Gå till innehåll

PLO8 - Vägledning till en nybörjare


lullos

Recommended Posts

Har börjat spela lite pl omaha hi/lo, först bara som förströelse men det visade sig vara rätt kul. Tänkte se om jag kunde få svar på några frågor som kanske kan göra spelet ännu lite roligare för mig...

 

Här kommer dom intressantaste händerna från min första dag och dom frågor som dom väckt.

Alla exempel är från 0,25-0,50 PLO8 på b2b, ingen av spelarna har imponerat och jag utgår ifrån att dom är tomtar allihop.

 

Ex1,

 

Players:

Arsene (EUR 20,47 in seat 1)

saik84 (EUR 47,90 in seat 2)

Trot-ter (EUR 19,58 in seat 3)

Berjar (EUR 25,30 in seat 4)

eemeli10 (EUR 33,00 in seat 5)

lullos (EUR 48,96 in seat 7)

_beks_ (EUR 68,92 in seat 8)

 

Dealer: lullos

Small Blind: _beks_ (0,25)

Big Blind: Arsene (0,50)

 

lullos was dealt: A :club: - Q :spade: - 2 :club: - 4 :heart:

 

saik84 Fold

Trot-ter Fold

Berjar Raise (1,50)

eemeli10 Fold

lullos Call (1,50)

_beks_ Fold

Arsene Call (1,00)

 

Mycket bra starthand, väljer att bara syna för att bjuda in blindsen.

Är detta en ok syn, eller är det bara raise som gäller?

 

Flop Q :heart: - 3 :spade: - 4 :spade:

 

Arsene Check

Berjar Bet (2,40)

lullos Call (2,40)

Arsene Raise (14,35)

Berjar Call (11,95)

 

lullos All-In (45,06)

Arsene All-In (4,62)

Berjar All-In (9,45)

lullos Payback (23,66)

 

Floppar topp två-par med drag till nötlågen, A-5 stegen.

Berjar betar ut halvpot och jag väljer slowspela det jag förutsätter är den bästa handen, hoppas att bb också ska syna. Sedan blir jag något överraskad när bb potraisar tillbaka och brejar synar, jag ställer in det lilla sista och dom synar båda.

 

Hur stark är min hand i detta läge?

Jag funderade aldrig på att lägga den, kan man göra det?

Kan det vara rätt att bara syna i första läget med ett färgdrag ute och en så bräcklig hög om jag är relativt säker på att jag har bäst hand just nu?

 

Turn Q :heart: - 3 :spade: - 4 :spade: - 9 :heart:

River Q :heart: - 3 :spade: - 4 :spade: - 9 :heart: - 9 :spade:

 

Berjar shows high: 5 :heart: - K :spade: - K :diamond: - A :spade: (a flush, ace high)

lullos didn't show: A :club: - Q :spade: - 2 :club: - 4 :heart: (two pairs, queens and nines)

 

Berjar wins high: EUR 9,66 side pot (with a flush, ace high)

Arsene shows high: 4 :diamond: - 7 :club: - A :heart: - 4 :club: (a full house, fours full of nines)

Arsene wins high: EUR 58,66 main pot (with a full house, fours full of nines)

Rake: EUR 3,00

 

Så här i efterhand känns det som jag spelade handen för passivt, en re-raise före floppen känns bättre. Kanske hade en re-raise före floppen fått arsene att folda sin hand och jag på så sätt hade kunnat komma undan billigare. Förmodligen hade det hela slutat på samma sätt ändå.

 

Ska man alltid re-raise före floppen med en så pass bra hand som jag har?

Hade en syn varit mer ok om jag haft en hand med sämre högmöjligheter tex. om jag inte haft ett suitat ace eller haft en 9:a i stället för damen?

