Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Spelade en shorthanded $55 SnG på Pokerchamps igår. Tyvärr kan man inte få ut HH så jag tar detta ur minnet.

Endast tredje given, blinds 10/20. Startstackar på 1500 och inget särskilt har hänt de två första givarna.

Jag sitter i SB och får :Jc::3c:

Knappen synar, jag synar och BB checkar.

Flopp: :Qs::7h::3h: (pott: 60)

Jag checkar. BB bettar pott. Knappen lägger sig.

Det känns som att BB ser en chans att sno hem en enkel pott, men jag har ändå parat och vill se ett kort till. Syn.

Turn: :Js: (pott: 180)

Träffar tvåparet. Bestämmer mig för att jag har den bästa handen nu. Räknar med att Fi kommer att beta så jag checkar. Fi bettar 90 och jag gör ett blixtomslag med ett pottbet på drygt 500. Fi använder timebanken men synar till slut. Hade räknat med att ta hem potten där. Har nu mycket svårt att värdera min hand. Det finns många händer att placera Fi på, men ingen av dem tycker jag legitimerar enbart en syn. Antingen fold eller reraise all-in mot ett omslag som innebär att halva stacken hamnar i potten.

Det är så jag tänker. Hur skulle ni resonera? Hur skulle ni spela turnkortet?

Väntar med att publicera riverkort och resultat.

Postad
känns som en AQ hearts kanske, såvida inte ett hjärter kommer på river så allinar jag då.

Är du komplett galen? Given all in på turn från FI med en så pass stark hand.

Ok missade hur låga blindsen är. Men fortfarande fööööga troligt han har AQh.

Postad

Men i den här situationen, hur skulle ni resonera?

Efter turnspelet måste man ju utgå från att degen åker in på riverkortet, både Fi och jag vet det, därför blir jag ställd över att han bara synar på turn. Det är ju en styrkemätning, "ingen" skickar väl in halva startstacken i tredje potten och sen foldar på rivern.

Vilka riverkort, förutom Q, ska få mig att lägga handen? Eller ska jag check-folda oavsett kort?

Postad

Jag måste nog predika lite om min tro att det är bättre att låta din fi få ta potten på floppen istället ;)

Det är inga marker alls, blindsen är så låga och det är jätte tidigt i turneringen. Vänta ett tag tills några har åkt ut och du har en känsla för bordet före du börjar spela sådana hära marginella händer. Du har ingen aning om vad han kan tänkas sitta på om du inte spelat mot denna fi tidigare. Vad hade du tänkt göra om inte en J kom på bordet? Hade du betat emot honom eller raisat hans bet?

Så jag skulle backa ur på floppen och ta det slaget någon annan gång då jag är mer säker på att vinna.

Lycka till! :)

Postad
har värdet av position ännu en gång visat sig i praktiken?

Kan man lugnt säga...

River: :4h:

Jag snackar ju först men vet inte vad jag ska göra. Check.

Fi tänker en stund och går sen all-in.

Försöker analysera situationen men timebanken stressar. Potten är för stor för att jag ska vilja släppa den. Följer alltså Djens linje, att enbart en Q får mig att lägga handen. Jag synar och Fi visar upp :Qh::9h:

Efterklokt kan man säga att jag borde släppt handen både preflop och på floppen. Men nu när jag spelade handen, vilka misstag gjorde jag?

Kanske bettat direkt på turn, alltså inte checkraisat? Å andra sidan brukar ju checkraise betyda rejäl styrka.

Överbettade jag? Blev jag för potcomitted i onödan? Jag vill ju ta in potten på turn. (Samtidigt är det ju lite löjligt med sånt explosivt spel i bara tredje given, men SnG är SnG...)

Jag kan förstå Fi:s syn, hans hand är onekligen intressant, och han var förmodligen beredd att släppa handen om inte rivern hade hjälpt honom.