Gå till innehåll

NL - Hur tight spelar ni?


bovfink

Recommended Posts

Har avancerat i limits de senaste månaderna och sitter nu på NL100. Där går jag i princip +-0 men jag fortsätter att spela på nivån för att bli bättre och för att det är kul.

 

En sak som jag märkte ganska tidigt var att jag inte kunde spela lika löst som på 10, 25 och 50 nivåerna där jag raisade med AJoff från första position och AT från MP. Nuförtiden spelar jag sällan AJoff om jag inte sitter i sen position eller om bordet är väldigt tight.

 

Undrar nu bara hur tight ni spelar från exempelvis UTG eller LP? Själv raisar jag med PPs från 99 och uppåt samt även AJs och uppåt UTG(läs: ej AJo som jag då limpar med). Limpar även ibland med AA UTG. Behandlar förövrigt QJs som en suited connector, är jag ensam om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det är 10 playersbord, då skulle jag aldrig höjja utg med aj kanske inte änns aq, och troligen inte 99 heller. Till och med på 6 spelares bord så brukar det vara dumt å höjja med aj utg. Du får oftast syn av aq och ak och förlorar då ofta stora potter. Däremot om du limpar med aj och ingen höjjer bakom har du stor chans att ha bäst hand och kan då anta att din kicker håller om ett äss floppar, samma sak med kq som oxå är bra att limpa utg på 10 playersbord.

 

Vill du höjja prefloppraisandet kan du höjja mkt i sen position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror juh väldigt mkt på hur bordet ser ut. Är det extremt tajt kan du juh öppna upp för lite fler händer som AJo och AT som du skriver men annars ser jag själv till att inte spela några "problemhänder" ur position. Nu vet jag dock inte om du lirar FR eller SH, är juh en viss skillnad.

 

En sak är iaf säker, juh högre upp man kommer juh viktigare är det att ta hänsyn till positon och sedan välja sina händer efter detta, eller är jag ute och cyklar? Tycker själv jag känner av det då jag började med NL100.

 

Mitt lir på FR:

 

UTG-UTG+1:

Raise: AK-AQs+o, AA-TT (gillar ej AJ i kass position, men limpar den ifall jag spelar den)

Limp: hmm finns det nån hand man limpar? möjligen höga PPs för att göra re-raise.

 

LP:

Raise: först in höjjer jag med alla PPs och AK-AT, om det finns limpare tar jag gärna AK-AQ och kanske ner åt 88 i PP.

Limp: med lite intressanta SC och Axs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har avancerat i limits de senaste månaderna och sitter nu på NL100. Där går jag i princip +-0 men jag fortsätter att spela på nivån för att bli bättre och för att det är kul.

 

Det tycker jag att du gör rätt i, förutsatt att du har rulle för det. Det lär om inte annat vara utvecklande för ditt spel. Att det är roligt är helt enkelt nödvändigt om du inte lever på pokern, vad är det annars för vits med det? :)

 

En sak som jag märkte ganska tidigt var att jag inte kunde spela lika löst som på 10, 25 och 50 nivåerna där jag raisade med AJoff från första position och AT från MP. Nuförtiden spelar jag sällan AJoff om jag inte sitter i sen position eller om bordet är väldigt tight.

 

Förmodligen för att motståndet begår färre misstag än på lägre nivåer. När du träffar fint får du inte lika bra betalt, när fi träffar bättre är han bättre på att ta betalt av dig.

 

Undrar nu bara hur tight ni spelar från exempelvis UTG eller LP? Själv raisar jag med PPs från 99 och uppåt samt även AJs och uppåt UTG(läs: ej AJo som jag då limpar med). Limpar även ibland med AA UTG. Behandlar förövrigt QJs som en suited connector, är jag ensam om det?

 

Jag spelar inte alls särskilt tight, kan få för mig att höja med 56s osv... För övrigt är QJs absolut en suited connector :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar också på NL100, tycker Howard Lederers preflopstrategy för 7-10 spelare funkar bra:

 

Early position:

 

Raise: par ned till 88, AQo och AJs (ej KQs).

 

Call a reraise: AK QQ JJ TT.

 

Raise a reraise: AA KK AKs.

 

Limpa:

 

lite aktion på bordet: par ned till 22 (no set no bet).

 

mycke aktion: AA,KK och AK. Reraisa allin om nån raisar.

 

 

Middle position:

 

raise: par ned till 55, KQs, ATs och AJ.

 

Call a reraise: JJ,TT.

 

Raise a reraise: AA, KK, AKo och QQ.

 

Limp:

 

lite aktion: par till 22, sc ned till 45s och AXs.

 

konstant raisare bakom: AA, KK, AKo (allin vid raise).