Tänker jag fel när jag vill bjuda in fler spelare i handen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ex2,

Players:

Arsene (EUR 64,62 in seat 1)

Haubjerg (EUR 56,32 in seat 2)

jorgece (EUR 9,50 in seat 5)

lullos (EUR 73,00 in seat 7)

hostage (EUR 25,00 in seat 8)

 

Dealer: Arsene

Small Blind: Haubjerg (0,25)

Big Blind: jorgece (0,50)

 

lullos was dealt: K :diamond: - Q :heart: - A :diamond: - J :club:

 

lullos Call (0,50)

hostage Call (0,50)

Arsene Fold

Haubjerg Raise (0,75)

jorgece Fold

lullos Call (0,50)

hostage Call (0,50)

 

Bra PLO-hand, väljer att limpa då det få höjningar före floppen och alla verkar sugna på att titta på den.

En syn bakom och en miniraise från sb, synar.

 

Hur spelbar är denna hand i PLO8?

Är den spelbar utg?

Är den spelbar med så få spelare som 5?

 

 

Flop 7 :spade: - 9 :diamond: - T :spade:

 

Haubjerg Bet (2,50)

lullos Call (2,50)

hostage Fold

 

Bra flop för min hand, bara ett kort 8 eller lägre och jag har ett schysst stegdrag med 9 nötouts. Plus ett backdoor drag till nötfärgen.

Den borde inte passa någon hand han skulle höjt med före floppen med heller.

Han bettar pot och jag väljer att syna.

 

Är en raise att föredra då jag misstänker att han missat floppen och har ett såpass bra drag som jag har?

Är en fold bättre när han bettar så hårt som han gör?

Vad ska jag sätta min motståndare på, ett högt par m Ax(x>8) eller A2xy eller mycket sämre än så?

 

Turn 7 :spade: - 9 :diamond: - T :spade: - 6 :club:

 

Haubjerg Bet (3,00)

lullos Call (3,00)

 

Inte så roligt turnkort, ett till kort till lågen.

Han betar igen men denna gång ett litet bet. Jag synar igen.

 

Hur ska jag tolka hans lilla bet?

Är detta ett bra läge att semibluffa potbet för att ta potten?

 

River 7 :spade: - 9 :diamond: - T :spade: - 6 :club: - 4 :diamond:

 

Haubjerg Bet (5,00)

lullos Fold

Haubjerg Payback (5,00)

 

Ännu ett lågt kort och jag ger upp handen.

 

Haubjerg didn't show hand

 

Haubjerg wins: EUR 13,80

Rake: EUR 0,70

 

Denna hand är inte någon kul läsning, jag förlorar en relativt stor pot med en hand som kanske inte borde ha spelat i första taget.

Så här i efterhand skulle jag ha dragit på en potraise på floppen och förmodligen checkat turn om han synat min raise.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ex3,

Game # 158720710 - Omaha Hi/Lo Pot Limit EUR 0,25/0,50 - Table "Anchorage"

Game ended 2005-11-04 16:22:15 GMT+01:00

 

Players:

Haubjerg (EUR 37,84 in seat 2)

toomuch (EUR 17,50 in seat 5)

lullos (EUR 98,00 in seat 7)

hostage (EUR 40,83 in seat 8)

 

Dealer: Haubjerg

Small Blind: toomuch (0,25)

Big Blind: lullos (0,50)

 

lullos was dealt: 5 :spade: - 3 :diamond: - 3 :club: - 4 :diamond:

 

hostage Fold

Haubjerg Call (0,50)

toomuch Call (0,25)

lullos Check

 

En ok hand med bara 3 motståndare, checkar i bb.

 

Hur pass stark är denna hand med tre motståndare/sju motståndare?

 

Flop 9 :heart: - 2 :heart: - 8 :heart:

 

toomuch Check

lullos Check

Haubjerg Bet (0,50)

toomuch Fold

lullos Call (0,50)

 

Två kort under åtta och en av mina kort (A,2), tyvärr tre hjärter.

Checkar och han minibetar på knappen, jag bestämmer mig för att ta ett kort till.

 

Helt fel att syna ens det minsta bet på denna flop?

Hur rädd ska man vara då det floppar tre av samma färg i PLO8?

