Gå till innehåll

Förklara vad som menas med position


Wax

Recommended Posts

Nä men alvarligt talat, ta dig till närmaste bibliotek och låna pokerhandboken eller kolla i wikin kanske.

 

Position är i förhållande till knappen, eller blindsen. Det har att göra med när man agerar i respektive runda.

 

UTG (under the gun) agerar först före floppen, tidig, mitten, sen, knappen (dealerbutton) och sedan blindsen.

 

Men efter flopp agerar blinds först och och sen hela varvet runt som du säket har sett.

 

Desto tidigare position desto sämre och desto högre krav på starthänder bör man kanske ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon förklara vad som menas med position och hur det skall påverka mitt agerande?

 

Jag har precis börjat min bana som pokerspelare och kör endast Texas hold ´em PL ännu så länge.

 

Position påverkar ditt agerande extremt mycket i pot-limit. Det är viktigt i alla former av poker, men det ger allra störst effekt i pot-limit. Jag rekommenderar faktiskt att du väntar lite med pot-limit tills du lärt dig lite mer.

 

Om och hur du ska spela en hand i pot-limit beror på tre faktorer:

 

1) Vilken position du har i förhållande till knappen, övriga spelare, samt eventuell höjare.

 

2) vilka kort du har.

 

3) Mängden pengar du och dina motståndare har kvar i relation till blindsen avgör vikten av faktor 1. Om det är väldigt mycket pengar (kanske 1000 ggr BB) kan 1) till och med överskugga 2). Vilket det iofs oftast inte är on-line.

 

 

Lite tydligare kan man säga följande:

 

Spela extremt få händer i tidig position. Och jag menar verkligen extremt få.

 

Spela väldigt många händer i sen position. Om du är ny, så kanske vi har lite olika åsikt om vad som är rimliga starthänder, men det kan vi ta någon annanstans.

 

När det gäller Texas så ändras typen av position som är viktig när någon höjer pre-flop och det är fler spelare en två-tre med. Detta gäller eftersom det väldigt ofta checkas (oavsett vad folk har) till den som höjde när floppen kommer, vilket innebär att den bästa flop-positionen blir till direkt till _höger_ om den som höjde, medan den värsta blir direkt till vänster.

 

Avslutningsvis, skaffa "Pot-limit och No-limit Poker" av Reuben och Ciaffone, det är standardverket för sådan poker. Om du tänker spela pot-limit för större summor än 4-5$ så finns det ingen rimlig ursäkt för en ny spelare att inte läsa den ett par gånger. Det vore extremt oekononmiskt att inte göra det.

 

Hoppas det här gjorde saker lite otydligare för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men börja med pokerhandboken, om man inte vet vad position är skall man inte läsa NL och PL by ciaffone som första bok...

 

Om man inte vet vad position är ska man nog inte spela NL eller PL över huvud taget, men gör man det ändå tror jag att den där boken kan vara till hjälp. Fast visst, det är bra att läsa en lite mer nybörjar inriktad bok först.

 

Nu tror jag säkert att Wax kommer att lära sig de här sakerna ganska snart (så svårt är det inte att slå de låga pot-limit-borden), men för tillfället verkar han vara på lite djupare vatten än han kanske är medveten om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har läst om position i några böcker men är inte helt hundra på hur blindsen räknas preflop och vilka positioner som räknas som tidiga och sena.. Det står väl nästan i länken som johan postade men jag skulle vilja ha det riktigt tydligt. Jag skriver en lista här och ni som svarar får gärna rätta den. Skriv helst en egen lista på ungefär samma form så det blir riktigt tydligt. Orsaken till att det är rätt noga för mig med vad som är vad är att jag spelar exakt de händer som min bok rekommenderar i tidig, mellan och sen position och då är det ju bra att veta vilka platser som menas. Tänker inte så mycket själv än m.a.o. :-).

 

Tidig position: UTG, 4,5

Mellan: 6,7

Sen: 8,9,10,SB,BB

 

Det viktigaste är väl egentligen att jag fått allt utom SB och BB på rätt plats. SB kan jag tänka mig att man borde ha lite högre krav på än sen position eftersom man är i tidig position resten av handen. BB bör man väl av samma anledning ha bra kort om man ska syna en höjning preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sb och bb är konstiga freak-of-natures som inte så lätt passar in i något schema. Som jag ser det är huvudsyftet med position antalet spelare som kommer agera efter en, dels vid den här rundan men också övriga. Mörkarna ger fördel preflopp men stor nackdel under resten av rundan, så hur stor nytta man har av positionen där beror direkt på hur viktiga de olika rundorna är relativt (vilket i sin tur direkt styrs av pengadjupet).

 

Som sen position räknar jag i stort sett enbart knappen samt en innan knappen, alltså med 1-3 spelare som ska agera efter en, samt att man har position på större delen av dessa under resten av handen. Tidig position är med 7-10 spelare som ska agera efter en och att man inte har position på större delen av dem under resten av handen. Mellanposition blir då med 4-6 spelare som ska agera efter en resten av handen. Som synes så försvinner då tidig position när man spelar med under 8 motståndare, vilket är ungefär rätt eftersom man ska spela lösare då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sb och bb är konstiga freak-of-natures som inte så lätt passar in i något schema. Som jag ser det är huvudsyftet med position antalet spelare som kommer agera efter en, dels vid den här rundan men också övriga. Mörkarna ger fördel preflopp men stor nackdel under resten av rundan, så hur stor nytta man har av positionen där beror direkt på hur viktiga de olika rundorna är relativt (vilket i sin tur direkt styrs av pengadjupet).

 

Som sen position räknar jag i stort sett enbart knappen samt en innan knappen, alltså med 1-3 spelare som ska agera efter en, samt att man har position på större delen av dessa under resten av handen. Tidig position är med 7-10 spelare som ska agera efter en och att man inte har position på större delen av dem under resten av handen. Mellanposition blir då med 4-6 spelare som ska agera efter en resten av handen. Som synes så försvinner då tidig position när man spelar med under 8 motståndare, vilket är ungefär rätt eftersom man ska spela lösare då.

 

Tack för svaret. Jag tänker mest på fixed limit (angående pengadjupet). Det finns ingen officiell bestämmelse riktigt på vad som menas med de olika positionerna i fixed limit? Jag menar så att alla författare menar exakt samma positioner när de talar om tidig, sen o.s.v.. Vad brukar de flesta författarna mena med dessa begrepp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Jag tänker mest på fixed limit (angående pengadjupet). Det finns ingen officiell bestämmelse riktigt på vad som menas med de olika positionerna i fixed limit? Jag menar så att alla författare menar exakt samma positioner när de talar om tidig, sen o.s.v.. Vad brukar de flesta författarna mena med dessa begrepp?

De brukar mena ungefär samma sak som mig. Alltså:

 

tidig position: 7-9 spelare att agera efter en.

mellan position: 4-6 spelare att agera efter en.

sen position: 1-3 spelare att agera efter en.

mörkarna är mörkarna och har normalt sett egna kapitel, men de är starkare i fixlimit än i nolimit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack! Har kollat lite och ser att det här skiljer sig lite grann på olika ställen. Men det är ju ganska små skillnader och det kanske inte spelar så stor roll om en extra position räknas som tidig eller sen eller mellan. Man får väl bilda sig en egen uppfattning när man spelat lite längre..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...