Gå till innehåll

För snygg för fängelse?


Skadast

Recommended Posts

Jag vill vara jämställd. Jag vägrar att göra annat än att jämföra exakt. Det är nämligen så att en 14-årig flicka är minst lika kåt som en 14-årig kille. Det har inget med politik att göra utan det bara är så.

Det där är ju bara att blunda för verkligheten. Män och kvinnor har rejält olika sexuella beteenden och det finns rätt gott om forskning som visar det. Dessutom så vore det ju rätt konstigt om könen i just våran variant av däggdjur betedde sig likadant medans så inte är fallet i någon annan art. Evolutionärt så vore det ju extremt konstigt om båda könen hade samma kriterier för sex iom att den potentiella kostnaden för honan är extremt mycket högre.

 

Helt ok att vara jämställd, men säger man att män och kvinnor är helt och hållet likadana i botten så ignorerar man ju tonvis med empirik vilket kan leda till rätt dåliga beslut.

 

Dessutom är det inte så att 14-åriga flickor i regel blir kära i nån äldre kille. De blir fetkåta. Att man sen använder en annan terminologi för att beskriva flickors kåthet är enbart en social konstruktion för att man inte kan hantera flickors sexualitet. Vi alla får inse våra brister i det avseendet. 14-åriga flickor kan dessutom vara hur beräknande och manipulativa som helst och inte ens i närheten så mycket offer som du verkar tro att de är.

Nu kan jag inte så mycket om hur kåta eller manipulativa fjortistjejer är men jag kan lova att deras beteenden skiljer sig ganska drastiskt från jämnåriga pojkar.

 

Tyvärr, MrPitch. Av rättssäkerhetsskäl är det ett måste att resonera som jag gör. Ingen mannamån. Lika för alla.

Men nu ignorerar du en annan del av ekvationen, även om det stämmer att 14-åringar av båda könen beter sig likadant så är det definitivt inte så att båda könen som är 25+ förhåller sig likadant till fjortisar. Jag är tämeligen hundra på att det är mycket vanligare att vuxna män är kåta på fjortistjejer än vuxna kvinnor är kåta på fjortispojkar. Dessutom är män typ ett par 1000% mer benägna att på ett eller annat sätt tvinga till sig sex. Så om man applicerar samma bevisbörda på båda könen så innebär det att antingen en större grupp oskyldiga blir dömda i ena könet eller en större grupp skyldiga går fria i det andra könet.

 

Oj, nu blev det väl teoretiskt. Jag som försökte vara så konkret med mitt lilla talande exempel som ingen verkar vilja ta i. Jag håller helt med om det du skriver, att det är män som oftare tilltvingar sig sex, är mer sugna på yngre och så vidare.

 

Det är alltså skillnad mellan könen i de flesta avseenden (jag skojade bara med min feministiska inriktning) men min poäng är att det är minst lika jävligt att vara kille i dagens samhälle som inte bara måste ta ansvar för sin egen fylla utan även för tjejens. Killarnas situation kommer ju helt bort i debatten. Om du bara visste hur många killar som helt oförtjänt råkat riktigt jävla illa ut i detta land de senaste 20 åren skulle du få spel.

 

Jag är dock helt off när det gäller din syn på flickors/kvinnors sexuella beteende. Vad bygger du din uppfattning på egentligen? Här måste det ju vara din egen erfarenhet du talar om. Det är nämligen min egen erfarenhet jag går på för regeringsbeställd forskning är ju ett skämt. För det folk säger att de gör och vad de egentligen gör är två helt olika saker har jag lärt mig. Jag hoppas verkligen inte att du hänvisar till "universitetsforskning". För jag kan ta vilken forskningsrapport som helst och - helt rättvist - slakta den fullständigt.

 

Eller också är det så att just jag (och några polare till mig) på något helt ovetenskapligt sätt dras till särskilt påflugna ocfh förslagna tjejer. Dessutom har jag en hel del kvinnliga väninnor som jag festar ofta med och där hamnar till och med jag i lä när jag ser hur de går på. Jag vill nog dra det så långt att jag anser att unga tjejer i en hel del avseenden beter sig betydligt värre än jämnåriga killar. Vilket är logiskt eftersom de utvecklas och mognar tidigare och därmed är i farten tidigare. Hoppas du inte tror att tjejer beter sig "finare"...

 

Men poängen är fortfarande att det är en jävla skillnad mellan hur man ser på en 25-årig kvinna som har sex med ung kille och en 25-årig man som har sex med en ung tjej. Där finns ju en annan solklar orättvisa.

