Gå till innehåll

ARTIKEL: Pokerturnering för Mensa?


gdaily

Recommended Posts

Tävlingen är endast öppen medlemmar i Mensa Sverige.

Spelformen är Texas Hold'em No-Limit.

Redbet arrangerar denna turnering för att testa om det finns något samband mellan IQ och skicklighet i poker.

Vi såg möjligheten att göra detta genom att arrangera en turnering för

Mensas medlemmar, vars medlemmar alla har mätt sin IQ.

Prispotten på totalt 25.000 kr är sponsrad av Redbet och delas ut till

de tre bäst placerade spelarna.

Turneringen startade idag, söndagen den 20 november kl 15:00.

Av de 77 spelare som startade är nu 8 spelare kvar i turneringen.

Chipleader är Robert Lindberg "mightyrob" från Stockholm med 29722

marker, följd av Charlotta Sjödin från Göteborg med 19 620 marker.

 

Vinnarna av 1:a, 2:a och 3:e plats kommer att dela på priset enligt nedan:

1a pris: 11.000 kr

2a pris: 8.250 kr

3e pris: 5.550 kr

 

Under morgondagen kommer resultatet att analysreas för att se om det går att hitta något samband mellan spelarnas IQ och deras placering i

turneringen.

 

 

Av EXPRESSEN.SE

 

Ja, det finns ju ingenting som heter tur i TURneringar, eller hur?

 

* RP och flytt till PiM - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En riktigt bra undersökning... Sådana petitesser som varians och om spelarna spelat förut kan man försumma när det är så mycket som en turnering som spelas. Det skulle förvåna mig mycket om den inte placerade sig efter vilken IQ de har, möjligtvis att någon enstaka person hamnar en placering för lågt eller högt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det intressanta är, att dessa personer, som alltså skall anses vara de smartaste i Sverige, är dumma nog att låna ut sig för dessa reklamjippon.

 

Smarthet kan väl mätas på många sätt, men är man duktig på att se mönster klarar man mensa-provet galant.

Jag tycker de borde hålla sig till schack eller nåt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort lol åt rubriken! :lol:

EDIT: ...som alltså i originalform löd "Lolla mig långsamt"

 

Det märkliga är ju att medlemmarnas IQ är väldigt ospecifikt bestämd. Vad jag vet så kan man efter att ha gjort testet hamna i tre kategorier:

 

* Ej klarat testet

* Topp 2 % av befolkningen

* Topp 1 % av befolkningen.

 

Testet uppmäter ingen högre IQ än så, och man kan lär ju inte kunna ha alltför många fel på det 36 frågor stora testet för att klara det. Alltså kommer medlemmarna att delas in i endast två grupper utifrån sin IQ.

 

Man får väl se det som en uppmärksamhetsgrej för redbet, ungefär som att sponsra Linda Rosing. Och mensamedlemmarna vore ju inte så smarta :roll: om de tackade nej till dessa hyfsat saftiga gratisprispengar. Faktiskt måste jag säga att det här är den första vettiga fördelen med att vara med i mensa som jag hittills har stött på! ;) (förutsatt att inköpet är gratis)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redbet arrangerar denna turnering för att testa om det finns något samband mellan IQ och skicklighet i poker.

Herregud så meningslöst ? Om alla är medlemmar i Mensa av spelarna. Så visar det ju absolut ingenting.

 

50% Mensa och 50% pokerspelare med "normal" IQ, vilka kommer längst ? 8-)

 

*edit*

Under morgondagen kommer resultatet att analysreas för att se om det går att hitta något samband mellan spelarnas IQ och deras placering i turneringen.
Ok, så dom försöker få fram om den med högst IQ av Mensas medlemmar kommer längst. Oki !

Jaja.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort lol åt rubriken! :lol:

EDIT: ...som alltså i originalform löd "Lolla mig långsamt"

 

Det märkliga är ju att medlemmarnas IQ är väldigt ospecifikt bestämd. Vad jag vet så kan man efter att ha gjort testet hamna i tre kategorier:

 

* Ej klarat testet

* Topp 2 % av befolkningen

* Topp 1 % av befolkningen.

