Gå till innehåll

Går det att leva på endast MTT?


Sommar

Recommended Posts

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag lovar dig att killar som doumarAce, Telefonkiosk & XO på Primanätverket skulle kunna leva/ lever enbart på MTT, och självklart finns det många fler som dem..

 

De syns alltid i prislistorna på allt från 5K Guarantee till 100K..

 

Telefonkiosk finns ju här på forumet så vore kul att höra vad han har att säga om saken.

 

Lycka till // JojjeL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis är turen inblandad i en enskild turnering men i det långa loppet så är det knappast så mycket tur, utan den bästa spelaren som vinner.

 

Ibland kan det långa loppet vara ganska långt, dock.

 

Tänk på att världens bästa spelare inte är jättefavorit att vinna en stor turnering på flera tusen spelare jämfört med en medelbra spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig känns de som att pengarna jag drar in kommer från tuneringar och bara håller rullen stabil me cashgame så spelar in buy in på cashgame o drar in de "större" pengarna på tuneringar. Är bättre på tuneringar och SNG än cashgame..men tvingar mig att lira CG, tränar hela tiden på det. Känner mig mer kontrolerad på tuneringsborden..loosar ja en SNG tiltar ja inte bort mer på BJ, men om jag har otur på CG borden så kan ja lätt spela bort lika mkt när ja försöker ta tillbaka de på BJ.

 

Att leva på tuneringar vet ja inte riktikgt, ibland kan man ha grova svackor, men håller man rullen uppe via CG, alltså så man inte backar genom buy in på tuneringar så borde de gå, Ni snackar om TELEFONKIOSK och några till, lirat lite i tuneringar mot han, och det är ofta han åker innan ITM, men han verkar hålla rullen bra men CG på sidan om, sätt han lira rätt höga bord där och verkar gå OK iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det finns ingen som lever på MTT.

 

Okej hade inte fått i mig morgonsilen. :D

 

MTT spelar jag inte speciellt mycket, men om vi kör ett räkneexempel:

 

Du försöker leva på MTT och spelar på $25 nivån i snitt med en ROI på 100%, samt att du spelar 3 bord åt gången. Varje turnering tar dig 1.5 timmar i snitt att spela. Din timlön blir: $25(3/1.5)=$50. Helt okej va?

 

Det finns som sagt spelare som lever på att bara spela MTT, men det har som också sagts större svängningar än sng. Självklart kan det också vara så att man väljer att enbart spela MTT för att man är bättre på det än sng (man cashar stort hyffsat ofta) eller som du säger (det är roligare). Du får också som du kanske misstänker, större swings om du:

1. Rör dig mycket i stakes

2. Spelar turneringar med MÅNGA deltagare

 

Exemplet ovan får du ta för vad det är... Men jag har som du ser ändrat min inställning till : Ja, det går att leva på enbart MTT!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Jag lovar dig att killar som doumarAce, Telefonkiosk & XO på Primanätverket skulle kunna leva/ lever enbart på MTT, och självklart finns det många fler som dem..

 

De syns alltid i prislistorna på allt från 5K Guarantee till 100K..

 

Telefonkiosk finns ju här på forumet så vore kul att höra vad han har att säga om saken.

 

Lycka till // JojjeL

 

Nu har jag hittat hit till tråden grabbar, visst kan jag säga mitt om saken 8-)

 

Det går hur bra som helst att leva på att bara spela MTT, precis som vissa lever på att bara spela cashgames och sngs.

 

Jag tror att folk underskattar möjligheterna att vinna stora pengar i MTT och därför satsar på cashgames, det finns i nuläget enligt mig inte alls lika många vassa MTT:are som det finns cashgamesproffs. Dock går det att tjäna riktigt grova pengar på enbart turneringar, det kan dock dröja mellan gångerna. Vi kan ta mig själv som exempel, i mars blev jag tvåa i ladbrokes stora turnering på lördagen och vann den dagen efter på söndagen och drog in en jävla massa kulor. Sen har det rullat på och vunnit lite småvinster ändå fram tills i lördags då det small till igen, vinst i Primas stora och Ladbrokes stora samma kväll. Det tar alltid ett tag mellan de stora vinsterna men är man bara tillräckligt duktig och kan undvika att backa allt för mycket mellan vinsterna så är detta ett utmärkt sätt att försörja sig.