 

Angående rättssäkerheten är du helt rätt ute. Det är ytterst svårt att få en kvinna dömd för sexbrott. En man i samma sits hade åkt dit så det skrikit om det. Det kan jag leva med. Jag menar, världen är ju inte rättvis, inte pokern heller och någon millimeterrättvisa är jag inte ute efter. På ett ungefär rätt är ok för min del. Att skyldiga - oavsett kön - går fria i brist på bevis accepterar jag. Så måste samhället funka.

 

Det jag däremot vägrar att ta är att män döms utan bevis, att de tvingas ta ansvar för att en tjej gjort bort sig alldeles på egen hand och att de ibland döms för grejer som är fullständigt normala.

 

Jag vill fortfarande att någon hjälper mig i exemplet med Lisa. Vad är problemet egentligen? Ska vi för enkelhetens skull göra Lisa till 16 år gammal.

 

Exemplet är nämligen inte alls påhittat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkvärt:

 

Hade ni verkligen reagerat likadant om det var en 25-årig manlig lärare och en 14-årig flicka?

 

"Fan vilken flax hon hade, fick en fet och erfaren kuk i sig, skönt!"

 

Spot on! I lagstiftning kan man väl ändå inte göra undantag baserat på offrets kön!? Jag tror inte någon anser att detta vore i riktning mot jämställdhet...I denna situation finns det knappast många killar som är annat än avundsjuka på denna 14-åriga kille som fick till det med detta bombnedslag, men någonstans måste gränsen dras. Om killen hade varit 10 i stället, hade ni ändå ansett det vara ok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, nu blev det väl teoretiskt. Jag som försökte vara så konkret med mitt lilla talande exempel som ingen verkar vilja ta i. Jag håller helt med om det du skriver, att det är män som oftare tilltvingar sig sex, är mer sugna på yngre och så vidare.

Jag som tyckte jag var jättepraktisk och konkret. :-)

 

Det är alltså skillnad mellan könen i de flesta avseenden (jag skojade bara med min feministiska inriktning) men min poäng är att det är minst lika jävligt att vara kille i dagens samhälle som inte bara måste ta ansvar för sin egen fylla utan även för tjejens.

Hmm, antagligen inte något du bör ta upp i närheten av någon som fött barn eller blivit lönediskriminerad. :-)

 

Killarnas situation kommer ju helt bort i debatten. Om du bara visste hur många killar som helt oförtjänt råkat riktigt jävla illa ut i detta land de senaste 20 åren skulle du få spel.

Pratar vi om brottsrubriceringen "sexuellt utnyttjande av underårig" nu? Grejen är att sådana brott är så svårbevisade att det alltid kommer antingen kommer finnas en rejäl hög oskyldiga bland de dömda eller en hel del skyldiga bland de frigivna eftersom det är så svårt att klart skilja mellan kategorierna. Man får helt enkelt väga samhällskostnaden av att antingen låta den potentiella kostnaden för att utnyttja underåriga vara låg gentemot samhällskostnaden av att döma oskyldiga killar. Det är inte direkt ett lätt beslut.

 

Något som får mig att luta lite mot att döma extra oskyldiga killar är att den fysiska maktbalansen är så väldigt ojämn till att börja med mellan könen att det är bra om det finns ett potentiellt hot mot killen där också så att inte tjejen får ta så väldigt mycket mer risker.

 

Ett annat alternativ är ju att utrusta varje tjej med automatvapen. :-)

 

Jag är dock helt off när det gäller din syn på flickors/kvinnors sexuella beteende. Vad bygger du din uppfattning på egentligen?

Smittstudier, riskbeteenden angående sexuella sjukdomar, evolutionsteori, zoologi, neurologi. Fast på ett väldigt slarvigt sätt, så snälla fråga mig inte om för mycket referenser. :-)

 

Jag hoppas verkligen inte att du hänvisar till "universitetsforskning". För jag kan ta vilken forskningsrapport som helst och - helt rättvist - slakta den fullständigt.

Så du tycker att anekdotiska bevis trumfar empirisk forskning? Har lite svårt att se att vi kommer kunna hitta någon gemensamt synsätt i så fall.

 

Appropå självrapporteringen så måste du ju ändå medge beteendeskillnader hos män och kvinnor även om du tror att de ljuger. Då ljuger de ju nämligen i olika utsträckning.

 

Vilket är logiskt eftersom de utvecklas och mognar tidigare och därmed är i farten tidigare. Hoppas du inte tror att tjejer beter sig "finare"...

