Gå till innehåll

NLT - Trn, synar ni all in i detta läge med AK?


Recommended Posts

Just spelat en freeroll. Här är en hand i en kritisk situation som jag gärna vill rådfråga er om.

 

Lite bakgrundsfakta.

Det är som sagt en freeroll. 4946 deltagare. Antal chips vid starten var 1.500 vardera. Totalt finns det alltså 7.419.000 chips.

 

Priserna i turneringen fördelar sig som följer:

1a $2350

2a $1350

3a $870

4a $630

5a $510

6a $400

7a $310

8a $230

9a $170

10 $120

11-20 $77

osv..

 

 

14 spelare återstår nu i turneringen. Med jämna mellanrum förflyttas man mellan olika bord så jag har inte stenkoll på motståndet. Men bordet är ganska tajt. Ingen som styr och ställer ännu. Markerna är relativt jämt fördelade. Ligger mellan 100.000 och 600.000 på mitt bord. Jag har just fångat upp några potter efter att ha legat risit till. Har nu 528.000 och ligger 5a chipsmässigt i turneringen. Två personer vid bordet täcker mig chipsmässigt, det är szmuti och ymb.

 

 

Positionerna ser ut så här

 

Seat: 1 sofokles (Dealer)

Seat: 4 Murmel

Seat: 5 szmuti

Seat: 6 hocke75

Seat: 7 vasyl13

Seat: 9 ymb

Seat: 10 Mr_Trader

 

Jag får A :diamond: K :heart:

 

 

Murmel : Posts small blind 20000.00

szmuti : Posts big blind 40000.00

hocke75 : Folds

vasyl13 : Folds

ymb : Raises for 120000.00

 

Min tur att agera. Vad skulle ni göra i detta skede?

 

* Flytt till Handanalys - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har rätt. Rubriken var nog lite missvisande. Var rätt trött i bollen efter många timmars spel. Van att bara spela SnG som tar en timme. Det här varade i över 5 timmar. Har nog dålig pokerkondition :?

 

Jag valde i alla fall att bara syna med avsikt att få in degen om A eller K träffar. Följande händer:

 

Murmel : Posts small blind 20000.00

szmuti : Posts big blind 40000.00

hocke75 : Folds

vasyl13 : Folds

ymb : Raises for 120000.00

Mr_Trader : Calls for 120000.00

sofokles : Folds

Murmel : Folds

szmuti : Went all-in 510802.00

ymb : Went all-in 594466.88

 

 

Nu är vi i det läget som rubriken hänvisar till. Inte vad jag räknade med direkt. Spelarna med de stora stackarna har spelat lungt fram till detta läge. Varit mest de med mindre stackar (däribland jag själv tidigare) som tryckt all in med betydligt mindre belopp. Vad gör jag nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag nyfiken på vad som hände men det är ju en helt klart en fold om man ska tänka logiskt=)

fast jag hade nog kanske synat om jag känner att jag äger bordet=)

fast om ska älta lite till 2 tighta chipleader gå all in låt dom ta ut varandra du har ju redan mycket marker och får säkert en ny chans igen med bättre läge=)

 

fast slår du ut dom två så har du en fin trygg ledning och kan bara rulla in dom stora pengar för faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan chansa det har ju inte kostat dig nånting och har du flyt så har du hur ofta får du chansen och komma så långt????????????????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag nyfiken på vad som hände men det är ju en helt klart en fold om man ska tänka logiskt=)

fast jag hade nog kanske synat om jag känner att jag äger bordet=)

fast om ska älta lite till 2 tighta chipleader gå all in låt dom ta ut varandra du har ju redan mycket marker och får säkert en ny chans igen med bättre läge=)

 

fast slår du ut dom två så har du en fin trygg ledning och kan bara rulla in dom stora pengar för faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan chansa det har ju inte kostat dig nånting och har du flyt så har du hur ofta får du chansen och komma så långt????????????????

 

Du säger att du hade synat om du känner att du äger bordet. Det var väl ganska korkat sagt ändå? Varför ta en chansing på all-in preflop om man ändå äger bordet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast slår du ut dom två så har du en fin trygg ledning och kan bara rulla in dom stora pengar för faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan chansa det har ju inte kostat dig nånting och har du flyt så har du hur ofta får du chansen och komma så långt????????????????

