Gå till innehåll

Träna minnet


Mr GZON

Recommended Posts

Jag är intresserad av lite hjärngymnastik. Mycket här i livet går att förbättra sig inom, jag tycker det skulle vara trevligt att träna upp minnet. Mig veterligen så fungerar det ungefär som så att man associerar det man vill minnas med sådant som ligger ”i bakhuvudet” – det finns säkerligen andra minnestekniker.

 

Någon som känner till en bra bok som handlar om detta, en bok på svenska är att föredra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

secrets of mental math går iaf igenom hur man memorerar tal och en del annat.

 

har läst någon bok i minnesteknik, men den var så dålig att jag inte rekommenderar den.

 

gått på någon kurs hos:

http://www.nplogic.com/

han är jätterolig. och har kaxigt bra minne. memorerade på någon minut alla på främre raden på föreläsningens personnr, sedan höll han 1h föreläsning(utan stödord) och sista minuten så fyller han en tavla med siffror. jag hade redan glömt att han frågade om personnumrena vid det laget.... lite tiltande att ha honom i digodat dock. han ställde jämt massa konstiga frågor typ "vad har du för värde i nu a "vad står det i det registret" "vilken minnespekare får den instruktionen" så man tvingades hålla varenda jävla instruktion i huvdet hela tiden, de andra labhandledarna mycket enklare att lura att man hade fattat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta på VM i minnesteknik har egna utarbetade tekniker som liknar mer "vanliga" minnestekniker (peg, etc) men är något modifierade. Problemet med böcker i ämnet är att de är skrivna på engelska och att man för att kunna använda teknikerna nästan behöver översätta dem till svenska (ex: för att memorera 247 så säger du "jag slog i min tå (=2) i en fyr (=4) och blev sjuk (=7)"). Exemplena i den engelska litteraturen kanske då är "My toe (2) got stuck in a fork (four/4) and got served (seven/7) to a Yeti" (det skall vara absurda sekvenser av handlingar) vilket inte direkt motsvarar de svenska orden.

 

Jag råkar känna fd världsmästaren i minnesteknik lite (Ben Pridmore, han är fö den enda spelaren jag vunnit mot i en internationell othelloturnering med 64-0, ship it!) och han skriver till och från på en bok där han beskriver lite olika tekniker. Den blir nog bra bara den blir färdig någon gång...Det finns en videointevju här med han där han även memorerar en kortlek med kort på ~30 sekunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

secrets of mental math går iaf igenom hur man memorerar tal och en del annat.

 

har läst någon bok i minnesteknik, men den var så dålig att jag inte rekommenderar den.

 

gått på någon kurs hos:

http://www.nplogic.com/

han är jätterolig. och har kaxigt bra minne. memorerade på någon minut alla på främre raden på föreläsningens personnr, sedan höll han 1h föreläsning(utan stödord) och sista minuten så fyller han en tavla med siffror. jag hade redan glömt att han frågade om personnumrena vid det laget.... lite tiltande att ha honom i digodat dock. han ställde jämt massa konstiga frågor typ "vad har du för värde i nu a "vad står det i det registret" "vilken minnespekare får den instruktionen" så man tvingades hålla varenda jävla instruktion i huvdet hela tiden, de andra labhandledarna mycket enklare att lura att man hade fattat.

 

Heh, fluff kallade vi honom. Sjukt minne på den mannen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...