Jag vet inte riktigt vad du menar med "finare", vad jag hävdar är att de beter sig signifikant annorlunda vilket inte alls är samma sak som "mindre kåt", mm. Exempelvis har jag för mig att kvinnor i mycket mindre utsträckning än män är rejäla smittspridare av sexuellt överförbara sjukdomar, sånt implikerar en hel del om sexuellt beteende hos könen.

 

Men poängen är fortfarande att det är en jävla skillnad mellan hur man ser på en 25-årig kvinna som har sex med ung kille och en 25-årig man som har sex med en ung tjej. Där finns ju en annan solklar orättvisa.

Men det är ju en åsikt som är väl förankrad i verkligheten. Om en 25- årig man haft sex med en 14-åring så är det mycket sannolikare att det varit ett övergrepp. Så jag ser inte riktigt orättvisan i det hela.

 

Angående rättssäkerheten är du helt rätt ute. Det är ytterst svårt att få en kvinna dömd för sexbrott. En man i samma sits hade åkt dit så det skrikit om det. Det kan jag leva med. Jag menar, världen är ju inte rättvis, inte pokern heller och någon millimeterrättvisa är jag inte ute efter. På ett ungefär rätt är ok för min del. Att skyldiga - oavsett kön - går fria i brist på bevis accepterar jag. Så måste samhället funka.

I alla rättsystem så kommer alltid några oskyldiga bli dömda om systemet ska vara ens i närheten av meningsfullt. Vad man har att förhålla sig till är andelen oskyldiga som döms.

 

Det jag däremot vägrar att ta är att män döms utan bevis, att de tvingas ta ansvar för att en tjej gjort bort sig alldeles på egen hand och att de ibland döms för grejer som är fullständigt normala.

Problemet med den attityden är att den gör våldtäckter till en ganska riskfri sysselsättning eftersom det blir så sjukt svårt att döma någon. Vilket i sin tur leder till att man får mycket fler våldtäckter.

 

Jag vill fortfarande att någon hjälper mig i exemplet med Lisa. Vad är problemet egentligen? Ska vi för enkelhetens skull göra Lisa till 16 år gammal.

Tja, Lisa får väl för fan visa lite stake och säga att hon var helt med på noterna.

 

Jag ser allmänt inget jätteproblem i att en fjortonåring som är mogen nog att fatta vad det handlar om har sex med två äldre män och har åtta orgasmer. Jag ser däremot ett jätteproblem i att en fjortonåring som inte fattar vad hon ger sig in i hamnar i en situation som hon inte kan hantera inte har någon rättslig hjälp att hämta (pga väldigt hög bevisbörda) när hon haft sex med två äldre män. Även om hon haft åtta eller fler orgasmer.

 

Har man sex med en fjortonåring (eller sextonåring för den delen) så ska man helt enkelt vara jävligt säker på att man inte orsaker denne någon som helst skada (det ska man ju förstås vara allmänt också, men när det rör sig om personer som knappast är vuxna får man allt lägga på några extralager säkerhet). Är man inte det så får man väl klara sig utan det sexet, det är knappast någon stor kostnad för samhället om ingen äldre någonsin fick knulla en fjortonåring.

 

Spot on! I lagstiftning kan man väl ändå inte göra undantag baserat på offrets kön!?

Det är ju supersjälvklart att man både kan och måste göra det i lägen där skillnaderna mellan könen är stora. Exempelvis lagstiftning kring föräldraskap så bör man nog särskilja lite mellan könen om det inte ska bli löjligt.

 

Däremot är det ju bra om man ser till att ha mycket starka bevis på skillnader mellan könen innan man baserar lagstiftning på dessa skillnader.

 

Jag tror inte någon anser att detta vore i riktning mot jämställdhet...

Jo, jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkvärt:

 

Hade ni verkligen reagerat likadant om det var en 25-årig manlig lärare och en 14-årig flicka?

 

"Fan vilken flax hon hade, fick en fet och erfaren kuk i sig, skönt!"

 

Spot on! I lagstiftning kan man väl ändå inte göra undantag baserat på offrets kön!? Jag tror inte någon anser att detta vore i riktning mot jämställdhet...I denna situation finns det knappast många killar som är annat än avundsjuka på denna 14-åriga kille som fick till det med detta bombnedslag, men någonstans måste gränsen dras. Om killen hade varit 10 i stället, hade ni ändå ansett det vara ok?

 

Ursäkta om jag snor tråden ett tag men..