 

Är dock väldigt förvånad över att det inte finns fler riktigt duktiga MTT-spelare i norden, vi ligger långt efter ett land som te.x. England där det kryllar av bra turneringsspelare.

 

Vet inte hur många som har turneringar som sin största inkomstkälla men det stämmer att duomarAce och XO är två riktigt grymma lirare. De har nog aldrig några svackor ens, så bra är dom. Själv har jag nästan aldrig några svackor heller. Ser turneringsspelet som en mkt säker spelform för egen del, däremot när jag lirar cashgame så går jag upp&ner som en jojo :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog att risken för collusion är större än vad någon vill tro. Det räcker ju att 3 spelare vid ett 6-manna bord delar info om vilka hand kort som de har för att spelet ska få en snedsida.

 

Men då är det väl bara att byta bord om man misstänker collusion det minsta. Att inte spela cashgames p.g.a. collusion känns som att vara lite väl paranoid.

 

de som är dumma nog att försöka är nog bara en fördel att ha vid bordet. Pokerkunskaperna brukar inte vara på topp hos dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att leva på att endast spela större turneringar eller kan downswingsen bli för långa/djupa?

Jag skulle säga att det är en ordentligt dålig idé att försöka försörja sig på MTT, att det sen finns folk som lyckats är inte alls en bra indikation på hur lätt det är. Om vi skulle ta en grupp likvärdiga spelare och sätta 1/2 på enbart cashgame och resten på enbart MTT så är jag övertygad om att mycket större del av MTT-spelarna skulle gula. Däremot så skulle nog spelaren med bäst resultat, över något år iallafall, vara MTT-spelare.

 

Det lär finnas ett rejält urvalsbias vad gäller turneringsproffs. Tänk på alla som börjar sin karriär med en medellång svacka, det är rätt ordentligt osannolikt att de fortsätter längre än så. De som däremot klonkar hårt i början kommer ju fortsätta och de tidiga vinsterna kommer dra upp deras snitt under lång tid fram över.

 

Varför ligger samma spelare i topp på olika rankinglistor månad efter månad?

För att listorna premierar antal turneringar. Har du kollat på hur listorna skapas?

 

Givetvis är turen inblandad i en enskild turnering men i det långa loppet så är det knappast så mycket tur, utan den bästa spelaren som vinner.

Det långa loppet är intressant när man ska försörja sig på något. Över ett år är variansen relativt EV:et mycket större i turneringar än i cashgame. Ska man försörja sig på turnering så är det nästan obligatoriskt med en massa splittar med andra spelare så att man i praktiken spelar fler.

 

Har man dessutom så pass stor rulle som är lämpligt för MTT så skulle man ju klara sig mycket länge på den även om man inte spelade det minsta.

 

Appropå collusion så är det mycket värre när det sker i ett finalbord på en turnering än när det sker i cashgame. Dels för att insatserna är större och dels för att strukturen i en turnering automatiskt är mycket samarbetsvänlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som däremot klonkar hårt i början kommer ju fortsätta och de tidiga vinsterna kommer dra upp deras snitt under lång tid fram över.

 

För det första håller jag med i det du skriver men det verkar vara väldigt svårt för en del att ta till sig att man måste ha mycket tur för att lyckas i MTTs.

 

Gällande citatet ovan så tror jag att vi kommer att få se en hel del spelare som klonkat över snittet i stora turneringar vars pengar sedan hamnar på de högsta CG-borden. En stor del av dessa spelare kommer garanterat att förlora hela sin BR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla,

jag ska sätta undan en BR för enbart för MTT, vill dock inte spela på samma siter som jag lirar vanligt cashgame på. Vilken/vilka siter tycker ni är bästa på MTTs? Jag hade tänkt börjar på en låg nivå tex 10+1 el 25+2,5 nivån...

