Donner Postad 2 December , 2005 Rapport Postad 2 December , 2005 Hur fasen kollar man vilken port/portar ett program använder? Jag försöker få fart på en router och då måste jag veta vilken port Pokerstars använder. Eller ännu bättre, är det nån som vet vilken port Pokerstars går igenom? Hjälp! Citera
TANDEMCYKELN Postad 2 December , 2005 Rapport Postad 2 December , 2005 Vän, Kör "netstat -a" i kommandotolken, så får du reda på vilka portar som dina aktiva program använder just nu. I övrigt kolla du in på http://www.portforward.com . Citera
Donner Postad 2 December , 2005 Författare Rapport Postad 2 December , 2005 Vän, Kör "netstat -a" i kommandotolken, så får du reda på vilka portar som dina aktiva program använder just nu. I övrigt kolla du in på http://www.portforward.com . Den svarta rutan som allt listas i när man kör nestat-a stänger sig innan jag hinner läsa. Citera
therussian Postad 2 December , 2005 Rapport Postad 2 December , 2005 Vän, Kör "netstat -a" i kommandotolken, så får du reda på vilka portar som dina aktiva program använder just nu. I övrigt kolla du in på http://www.portforward.com . Den svarta rutan som allt listas i när man kör nestat-a stänger sig innan jag hinner läsa. Prova att köra Kommandotolken under tillbehör i Start-menyn istället för att skriva det direkt i Kör... Citera
Donner Postad 2 December , 2005 Författare Rapport Postad 2 December , 2005 Nu har jag svarta rutan uppe, men hur fan läser man av den?!? Ingen aning vad som är vad alls. Det står en radda med Donner:1029, Donner:1040 osv. är det portarna? Om det nu är det, hur vet jag vilken som tillhör pokerstars? Citera
TANDEMCYKELN Postad 2 December , 2005 Rapport Postad 2 December , 2005 Nu har jag svarta rutan uppe, men hur fan läser man av den?!? Ingen aning vad som är vad alls. Det står en radda med Donner:1029, Donner:1040 osv. är det portarna? Om det nu är det, hur vet jag vilken som tillhör pokerstars? Sorry! Jag körde rent från huvudet, men när jag nu kollade in vad man ska skriva, så märker jag att du måste lägga till en växel för att se vilken fil det är som lyssnar på porten. Skriv så här: netstat -a -b Citera
Donner Postad 5 December , 2005 Författare Rapport Postad 5 December , 2005 Oki, nu ska vi se....fortfarande osäker på vad som är vad. Får upp tre tänkbara grejor. En under kolumnen "lokal adress" på fyra siffror, men den är olika varje gång jag kör netstaten. En under kol. "fjärradress" som är ett IPnummer följt av :26002 En under kol. "PID" på fyra siffror som oxå är olika varje gång. Är det 26002 som är porten för stars? Använder alla som spelar på stars samma port? Isf kanske nån vänlig själ som är lite snitsigare än jag är på det här kolla nummret åt mig. Citera
lazerharp Postad 5 December , 2005 Rapport Postad 5 December , 2005 PID står för Process ID. När du startar applikationen så få den ett nytt ID varje gång. I ditt fall så är det port 26002 som är den port som används vid anslutning. Skall försöka kolla när jag kommer hem vilken port som används av Pokerstars. Citera
cheunce Postad 5 December , 2005 Rapport Postad 5 December , 2005 Hur fasen kollar man vilken port/portar ett program använder? Jag försöker få fart på en router och då måste jag veta vilken port Pokerstars använder. Eller ännu bättre, är det nån som vet vilken port Pokerstars går igenom? Hjälp! Varför behöver du veta vilka portar den använder? Nu har jag iofs inte kört pokerstars men jag ser ingen anledning till att du skulle behöva öppna upp eller forwarda några portar för att ett program som körs på din dator som inte är en server. Om du kört en FTP-server hade jag förstått eftersom du då får request utifrån. I detta fall så bör/ska all signalering startas från din dator och då fixar routern så att svaret går till rätt dator. Men jag kan ju missat något. Citera