Om båda två var män då? Både läraren och eleven. Hur tror ni domstolen hade reagerat då om advokaten sa att han är för snygg för att sitta i fängelse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som får mig att luta lite mot att döma extra oskyldiga killar är att den fysiska maktbalansen är så väldigt ojämn till att börja med mellan könen att det är bra om det finns ett potentiellt hot mot killen där också så att inte tjejen får ta så väldigt mycket mer risker.

 

Wow! Stopp ett tag nu. Här skiljer vi oss åt rätt kraftigt - som jag misstänkte, Herr Hjort. Jag ska sätta dit dig. Jag har inga problem att skaffa fram en asfin 16-åring som gråtande kan berätta vad du gjort med henne. Sen får vi se vad du tycker. Du kan helt enkelt inte inse konsekvenserna av att bli oskyldigt dömd för ett sånt här brott och vad det innebär att åka på en sån här resa. Jag är helt övertygad om att du efteråt hellre hade sett att du blivit våldtagen av en tvåmetersneger. Men om det är så att du gärna offrar dig själv i den feministiska kampen och tar ditt treåriga straff med allt vad det innebär av polisförhör, häktning, domstolsförhandlingar, nedsvärtningar i media (där de berättar om ditt spelberoende, märkliga inlägg på nåt forum, din pedantiska läggning och så vidare), totalt fördömd i bekantsskapskretsen och en väldigt jobbig fängelsetid så har du min välsignelse. Men då är det du som måste ta smällen. Inte nån kille som faktiskt inte vill och säger nej...

 

Smittstudier, riskbeteenden angående sexuella sjukdomar, evolutionsteori, zoologi, neurologi. Fast på ett väldigt slarvigt sätt, så snälla fråga mig inte om för mycket referenser. :-) .

 

Ha, ha, ha! Ja, humor och självdistans har du iaf...

 

Appropå självrapporteringen så måste du ju ändå medge beteendeskillnader hos män och kvinnor även om du tror att de ljuger. Då ljuger de ju nämligen i olika utsträckning.

 

Ja, just det. Men det jag bevittnat, det är jag ju själv varit med om.

 

Exempelvis har jag för mig att kvinnor i mycket mindre utsträckning än män är rejäla smittspridare av sexuellt överförbara sjukdomar, sånt implikerar en hel del om sexuellt beteende hos könen.

 

Män blir alltså smittade av andra män eller?

 

Men det är ju en åsikt som är väl förankrad i verkligheten. Om en 25- årig man haft sex med en 14-åring så är det mycket sannolikare att det varit ett övergrepp. Så jag ser inte riktigt orättvisan i det hela.

 

Jo, just det du skriver. Lämna matten hemma. Vad hände i det enskilda fallet? Det är det enda intressanta. Övergrepp? Bra, döm snubben. Frivilligt samlag? Använd det sunda förnuftet för fan.

 

I alla rättsystem så kommer alltid några oskyldiga bli dömda om systemet ska vara ens i närheten av meningsfullt. Vad man har att förhålla sig till är andelen oskyldiga som döms.

 

Ok, jag anser att det borde vara noll men världen är inte perfekt. Alltså ett visst svinn får man räkna med. Dock är det i Sverige alldeles hiskeligt stort antal män som inte ens skulle vara i närheten av en domstol som ändå hamnar där. Gränsen passerades för länge sen. Snart tar jag en automatkarbin...

 

Problemet med den attityden är att den gör våldtäckter till en ganska riskfri sysselsättning eftersom det blir så sjukt svårt att döma någon. Vilket i sin tur leder till att man får mycket fler våldtäckter.

 

Helt fel. Det är inte alls svårt att döma nån för våldtäkt. Jag kan som sagt sätta dit dig på nolltid utan att ens anstränga mig. Det där är propaganda som feministmedierna tutat i folk. Det är tvärtom otroligt enkelt få någon dömd för våldtäkt. En kvinnas ord räcker - vilket jag under vissa villkor tycker är ok. Orsaken till att så få döms av alla som anmäls har en helt annan - för feministerna - obehagligare förklaring. Du vet tydligen inte vad som anmäls och hur det går till. Lisa är typexempel på detta...

 

Tja, Lisa får väl för fan visa lite stake och säga att hon var helt med på noterna.

 

Jaså? Nu är jag inte med. Det är alltså enklare för Lisa att ta sig ur den situationen än en uppraggningssituation med en kille? Jag vet inte, men något säger mig att Lisa kan hantera en kille bättre än maffian på rektorsexpeditionen. För jag har en känsla att vad än Lisa säger så kommer det att tolkas som ett övergrepp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då är det du som måste ta smällen. Inte nån kille som faktiskt inte vill och säger nej...