 

Turn 9 :heart: - 2 :heart: - 8 :heart: - A :spade:

 

lullos Check

Haubjerg Bet (2,50)

lullos Raise (10,00)

Haubjerg Call (7,50)

 

Perfekt kort för mig, osannorlikt att han har samma låg som jag eftersom jag har två 3:or. Dessutom har jag ett stegdrag som kan räcka för hög, känns som ett bra ställe att pressa honom.

Om han inte har nöthög och en dålig/ingen låg blir det tufft för honom att syna.

Jag checkar och väntar mig att han ska betta, det gör han och jag provar en potraise. Han synar.

 

Hur är denna raise, kändes som det naturliga valet?

Hur skulle denna raise ha varit om jag bara haft en av mina treor?

Hur skulle denna raise vara mot flera motståndare, bättre att bara betta ut och försöka få med alla?

 

River 9 :heart: - 2 :heart: - 8 :heart: - A :spade: - 8 :club:

 

lullos Bet (22,50)

Haubjerg Fold

lullos Payback (22,50)

 

En åtta på river, mycket bra kort. Fick i och för sig inte min stege men den borde väl inte ha hjälpt honom.

Jag kan inte vinna mer än halva potten om jag checkar så jag måste alltså betta för att kunna vinna hela potten.

Jag bestämmer mig för att potbetta igen för att ge honom ett svårt beslut med en svag färg, tvåpar, dålig/ingen låg.

Igen kändes det naturligt att trycka, givet spel?

 

lullos didn't show hand

 

lullos wins: EUR 21,40

Rake: EUR 1,10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ex4,

Game # 158721553 - Omaha Hi/Lo Pot Limit EUR 0,25/0,50 - Table "Anchorage"

Game ended 2005-11-04 16:23:24 GMT+01:00

 

Players:

Haubjerg (EUR 26,84 in seat 2)

toomuch (EUR 17,00 in seat 5)

lullos (EUR 108,40 in seat 7)

hostage (EUR 40,83 in seat 8)

 

Dealer: toomuch

Small Blind: lullos (0,25)

Big Blind: hostage (0,50)

 

lullos was dealt: 2 :heart: - T :diamond: - A :spade: - 6 :diamond:

 

Haubjerg Call (0,50)

toomuch Fold

lullos Call (0,25)

hostage Check

 

Får denna hand handen efter ex 3.

Bara tre motståndere, mycket bra hand. Väljer ändå bara en syn i sb.

 

Bättre att raisa före floppen?

Är det genrellt bra att höja från blindsen?

Hur viktigt är position egentligen?

 

Flop T :spade: - T :heart: - K :heart:

 

lullos Check

hostage Bet (0,50)

Haubjerg Call (0,50)

lullos Call (0,50)

 

Tyvärr ingen låg möjlig efter denna flop men träffar iaf. trips top kicker med min tia.

Checkar för att se vad dom andra hittar på, är osäker på hur stark han jag egentligen har. Vill inte skrämma bort dom händer jag slår, tex. färgdrag, stegdrag och eventuella kungar.

Synar efter minibet och syn och bestämmer mig för att spela handen hårdare på ett bra turnkort.

 

Hur bra är min hand här?

Hur bra/dålig skulle den vara med fler spelare med i handen?

Fel att checka?

Fel att inte checkraisa?

 

Turn T :spade: - T :heart: - K :heart: - 4 :club:

 

lullos Bet (2,00)

hostage Fold

Haubjerg Call (2,00)

 

Bra kort för min hand, väljer att betta ut direkt 2/3potbet. Blir jag höjd kan jag tänka mig folda, får syn av killen jag bluffade bort frän förra potten.

 

Rätt att beta ut?

Är en fold för raise ok?

 

River T :spade: - T :heart: - K :heart: - 4 :club: - 6 :heart:

 

lullos Check

Haubjerg Bet (3,00)

lullos Raise (16,00)

Haubjerg Call (13,00)

 

Mycket fint kort för mig, bara KK och KT som slår mig. Dessutom var det en hjärter så han kan ha fått färgen.

Jag har fått intrycket att han suttit på något av dragen så jag bestämmer mig för att ge honom chansen att bluffa/betta sin hand för att sedan trycka på med ännu en potraise.