Donner Postad 5 December , 2005 Författare Rapport Postad 5 December , 2005 Hur fasen kollar man vilken port/portar ett program använder? Jag försöker få fart på en router och då måste jag veta vilken port Pokerstars använder. Eller ännu bättre, är det nån som vet vilken port Pokerstars går igenom? Hjälp! Varför behöver du veta vilka portar den använder? Nu har jag iofs inte kört pokerstars men jag ser ingen anledning till att du skulle behöva öppna upp eller forwarda några portar för att ett program som körs på din dator som inte är en server. Om du kört en FTP-server hade jag förstått eftersom du då får request utifrån. I detta fall så bör/ska all signalering startas från din dator och då fixar routern så att svaret går till rätt dator. Men jag kan ju missat något. Pokerstars laggar när jag kör mitt bredband via routern. Enligt dlinks support så beror det på brandväggen i routern och kan lösas genom att skapa regler för nånting(minns/fattade inte vad supporten sa) och då måste jag fylla i vilken port stars använder. Citera
lazerharp Postad 5 December , 2005 Rapport Postad 5 December , 2005 Håller helt med att det är skumt att du behöver öppna portar i D-link. De brukar alltid ha öppet allt utåt från det lokala nätet till internet. Vilken router har du? Är det en 604 eller? Citera
Donner Postad 5 December , 2005 Författare Rapport Postad 5 December , 2005 Håller helt med att det är skumt att du behöver öppna portar i D-link. De brukar alltid ha öppet allt utåt från det lokala nätet till internet. Vilken router har du? Är det en 604 eller? Mmm, 604:an är det ja. Citera
lazerharp Postad 5 December , 2005 Rapport Postad 5 December , 2005 Om jag kommer ihåg 604an rätt så finns det två ställen som du kan kolla. Under filters advanced kollar du om några av "filters" är enabled. Testa först att sätta dessa på disabled eller om du kan göra om en av de som finns till alla portar. Disable gäller bara om det är deny på något sätt Under advanced firewall kollar du att det finns en regel som är typ "allow LAN to any (eller om det är typ *)" Citera
Donner Postad 5 December , 2005 Författare Rapport Postad 5 December , 2005 Om jag kommer ihåg 604an rätt så finns det två ställen som du kan kolla. Under filters advanced kollar du om några av "filters" är enabled. Testa först att sätta dessa på disabled eller om du kan göra om en av de som finns till alla portar. Disable gäller bara om det är deny på något sätt Under advanced firewall kollar du att det finns en regel som är typ "allow LAN to any (eller om det är typ *)" Alla filter står på always och brandväggen är på allow LAN,* Citera
Donner Postad 5 December , 2005 Författare Rapport Postad 5 December , 2005 Hittade precis det här på stars hemsida Do I need to configure my cable modem router or DSL router in any special manner? What Winsock ports does PokerStars use? PokerStars software uses two port numbers by default: 26002 and 443. They are interchangeable, but PokerStars will select one for you automatically. You may change the port number in the configuration files if you wish. PokerStars does not require you to configure your cable or DSL router in any special manner to permit you to connect. Most such routers will work out of the box without changing the settings. If you have changed the settings for firewall purposes, you should ensure that these two ports are "passed through" unaffected and unblocked. Please see your router manual for instructions on this if needed. Borde alltså inte behövas några justeringar. Citera
Donner Postad 5 December , 2005 Författare Rapport Postad 5 December , 2005 Nu har jag försökt komma fram till Dlinks support sen kl 16. Tre timmar! Snart åker routerhelvetet ut genom fönstret.. Citera
lazerharp Postad 5 December , 2005 Rapport Postad 5 December , 2005 Skumt. Kolla på Ip filters om det står något där. Om det ligger ett antal portar där kan du testa att lägga till 26002 där på samma sätt som 80,443,25 osv står. Citera