Tja, det där resonemanget var ju i stort sett meningslöst.

 

Ja, just det. Men det jag bevittnat, det är jag ju själv varit med om.

Jo, men du har ju inte ett representativt urval så din erfarenhet är ju inte särskilt relevant att bygga resonemang om lagstiftning på.

 

Män blir alltså smittade av andra män eller?

I viss utsträckninig ja ;-). Men jag tror inte det är därför de sprider smitta större utsträckning utan det har nog med att göra med benägenhet att skydda sig, geografisk rörlighet och lite annat att göra. Även om vi kan tacka bisexuella män för en snabb spridning av rätt mycket spännande sjukdomar. Prostituerade är ju iofs rätt ordentligt starka i den här gruppen, så kanske det inte är så stor skillnad mellan könen. Rätt meningslös sidodebatt i vart fall.

 

Ok, jag anser att det borde vara noll men världen är inte perfekt. Alltså ett visst svinn får man räkna med. Dock är det i Sverige alldeles hiskeligt stort antal män som inte ens skulle vara i närheten av en domstol som ändå hamnar där. Gränsen passerades för länge sen. Snart tar jag en automatkarbin...

Ok, jag tror det är precis tvärtom. Åtminstone om man ser till antalet anmälda fall och antalet domar. Om din åsikt ska vara rimlig så måste ju kvinnor som anmäler övergrepp ljuga mycket.

 

Helt fel. Det är inte alls svårt att döma nån för våldtäkt. Jag kan som sagt sätta dit dig på nolltid utan att ens anstränga mig.

 

År 2000 så anmäldes 8734 sexualbrott i hela landet varav 39% klarades upp. Jag hade iofs väntat mig att den siffran skulle vara lägre, men det indikerar ju inte direkt att det är jättelätt att sätta dit någon. Lite missvisande blir det ju iom att en del av de här fallen är överfallsvåldtäckter och gärningsmannen inte kunnat hittas. Helst skulle man ju filtrerat efter fall där gärningsmannen blivit direkt utpekad och se hur många som då blivit fällda. Vad jag förstått så är dock andelen överfallsvåldtäckter ganska låg så de kan inte ha påverkat statistiken så där jättemycket. Alltså bör vi ha en situation där ganska stor del av de faktiskta våldtäckerna med utpekade gärningsmän inte klaras upp (plus att det är ett brott som i rätt stor utsträckning inte anmäls).

 

Så frågan är hur stor del av de här anmälningarna du tror är rena lögner och hur stor del av lögnerna som leder till fällande domar.

 

Vill du kolla mer statistik själv så kan du titta här: http://statistik.bra.se/solwebb/action/index

 

Du vet tydligen inte vad som anmäls och hur det går till. Lisa är typexempel på detta...

Nej, jag har ingen särskild erfarenhet av sexualbrottsmål. Hur många har du erfarenhet av?

 

Jaså? Nu är jag inte med. Det är alltså enklare för Lisa att ta sig ur den situationen än en uppraggningssituation med en kille?

Nu vet jag inte riktigt vad du pratar om och jag ser inte vad det har med saken att göra. Vad jag säger är att om Lisa haft ömsesidigt frivilligt sex med två män och inte tagit någon skada av det så bör hon stå för det. Oavsett så är Lisa inte vuxen och ska inte behöva ta särskilt mycket ansvar i någondera situationen.

 

Och jag anser definitivt att det är lättare för en 14-årig tjej att värja sig gentemot en inkompent byråkrat som vill anmäla falskt å hennes vägnar än det är för henne att värja sig i en faktiskt övergreppsituation. Jag kan inte tänka mig någon som samtidigt inte klarar av att förklara sin situation för en byråkrattant men klarar av att i berusat tillstånd inte pressas till sex av två äldre män som hon kanske redan hånglat med.

 

Risken att bli dömd för sexualbrott bör vara mycket högre när underåriga är inblandade helt enkelt för att hela ansvaret för situationen vilar på den vuxne.

 

Vilket leder till slutsatsen att man ska undvika att beblanda sig med kåta fjortonåringar om man inte är extremt säker på att de inte tar någon skada samt att de inte får för sig att anmäla en på pin kiv. Jag tycker det är en rätt bra konsekvens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I alla rättsystem så kommer alltid några oskyldiga bli dömda om systemet ska vara ens i närheten av meningsfullt. Vad man har att förhålla sig till är andelen oskyldiga som döms.