Som tur var är bettar han sin hand, vet fortförande inte om han har en hand eller inte. Trycker ändå på med min potraise, om han har en hand är det hyfsad cahns för en syn, annars ökar chansen ännu mer nsäta gång jag gör samma sak.

Blir faktiskt förvånad när han synar, tänkte nog mest beten som något för framtiden.

 

lullos shows high: 2 :heart: - T :diamond: - A :spade: - 6 :diamond: (a full house, tens full of sixes)

Haubjerg didn't show: 2 :club: - 6 :club: - J :heart: - Q :heart: (a flush, king high)

 

lullos wins high: EUR 37,05 (with a full house, tens full of sixes)

Rake: EUR 1,95

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger inte upp mina svar så sturkturerat men här är de iaf:

 

Bluffa på låg nivå i Hi/lo finns knappt, du blir kort och gott nersynad 9 av 10 gånger.

 

Din första hand är, som jag ser det, väldigt stark (på lågen) MEN lågen slår aldrig in och du får gå tomhänt.... När brädan parar sig i PLO så betyder det att minst en person har kåken (ofta fler än 1 person oxå). Jag hade lagt handen när de går all-in efter floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du i första exemplet säger att du är säker på att ha starkast hand kan har jag svårt att förstå, all bettning tyder ju på att någon sitter med settet och at någon har samma lågdrag som du. Att med en lite chans att få kvarta potten kan du visst lägga din hand efter de höga betten....

 

Jag är oxå nyfiken på varför du kallar exempel fyra en mycket bra hand....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske formulerade mig dåligt, jag var relativt säker på att jag hade bäst hand tills bb checkhöjde.

 

När pre-flopraisaren bettar har jag svårt att se att han har en bättre hand än vad jag har. När checkraisen kommer tror jag inte att jag har bäst hand längre bb borde nog ha ett set, men kan jag vara säker på det och hur mycket är mitt wheel-draw värt mot två motståndare?

Jag kan ju vara uppe mot en till spelare med A2(Berjar tex.) men det är ju inte säkert...

 

I exempel 4 har jag A2 6Ts mot tre motståndare, alltså A2 med 6an som backup för låg och AT plus ett halvsvagt färgdrag för hög. Jag ser handen som spelbar på ett fullt bord och den som stark med bara tre motståndare.

 

Jag kanske har fel, det är ju därför jag postar här. Fortsätt diskutera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bluffa på låg nivå i Hi/lo finns knappt, du blir kort och gott nersynad 9 av 10 gånger.

 

Håller med, men är intresserad hur mycket man kan/ska semibluffa med klar hög eller låg eller bra drag åt båda håll.

 

Din första hand är, som jag ser det, väldigt stark (på lågen) MEN lågen slår aldrig in och du får gå tomhänt.... När brädan parar sig i PLO så betyder det att minst en person har kåken (ofta fler än 1 person oxå). Jag hade lagt handen när de går all-in efter floppen.

 

Förstår inte rikitigt vad du menar här, bordet parade sig på rivern.

Ska jag ta med risken att ett par högre än min 4a ska komma runner-runner eller vad menar du?

Du kanske menade bara allmänt att när bordet parar sig finns det oftast en kåk, i sådana fall håller jag med.

 

Jag kanske överskattade mit lågdrag plus top-två i första exemplet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske formulerade mig dåligt, jag var relativt säker på att jag hade bäst hand tills bb checkhöjde.

 

När pre-flopraisaren bettar har jag svårt att se att han har en bättre hand än vad jag har. När checkraisen kommer tror jag inte att jag har bäst hand längre bb borde nog ha ett set, men kan jag vara säker på det och hur mycket är mitt wheel-draw värt mot två motståndare?

Jag kan ju vara uppe mot en till spelare med A2(Berjar tex.) men det är ju inte säkert...

 

I exempel 4 har jag A2 6Ts mot tre motståndare, alltså A2 med 6an som backup för låg och AT plus ett alvsvagt färgdrag för hög. Jag ser handen som spelbar på ett fullt bord och den som stark med bara tre motståndare.

