Gå till innehåll

Allt om ögonoperationer!


Fido

Recommended Posts

Jo, har fått ett mål med mitt pokerspelande. Har kommit upp på ett tillräckligt lönsam nivå för att det ska komma in lite pengar från min hobby. Har därför börjat fundera vad man ska lägga pengarna PÅ! Det finns ju tonvis med roliga saker och eftersom pokern alltid varit en hobby så har jag tagit inkomsterna som en direkt nöjeskonto-insättning.

 

Tills nu. Insåg att jag plötsligt har råd med en ögonoperation - tror jag.

 

Undrar därför vad ni har för erfarenheter och kunskaper om att operera ögonen! Jag lider inte av något extremt synfel, kanske är det "onödigt" att operera mig i mitt fall. Är närsynt (inte så farligt) men ganska kraftigt astigmatisk. Brytningsfelet är det som ställer till det. Jag spelar nämligen innebandy, och astigmatism kombinerat med linser är något obra. Väldigt svårt att bibehålla hög synskärpa, linserna vrider sig mest hela tiden och synskärpan faller dramatiskt.

 

Därför vore det skönt att kunna operera sig och slippa eländet. Meeeen! Jag har noll koll. Ska ta och kolla upp så gott det går, men vore skoj att få lite input från er! Finns säkert massvis med saker jag missar annars...

 

(Jag är 26, har haft stabil syn ett ganska bra tag, närsynt och astigmatiker)

 

Metoder, priser, firmor.... vad rekommenderas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan säga att min flickvän gjorde en operation i början av somamren och hon är väldigt nöjd. Direkt efter själva laserbehandlinten kunde hon se bra utan linser eller glasögon. Hon var väl inte helt ok första dagen men kunde jobba på måndag efter operationen som var på fradagen. Exakt vad hon hade för fel vet jag inte men kan säga att hon inte kunde se på tv på 3 m utan hjälpmedel i alla fall.

 

Kostnaden för kalaset blev 19 000 eftersom hon hade studentrabatt. Allt skedde på Globen ögonklinik i Örebro. Undrar du nåt mer så fråga på så frågar jag vidare till min kära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska du ändå lägga 20kkr på operationen tycker jag du ska fördela pengarna

8000kr: flygresa till bangkok

12000kr: dyraste och bästaste operationen du kan hitta i bangkok/phuket.

 

känns som att man får bättre service för pengar på det sättet. jag litar inte på svensk sjukvård, men för den thailändska har jag fullt förtroende för. de har ju isostandard etc på sina sjukhus! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni ställen som utför så rekommendera gärna! Svårt att hitta "alla" ställen på nätet. Tänkte kolla runt ordentligt nu... ju mer jag tänker på det, desto mer sugen blir jag!

 

(Trots allt lägger jag väl 3k om året på linser, utslaget 1k på glasögon, vilket gör ca 3-4k om året i ögonkostnader, vilket gör att om synen "håller sig" i 10 år så har jag förmodligen ändå sparat 20k på att operera....)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag opererade mig här http://www.cityvarden.com/show-indexpage-cid-8-dirID-4.html för ungefär 6 månader sen.

 

22k för båda ögonen samtidigt, man skulle vara hemma från jobbet i 4 dagar rekommenderade dom. Gjorde det på en fredag, jobbade på tisdagen igen. Klarade sig hyffsat på tisdagen, men svårt att läsa, allt var lite suddigt. Men behövde ingen hjälp för att göra grejer.

Tog dock ganska lång tid innan jag fick in riktig skärpa, nog 6-7 veckor iaf. Men nu ser jag klockrent, inga problem alls.

Det blir dock lite suddigare när det är mörkt, eller nån sorts skuggeffekt på ljusa objekt. Märks när man kollar på tv i mörkret, men dock inga problem att läsa texten, man vänjer sig vid skuggan.

 

Även jag tänkte att nu när jag fått in lite pengar på poker så ska jag äntligen ta mig råd att göra detta. Men hos dom jag gjorde det så kunde man få avbetalning på 12 eller 24 månader räntefritt. Visst, 500 spänn totalt under ett år i aviavgifter och uppläggningskostnad om nån nu ska gnälla på räntefritt. Men 500 extra för att slippa slanta upp 22 lakan på ett bräde tycker jag är helt okej.

Har inte ens behövt röra pokerpengarna än pga avbetalning så det känns extra bra.

 

Det man kanske kan vara lite negativt till är att det går väldigt fort att genomföra proceduren. För dom på kliniken var det en dag på jobbet, för mig var det skitstort, så det känns lite snopet på nåt sätt när man går därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid varit lite smått närsynt. Klarar gränsen för körkort, men när jag testade så tyckte han att jag skulle skaffa glasögon. Det borde väl gå att operera mig fastän jag inte "behöver" det egentligen?

Ja, fast det är inte någon vidare bra idé om din syn fortfarande håller på att försämras eftersom operationen då bara omintetgörs efter ett tag. Jag skulle rekommendera att pröva endagarslinser och se hur jobbigt du tycker att det är innan du går under kniven, plus att du då hinner få lite bättre uppfattning om din synförmåga över tid.

 

Operationer kan ha bieffekter som ordentligt försämrat nattseende (vilket kan göra exempelvis nattkörning till en rejält dålig idé) så om du bara har ett litet fel och det inte är någon hassle med linser så känns det inte riktigt värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle göra en ögonoperation på Globen Eyeclinic.

Jag är smått närsynt med -0.75 på ena ögat och -0.50 på andra.

