Gå till innehåll

NLT - Har jag pottodds att syna?


Mr Trader

Recommended Posts

Spelade denna hand för någon dag sedan. Har funderat lite på hur jag spelade handen och hur jag egentligen borde gjort. Men nu vill jag främst veta hur jag låg till sett till pott-oddsen.

 

Så här såg handen ut:

 

Game # 179583427 - Texas Hold'em No Limit EUR 0,25/0,50 - Table "Eskilstuna"

Game ended 2005-12-02 00:52:05 GMT+01:00

 

Players:

terese86 (EUR 88,55 in seat 2)

mmm_beer (EUR 77,10 in seat 3)

anwede (EUR 26,46 in seat 4)

cmbrothers (EUR 27,00 in seat 5)

hamer (EUR 40,89 in seat 6)

brittab (EUR 72,60 in seat 7)

Skata (EUR 49,00 in seat 8)

 

Dealer: anwede

Small Blind: cmbrothers (0,25)

Big Blind: hamer (0,50)

 

mmm_beer was dealt: Ah - Kd

 

brittab Raise (2,00)

Skata Fold

terese86 Fold

mmm_beer Call (2,00)

anwede Fold

cmbrothers Fold

hamer Call (1,50)

 

Här sätter jag brittab på antingen AK eller AQ. Jag väljer att bara syna.

 

Flop Ad - 6c - 8h

 

hamer Check

brittab Bet (6,25)

mmm_beer Raise (15,00)

hamer Fold

brittab Call (8,75)

 

 

brittab bettar pot och jag känner mig fortsatt säker på att han har AK/AQ. Genom att jag antingen ligger lika eller har en bättre hand väljer jag att raisa. Om han har AQ vill jag göra pottoddsen dåliga för honom.

 

Turn Ad - 6c - 8h - Qd

 

Q kommer på turn och vilket är det sista kortet jag vill se.

 

brittab Check

mmm_beer Check

 

River Ad - 6c - 8h - Qd - 8s

 

brittab Bet (19,00)

 

 

Riverkortet är av ingen betydelse. Förutsätt att han sitter med antingen AK eller AQ. Har han AQ vinner han. Har han AK blir det delad pott.

 

1) Hur ser mina pottodds ut vid hans bet?

2) Vilken teoretisk sannolikhet krävs för att han har AK framför AQ för att det ska vara motiverat för mig att syna?

 

* Specifik hand, flytt till HA :) - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar först och främst hur du kan vara så säker på motståndarens hand redan pre-flop.

 

Potten är på 55.25 minus rake som normalt sett ligger på 5 i en sådan här pott, så pott på ungefär 50 om jag räknat rätt. Eftersom du som bäst kan vinna halva potten blir pottoddsen 19:25. Detta innebär att du måste vinna minst 19/44 = 43% av gångerna för att gå plus minus noll.

 

EDIT: Kan tillägga att om du inte har någon speciellt anledning att tro att han sitter på A Q så ska du syna. Det är lika stor chans att han sitter på AK som på AQ i det här fallet, eftersom både ett K och ett Q är borta ur leken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan sitter du på en av kungarna och då är sannolikheten större att Fi sitter på AQ och du är då definitivt förlorad.

Men så ligger en av damerna på bordet ... Läs min EDIT.

 

Jo... såg den ;)

Inte lätt att vara i dimman, därför tog jag bort hela inlägget samtidigt som du skrev detta.

Tanken var den att sannolikheten var större att han, preflop, satt med damen, men det var ju inte det som var frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det kan han inte, det tänkte han ut efteråt.

Defintionen på tänka ut kanske inte stämmer när man redan har svart på vitt.

 

Min fråga rörde bara pottoddsen. Syftet är inte att briljera med huruvida jag kan gissa vilket hand han har. Jag är ingen expert på det. Men jag förstår att frågan är motiverad varför jag satte honom på en så specifik hand som AK/AQ. Ja det var en kombination av hans position på bordet, hans tidigare spel, övriga bordets spel i övrigt, hans kommentarer i chatten och lite känsla.

 

Mer specifikt. Han satt i rätt tidig position och min känsla var att han bettade rätt konsekvent på olika typer av händer. Hade han haft AA-JJ så tror jag han höjt mer. Hade han haft AJ eller TT tror jag han synat eller höjt mindre. Med KQ, KJ, QJ, AT och mindre pockets än TT tror jag han hade bara synat i den positionen.