 

 

Jag kanske har fel, det är ju därför jag postar här. Fortsätt disskutera.

 

Jag var nyfiken på om det var för att det var tre spelare eller inte, helt ok. På fullt bord vete fan.......Tycker inte om att bara gå in med lågen(så gott som)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men du håller med om att den är stark med endast tre motståndare?

 

Visst är handen kanske inte så stark på ett fullt bord men jag tar gärna en flop med en A2 hand, speciellt med back-up för låg och två kort till en nötstege.

 

Förmodligen skulle jag oxå göra det, beror väl på motståndet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en snabb genomgång:

 

Hand 1:

Bra låg, inte alls bra på hög då. Skulle syna med denna pre-flop.

Efter floppen när vi endast drar mot låg så är folden självklar mot en check-raise och två spelare kvar. På sin höjd har du bästa lågdraget, i värsta fall så är du kvartad eller att eventuellt lågkort slår ut dina lågkort.

 

Hand 2:

Tycker inte om händer utan låg, men den är spelbar innan flop. Eftersom det kommer endast 1 låg så är det ok spel. Men du har ju endast 9 troliga outs (räknar inte spadern då de ger färgen) varav 3 även ger lågchanser. Tror jag hade lagt mig mot ett potbet om jag inte har starka tecken på att fi betalar av om man träffar.

 

Hand 3:

Denna hand är inte värd vatten. Men du får ju gratis se floppen. Väl där så är det troligt att du är uppe mot ess hög färg eller inget eftersom fi slowspelar. Jag skulle höja på flop för att få reda på detta. Esset ger dig nötlåg och då du har två treor är sannolikheten att fi har samma väldigt låg. Fi's syn tyder på Ess med hög kicker, eller färgen som sagt. River är ju som sagt ett dött kort. Förstår faktiskt inte din raise här då det enda fi kan ha gått med på är en made hand vilket gör att ni delar på handen oavsett. Förstår inte fi's fold heller. Kan inte se honom spela en hand hit som foldas.

 

Hand 4:

Håller inte med om att denna hand är mycket bra, men med endast 3 motståndare är den spelbar. Positionen gör att jag vill träffa hårt för att spela vidare (för övrigt, höjning pre-flop i plo/8 görs för att bygga pot, inte få ut motståndare så du vill ha riktigt bra händer för att detta ska vara ev+). Floppen träffar bra, men jag vill höja här då du är upp mot både steg och färgdrag. Det finns stor risk att någon sitter på t.ex. QJ i hjärter och då har nästan halva kortleken som outs. Finns ju iofs risk för KK men det kan man inte låta hindra en. Fyran är ett bra kort, skulle vilja se en halvpots höjning här. Till sist, 6 är rena guldfyndet och jag skulle vilja se en ordentlig pothöjning på din check-raise.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I första handen är du ju faktiskt favorit på floppen:

 

http://twodimes.net/h/?z=1332587
pokenum  -o8 ac qs 2c 4h  - 5h ks kd as  - 4d 7c ah 4c  -- qh 3s 4s 
Omaha Hi/Low 8-or-better: 666 enumerated boards containing 4s 3s Qh
cards          scoop  HIwin  HIlos  HItie  LOwin  LOlos  LOtie     EV
Qs Ac  2c  4h     95    101    561      4    371     33      9  0.382
As Ks  Kd  5h    148    295    367      4     96    308      9  0.349
7c 4c  4d  Ah     87    266    396      4      0    404      9  0.268

 

Du har topptvå och drag till nötlågen. Jag ser inte att det kan vara särskilt fel att få in pengarna då.

 

V.g. litteratur om spelet har jag själv bara sett kapitlet i SuperSystem 2 som jag håller på att läsa just nu. Känns ganska bra, även om det tar upp FL och inte PL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en snabb genomgång:

Hand 1:

Bra låg, inte alls bra på hög då. Skulle syna med denna pre-flop.

Efter floppen när vi endast drar mot låg så är folden självklar mot en check-raise och två spelare kvar. På sin höjd har du bästa lågdraget, i värsta fall så är du kvartad eller att eventuellt lågkort slår ut dina lågkort.