 

Ok, jag anser att det borde vara noll men världen är inte perfekt. Alltså ett visst svinn får man räkna med. Dock är det i Sverige alldeles hiskeligt stort antal män som inte ens skulle vara i närheten av en domstol som ändå hamnar där. Gränsen passerades för länge sen. Snart tar jag en automatkarbin...

 

Mycket du säger låter ju väldigt skrämmande, men har du överhuvudtaget några som helst belägg på att det här skulle ske systematiskt och ofta?

Att berätta en historia om en flicka (Lisa) där oskyldiga killar blivit dömda (det har du visserligen inte sagt ännu, men jag antar att det är där historian slutar) duger definitivt inte som belägg för att det här är något som sker i någon större utsträckning. Jag, liksom Hjort, förstår att det sker, men inte att det sker med var och varannan "våldtäkt".

 

Problemet med den attityden är att den gör våldtäckter till en ganska riskfri sysselsättning eftersom det blir så sjukt svårt att döma någon. Vilket i sin tur leder till att man får mycket fler våldtäckter.

 

Helt fel. Det är inte alls svårt att döma nån för våldtäkt. Jag kan som sagt sätta dit dig på nolltid utan att ens anstränga mig. Det där är propaganda som feministmedierna tutat i folk. Det är tvärtom otroligt enkelt få någon dömd för våldtäkt. En kvinnas ord räcker - vilket jag under vissa villkor tycker är ok. Orsaken till att så få döms av alla som anmäls har en helt annan - för feministerna - obehagligare förklaring. Du vet tydligen inte vad som anmäls och hur det går till. Lisa är typexempel på detta...

 

Kan du inte berätta då?

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visste väl att jag skulle få nytta av det där extrajobbet på BUP nån gång! :P
Är ganska säker på att du kommer att ha väldigt stor nytta av det i framtiden.

 

Svensk forskning (gjord av Gisela Priebe) vid Lunds Universitet visar att ungdomar som gör en tidig sexualdebut med en betydligt äldre partner än de själva, oftare än genomsnittet själva får "problem" med sin sexualitet senare (väldtäkter, prostitution, övergrepp mot barn etc). Därför finns lagen.
Jag tror säkert att det redan kan finnas en hel del bakomliggande faktorer till att de har sex i så pass tidig ålder. Använder man sig av sådan information när man gör undersökningen i detta fall? Vem som helst hoppar inte isäng med sin lärare i 14års-åldern. Men visst är det sjukt att äldre människor faktiskt är medvetna om detta och utnyttjar situationen.

Däremot tror jag inte att det är just den anledningen till att ungarna får problem med sin sexualitet i framtiden. Det grundas nog mest på de faktorerna som driver ungarna till sängs från första början.

 

Att känna sig utnyttjad vid sina första sexuella kontakter är inte bra för någon. Det borde väl vara ganska självklart?

Självklart är det aldrig bra för självkänslan att måste känna sig utnyttjad vid något som helst tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte berätta då?

 

Visst, men detta är ett allvarligt ämne och även om det inte är så svårt att ta till sig informationen intellektuellt så är det känsligt för många. Visst kan jag återkomma med några konkreta fall från verkligheten om någon nu är intresserad. Men jag har lite annat att göra också men om jag får lite tid över så kan jag ge er några exempel.

 

Tills dess vill jag passa på att slakta Hjorts statistikuppgift. Det är bara runt 9 procent som döms årligen av de som anmäls. Ni kan ju fundera kring denna siffra och sen väva in min tidigare diskussion och klura lite så ska ni se att det är lika logiskt som att räkna matten i poker... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte exakt vilket brott vi pratar om, men enligt brottsförebyggande rådet (blev hänvisad dit av statistiska centralbyrån) har den anmälts 10,419 sexualbrott i Sverige 2004, varav 1,760 hade bevis till åtalsbeslut. Dvs ca 17%.

 

Ja, men åtal är ju bara när nån dras inför domstol av en åklagare. Jag pratar om de som DÖMS för brott. Men inte heller denna statistik är enkel (även om den borde vara självklar) eftersom Brå räknar på ett lite lustigt sätt. Brå räknar bara in hur det gått i tingsrätten. Det får vissa absurda konsekvenser.

 

Exempelvis är Palmemordet löst, hurra! Statistiskt sett, alltså. Christer Pettersson friades ju sen i hovrätten men det finns inte med i statistiken. Vi behöver inte haka upp oss på enskilda siffror hit och dit. Det är proportionerna på ett ungefär som är det viktiga. Och till detta ämne återkommer jag som sagt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OH boy, nyss vaknat orkar inte ens läsa hela tråden... Vem det nu var som skrev att fjortonåriga tjejer är lika kåta som 14 åriga pojkar, måste antingen vara tjej eller träffat massa kåta tjejer ok?

