Gå till innehåll

NL - SH, starthandskrav


TjockisBagarn

Recommended Posts

Hittade ingen egen tråd för detta, kanske finns intrasslad i någon annan tråd men då får ni gärna länka ;)

 

Som rubriken alltså, vilka händer ska man spela preflop i NL TH SH på låga nivåer (om det nu spelar någon roll för starthänderna).

 

UTG?

UTG+1?

CO?

Button?

SB?

BB?

 

Ange gärna vad man bör spela för händer i oöppnade potter, limpade potter samt raisade potter om ni orkar = )

 

Tack så mycket! 8-)

 

 

PS

Skriv inte bara dumpa marginella händer i tidig position för det vet jag, vill ha mera konkret tack

DS

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svarar för UTG och UTG+1:

 

För UTG:

Raise med (limpa aldrig):

AA-77

AKs-ATs

AKo, AQo, AJo

KQs, KJs

 

UTG+1:

Raise med:

se ovan + A9s-A6s

KTs, QTs, JTs

ATo-A7o

66-55

 

Bör man agera så olika för UTG och UTG +1? det är ju trots allt bara en spelare som har foldat? Man slänger A9s i UTG och höjer med A6s i UTG+1, vart ligger logiken i det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt beror ju på hurdana moståndare man har, men är jag ny på bordet så kan man väl sammanfatta miitt spel ungefär så här (jag är ganska tight preflop i början av en session, jag lirar 1-2NL):

 

UTG: Raise med 99-AA samt AK, AQ, AJ, KQ, KJs. Ofta höjer jag även med A10s och suited connectors. Limpar med 22-88, Axs och händer som Q10s och 97s. Foldar allt annat, inklusive händer som Ax och J10.

 

UTG+1: Ungefär samma som i UTG. Limp kort kan ibland bli raise kort osv.

 

CO: Kort som jag limpat med UTG höjer jag med om det är foldat till mig. Foldar fortfarande Ax men höjer nu med J10. Höjer garanterat med alla suited connectors om ingen öppnat innan. Om någon limpat så varierar det om jag synar eller höjer med kort som 77 och KJ.

 

Knappen: Om det är foldat till mig så kan jag i princip höja på allt. Annars gäller samma som för CO.

 

SB: Om det är en ohöjd pott så raisar med samma kort som jag raisar UTG med i princip, lite tightare kanske. Limpar med det mesta om det är många som synat innan. Annars foldar jag det mesta.

 

BB: Raisar med samma kort som i SB vid ohöjd pott.

 

 

Vad göra om någon raisat 4xBB?

 

Foldar nästan allt. Jag gillar att vara den som styr potterna, därav krävs en väldigt stark hand för att jag inte ska vika mig.

Om ingen annan synat höjningen så re-raisar jag med JJ-AA samt AK. Om jag har position efter floppen så kan jag re-raisa med flera händer, typ AQ.

 

Jag synar 4xBB med suited connectors(oftast) och alla par. Foldar oftast händer som J10,KJ och A10.

 

 

Allt detta är givetvis generellt för mitt spelande. Jag varierar mig mycket, men är i grunden tight aggressive.

 

(Har säkert glömt en hel del händer, men jag tror det viktiga är med iaf)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svarar för UTG och UTG+1:

 

För UTG:

Raise med (limpa aldrig):

AA-77

AKs-ATs

AKo, AQo, AJo

KQs, KJs

 

UTG+1:

Raise med:

se ovan + A9s-A6s

KTs, QTs, JTs

ATo-A7o

66-55

 

Bör man agera så olika för UTG och UTG +1? det är ju trots allt bara en spelare som har foldat? Man slänger A9s i UTG och höjer med A6s i UTG+1, vart ligger logiken i det?

 

Du ville ha ett konkret förslag, ovanstående är ett exempel på starhandskrav för SH. Finns ju självklart inget facit. UTG+1 har du lite mer chans att ta hem blindsen genom att höja iom att en person har foldat. Därav kan man lägga på lite fler händer att höja med. Så fungerar ju alla starthandstabeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör 4xBB om alla foldat.

5xBB om en limpat.

7xBB om två limpat.

8xBB om tre limpat.

 

När jag spelar NL cashgames så blir jag inte glad ifall alla foldar när jag raisar så att jag endast får blindsen (om jag inte fått för mig att raisa med skit). Du måste ju vilja att alla foldar? Eller vill du bara få komando i händerna du spelar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör 4xBB om alla foldat.

5xBB om en limpat.

7xBB om två limpat.

8xBB om tre limpat.

 

När jag spelar NL cashgames så blir jag inte glad ifall alla foldar när jag raisar så att jag endast får blindsen (om jag inte fått för mig att raisa med skit). Du måste ju vilja att alla foldar? Eller vill du bara få komando i händerna du spelar?

 

Jag blir inte besviken om alla foldar. När jag raisar så vill jag ha max en som synar. Har jag då raisat för lite så kan det gå så illa att jag får 3-4 spelare som vill titta på floppen.

Om t.ex alla fem har limpat fram till dig i BB och du sitter med AA. Då raisar iaf jag till 8xBB, för jag vill bara ha en kvar när floppen kommer(absolut max två).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör 4xBB om alla foldat.

5xBB om en limpat.

7xBB om två limpat.

8xBB om tre limpat.

 

När jag spelar NL cashgames så blir jag inte glad ifall alla foldar när jag raisar så att jag endast får blindsen (om jag inte fått för mig att raisa med skit). Du måste ju vilja att alla foldar? Eller vill du bara få komando i händerna du spelar?

 

Jag blir inte besviken om alla foldar. När jag raisar så vill jag ha max en som synar. Har jag då raisat för lite så kan det gå så illa att jag får 3-4 spelare som vill titta på floppen.

Om t.ex alla fem har limpat fram till dig i BB och du sitter med AA. Då raisar iaf jag till 8xBB, för jag vill bara ha en kvar när floppen kommer(absolut max två).

 

Ja, helt klart vill man ju bara ha en call men man vill väl hellre ha 2 callers än att alla foldar när man har AA?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör 4xBB om alla foldat.

5xBB om en limpat.

7xBB om två limpat.

8xBB om tre limpat.

 

När jag spelar NL cashgames så blir jag inte glad ifall alla foldar när jag raisar så att jag endast får blindsen (om jag inte fått för mig att raisa med skit). Du måste ju vilja att alla foldar? Eller vill du bara få komando i händerna du spelar?

 

Bättre att få blindsen än att 3st går med, din ak blir utdragen och du förlorar mkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...