 

Denna hand kanske är den intressantaste.

Är lite förvånad att du tycker det är en självklar fold. Visst får jag nog inse att jag inte har bäst hand just nu men så länge någon inte sitter med QQ är jag ju inte helt borta från högen, då har jag 2 damer för nötkåken plus eller dom fyra femmorna som mycket väl kan ge mig den bästa handen (visst ett set kan dra ut till kåk ändå).

 

Det verkar som vi kan konstatera att min fold eller syn hänger på hur säker jag är att någon av mina motståndare också har A2. Andra faktorer som spelar in är också om min andra motståndare har QQ, 44 eller 33 plus om någon har färgdraget. Det viktigaste är dock om någon har en A2. Så länge jag har mitt lågdrag är synen ok, har jag det inte så blir det en dålig syn.

 

Om vi ändrar 44 till 33 (det troligaste settet) ökar mitt ev till hela 0.445, om vi ändrar till QQ har jag 0,315. Det värsta senariot att jag är uppe mot QQ och A2KK med färgdraget ger mig blygsamma 0.188.

 

Nu visade det sig att jag faktiskt var favorit på floppen, om jag bara spelat mot en av motståndarna hade jag haft 0.425 resp. 0.575.

 

Jag är mer och mer inne på att misstaget jag gör är att inte höja direkt på floppen, det är mycket bra chans att jag har pre-flop-raisaren slagen. Hade jag gjort så hade resten av handen spelat sig själv med mig som favorit i detta fallet.

 

När handen spelades som den gjorde tror jag ändå att synen kan vara ok, mot så pass dåligt motstånd kan jag inte lägga denna hand. Mot bättre motstånd bör jag nog det.

 

Hand 2:

Tycker inte om händer utan låg, men den är spelbar innan flop. Eftersom det kommer endast 1 låg så är det ok spel. Men du har ju endast 9 troliga outs (räknar inte spadern då de ger färgen) varav 3 även ger lågchanser. Tror jag hade lagt mig mot ett potbet om jag inte har starka tecken på att fi betalar av om man träffar.

 

Det jag är mest intresserad av är om detta är ett bra läge att semibluffa ett potbet. Floppen borde inte ha träffat någon som höjde före floppen och jag ett rätt ok drag.

 

Lite simuleringar visar att om han sitter med tex. A2s 4 K utan färgdraget har jag ev 0.598, har han färgdraget har jag 0.343 Om han har en A2s K K hand utan färgdraget har jag 0.468 m fd. 0.262.

 

Har han inte färgdraget eller QJ, TT kommer han få väldigt svårt att syna och synar han har jag ändå mitt drag att falla tillbaka på.

 

Hand 3:

Denna hand är inte värd vatten. Men du får ju gratis se floppen. Väl där så är det troligt att du är uppe mot ess hög färg eller inget eftersom fi slowspelar. Jag skulle höja på flop för att få reda på detta. Esset ger dig nötlåg och då du har två treor är sannolikheten att fi har samma väldigt låg. Fi's syn tyder på Ess med hög kicker, eller färgen som sagt. River är ju som sagt ett dött kort. Förstår faktiskt inte din raise här då det enda fi kan ha gått med på är en made hand vilket gör att ni delar på handen oavsett. Förstår inte fi's fold heller. Kan inte se honom spela en hand hit som foldas.

 

Är denna hand aldrig värd att se en flop med, inte ens med så få motståndare som tre?

 

Visst kan han ha färgen men det är väl ändå troligare att han inte har just två hjärter. Intressant med en raise direkt på floppen. Jag var mer inne på att få om jag kunde träffa min 2a på turn för en billig peng.

 

Spelet på river är väl det som är intressantast, jag har ingen chans att scoopa om jag checkar så jag tycker bettet är givet, sitter han med ett tvåpar utan låg kommer det inte vara en lätt syn för honom eftersom jag skulle scoopa med en färg och vilken låg som helst.

 

Eftersom jag har ett lock på lågen så är det enda jag riskerar 0,95€ (raken hade blivit 3€ (3-1,1)/2) för att vinna halva potten som är 10,70. Alltså väldigt liten risk och bra betalt om det lyckas.