Dom avrådde mig från att göra det ögat jag såg bäst på eftersom felmarginalen på operationen är +/-0.50

Så jag strunta i hela operationen och kör med endagslinser istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att göra en operation så fort min syn har stabiliserat sig.

 

Försämringen har varit snitt -0.25/halvår (närsynt).

 

Har för mig att synen måste ligga på ungefär samma nivå i ca 1½ år innan man kan göra operationen (rekomenderat).

 

Googla "ögonoperationer" så hittar du flera bra alternativ. Sverige har mycket bra standard vad gäller ögonkirurgi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

jag gjorde min för nu över 10 år sedan och kan bara säga att det är det bästa jag någonsin gjort.

 

Min syn håller fortfarande i sig och jag kan bara rekomendera en sådan operation till alla som på minsta sett lider av linser eller glasögon.

 

Min åsikt är att Sverige ligger i topp när det gäller denna typ av operationer så sök runt bland olika kliniker i Sverige. Kolla även av mindre orter då det kan vara billigare där.

 

Studentrabbat är en annan bra sak. Dock bör man vänta till ens syn stabiliserats vlket den ofta inte har gjort när man är i studieåldern. man kan då ta en 10-poänds kurs på distans inom något område man är intresserad av och kan på så sett få denna rabbat ändå.

Om man inte är så frestad av detta kan man ju alltid droppa ett mail till Heypoker så kanske de kan lägga till detta i deras shop.

40000 vip-poäng: ögon operation

 

Lycka till

Lamby

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får väl vara undantaget som bekräftar regeln då... Har ett ögonfel, förutom närsyntheten då, som inte går att operera (än)... Har för högt tryck i ögat vilket gör att jag har buktningar på hornhinnan... Såvitt jag har förstått så är idag enda lösningen att transplantera hornhinna, vilket inte görs förns man är på väg att bli blind... Ligger således i riskgruppen för grön starr, kul kul kul...

 

Nåja, morsan, hennes sambo, min sambo samt åtminstone 4 polare har opererat ögonen mha laser... Alla är supernöjda med resultatet... Den coolaste operationen gjorde morsans gubbe... På honom skar de upp ögat, tog bort den naturliga linsen och ersatte med en konstgjord! Efter 15 minuter i väntrummet och en snabb check av läkaren kunde han ta bilen hem, inte illa jobbat!

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också funderat på det här med laseroperation men kan absolut ingenting om proceduren.

 

Vet inte riktigt vad jag har för synfel men har använt glasögon i hela mitt liv. Har aldrig gillat att ta på mina ögon så linser har varit ganska uteslutet. Ser dåligt på långt avstånd så antar att jag är långsynt.

 

Gör laseroperation ont? Hur går den egentligen till? Vad finns det för risker? Kostar det lika mkt för den där ytterliggare operationen om 10-15 år? Och vad händer om man inte gör den? Förlorar man synen eller återgår de till så man var innan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv använder man dygnet-runt linser.

Kan ha på dom en månad i streck dag som natt innan jag byter.

 

Betalar väl i och för sig 4000:-/år.

 

Har -2,0 på ena, och -2,25 på andra.

 

Kanske är EV+ på att köra en laseroperation?

 

Kör på sådana jag med, har exakt samma synfel som du (-2.0 och -2.25) och jag måste säga att man dessa linser verkligen är att rekommendera (focus night and day), ifall ni inte vill operera er. Efter första dagen känner man inte av linserna alls och sen är det bara att byta efter en månad. (är nästan som man har gjort operationen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv använder man dygnet-runt linser.

Kan ha på dom en månad i streck dag som natt innan jag byter.

 

Betalar väl i och för sig 4000:-/år.

 

Har -2,0 på ena, och -2,25 på andra.

 

Kanske är EV+ på att köra en laseroperation?

 

Jag använder själv linser, men har inte vågat byta till månadslinser. Hur ligger det till med infektionsrisken om man använder dygnet-runtlinser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser dåligt på långt avstånd så antar att jag är långsynt.

 

Gör laseroperation ont? Hur går den egentligen till? Vad finns det för risker? Kostar det lika mkt för den där ytterliggare operationen om 10-15 år? Och vad händer om man inte gör den? Förlorar man synen eller återgår de till så man var innan?

1. Tror du är närsynt, som jag :D

2. Om det gör ont? Nej, men det ska visst va lite obehagligt. Men det är ju värt ett par minuters obehag om du slipper glasögon!

3. Finns olika metoder. För att råda bot på sambons närsynthet skar de upp en bit av ögat och lyfte undan. Pepprade sedan på med laser och sen la de tillbaka den bortskurna biten. Ögat har en sjujäkla läkförmåga så efter 15 minuter så var hon fit for fight igen! Fick lite värktabletter och var lite torr i ögonen/ljuskänslig den första månaden. Nu ser hon perfa.

4. Risken är att operationen misslyckas. Beroende på graden av misslyckande så får man göra om operationen. Men risken är såpass liten att det är värt det.

5. Om man behöver göra fler operationer beror ju på ens nuvarande ögonfel. Har man bara en mindre närsynthet så finns dessutom chansen att den växer bort då man når 50-årsåldern... Närsynthet är alltså en barnsjukdom ;)

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat för mycket på det här för att kunna backa... nu gäller bara att hitta "rätt" ställe att gå till för att utföra det här!

 

Svårt att veta var man ska vända sig. Är det t.ex värt att åka till Stockholm från Linköping för att spara pengar? Hur många besök blir det?

 

Iofs så sparar man en hel del, eftersom två ställen finns i lkpg, på båda blir kostnaden ~30kkr, jämfört med ca 20kkr på vissa ställen i Stockholm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...