Gå till innehåll

Disciplinsjukan, 8 st. bord botemedlet?


obby

Recommended Posts

En doktor i sannolikhetslära bad sina elever första dagen att gå hem och singla slant 500 gånger och bokföra resultaten. Dagen därpå satte eleverna upp sina listor på väggen och läraren kunde direkt gå och peka ut vilka som hade fuskat (bara skrivit 500 resultat) och vilka som verkligen hade singlat slanten 500 gånger.

 

Dom som hade fuskat hade tagit klave resp. Krona max 5 gånger irad eller dylikt, medans dom som ej hade fuskat hade betydligt mer ensida resultat ibland.

 

Vad ville jag säga med detta då? Jo, att människan har otroligt svårt att förstå sig på sannolikhetslära och när en pokerspelare får erfara så kallade bad beats, eller förlorar 10-20 inköp i SnG’s har dom väldigt lätt att tilta bort sina pengar.

 

Jag skulle vilja säga att den viktigaste faktorn som kommer utgöra om man är en långsiktigt vinnande spelare är hur pass mycket disciplin man har. Någon skrev någonstans att det går mycket snabbare att förlora pengar på ett par misstag än vad man vinner genom att spela bra poker. Det stämmer mycket bra. Hur många gånger har ni inte suttit flera timmar och grindat upp er rulle för att göra ett fåtal misstag som gör att ni hamnar på plus minus noll igen?

 

Efter att ha spelat ett antal månader på 6-manna-bord och erfarit den stora variansen detta medför började jag fundera på hur jag kunde komma närmre väntvärdet av mitt spelande. När PartyPoker uppgradera sin programvara så att man kunde spela 10 st. bord började jag direkt spela 10-manna NL poker. Jag gick ner en nivå och spelar nu 8 st. bord på två skärmar.

 

Jag tror att spela 8 st. 10-manna-bord är ultimat för den spelartyp jag är. Jag kan inte spelteorin så jättebra, har endast läst ett fåtal böcker. Däremot så behöver man inte hålla reda på sina motspelare alltför mycket på 10-manna, som man behöver på 6-manna. Problemet jag hade på 6-manna var att jag spelade 2-3 bord och hade väldigt dålig koll på mina motspelare. På 10-manna är det i stort sett bara att spela sina kort. Syna höjningar med pockets om höjningen är 5% av motståndarens stack för att leta ett set och försöka dubbla osv.

 

Att spela 8 st. bord på hälften av sin BR-nivå medför samma BB/100 som att spela 4 st. på sin BR-nivå (om man följer 3000xBB), fast man slipper dom stora swingsen.

 

Jag hamnar alltid runt 500 händer/timme. Att då spela NL100 (blinds på 0,5/1) med en snittvinst på 10BB/100 händer ger ungefär $50/h. Vilket är väldigt bra betalt för att spela poker.

 

Skulle vilja tipsa om att alltid bokföra sina resultat i exempelvis excel för att se hur spelet utvecklas.

 

Genom att spela 2000 händer/dag kan man även utvärdera sitt spel snabbare. Jag hade sen tidigare problem att jag hamnade i potter med suited-connectors utan position, även låga ex 89s. Jag började slänga dom händerna ur tidig/mellan-potision och ser nu hur BB/100 resultatet växer.

 

Jag ser egentligen nästan ingen vits med att spela 6-manna-bord. Man måste vara väldigt fokuserad på hur sina motspelare spelar, och väldigt ofta spela så som korten inte dikterar.

 

Kommentera gärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo jag kan tänka mig att när man kommer upp i nivå förändras en hel del. Men för nivåer upp till NL400 borde det inte vara något större problem. Då kan man ju grinda upp en rulle till att spela NL1000 senare, då kan man kanske klara av att itu med alla som kommer in och ska försöka ta ett skott.

 

Jag har inga som helst problem med att lira lågt iaf.

