Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

http://www.aftonbladet.se/vss/poker/story/0,2789,732102,00.html kan man läsa att

Bridge betraktas nämligen som skicklighetsspel och spelvinster tas i deklarationen upp som inkomst, med de avdragsmöjligheter som följer med det.

Vad jag läst mig till är att det pågår ngn utredning om hur poker ska behandlas skattemässigt i framtiden. Denna utredning ska vara klar i januari. Det är knappast otroligt att poker kommer klassas som ett skicklighetsspel och därför skattas på samma sätt som bridge. Kommer det då gå att livnära sig på poker? Hur ser det ut idag i bridgesverige? Skattar man sessionsvis, pottvis eller årsvis?

Men man kan ju alltid hoppas på att det förblir ett turspel...

Postad
http://www.aftonbladet.se/vss/poker/story/0,2789,732102,00.html kan man läsa att
Bridge betraktas nämligen som skicklighetsspel och spelvinster tas i deklarationen upp som inkomst, med de avdragsmöjligheter som följer med det.

Vad jag läst mig till är att det pågår ngn utredning om hur poker ska behandlas skattemässigt i framtiden. Denna utredning ska vara klar i januari. Det är knappast otroligt att poker kommer klassas som ett skicklighetsspel och därför skattas på samma sätt som bridge. Kommer det då gå att livnära sig på poker? Hur ser det ut idag i bridgesverige? Skattar man sessionsvis, pottvis eller årsvis?

Men man kan ju alltid hoppas på att det förblir ett turspel...

Efter vad du skriver i ditt inlägg så gissar jag på att du inte kan så mycket om bridge. Kort sagt, bridge är inte ett spel med pengar men man kan mäta sig med varandra och därmed kan man spela om pengar.

Det finns två varianter av bridge, tvåmannabridge och fyrmannabridge. Tvåmanna klassas som ett turspel och faller under lotterilagen medans fyramannabridge inte klassas som ett turspel. Jag orkar inte riktigt gå in på detaljerna, men vinster i tvåmanna skattas som lotterivinst medans vinster i fyrmanna inte gör det utan skattas som inkomst (?). Däremot är det extremt få som har bridge som tillräcklig inkomstkälla för försörjning, gissar på att dom flesta inte skriver upp en vinst på "två chokladtomtar och 250kr i andrapris på påskturneringen" i sin deklaration ;).

PS. Jag har ingen egentlig koll på skatter överhuvudtaget eftersom att jag aldrig skattat något i hela mitt liv så om någon term eller liknande är fel så har överseende DS.