Gå till innehåll

Bankrulle i förhållande till BB?


Mjukis

Recommended Posts

$5789.50, om du får $5789.44 så måste du omedelbart gå ned i nivå för att inte med 100% säkerhet gula inom 24 timmar. ;-)

 

Skämt åsido, det är en omöjlig fråga att besvara på innan du ger en uppskattning av din win-rate, varians, klättringsbeteende, risktolerans och spenderbeteende.

 

Om det får dig att känna dig bättre så kan du bara ta 3000 big blinds, men det är inte så att det har någon förankring till din situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det finns ingen "norm" att gå efter?

Att använda sig av en norm för BR är lite som att köpa skor inte efter sin egen storlek utan efter befolkningens snittstorlek. Det blir lätt fel. Använd lite sunt förnuft och se till att inte torska jobbigt stora belopp på kort tid (säg exempelvis 10% av din rulle) så kommer du bra mycket närmare vad som är rätt för dig än att använda någon regel för hur många inköp en typisk spelare ska sitta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju att göra det lätt för sig att alltid säga det beror på.

 

Jag vet och förstår att det beror på. Likväl så måste man kunna komma med ett mer generaliserande råd som åtminstone kan tjäna som en riktlinje för en frågande spelare att börja med.

 

För det är ju som sagt en väldig skillnad att ha 10 bb och 10000 bb i sin BR.

 

Jag har nästan 6000 bb just nu och tar ut kring 50 % av vinsten och bygger BR med resten. Så småningom kommer jag att ta steget upp till nästa nivå, men först när jag har en bra bit över 3000 bb för den nivån. (Rätt snart med andra ord)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju att göra det lätt för sig att alltid säga det beror på.

 

Jag vet och förstår att det beror på. Likväl så måste man kunna komma med ett mer generaliserande råd som åtminstone kan tjäna som en riktlinje för en frågande spelare att börja med.

 

För det är ju som sagt en väldig skillnad att ha 10 bb och 10000 bb i sin BR.

 

Jag har nästan 6000 bb just nu och tar ut kring 50 % av vinsten och bygger BR med resten. Så småningom kommer jag att ta steget upp till nästa nivå, men först när jag har en bra bit över 3000 bb för den nivån. (Rätt snart med andra ord)

 

Min personliga åsikt. Det beror på:

 

Vilka stakes du spelar på relativt din finansiella situation i övrigt.

Vilket spel du spelar.

Din Win rate.

Din spelstil, aggrisivitet, hur tight du spelar.

Vilka bord du spelar (antal spelare).

 

Detta blir någon slags fördelning kring varians plus väntevärde, rent generellt desto lägre väntevärde och högre varians desto större BR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Är det bara jag som skiter i det här med BR i förhållande till blinds? Visst jag fattar att det är klokt att inte spela med blinds som är halva BR, men vafan... Måste man gå in på ett bord med hela sin BR och riskera den på ett bord?

 

Själv går jag in på ett bord med ca 10-20% av min totala BR, som jag ser som att jag kan torska vid det speltillfället, och så får man se hur det går?!?! (bara man inser att man kan torska den summan utan problem är det väl lugnt?)

 

eller är jag tomte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns säkert nån tråd i ämnet, det måste det göra för jag har läst den men hittar den inte igen!

 

Vad är rekommenderad bankrulle i NL förhållandevis till stakes eller hur jag ska uttrycka mej.

 

Alltså, stakes tex 1/2, rekommenderad BR är då? 100ggr 1000ggr 5000ggr - BB?

Lirar du "for fun" på typ 0.10/0.20 så är det skit samma..

 

Lirar du säg 05/1 - 1/2 är det väl vettigt att ha dryga 3000xBB

 

Lirar du 25/50 är det väl inte helt fel att sitta på 10000-20000xBB då man troligen måste klara av feta swings (som blir en del pengar).

 

Allt handlar väl om ifall pengarna du har på "pokerkontot" är någe du är rädd om, är det småpengar skotta på :P

 

*edit: missade visst nån nolla*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som skiter i det här med BR i förhållande till blinds? Visst jag fattar att det är klokt att inte spela med blinds som är halva BR, men vafan... Måste man gå in på ett bord med hela sin BR och riskera den på ett bord?

 

Själv går jag in på ett bord med ca 10-20% av min totala BR, som jag ser som att jag kan torska vid det speltillfället, och så får man se hur det går?!?! (bara man inser att man kan torska den summan utan problem är det väl lugnt?)

 

eller är jag tomte?

 

ja. tomte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Är det bara jag som skiter i det här med BR i förhållande till blinds? Visst jag fattar att det är klokt att inte spela med blinds som är halva BR, men vafan... Måste man gå in på ett bord med hela sin BR och riskera den på ett bord?

 

Själv går jag in på ett bord med ca 10-20% av min totala BR, som jag ser som att jag kan torska vid det speltillfället, och så får man se hur det går?!?! (bara man inser att man kan torska den summan utan problem är det väl lugnt?)

 

eller är jag tomte?

 

Ja, du är utan tvekan en tomte :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker det är helt fel!, man kan ju låna av föräldrar eller vänner så slipper man vänta på att lönen ska komma :)

 

Sant! Det finns ju även massa andra alternativa inkomstkällor man kan använda sig av... Tråkigt om man gular första veckan liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...