 

Jag synade iallafall. Så här blev utfallet.

 

mmm_beer Call (19,00)

 

brittab shows: Qs - As (two pairs, aces and queens)

mmm_beer didn't show: Ah - Kd (two pairs, aces and eights)

 

brittab wins: EUR 71,25 (with two pairs, aces and queens)

Rake: EUR 3,00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger ni om ni min reraise på floppen då? Är den tillräckligt stor? Enligt Sklansky så ska man i detta läge raisa så pass mycket så att om fi synar så gör han fel givet vad jag har.

 

Vad skulle ni reraisat på floppen givet att ni gjort den analysen att fi satt på AK eller AQ?

 

Om ett icke kort dykt upp på rivern, vad skulle ni betta då, all in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger ni om ni min reraise på floppen då? Är den tillräckligt stor? Enligt Sklansky så ska man i detta läge raisa så pass mycket så att om fi synar så gör han fel givet vad jag har.

 

Vad skulle ni reraisat på floppen givet att ni gjort den analysen att fi satt på AK eller AQ?

 

Om ett icke kort dykt upp på rivern, vad skulle ni betta då, all in?

 

Jag tycker du ska kaxa mer pre betta upp honom ordentligt pre och sedan på floppen ställa om han bettar ut, då finns det en chans att han foldar AQ och du slipper alla problem på följande gator, om han synar, grattis du fick in alla pengarna i potten med bästa handen fortsätt med det och du går garanterat plus!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger ni om ni min reraise på floppen då? Är den tillräckligt stor? Enligt Sklansky så ska man i detta läge raisa så pass mycket så att om fi synar så gör han fel givet vad jag har.

 

Vad skulle ni reraisat på floppen givet att ni gjort den analysen att fi satt på AK eller AQ?

 

Om ett icke kort dykt upp på rivern, vad skulle ni betta då, all in?

 

Jag tycker du ska kaxa mer pre betta upp honom ordentligt pre och sedan på floppen ställa om han bettar ut, då finns det en chans att han foldar AQ och du slipper alla problem på följande gator, om han synar, grattis du fick in alla pengarna i potten med bästa handen fortsätt med det och du går garanterat plus!

 

Att motspelaren lägger sig på floppen är väl iförsig ingenting bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger ni om ni min reraise på floppen då? Är den tillräckligt stor? Enligt Sklansky så ska man i detta läge raisa så pass mycket så att om fi synar så gör han fel givet vad jag har.

 

Vad skulle ni reraisat på floppen givet att ni gjort den analysen att fi satt på AK eller AQ?

 

Om ett icke kort dykt upp på rivern, vad skulle ni betta då, all in?

 

Jag tycker du ska kaxa mer pre betta upp honom ordentligt pre och sedan på floppen ställa om han bettar ut, då finns det en chans att han foldar AQ och du slipper alla problem på följande gator, om han synar, grattis du fick in alla pengarna i potten med bästa handen fortsätt med det och du går garanterat plus!

 

Att motspelaren lägger sig på floppen är väl iförsig ingenting bra?

Nej men han slipper bli utdragen, vinn-vinn situation ;)

 

Nej självklart inte, men det jag ville säga var att han ska betta mer på floppen sedan hans små höjningar skrämmer ju ingen, eftersom fi har den handen han verkligen vill att fi ska ha så måste det in en massa pengar pre när han sedan träffar TPTK så ligger det en massa pengar i potten och om fi höjer på floppen så är det ju bara att ställa (om inte stackarna e djupa som Jenna Jameson).

 

Fast han hade ju verkligen otur att fi träffade ett av sina 3 outs på turn är nog mer EV+ att betta alla gator och hoppas på syn, men då kommer djupet in igen. Men låt säga att han höjer honom till $5-8 pre så ligger det $10-16 i potten när fi sedan bettar ut på floppen med ett potbett så ligger det $20-32 i potten om han ska höja hans bet så måste det ligga någonstans mellan $25-40. Om han höjer med 5 pre så måste han eller fi ställa på någon av följande gator, om han dock höjer till 8 pre så är det väldigt vegt av honom att inte ställa på floppen när så stor del av hans stack åker in $48 i potten och $29 framför sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men låt säga att han höjer honom till $5-8 pre så ligger det $10-16 i potten när fi sedan bettar ut på floppen med ett potbett så ligger det $20-32 i potten om han ska höja hans bet så måste det ligga någonstans mellan $25-40. Om han höjer med 5 pre så måste han eller fi ställa på någon av följande gator, om han dock höjer till 8 pre så är det väldigt vegt av honom att inte ställa på floppen när så stor del av hans stack åker in $48 i potten och $29 framför sig.

