Gå till innehåll

Sannolikhet för KK vs AA på 10-manna bord?


Jorre

Recommended Posts

Vad är sannolikheten att man själv har KK och möter AA på ett 10 mannabord.

 

Vill gärna ha sannolikheten för detta, för det har inträffat för mig väldigt ofta när jag har fått KK, och jag tänker också om det går att lägga KK emot en spealr du inte vet ngt om?

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chansen att man får KK:

 

(4 över 2)/(52 över 2)=0.4525%

 

Chansen att en viss spelare har AA, man har ju sett kungarna så de är borta ur leken:

 

(4 över 2) /(50 över 2)=0.4898%

 

Eftersom det finns nio andra spelare, kan man approximativt multiplicera ovan med nio och får chansen att nån av de nio har AA.

 

chansen att nån av de nio har AA samtidigt som man har KK, dvs chansen att situationen uppstår (approximativt):

 

9X0.4898X0.4525= 0.0199%

 

Detta innebär att om man spelar 5000 händer så är chansen att man råkar ut för KK mot AA ca 50%.

 

Men ovan är ganska irrelevant för situationen AA mot KK, eftersom chansen att man är uppe mot AA ökar markant då han går allin.

 

Om man ska syna en allin preflop med KK beror på hur höga Blindsen är i förhållande till den stack som riskeras. I början av WSOP säger många att det inte är värt att syna en allin med KK, medan andra säger tvärtemot.

 

Ett viktigt begrepp i Poker är M. M=stack/(totala blinds+ante)x(antal spelare vid bordet)/10.

 

Hur högt M måste vara för att slänga KK mot Allin, tror jag inte det är någon som har ett exakt svar på. Jag skulle gissa att M>100 för att slänga KK preflop, men rätta mig om ni tycker mindre!

 

Jag skulle vilja påstå att för att slänga KK mot en Allin preflop måste man ha en jäkligt bra read.

 

På B2B tex brukar folk gå allin med lite allt möjligt preflop. Har hänt att jag synat allin med AJ eftersom jag vet att personen förmodligen har en sämre hand. Om man gör likadant på Stars blir man fattig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...