Gå till innehåll

Tips kring att analysera motspelare?


pickaslurf

Recommended Posts

Hej där!

 

Har spelat Hold'em ett halvår nu. Jag har lite problem och behöver tips.. :) Problemet med mig är att jag tycks spela mycket bättre i turneringssammanhang än i cashgames. Har inte hunnit gå jämt upp på cashgames sedan jag började, men i t.ex. no-limit heads up turnering vinner jag 4/5 gånger. Jag är väl införstådd i pottodds och liknande principer och vet när jag bör lägga mig. Jag spelar tight och aggressivt.

 

I heads-up känns det som att jag har full koll på fi, jag förstår nästan precis hur denne tänker och lyckas bluffa honom ofta, han lyckas inte bluffa mig så ofta, och jag blir nästan aldrig lurad till att följa med om fi har något. Men i cashgames där jag står emot en eller två spelare lyckas jag nästan uteslutande analysera dem helt åt helsicke fel. Tror det är för att det är för mycket att hålla reda på. I livesammanhang går det bättre, men på internet går jag nästan alltid minus på cashgames.

 

Så.. hur tusan ska jag bli bättre på att analysera fienden? Känns som jag kommit till ett stadium där jag förlorar för att jag inte förstår mig på de andra spelarna och inte för att jag är lös eller helt dum i huvudet. Ge mig tips på litteratur, sidor och liknande som behandlar psykologi i nätpoker. Tack på förhand.

 

* RP, försök till en mer förklarande rubrik - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det är psykologidelen du faller på.

 

Av vad jag har förstått så är du duktig heads up. Det betyder nog att du tillämpar samma spelsätt även vid bord med många spelare vid. Detta leder till problem.

 

Jag föreslår att du läser några böcker i angående NL Holden, t ex super system, kanske titta på Lederers och Sklanskys filmer, för att få begrepp om hur spelet ska spelas vid 8-10 spelare vid bordet.

 

Som Daniel Negreaneu säger så har folk alldeles för stort förtroende för tells och pyskologidelen. Det viktigaste är att fundamentet sitter rätt, att man håller sig på rätt sida om oddsen och spelar med rätt händer. Därefter är det viktigt att se på folks satsningsstruktur i olika positioner vid olika tillfällen. Detta sammantaget utgör 95% av din kunskapsbas. Tells och psykologi är grädden på mosen.

 

Så för att komma till grädden måste du göra i ordningen rejält med mos, för annars blir det bara fett och sött och fyller inte magen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej där!

 

Har spelat Hold'em ett halvår nu. Jag har lite problem och behöver tips.. :) Problemet med mig är att jag tycks spela mycket bättre i turneringssammanhang än i cashgames. Har inte hunnit gå jämt upp på cashgames sedan jag började, men i t.ex. no-limit heads up turnering vinner jag 4/5 gånger. Jag är väl införstådd i pottodds och liknande principer och vet när jag bör lägga mig. Jag spelar tight och aggressivt.

 

*[/i]

 

Ett tips kan vara att hålla dig till det du är bra på. Jag är bara en hyvsad cashgamesspelare men brutal i turneringar. Jag vet inte riktigt vad det beror på för så mycket skiljer det inte mellan spelformerna. I mitt fall tror jag det dels handlar om tålamod och att turneringar har de stora lockande vinsterna som motivering. Dels beror det på erfarenhet. Det tar lång tid innan man blir bra.

 

Om du vinner HU matcher 4/5 gånger (vilket jag inte tror du gör i längden) så skulle i alla fall jag hålla mig till att bara spela HU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...