Donner Postad 5 December , 2005 Författare Rapport Postad 5 December , 2005 Skumt. Kolla på Ip filters om det står något där. Om det ligger ett antal portar där kan du testa att lägga till 26002 där på samma sätt som 80,443,25 osv står. Jag fixar inte att lägga in såna grejor. Förstår inte vad de vill att jag ska fylla i. Port range o massa skumma grejor. Det sista jag tänkte prova var det som supporten sa när jag pratade med dem före helgen. Man skapar nått under virtual server. Det enda jag inte vet vad jag ska fylla i där är Private IP som redan är förifyllt med 192.168.0. föjlt av en tom ruta med plats för tre siffor. Vad ska det stå där månne? Citera
TANDEMCYKELN Postad 5 December , 2005 Rapport Postad 5 December , 2005 Det sista jag tänkte prova var det som supporten sa när jag pratade med dem före helgen. Man skapar nått under virtual server. Det enda jag inte vet vad jag ska fylla i där är Private IP som redan är förifyllt med 192.168.0. föjlt av en tom ruta med plats för tre siffor. Vad ska det stå där månne? Det är det IP-nummer du har lokalt. Om du skriver ipconfig i kommantolken, så bör du se en rad där det står "IP Address" följt av 192.168.0.*? Citera
Donner Postad 5 December , 2005 Författare Rapport Postad 5 December , 2005 Det sista jag tänkte prova var det som supporten sa när jag pratade med dem före helgen. Man skapar nått under virtual server. Det enda jag inte vet vad jag ska fylla i där är Private IP som redan är förifyllt med 192.168.0. föjlt av en tom ruta med plats för tre siffor. Vad ska det stå där månne? Det är det IP-nummer du har lokalt. Om du skriver ipconfig i kommantolken, så bör du se en rad där det står "IP Address" följt av 192.168.0.*? Tack, hittade den! Citera
Donner Postad 5 December , 2005 Författare Rapport Postad 5 December , 2005 Men tyvärr hjälpte inte supportens instruktioner ett skit. Blev sitting out direkt när jag försökte posta stora blinden. Vad ska man hitta på nu då? Undrar om det ens är nån ide att ringa supporten igen!? Citera
lazerharp Postad 5 December , 2005 Rapport Postad 5 December , 2005 Jag är ytterst tveksam till att du skall skapa en virtual server. Det är till för att sätta upp tex en webserver på din dator. När någon från internet skall komma åt din maskin. Du skall bara se till att du kommer åt porten ut på internet. Citera
Donner Postad 6 December , 2005 Författare Rapport Postad 6 December , 2005 Då kom jag äntligen fram till supporten! Efter att ha följt deras instruktioner kom de fram till att det måste vara nått fel på routern. En ny kommer med posten. Pokerstars funkar nu iaf efter att jag ändrat i inställningarna till att datorerna ska kringgå routerns brandvägg. Stort tack till er som har hjälpt mig i tråden! Framstod som en IT-tekniker i telefon med supporten och flashade med grejor som : -jag körde en netstat, och -jag har redan checkat filtren. Citera
bzkt Postad 6 December , 2005 Rapport Postad 6 December , 2005 Jag har en D-Link 604 som jag önskar att jag aldrig införskaffat. Kör en tysk hemmabygd tredjepartsfirmware för att den ens ska fungera som den ska. Och inte ens då fungerar den som den ska. Jag tror nästa router du får kommer vara lika kass Citera
Donner Postad 6 December , 2005 Författare Rapport Postad 6 December , 2005 Jag har en D-Link 604 som jag önskar att jag aldrig införskaffat. Kör en tysk hemmabygd tredjepartsfirmware för att den ens ska fungera som den ska. Och inte ens då fungerar den som den ska. Jag tror nästa router du får kommer vara lika kass Så här i efterhand skulle man kanske lagt några spänn extra på att köpa en schysstare router men där fick man för att man snålar. Router för 399kr=svindyrt Se riverkortet för $50=billigt Citera
Recommended Posts