 

Prima har schysst 5.5K Guarantee 25+2.5, 2-3 ggr om dagen. Freezeout då. Sen har dom ju 12K som Guarantee som kostar 20+2 men som är rebuy. Sen 10+1 Freezeout 2-3 ggr om dagen. Ladbrokes har väl något liknande fast inte riktigt lika bra. Sen har ju Stars maaassa turneringar, men dom vet jag inte lika mycket om. Lycka Till // JojjeL

 

Kolla in:

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=11134&highlight=bra+sida+turneringar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ligger samma spelare i topp på olika rankinglistor månad efter månad?

För att listorna premierar antal turneringar. Har du kollat på hur listorna skapas?

 

Givetvis spelar det stor roll hur många turneringar du spelar. Men för att få hög poäng krävs det att man placerar sig högt upp.

 

Du kan inte påstå att det (vilket jag inte tror att du gör) att en dålig turneringsspelare skulle kunna placer sig högt upp på olika leaderboards månad efter månad oavsett om han spelade 100-tals turneringar.

 

I en stor turnering kan en sämre spelare ha flyt och gå långt men jag är tveksam om han har möjlighet att vinna, i så fall vid ytterst få tillfällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket tror du man kan göra på MTTs då? På låååång sikt... utbudet på dyrare turneringar är ju inte jättejättestort.

 

Går inte att svara på den frågan, beror precis på hur bra man lyckas bli. Jag tror iaf att man kan göra en j-vla massa pengar på det 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är sjukt bra value att spela större turneringar som 100kn på prima t.ex...

 

för det första är det många smallstakes spelare som inte har tillräcklig Br för att göra rebuy/addon

 

antar att ca 20-30% av dom som lirar 100kn inte har den minsta chans att ta sig till toppen...visst nån kanske har tur och sitter med 20k som chiplead efter 1 timme när avg e på 4k men dom hinner så gott som alltid spela ut sig själva innan dom kommit till (de stora) pengarna...

 

tror även att många ser det som en chans att bli rik för billig penning och drar igång en turnering vid sidan om cashgame borden dom spelar och fokuserar inte 100%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är sjukt bra value att spela större turneringar som 100kn på prima t.ex...

 

för det första är det många smallstakes spelare som inte har tillräcklig Br för att göra rebuy/addon

 

antar att ca 20-30% av dom som lirar 100kn inte har den minsta chans att ta sig till toppen...visst nån kanske har tur och sitter med 20k som chiplead efter 1 timme när avg e på 4k men dom hinner så gott som alltid spela ut sig själva innan dom kommit till (de stora) pengarna...

 

tror även att många ser det som en chans att bli rik för billig penning och drar igång en turnering vid sidan om cashgame borden dom spelar och fokuserar inte 100%

 

Vad snittar du i vinst på den turneringen då? Hur lång tid sitter du per gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
varför ska alla kassa spelare kalla det för lotto när det är varians?

 

Varför ska alla kassa spelare underskatta turfaktorn i turneringspoker...?

 

Varför ligger samma spelare i topp på olika rankinglistor månad efter månad?

 

Men om vi snackar om en enskild turnering, kom igen, du menar inte att det är tur inblandat där?

 

Alla vet vi att i det långa loppet så ger rätt spel utdelning, men i en turnering så kan vilken pajsare som helst vinna, även om det är mindre troligt än att någon erfaren lirare vinner

 

om vi snackar en enskild SNG eller CG-session, du tror inte det är tur inblandad där?

 

men variansen måste ju vara högst i MTTs?

 

 

telefnkiosk skriver i intervjun på poker.se:

"Jag spelar också mycket sngs, där det är högre swings men jag brukar vara ganska stabil."

 

SNGs har väl mindre varians än CG eller? känns så för mig iaf...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...