Härligt med en "Gamling" till :-)!

Själv är jag oxå lite till åren med fru, barn och hela kitet. Har jobbat sen jag var 18 men nu vill min syrra (som är 36 och har mer eller mindre studerat sedan hon var 5år)ha med mej till högskolan 2008.

Hur funkar det att kombinera studier/poker/familjeliv? Har du några bar tips och råd?

Ja, hur funkar det? Ett tråkigt svar får bli att det handlar om diciplin och den svåra konsten att prioritera. Jag är själv inte speciellt skitbra på de bitarna och bland annat därför har jag börjat med den här dagboken; för att hålla koll på mig själv helt enkelt.

En bra pryl är att ha en kvällstrött fru. Jag spelar inte speciellt mycket på dagtid, utan min grinding börjar ofta runt 21.00-22.00. Dagarna ägnas åt att få familjelivet och studierna att funka. Och vad studierna anbelangar så är det inte så mycket värre än att ha ett vanligt kneg att gå till, om man bara utnyttjar tiden och jobbar undan. Det är när pappershögarna börjar växa, ungarna skriker, frun surar och bad beatsen står som spön i backen som panikångesten gör sig påmind.

Så om du vill börja plugga i mogen ålder... Go for Gods sake, go!

Det är det bästa val jag har gjort... Ja, efter frun, ungarna och pokern då :-)

/z

Länk till kommentar

Ty, ty, ty allihopa.

Terminen närmar sig med stormsteg. Hade räknat med ytterligare en månad bestående av paraplydrinkar på regniga stränder och sena pokernätter när det dyker upp ett brev från högskolan. Kurserna drar igång den 6:e!!!

Kul...

Som om detta inte vore nog så inleds terminen, innan den ens har startat, med att jag hamnar i ett moment 22. Följande gäller: Jag ska logga in på en sida som lite fyndigt kallas Blackboard för att bli registrerad på kursen. När jag har gjort det så kan CSN, detta viktiga organ, gå in och kolla att jag ska plugga i höst varpå studiemedlet betalas ut 5-6 dagar senare. Problemet är bara att mitt användarkonto på högskolan äe inaktivt p.g.a. att jag hade studieuppehåll förra året då jag pluggade på ett annat universitet och IT-enheten vägrar att aktivera mitt konto så länge jag inte är reggad på kursen...

Eh, kul system. :twisted:

Till råga på allt så är alla ansvariga på institutionen fortfarande på semester.

Låter ju som HIG i ett nötskal det där, men det är väl bara å snacka med institutionen som har hand om kursen så borde väl dom kunna regga dej?

Lycka till med pokern å plugget!

Länk till kommentar

Det här med SnG på CDP verkar ju vara en riktigt jävla lysande idé. Undrar just vad det var för tomte-till-blivande-lärare som kläckte den?

Av 3 försök hittills ikväll (ja, jag kom igång sent - alldeles nyss faktiskt) har jag bara hamnat itm 1 gång :evil:

Börjar faktiskt fundera på om nivån inte är åt helvete för låg... Av de 15 tomtar jag hittills stött på är det ingen, och då menar jag i n g e n, som har haft vett nog att lägga sina 96off på en höjning 3XBB preflop. Resultatet har naturligtvis blivit att mina pocketkungar m.m. frekvent har blivit utdragna...

Ända fram till nu!!!

Nu är det e t t bord i taget som gäller, och jag ska långsamt och smärtsamt tortera sönder alla snigelätare och rödlätta blekfeta britter därute!

/z

Länk till kommentar

Låter ju som HIG i ett nötskal det där, men det är väl bara å snacka med institutionen som har hand om kursen så borde väl dom kunna regga dej?

Lycka till med pokern å plugget!

Jo då, det löste sig när jag fick tag på en service-minded lady på institutionen. Problemet pre-lady var det att alla ansvariga fortfarande var på semester.

Ty, ty för lyckönskningarna. Ser ut att behövas ;-)

Länk till kommentar

Det tar sig sa barnmorskan. Itm de två senaste. 2:a och 1:a och rullen upp igen till €17.98. En sjövild italienare fick pastan nedtryckt i halsen senast efter att på sedvanligt vis gått all-in på i stort sett vad som helst ända från första blindsnivån.

Har de ingen pokerhandboksförfattande Glimne i Italien??? :-)

Sakta, mycket sakta och ganska osäkert vandrar vi vidare...

/z

Länk till kommentar

Från moll till dur och då är det väl dags att stänga butiken för inatt. Kvällens sista SnG slutade med en ny 1:a placering och "Jesus-rullen" hoppade upp till €20.17. :-D

Motståndet är naturligtvis überfiskigt på den här nivån, men tyvärr kan ju det snarare medföra problem än fördelar. Här, om någonstans, gäller det att gå in med bra händer då vi verkligen kan snacka om synfiskar till motståndare.

Finally: Skulle vara mycket trevligt om någon kunnig och pedagogiskt lagt person kan ge mig en steg-för-steg förklaring över hur jag får in HH från CDPoker in i dagboken.

/z

Länk till kommentar

Min bättre hälft sitter och käkar glass med ungarna i en lekpark mot dealen att jag står för handrullade köttbullar idag.

Bra deal!

Medan köttfärsen tinar hoppade jag raskt som räven in på två shorthanded (lirar enbart sh) SnG-bord, totalt inköp €2.10. Astight inledningsvis för att sedan trycka på med fyra spelare kvar.

Resultatet? 1:a, 1:a :-D

Gillar dock inte strukturen på CDP något vidare då man inleder med 5/10 (why?) och där det sedan blir ganska brant för att övergå till lotto på slutet.

Men just nu ska jag kanske inte gnälla om det ;-)

Rulle: €24.55

Sessionsresultat: +€4.38

Länk till kommentar

Medan jag rullar köttbullar står jag och funderar över vilka BR-krav jag ska hålla mig till. I dagsläget har jag drygt 30 inköp (när rullen räknas om till $). Var bör jag ligga innan jag kliver upp till $2 SnG?

Synpunkter mottages med tacksamhet.

Back to the smet :-)

Länk till kommentar