 

 

ungerfär så jag menar hehe=)

 

När man har flytet inne då är man oslagbar och det är allt du behöver för poker speciellt online =)

 

Väldigt nyfiken hur det gick jag tror killen foldar vilket han gör helt rätt i=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger att du hade synat om du känner att du äger bordet. Det var väl ganska korkat sagt ändå? Varför ta en chansing på all-in preflop om man ändå äger bordet?

 

Jag kände inte alls att jag ägde bordet. Tidigare i turneringen låg jag hela tiden på relativt trygg nivå och spelade mina kort väl. Då hade jag hyfsad kontroll på bordet. När det kröp ner till 50 spelare låg jag bland de 10 främsta. Men nu när det var ca 30 kvar låg jag kring plats 22-25. Och när det var 20 kvar låg jag på plats 17 med under 100.000 marker. Går då all in på kort som A6 och A8 och liknande händer. På A6 blev jag synad av A9. På bordet hamnar två par och vi båda har A som kicker. Med A8 fick jag syn av 77 och lyckas träffa en 8:a. Sen kommer jag upp mig genom att syna en chipssvag spelares all in. Jag hade då AK och han typ A7. Vinner den och har därefter de dryga 500.000 markerna. Riskerna med Ax korten är inte konstigheter, jag tyckte mig inte ha något val när jag hade 3X big blind.

 

Vid några tillfällen tidigare hade jag lagt händer som AK när någon annan pytsar in 5-10 ggr big blind. Mest för att jag kände att det skulle komma bättre lägen att vinna marker. Det gjorde det också. Men nu började jag närma mig större prispengar. Jag visste om att jag skulle kunna lägga mig och ändå kunna spela hem en hyfsad placering. Men om jag vann potten skulle jag bli kung på bordet med 1.600.000 marker. Fyra gånger mer än den som hade näst mest vid bordet. Då skulle jag kunna dominera som jag ville.

 

Jag lägger ut fortsättningen om någon timme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag citerade en annan kille. Jag antar att du synade eftersom du försvarar en syn ;D men jag tycker att det är förbenat fel att syna ;D

 

Du har helt rätt. Jag synade. Och du har rätt igen. Det var förbenat fel att syna. Jag tog en alltför stor risk. Här är hela händelsförloppet:

 

Murmel : Posts small blind 20000.00

szmuti : Posts big blind 40000.00

hocke75 : Folds

vasyl13 : Folds

ymb : Raises for 120000.00

Mr_Trader : Calls for 120000.00

sofokles : Folds

Murmel : Folds

szmuti : Went all-in 510802.00

ymb : Went all-in 594466.88

Mr_Trader : Went all-in 426805.92

ymb : Receives returned betting money 163664.88

 

------------------

Community Cards

------------------

[ 8S, 9C, 2H, 4C, 6H ]

 

 

------------------

Players Cards

------------------

Murmel [ -, - ]

szmuti [ 9H, 9D ]

hocke75 [ -, - ]

vasyl13 [ -, - ]

ymb [ QS, QC ]

Mr_Trader [ AD, KH ]

sofokles [ -, - ]

 

 

szmuti [ 9C, 9H, 9D, 8S, 6H - Three of a Kind ]

ymb [ QS, QC, 9C, 8S, 6H - One Pair ]

Mr_Trader [ AD, KH, 9C, 8S, 6H - No Pair ]

 

------------------

Result

------------------

Murmel Mucked Cards

szmuti Showed Cards (Winning) 1668409.92

hocke75 Mucked Cards

vasyl13 Mucked Cards

ymb Showed Cards

Mr_Trader Showed Cards

sofokles Mucked Cards

 

 

Jag förlorade alltså och åkte ut som 14e gubbe.

 

Gjorde jag rätt? Nä, i efterhand tycker jag inte det. Dåliga ursäkter för felbeslut:

- Trötthet, efter mer än 5 timmars spel

- Girighet, såg chansen till förstapriset

 

Skulle jag hamna i samma situation igen så skulle jag nog folda. Risken jag tog vid min syn var alldeles för stor. Visserligen skulle jag vid vinst kunna dominera mitt bord och bli delad chipleader totalt. De 120.000 satsade är surt att tappa men stacken svänger en hel del ändå. Det motsvarade de facto bara 3 big blinds och så det går att hämta igen.

 

Någon som tycker annorlunda?

 

Jag skulle tänkt på min egen signatur...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...