Gå till innehåll

NLT - Hur spela låga floppde topp-par?


Mr Trader

Recommended Posts

Jag har alltid svårigheter att spela långt floppade topp-par. Tycker det alltid känns riskfyllt och vet att jag går back en hel del på detta.

 

Situationerna uppstår när jag limpar in med suited connectors eller sitter på någon av blindsen.

 

Problemen som jag ser det är att det är finns många händer som kan slå mig redan på floppen som överpar, träffade sets eller tvåpar (sistnämnda = oftast nån av blindsen). Sedan efter floppen kommer ofta överkort vilka alla utgör hot mot min hand. Ev. vinst blir ofta liten medan ev. förlust blir stor.

 

En situation uppstod igår. Jag satt på small blind med A9os. Nivån är NL 0,25/0,50. Alla foldar fram till mig. Jag höjer 0,5->1 euro (för svag bet?). Big blind (BB) synar. Flop 569, varav två ruter. Tror mig ha den bästa handen. Bestämmer mig för att betta 1 euro (vilket jag nog skulle gjort även om jag missat floppen).

 

BB reraisar mig 2 euro varpå jag reraisar 2 euro till. Han synar och ett "icke kort" kommer upp som en 2a i icke ruter. Jag checkar och han checkar. Rivern visar en K i icke ruter. Jag checkar varpå han bettar 8. Jag tror inte han har K. Men vad göra?

 

Vet att jag satt mig i en svår situation. Hur skulle ni gjort för att undvida att hamna här? Bettat högre före floppen? Inte reraisat på flop? Reraisat mer? Bettat på turn och/eller river?

 

* Mini RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hade höjt till 2 preflop. Sen strax under pott på floppen. Och sen ändå blivit höjd så är det lite enklare att sätta Fi på en hand. Väldigt svårt med miniraisar.

 

I många böcker osv står det ofta att det är på floppen handen avgörs. Det stämmer oftast. Dvs om du går vidare efter floppen och inte har någon information am vad Fi har så blir misstagen på turn ovh river mycket dyrare.

 

Därför offrar jag ofta lite saftigare bets/reraisar på floppen för information.

 

/Balobas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför du checkar turn. Du säger att du tror att du leder på floppen och det kommer som du själv säger ett "icke-kort". Varför saktar du ner här?

 

Tycker du ska leda ut ~3/4 pott på turn och får du omslag då får du nog börja fundera på om du verkligen är före.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför du checkar turn. Du säger att du tror att du leder på floppen och det kommer som du själv säger ett "icke-kort". Varför saktar du ner här?

 

Nä. Jag visar mig inte stark direkt. Min första höjning på floppen vet jag är svag och det var medvetet. Ångrar inte det direkt eftersom jag tycker mig ha en stark hand mot bara en motståndare. Tror han att jag bluffar så kan han reraisa mig, vilket han gjorde. Då vill jag visa att jag verkligen har en hand och därför reraisar fi. Har han nu inget så bör han lägga sig var min tanke. Höjningen inser jag är dock för svag för att ge någon information. Tror att Fi har träffat något men att min hand är starkare.

 

Min check på turnen är svag och det får jag betala för senare. Jag ville se hur fi skulle agera. Om han skulle försöka ta kommandot och i så fall hur. Riverkortet är jag inte rädd för men känner mig inte tillräckligt stark för att betta. Hoppas på att fi ska checka eller lägga ett litet bet. Men fi bettar relativt potten stort.

 

Vad hände. Jo jag synade hans bet på rivern. Han visade upp 56, dvs han hade floppat två par. Antar att mitt allvarligaste fel var att inte höja tillräckligt före floppen och att jag sedan skulle raisat mer på floppen för att se var fi stod.

 

Tack för era synpunkter. Jag inser att jag spelar kasst här. Det är ju själva anledning till denna postning. Kom gärna med fler synpunkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...