 

Testet uppmäter ingen högre IQ än så, och man kan lär ju inte kunna ha alltför många fel på det 36 frågor stora testet för att klara det. Alltså kommer medlemmarna att delas in i endast två grupper utifrån sin IQ.

 

Man får väl se det som en uppmärksamhetsgrej för redbet, ungefär som att sponsra Linda Rosing. Och mensamedlemmarna vore ju inte så smarta :roll: om de tackade nej till dessa hyfsat saftiga gratisprispengar. Faktiskt måste jag säga att det här är den första vettiga fördelen med att vara med i mensa som jag hittills har stött på! ;) (förutsatt att inköpet är gratis)

 

Självklart får de personer som gör testet reda på vad de har för exakt poäng. Det som du talar om är en uppdelning i hur liten del av populationen som uppnår en viss IQ nivå. Det är nog mer för att göra en förenklad uppdelning så folk kan greppa vad tex 135 i IQ innebär. Testets maxpoäng ligger på 179 om jag inte missminner mig. Får man en poäng på över 170 så kanske man hamnar på max någon promille av befolkningen. I denna turnering är den enkelt att kolla huruvida det finns ett samband. De kommer troligvis att korrelera IQ med turneringsresultatet. Jag skulle vilja påstå att det behöver krävas ett ganska svagt samband för att ge en indikation på att det finns ett samband mellan IQ och pokerkunskaper beroende på hur många som var med osv.

 

En stor nackdel med undersökningen är att spridningen på undersökningen är så liten då man bara har haft med Mensa människor. De flesta torde ha typ 132<-160 i IQ vilket gör det svårare att hitta ett samband. Om man vetenskapligt skulle göra en vettig undersökning skulle man ha med folk med mer varierande IQ. Man skulle även vara tvungen att ta hänsyn till variabeln erfarenhet av pokerspelande för annars kan det bli ett skensamband.

 

Det finns garanterat ett samband. Inte för att det är säkert att redbet kommer fram till det.

 

Det skall bli intressant att se vad de kommer fram till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle även vara tvungen att ta hänsyn till variabeln erfarenhet av pokerspelande för annars kan det bli ett skensamband.

 

Vilket det kommer att bli, därav min ursprungliga rubrik. Att QoS ska hålla på och jävlas med rubriker hela tiden.

 

Hade det varit ett spel som schack så hade jag kunnat gå med på att det går att göra en undersökning baserad på EN tävling, men inte då det handlar om en tävling som per definition är ett turspel, om än med lite "skev turfördelning"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50% Mensa och 50% pokerspelare med "normal" IQ, vilka kommer längst ? 8-)

 

Det du skrev är det dummaste jag läst, med en normal pokerspelare menar du såklart t.ex folk härifrån pokerforum.nu, vi är vanliga spelare, inga proffs, men inte dåliga.

 

Nu vet man ju inte hur många av Mensa spelarna som spelat mycket förrum men om du bara tar mensafolk med speltid max 1 månad så lover jag att vi från pokerforum skulle FETÄGA (citat från Ken^^) dem även fast vi har lägre IQ, detta beroende på intränad spelskicklighet.

 

Om det ska gå att jämföra ska alla ha spelat ungefär lika mycket, om IQ spelar roll så säger inte det att en med IQ 170 som aldrig spelat klårt en med IQ 75 som spelat 10k h. Om IQ spelar roll så är en med IQ170 bättre än en med IQ75 som spelat lika många timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redbets undersökning har absolut inget som helst statistiskt värde... Intagningsprovet mäter max till 135, dock har de ett prov till som jag inte vet vad det mäter till, men ska visst vara ganska få mensa medlemmar som tar detta prov. Det kan säkert vara det du tänker på när du skriver 179.

 

Åfann det visste jag inte. Det finns flera sätt att gå med i mensa och intagningsprovet är inte det enda. Då måste man ha typ ha alla rätt på det menar du? 131 är väl det som krävs på binnetskalan?