 

Om jag satt i tidig position och bettade som fi gjorde men sedan blev raisad till 5-8 pre så skulle jag verkligen dra öronen åt mig. Vad kan en person som raisar så sitta på. Troligtvis AA-JJ, alt AK. Tveksamt med AQ-AJ eller pockets på TT eller lägre. Kanske t.om. ännu snävare ramar. Frågan är om fi synar pre på en sådan reraise och om jag sedan får någon action senare i spelet.

 

Genom att bara syna pre så borde det vara mycket svårare för fi att sätta mig på en specifik hand. När man (plikttroget) raisar med AK/AQ pre utan motstånd för att sedan på en träffad bräda bli raisad blir man lätt orolig för träffade sets. Hade vi båda haft AK så risken stor att han lagt sig ändå om jag ställt honom all in på turn (förutsatt att ett ovidkommande kort dykt upp på turn).

 

Fast en risk som man inte ska glömma är den tredje spelaren som jag, genom att inte raisa pre, tillät att syna. Hade ingen bra koll på honom. Svårare att gissa en synare än bettare tycker jag. Men låt säga att han hade ett lågt pocketpar. Hade han då träffat set så hade det blivit fiasko av hela mitt case.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men låt säga att han höjer honom till $5-8 pre så ligger det $10-16 i potten när fi sedan bettar ut på floppen med ett potbett så ligger det $20-32 i potten om han ska höja hans bet så måste det ligga någonstans mellan $25-40. Om han höjer med 5 pre så måste han eller fi ställa på någon av följande gator, om han dock höjer till 8 pre så är det väldigt vegt av honom att inte ställa på floppen när så stor del av hans stack åker in $48 i potten och $29 framför sig.

 

Om jag satt i tidig position och bettade som fi gjorde men sedan blev raisad till 5-8 pre så skulle jag verkligen dra öronen åt mig. Vad kan en person som raisar så sitta på. Troligtvis AA-JJ, alt AK. Tveksamt med AQ-AJ eller pockets på TT eller lägre. Kanske t.om. ännu snävare ramar. Frågan är om fi synar pre på en sådan reraise och om jag sedan får någon action senare i spelet.

 

Genom att bara syna pre så borde det vara mycket svårare för fi att sätta mig på en specifik hand. När man (plikttroget) raisar med AK/AQ pre utan motstånd för att sedan på en träffad bräda bli raisad blir man lätt orolig för träffade sets. Hade vi båda haft AK så risken stor att han lagt sig ändå om jag ställt honom all in på turn (förutsatt att ett ovidkommande kort dykt upp på turn).

 

Fast en risk som man inte ska glömma är den tredje spelaren som jag, genom att inte raisa pre, tillät att syna. Hade ingen bra koll på honom. Svårare att gissa en synare än bettare tycker jag. Men låt säga att han hade ett lågt pocketpar. Hade han då träffat set så hade det blivit fiasko av hela mitt case.

 

Nu vet jag inte exakt hur du spelar men jag vill vara aggresiv!

 

Självklart ska din höjning pre vara så stor att han synar men ändå tveckar på sin hand. När han träffar Top Pair så kan han omöjligt checka (om han inte är en dålig spelare) eftersom han vet att du då plikttroget kommer betta oavsett hand/träff och då står han där utan information. När du sedan höjer honom på floppen så kan han bara sätta dig på 2 händer AA/AK, och om han synar och det kommer Q på turn så kan du fortfarande få honom att folda när du ställer (pengarna ska "alltid" in). Det föregående beror ju på hur stora stackarna är på floppen relativt till potten. Om han synar din bet på floppen så kan han ju inte vara allt för säker på sin hand. Och du har ju visat grym styrka på dom 2 första satsningsrundorna, när du sedan ställer när Q kommer så måste han sätta dig på AA/AQ eller en "bluff". Det kanske inte gör att du vinner den här potten MEN kanske 1/10 med samma senario och samma kort och eftersom pengarna ändå åkte in så kan det omöjligt vara EV-.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...