 

Hand 4:

Håller inte med om att denna hand är mycket bra, men med endast 3 motståndare är den spelbar. Positionen gör att jag vill träffa hårt för att spela vidare (för övrigt, höjning pre-flop i plo/8 görs för att bygga pot, inte få ut motståndare så du vill ha riktigt bra händer för att detta ska vara ev+). Floppen träffar bra, men jag vill höja här då du är upp mot både steg och färgdrag. Det finns stor risk att någon sitter på t.ex. QJ i hjärter och då har nästan halva kortleken som outs. Finns ju iofs risk för KK men det kan man inte låta hindra en. Fyran är ett bra kort, skulle vilja se en halvpots höjning här. Till sist, 6 är rena guldfyndet och jag skulle vilja se en ordentlig pothöjning på din check-raise.

 

Jag ser nog ändå detta som en mycket bra hand med endast tre motståndare men jag kanske får tänka om. Ingen hand att raisa med före floppen i så dålig position kan vi nog enas om iaf.

 

Om jag nu är uppe mot just QJ i hjärter är det inte då ett ganska bra alternativ att bara syna flop och spela handen på turn? Potten är ju väldigt liten och har han just QJh eller KK lär ju inte min höjning göra mig så mycket gott.

Turn är som sagt ett mycket bra kort. Jag bettar direkt för att pressa dragen plus att jag lär få veta om jag är slagen. Är en fold här på en raise självklar?

Vet inte vad du menar med din sista mening, jag gjorde en potcheckraise.

Bättre att beta ut direkt i detta läge kanske?

 

 

Stort tack för dina komentarer i alla fall Loveless, jag välkomnar fler som har åsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I första handen är du ju faktiskt favorit på floppen:

 

http://twodimes.net/h/?z=1332587
pokenum  -o8 ac qs 2c 4h  - 5h ks kd as  - 4d 7c ah 4c  -- qh 3s 4s 
Omaha Hi/Low 8-or-better: 666 enumerated boards containing 4s 3s Qh
cards          scoop  HIwin  HIlos  HItie  LOwin  LOlos  LOtie     EV
Qs Ac  2c  4h     95    101    561      4    371     33      9  0.382
As Ks  Kd  5h    148    295    367      4     96    308      9  0.349
7c 4c  4d  Ah     87    266    396      4      0    404      9  0.268

 

Du har topptvå och drag till nötlågen. Jag ser inte att det kan vara särskilt fel att få in pengarna då.

 

V.g. litteratur om spelet har jag själv bara sett kapitlet i SuperSystem 2 som jag håller på att läsa just nu. Känns ganska bra, även om det tar upp FL och inte PL.

 

Mycket intressant kalkylator...

 

Har läst SS2. Bra läsning, det mesta(allt?) går att översätta till pl. Undrade mest om det var någon som skrivit om just pl eller om vad man kan/bör göra för justeringar om man spelar pl ist. för fl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade detta spel för första gången igår (med Fixed Limit i o f s). $5+1 turnering på Party. Några reflektioner, kommentera gärna.

 

1. Händer typ AA23 ds och A234 ds är de bästa, väl?

2. En hand som KQJT är också riktigt bra. Om man träffar får man förmodligen hela potten eftersom ingen låghand kvalar in. Rätt?

3. Händer typ 5678 måste vara de absolut sämsta. Om man vinner högpotten måste man nästan garanterat dela med lågpotten.

4. Hur hårt ska man spela en låghand med A3? Förlorade några gånger mot A2 nämligen.

5. Lyckades få in hela nästan hela smeten med 6 hög eftersom jag trodde det var nötterna. Gick inget bra, hur fan kan man tycka att stege är lågt :x;) ? Får nog läsa på till nästa gång...eller ställa frågor på pf!

6. Finns det andra specialregler liknande den i punkt fem att tänka på?

 

EDIT: Apropå punkt fem, gäller samma sak för färg? Alltså att A-5 i färg är nötlåg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...