 

Jag har gjort andra tester och där får man fram ett resultat. Känner även folk som jag tror har gjort Mensas som fått över 150 i IQ. Men de kanske har ändrat testet.

 

Skall själv skriva det någon gång. Jag är bara så morgontrött så deras tid kl 8 på morgonen passar inte mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50% Mensa och 50% pokerspelare med "normal" IQ, vilka kommer längst ? 8-)

 

Det du skrev är det dummaste jag läst, med en normal pokerspelare menar du såklart t.ex folk härifrån pokerforum.nu, vi är vanliga spelare, inga proffs, men inte dåliga.

 

Nu vet man ju inte hur många av Mensa spelarna som spelat mycket förrum men om du bara tar mensafolk med speltid max 1 månad så lover jag att vi från pokerforum skulle FETÄGA (citat från Ken^^) dem även fast vi har lägre IQ, detta beroende på intränad spelskicklighet.

 

Om det ska gå att jämföra ska alla ha spelat ungefär lika mycket, om IQ spelar roll så säger inte det att en med IQ 170 som aldrig spelat klårt en med IQ 75 som spelat 10k h. Om IQ spelar roll så är en med IQ170 bättre än en med IQ75 som spelat lika många timmar.

TjockisBagarn, precis det jag menade ;) En "Normal" spelare såsom merparten av PF (mig inkluderat) skulle förmodligen inte ha några större problem med en "Mensa" spelare som bara lirat ett litet tag.

 

Ska det vara någorlunda korrekt så är det ju lite såsom du skriver.

 

50% IQ170

50% IQ75

Och ungefär lika mycket speltid på varje grupp. Men en person med IQ170 kanske inte har ett smack känslan för spelet överhuvudtaget.

Så jag förstår faktiskt inte varför du blev så upprörd ? :? I'm with the "Normala" gardet 8-)

 

*edit*

Precis som gdaily också inledningsvis skriver, så är det TUR med i spelet också. Särskilt i en turnering, där blinds höjs m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar inte fatta att en av spelskicklighetens parametrar e speltiden ;)
:?: Men allvarligt, försöker du tilta mig eller ? Det ju faktiskt det jag skriver....

 

Jag - xxxxxh pokererfarenhet

Mensa snubbe - xxxh pokererfarenhet

 

Ven tror du har störst förutsättning att gå långt i denna turnering ?

 

Om det är något annat du vill ha sagt eller förklara, så skriv gärna det i klartext (för jag förstår faktiskt inte vad du svamlar om just nu)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde just provtesterna mensa har på sin hemsida.

 

Test 2

 

Test 3

 

Eftersom att jag hade betydligt högre poäng än mensamedlemmarnas snittpoäng har jag svårt att se att man i princip måste spika intagningstestet (måste vara rätt lätt i sådana fall) för att få inträde.

 

Var hitta du mensamedlemarnas snittpoäng? Test 2 klara ju till och med jag att spika samtidigt som jag åt en bulle så det måste ju vara lätt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde just provtesterna mensa har på sin hemsida.

 

Test 2

 

Test 3

 

Eftersom att jag hade betydligt högre poäng än mensamedlemmarnas snittpoäng har jag svårt att se att man i princip måste spika intagningstestet (måste vara rätt lätt i sådana fall) för att få inträde.

 

Var hitta du mensamedlemarnas snittpoäng? Test 2 klara ju till och med jag att spika samtidigt som jag åt en bulle så det måste ju vara lätt ;)

 

Hittade en länk på startsidan.

 

Jag spikade också test två, på tolv minuter.

Test 3 hade jag ett fel på (17 rätt), så helt ute och cykla kan man ju inte vara.

Snittpoängen för mensa-medlemmarna var just under 12.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pokerforum skulle FETÄGA (citat från Ken^^) dem även fast vi har lägre IQ, d

 

Vi har kanske inte heller lägre IQ, vi kanske väljer att inte vara med i MENSA, fast vi klarat deras lilla "test"

 

Precis, MENSA är bara för folk som vill skryta :P (Ok, jag kanske också skulle försöka ta mig in om jag orkade ta reda på hur man gjorde ;))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...