 

Sen så kan man ju absolut inte spela bara nötterna heller. Men om vi tar NL1000 som exempel. 10-manna bord, du tror man måste mixa upp sitt spel så värst mycket då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo jag kan tänka mig att när man kommer upp i nivå förändras en hel del. Men för nivåer upp till NL400 borde det inte vara något större problem. Då kan man ju grinda upp en rulle till att spela NL1000 senare, då kan man kanske klara av att itu med alla som kommer in och ska försöka ta ett skott.

 

Jag har inga som helst problem med att lira lågt iaf.

 

Sen så kan man ju absolut inte spela bara nötterna heller. Men om vi tar NL1000 som exempel. 10-manna bord, du tror man måste mixa upp sitt spel så värst mycket då?

 

Party har just nu 1 NL1000 10-manna bord och typ 15 shorthandedbord uppe. Du får svårt att hitta bord, om inte annat svårt att hitta bra bord.

 

Om man måste mixa eller inte vet jag inte för jag spelar inte 10-manna, jag behöver action.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar bara om du skulle t.ex. bara köra ett bord, du foldar troligen automatiskt mer när du kör 8 st? T.ex. om du sitter på JJ, floppen kommer 2-4-9, du bettar pott, någon går all-in (som har mer marker än dig). Har du någon bestämd strategi inför det beslutet att syna el. inte. Du har knappast någon read eftersom du spelar 8 bord.

 

Vad jag efterfrågar är hårda regler som du eventuellt har i själva post-flopp spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet folk som kör ungefär din spelstil på högre nivåer. Problmet är väl att dem blir uppkäkade av alla som spelar 1-2 bord och går in för att spela poker. Man blir beroende av superfisken och kan aldrig slå ett bord som bara spelar solid ABC.

 

Jag läste på ett annat forum om den här typen av spel och det kan väl sammanfattas som den yttersta formen av grinding.

 

*låg varians

*blygsam förtjänst 1-4bb/100 verkar normalt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar bara om du skulle t.ex. bara köra ett bord, du foldar troligen automatiskt mer när du kör 8 st? T.ex. om du sitter på JJ, floppen kommer 2-4-9, du bettar pott, någon går all-in (som har mer marker än dig). Har du någon bestämd strategi inför det beslutet att syna el. inte. Du har knappast någon read eftersom du spelar 8 bord.

 

Vad jag efterfrågar är hårda regler som du eventuellt har i själva post-flopp spelet.

 

Beror helt på spelet innan floppen. Beror även på om det finns ett drag ute, med floppen 2-4-9 så är det ju enbart färgdraget som kan finnas isf. Om jag var den som förde spelet innan floppen och min motspelare synade mig ur position lägger jag mig ofta för en all-in där. Troliga händer för FI där är A9, 22, 44, TT, QQ, KK, AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter intressant. Jag har funderat på att börja multitabla lite ett tag. Jag säger som du, att disciplinen är det största problemet samt risken att man åker på en liten tilt bara på grund av små förluster som jag tycker mig råka ut för ofta. Alltså, spelar man ett bort och bara sitter och blindar bort i 200 händer så kan det lätt bli så att man spelar sämre även om det inte finns någon större förlust/vinst som får en på tilt.

 

Jag ska hoppa ner någon nivå och testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte läst hela posten, men spelar jag så många bord att jag inte har tid att tänka på resultatet så går det otroligt mycket bättre. 8 bord är lagom för mig. Poppar upp en ny hand hela tiden och ska man envisas med att kolla hur en showdown slutade eller hur mycket man vann/förlorade kan man vara säker på att tiden-är-slult-varningsljudet drar igång på 2-4 bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni en laptop och en stationär dator, kan ni använda den stationära datorns skärm för "Extended desktop" till bärbara. Så spelar jag.

 

Så att köpa en laptop är ingen dum idé, kan man spela när man inte är hemma också. Lite overkill ibland men ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...