 

 

Late position:

 

Raise: Alla par, KQ, KJs, AT, QJs.

 

Call a reraise: par ned till 88, AQo och AJs.

 

raise a reraise: AA, KK, AKo och QQ.

 

Limpa:

 

Passiva spelare bakom: 22, sc till 54s, AXs.

 

sällan värt att limpa i sen position för att fiska höjning.

 

 

Själa blindsen emellanåt spelar då ingen roll vilken hand man har men det är en fördel om man har åtminstone ett ess eller kung, viktigt att inte bli för involverad i denna aktivitet!

 

 

De flesta proffsen säger att spelet innan floppen är extremt viktigt. Finns exempel på spelare som är jätteduktiga efter floppen men de faller på att envisas med att spela alla händer. Spelet innan floppen är ju så enkelt att lära sig.

 

En del tycker att Howards spel innan floppen är för Löst andra för Tight. Vill man inte ha för stora svägningar i sin rulle så kan man knappast spela lösare.

 

Är det någon som har en tabell för Daniel Harringtons Preflop Strategy, från Harrington on holdem vol 1? Har hört att han har en bättre preflopstrategy som är lite mer slumpmässig och som tar bättre hänsyn till position än Howards. Har beställt boken, men får den inte förrän 21 december. De två böckerna (Harrington on holdem vol 1 och vol 2) ska tydligen va de bästa böckerna om NLT, han skriver visserligen om turneringsspel men spelet tidigt i en turnering är i princip likadant som i ringgames.

 

Bovfink verkar spela typ som ovan UTG. Jag går också +-0 just nu, har dock gått mycket plus tidigare. Mitt problem är spelet efter floppen, synar allin alldeles för ofta med KK eller AA på floppen. Jag glömmer alltid att det är väldigt sällan man blir reraisad i NLT och betalar de implicerade oddsen, men det är slut med det nu! Högsta paret är sällan värt hela stacken på floppen vid ett fullt bord då en eller två ser floppen, beroende på spelare förståss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det EV+ att spela SC med mellanrum tex 8,10s 7,9s i sen position?

Då tänker jag mest på FR NL25 och NL50.

 

Tror jag knappast såvida inte stackarna är väldigt djupa och det är dom ju knappast i en FR, sedan är ju meningen med gappped att man vill träffa stegen och ställa och få syn av fi som sätter en på fel hand. Men på dom nivåerna sätter fi inte dig på någon hand.

Men samtidigt är väl alla händer man träffar där EV+ eftersom motståndet inte är i så hög klass?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag till hör nog till dom lite lösare spelarna, vad gäller spelet för floppen. Dock så släpper jag gärna korten om jag inte får någon träff.

 

flopseen 32% på 3000 händer SH.

 

Glömde ta backup på pt databasen när jag installera om burken :oops:

 

Anses nog inte vara speciellt lös på SH. Över 50% då spelar du löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste säga att howards strats känns väldigt lösa i senare pos, höja LP med 22? Känns inte som om folk gör det och inte heller borde det...

 

+EV för det? Skulle ju kunna se på det som en total bluff och är man bra på att bluffa kan man säkerligen få +EV på denna manöver men inte annars... Tror jag iaf :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag till hör nog till dom lite lösare spelarna, vad gäller spelet för floppen. Dock så släpper jag gärna korten om jag inte får någon träff.

 

flopseen 32% på 3000 händer SH.

 

Glömde ta backup på pt databasen när jag installera om burken :oops:

 

Hehe, du är tight ju :D

Jag ligger runt 40%, och spelar de flesta händerna aggressivt. Detta beror på att mitt postflopspel är mycket bättre än mitt preflopspel. Nackdelen är som man lätt kan förstå stooora svägningar. Men det är min spelstil, och det passar mig.

 

*Edit

 

Glömde nämna, det här gäller SH NL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tight man är påverkas helt och hållet av vilken typ av spelare man har vid bordet.

 

Det har hänt stundtals att jag inte har sett en enda flopp på 1-2 timmar och stundtals har jag sett varenda flopp under en halvtimmes tid.

 

Det viktigaste i en cashgame är att hitta ett eller ett par offer tycker jag. Försök inte att vinna från alla utan koncentrera dig på ditt offer. Det ska vara spelare som du känner du kan köra med postflopp och som är rädda för dig. Du ska självklart även ha position på dem.

 

När dessa spelare går in i en pot genom call eller raise så reraisar jag med nästan vilken spelbar hand som helst för att isolera dem. Sedan försöker jag spela ut dem på floppen och därefter. Och det lyckas många gånger.

 

När det gäller turneringsspel så är det bra att börja väldigt tight för att senare när blindsen gått upp kraftigt och din tajta image satt sig börja stjäla blindsen genom att bli väldigt loose.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...