Gå till innehåll

Lista över EU-sajter inom Prima?


rope79

Recommended Posts

Nu är jag inte 100% på detta (det verkar ingen vara antar jag...) men om en sajt ingår i ett nätverk så spelar det ingen roll var företaget hör hemma, det är företaget som driver den faktiska bakomliggande sajten (som du slussas till via portalen Bet365) som blir relevant, i detta fallet Prima Poker.

 

 

Jag håller just nu på att leta reda på var PrimaPokerNetwork håller hus, det enda spåret jag har nu är Isle of Man (utanför EU?)... Någon som vet?

 

 

Frågan diskuteras lite här:

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=19354

 

och lite där:

http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=19332&start=0

 

Och här är en intressant artikel:

http://www.nt.se/%5CGEN_Utmatning.asp?ArticleID=1027336

 

Hard Dagissån:

"Det är inte lätt att avgöra varifrån en pokerwebbplats egentligen drivs. Vilken toppdomän webbplatsen har, alltså om internetadressen slutar på .com eller något annat, är irrelevant. Att kontrollera var webbplatsens server står, eller var företaget som äger domänen är registrerat räcker inte heller.

- Det avgörande för vår bedömning är var lotterianordnarens fasta driftställe är, säger Dag Hardyson. Var företagets ledning sitter kan till exempel vara en indikation på det.

 

Virrvarret på marknaden ökar ytterligare av en typ av mellanhänder på internet, så kallade "skins". Det är en sorts digital kuliss som i bakgrunden länkar vidare till andra sajters spelprogram och betalningsrutiner. Webbplatsen ser ut som en egen komplett spelsajt, men i juridisk mening sker spelet på den bakomliggande sajten som står för själva spelprogrammet.

Vill man veta vilka nätpokerplatser som enligt Skatteverket ligger inom EU måste man vänta. Frågan är ny och först i och med nästa års deklarationer kan man räkna med att myndigheten prövar ett antal fall.

"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The gaming club är beläget i Sydafrika tror jag. ÄVEN om sajten påstår sig ligga i Gibraltar.

 

Källa? På sajten kan man läsa att de har licens i Gibraltar (vilket jag tror att man bara kan få om företaget också är beläget i Gibraltar, dock ej 100% säker här). GC ägs av Carmen Media Group, också Gibraltar.

 

Om det är Isle of Man så är det ett specialfall när det gäller EU/EES, ska kika närmre på det.

 

De goda nyheterna är isåfall att hela PrimaPoker-nätverket kan vara skattefritt att spela på.

 

De dåliga nyheterna är isåfall att ingen PrimaPoker-sajt är skattefri.

 

Isle of man gäller som icke-EU när det gäller beskattning, således oskattefritt.

 

Så för att ha någon chans att spela skattefritt på Primanätverket så gäller det att det är sajten (isåfall Bet365 eller TheGamingClub) som gäller för beskattning, inte nätverket, vilket inte är 100% klarlagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag luskat mer i detta (läs i skattetråden på härliga 37 sidor ;) ).

 

Enligt PeterD på Allt om Spel så är Primanätverket ett nätverk som består av partners och inte av skins. Varje Prima-sajt är alltså en helt egen sajt och då är det sajtens hemvist som avgör beskattningen.

 

De Prima-sajter som jag har hittat som ligger inom EU är:

- Bet365

- The Gaming Club

- StansPoker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...