 

Nej Parre du har rätt det hade varit jävligt annorlunda om en fjortonårig tjej hade blivit påsatt av sin lärare, mest för att medelålders män med lust för unga tjejer är manipulativa jävlar och fjortonåriga tjejer är naiva och tror dom ska gifta sej och flytta ihop med sin lärare... Men jag betvivlar att denna stackars 14 åring i USA som fick ihop det med läckraste lärarinnan någonsin (typ), tänkte tanken på att de skulle gifta sej och få barn... Det är lite poängen 14 åringar av olika kön har olika motiv...

 

Och sen har ni svaret i frågan lite också alla fjortonåriga tjejer som blir kär i sin lärare, det är just att dom är kär som gör det... Dom blir inte kåta på sin lärare utan kära

 

Man måste se skillnaden på kåt och kär/utnyttjad

 

Jag har inga barn men jag hade inte brytt mej om jag fick veta att min son hade varit med sin lärare, good for u son! ;) Men däremot om min dotter kom hem så hade det varit annorlunda kan jag säga... Någon kille som inte håller med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte berätta då?

 

Visst, men detta är ett allvarligt ämne och även om det inte är så svårt att ta till sig informationen intellektuellt så är det känsligt för många. Visst kan jag återkomma med några konkreta fall från verkligheten om någon nu är intresserad. Men jag har lite annat att göra också men om jag får lite tid över så kan jag ge er några exempel.

 

 

Jag skulle gärna se att du gjorde det, så länge vi är överens om att "några konkreta fall från verkligheten" varken kullkastar eller bekräftar vare sig din eller Hjorts inlägg i diskussionen, då det är enstaka fall som med i princip 100% säkerhet inte utgör ett representativt urval.

 

 

Tills dess vill jag passa på att slakta Hjorts statistikuppgift. Det är bara runt 9 procent som döms årligen av de som anmäls. Ni kan ju fundera kring denna siffra och sen väva in min tidigare diskussion och klura lite så ska ni se att det är lika logiskt som att räkna matten i poker... ;)

 

Kan du inte backa det där påståendet med något vettigt statistiskt underlag så faller det ju ganska omgående. Det är som om jag skulle häva ur mig att "runt 95% av de som anmäls döms" och inte visa några som helst siffror som ens antyder att jag vet vad jag snackar om.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen skulle jag uppskatta om alla som inte är, eller har varit, 14-åriga tjejer slutar spekulera i hur kåta de är. Hittills har, vad jag vet, endast killar yttrat sig i den här tråden, och då är det enda vi kan säga med säkerhet att 14-åriga killar är sjukt kåta :)

 

Resten blir bara gissningar, och därmed inte särskilt relevant.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna se att du gjorde det, så länge vi är överens om att "några konkreta fall från verkligheten" varken kullkastar eller bekräftar vare sig din eller Hjorts inlägg i diskussionen, då det är enstaka fall som med i princip 100% säkerhet inte utgör ett representativt urval.

 

Det finns bara en enda poäng med att jag ger konkreta fall - att visa hur det faktiskt KAN gå till. Visst är det enstaka fall men poängen är att jag aldrig skulle bry mig om denna skit om de inte just visade på att det finns massor av liknande fall. Be mig alltså inte att skriva om hundratals fall eller om vi går 20 år tillbaka i tiden tusentals fall. Nöj dig med några typfall annars blir ju denna diskussion orimlig. Jag vill bara visa hur sjukt det kan gå till och hur olika "typiska fall” ser ut. Det är ungefär som att ge tips på hur man spelar två-tre draghänder och inte 78 stycken eftersom det är jobbigare att skriva.

 

Kan du inte backa det där påståendet med något vettigt statistiskt underlag så faller det ju ganska omgående. Det är som om jag skulle häva ur mig att "runt 95% av de som anmäls döms" och inte visa några som helst siffror som ens antyder att jag vet vad jag snackar om.

 

Som tröst kan jag säga att denna siffra - runt 9 procent årligen som DÖMS - är det enda jag är överens med feministerna om. Alltså, ingen misstror denna siffra. Den känns dessutom rimlig. Sen har jag en annan förklaring till varför siffran är så låg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna se att du gjorde det, så länge vi är överens om att "några konkreta fall från verkligheten" varken kullkastar eller bekräftar vare sig din eller Hjorts inlägg i diskussionen, då det är enstaka fall som med i princip 100% säkerhet inte utgör ett representativt urval.

