Gå till innehåll

Skammen och andra dåliga känslor


spyse

Recommended Posts

Den borde ligga här men får väl se.

 

Jag är nog inte ensam om att efter att ha spelat en hand dåligt skämts lite över hur jag spelade en hand, ett exempel var när jag hade pos på fi träffade mittenparet och blir check-raisad, jag sa till mig själv "blir jag höjd så måste jag folda" det blev jag men inte tusan foldade jag.

Det här är dålig diciplin och självkontroll men det har att göra med beslutet inte följden av det.

 

Efteråt så skämdes jag dels för att jag visste att jag spelat fel OCH att jag visste att jag spelade fel just då.

 

Ett annat exempel är jag sitter på knappen med 99 2 limpare, jag höjer och får en all-in emot mig, mot två överkort är jag lite favorit men mot höga PP är jag grym underdog, och det är just höga PP som spelar på det här viset, ändå synar jag med samma utgång.

 

Denna skam över att ha spelat fel hänger kvar och försämrar sedan spelet, man skämms för att spela fel, vill inte bluffa (trotts att det är solklart läge) för att man inte vill spä på skammen genom att bli påkommen med att bluffa.

 

Det enklaste sättet att slippa allt det här är såklart att spela rätt från början men det är omöjligt. Visst behöver inte göra så grova fel men man begår ständigt misstag.

 

Det är INTE tilt utan känslor man skapar pga av eget aggerande, om sedan skammen blir så stor att man förnekar dem (vilket innebär att man säger till sig själv att man spelade rätt) gör att man blir en sämre spelare eftersom man slipper ta ett "personligt" ansvar för sina handlingar det är BR:n som får ta den smällen istället.

 

Vet inte riktigt vad jag ville ha sagt när jag började skriva eller vad jag vill avsluta med ville bara slänga iväg lite tankar. Kanske jag vill säga att man SKA känna av en förlust psykiskt men inte låta den påverka fortsatt spel, nästa gång man kommer i en liknande situation så kanske det är rätt aggerande men man gör fel eftersom man inte vill göra samma fel igen.

 

Mitt sätt att ta itu med det här, från och med nu är att varje gång erkänna att jag skäms och dom gångerna jag vet att jag gör fel erkänna det, men inte erkänna och sedan glömma det utan ha ett papper där jag skriver upp handen, hur den utspelade sig och sedan efteråt skriva vilka känslor jag hade. På det här sättet erkänner jag mina fel och behandlar dom sedan genom att dagen efter (tycker det är viktigt att sova bort känslor eftersom det gör att det blir lättare att bli objektiv) gå igenom det och se hur det känns då och lära mig av mitt misstag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt sätt att ta itu med det här, från och med nu är att varje gång erkänna att jag skäms och dom gångerna jag vet att jag gör fel erkänna det, men inte erkänna och sedan glömma det utan ha ett papper där jag skriver upp handen, hur den utspelade sig och sedan efteråt skriva vilka känslor jag hade. På det här sättet erkänner jag mina fel och behandlar dom sedan genom att dagen efter (tycker det är viktigt att sova bort känslor eftersom det gör att det blir lättare att bli objektiv) gå igenom det och se hur det känns då och lära mig av mitt misstag.

 

Jättebra, ta dina problem vid hornen! Att inte erkänna sina brister för sig själv är bland det värsta man kan göra. Många ägnar inte ens en tanke åt att deras spel kanske inte är perfekt.

 

Om du inte redan har gjort det så föreslår jag att du införskaffar ett program för att lagra hh's, såsom pokertracker eller pokeroffice, för att kunna analysera ditt spel så djupt som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte redan har gjort det så föreslår jag att du införskaffar ett program för att lagra hh's, såsom pokertracker eller pokeroffice, för att kunna analysera ditt spel så djupt som möjligt.

 

Tyvär så kostar ju sådana program en hel del pengar som jag tyvör inte har över för tillfället, skulle vara kul om det fanns nå gratis alternativ eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova spela på 3-4bord samtidigt. Mycket lättare att fatta korrekta beslut då, tycker iallafall jag.

 

Det funkar inte alls för mig, blir för stressigt plus att jag inte för någon överblick över varken spelet eller motståndarna.

 

Dessutom är det ett sätt att komma runt problemet inte lösa det, tänk den dagen då jag är med i WSOP och inte kan multitabla ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...