toppace Postad 1 November , 2005 Rapport Postad 1 November , 2005 Ien statisktik undersökning skall man intrevjua 600 slumpmäsdsigt utvalda personer. Sannolikheten att man når en slumpmässigt vald person vid första kontakttillfället är0,5. Vad är sannolikheten att man når färre än 290 personer vid första kontakttillfället? grupp ev+ på högskolan tackar i förskott. Citera
gdaily Postad 1 November , 2005 Rapport Postad 1 November , 2005 Kolla upp binominalfördelning, så lär svaret inte vara svårt att få fram Citera
Fido Postad 1 November , 2005 Rapport Postad 1 November , 2005 Det där kan väl variera? Är väl inte givet att det är binomialfördelat eller normalfördelat? Skulle väl kunna vara ett urval som ger någon sorts skum fördelning.... då är problemet olösligt ty det saknas information. Citera
TjockisBagarn Postad 1 November , 2005 Rapport Postad 1 November , 2005 Kolla upp binominalfördelning, så lär svaret inte vara svårt att få fram word EDIT: Kom på att jag är lite taskig som inte skriver upp hur man gör men ingen gav mig svaret på mitt matteproblem jag la upp utan gav bara massa ledtrådar så nu hämnas jag ... ) Citera
kydyl Postad 1 November , 2005 Rapport Postad 1 November , 2005 Binomialfördelning var det ja! Jag har fattat rätt om de 600 personerna redan är utvalda och nu bara ska kontaktas? Vi förutsätter att hurvida en person nås är oberoende av hurvida någon annan nås. låt A vara händelsen att en person svarar. Låt X vara den s.v. "antal personer som svarat" X är då Bin(600,P(A)) dvs X är Bin(600 , 0.5) Sökt är P(X<=289) Nu kan man om man vill summera sannolikheterna för de 289 första termerna i binomialfördelningen men det är ju ganska jobbigt och ett nästan lika bra svar fås om man approximerar mer normalfördelning. Detta går alldeles utmärkt eftersom n (600) är stort och p (0,5) varken är extremt litet eller extremt stort. vi får då X ~ N(np, sqrt(np(1-p))) Sen är det raka spåret. Citera
toppace Postad 2 November , 2005 Författare Rapport Postad 2 November , 2005 stort tack till alla, jag körde bino lösningen och hamnade bara 0,01 fel vilket får duga hoppas jag. jag hade en uppgift till i vilken jag inte förstår tre uppgifter. givet är följande sannolikhetsfördelning. y/x 0 1 2 0 0,40 0,20 0,07 1 0,15 0,09 0,02 2 0,04 0,02 0,01 b, Var(Y) c, Pr(X+Y=<2) f, Var(X|Y=1) Jag vet man beräknar varians men vilket värde skall man nyttja i b och f. Ha en fantastisk dag! /Robban Citera
Recommended Posts