 

Det finns bara en enda poäng med att jag ger konkreta fall - att visa hur det faktiskt KAN gå till. Visst är det enstaka fall men poängen är att jag aldrig skulle bry mig om denna skit om de inte just visade på att det finns massor av liknande fall. Be mig alltså inte att skriva om hundratals fall eller om vi går 20 år tillbaka i tiden tusentals fall. Nöj dig med några typfall annars blir ju denna diskussion orimlig. Jag vill bara visa hur sjukt det kan gå till och hur olika "typiska fall” ser ut. Det är ungefär som att ge tips på hur man spelar två-tre draghänder och inte 78 stycken eftersom det är jobbigare att skriva.

 

Kan du inte backa det där påståendet med något vettigt statistiskt underlag så faller det ju ganska omgående. Det är som om jag skulle häva ur mig att "runt 95% av de som anmäls döms" och inte visa några som helst siffror som ens antyder att jag vet vad jag snackar om.

 

Som tröst kan jag säga att denna siffra - runt 9 procent årligen som DÖMS - är det enda jag är överens med feministerna om. Alltså, ingen misstror denna siffra. Den känns dessutom rimlig. Sen har jag en annan förklaring till varför siffran är så låg...

 

Köper det du säger. Kör i vind, så får vi fortsätta diskussionen efter du publicerat dina "typfall". Jag kan eventuellt leta upp några typfall jag också, som antagligen kommer att peka i rakt motsatt riktning från vad du säger.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga barn men jag hade inte brytt mej om jag fick veta att min son hade varit med sin lärare, good for u son! ;) Men däremot om min dotter kom hem så hade det varit annorlunda kan jag säga... Någon kille som inte håller med?

Det är väl ungefär detsamma som Machistas Lisa-exempel handlar om? Tjejer förväntas vara utnyttjade hur det än verkligen ligger till. Jag tror att tjejer och killar är extremt olika, speciellt vad gäller känslor och sex. Men det är ju vår inställning, samhällets norm, som gör att vi reagerar starkare om den yngre är en tjej. Jag hade blivit orolig vare sig min son eller dotter (hypotetiskt, har inga barn ännu) råkat ut för det där. Men jag hade förmodligen reagerat mycket starkare om det var min dotter. Befogat eller inte kan man fråga sig? Men jag är ganska säker på att det har att göra med normens påverkan på min inställning.

 

För att ta ett annat exempel, dock inte med minderårig, utan mer för att belysa skillnaden på folks reaktion pga kön. Hockeykillarna som hade lite "trevligt" med hon den där berusade tjejen för ett tag sen. Vilket jävla liv det blev. Moralkakor hit och dit, avstängningar osv. Tänk om motsvarande hade hänt en kille. Stackars kille som blev övertygad av tre tjejer från något landslag och hade sex med alla tre på fyllan. Vilken ångest han måste haft när han vaknade dagen efter...

 

Rättssystemet diskriminerar män, det är ett utav dom få ställen där könsdiskrimineringen drabbar männen. Tror inte det är så mycket att göra åt det dock. Tjejer förväntas vara mycket snällare än vad de egentligen visat. Sen om det stämmer eller inte kan man ju undra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att lagstiftningen återspeglar orättvisan i samhället mot männen gällande sexuella handlingar beror på att samhället är orättvis i sin syn på sexuella handlingar. En tjej som har sex med hela landslaget betraktas per automatik som slampa/lösaktig m.m. Däremot om hon var för full för att protestera är hon ett offer för killarnas svinaktiga beteende. Om en kille skulle ha haft sex med hela landslaget (en kvinnlig sådan då) skulle han genast upphöjas i sin status som man och betraktas som värsta hingsten. Folk skulle beundra honom och klappa han på ryggen. Samma gäller 14-åriga tjejer resp. killar. En så pass ung tjej är ett offer, medan när killen är 14 undrar folk varför det skulle vara synd om honom. Han hade ju värsta turen! Nu behöver han inte ljuga ihop en historia om hur gammal han var när han förlorade oskulden, för det vet halva världen om nu!

 

Förra veckan läste jag på text TV om en man som anmält en kvinna för sexuellt ofredande. De var på krogen där kvinnan var tillsammans med sin sambo. Sen åkte de hem till paret allihop och började titta på porrfilmer. Killen däckade och vaknade sen av att hon sög av honom. Han anmälde kvinnan för det. Man kan ju fundera om han är dum är huvudet som inte fattar vad som pågår, då han stannar hemma hos paret medan de börjar titta på porrullar, men vem fan är smart efter massa öl i kroppen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...